Gå til innhold

Spise mye fett og fortsatt gå ned i vekt og fettprosent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har kunnskap om det å spise fett når man har som mål å gå ned i vekt og fettprosent? Jeg har 40 kg jeg ønsker å kvitte meg med, hva fettprosenten min ligger på vet jeg ikke da jeg aldri har målt. Men jeg tenker den er ganske høy med tanke på hvor overvektig jeg er, mangel på muskler og den typiske fettansamlingen jeg har fått på magen som gjør at jeg ser ut som jeg er gravid. 

Jeg er veldig glad i å bruke produkter som ekte smør, fløte, rømme, helmelk og majones. Men må jeg egentlig kutte disse ut/bytte de ut med lettprodukter skal jeg klare å gå ned i vekt? Noen som vet?

Jeg har prøvd å google meg frem til et svar, men jeg har ikke klart å finne noe. Jeg vet jo at det finnes de som følger en lavkarbodiett for at kroppen skal gå i ketose og forbrenne fett i stedet for proteiner. Men det er ikke noe jeg tenker å satse på. Så spørsmålet mitt blir da i forhold til et normalt kosthold med mye fett.

Anonymkode: 9025f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man ønsker å gå ned i vekt må man ligge i et kaloriunderskudd. Hvordan du velger å gjøre det er opp til deg. Du kan i teorien spise hva som helst, så lenge du inntar mindre enn du forbruker. Grunnen til at mange kutter ned på slike ting som ekte smør, fløte, rømme, helmelk og majones er fordi de er svært kaloririke. Du kan ha dem i kostholdet, men du må være bevisst på mengden. 

Skal du spise mye fett og fortsatt ligge i kaloriunderskudd er det noe annet i kostholdet ditt du må ofre. Det beste er å ha en god balanse mellom de ulike makronæringsstoffene. For min del er det å spise ca 40-50 % karbohydrater, 30% protein og 20-30% fett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spise lettprodukter for å gå ned i vekt. Men det er tvilsomt om du kan spise mye - av noe - og gå ned i vekt - "mye" for en overvektig person er noe helt annet enn "mye" for en normalvektig eller undervektig person.

Det er ikke noe hokus-pokus. Du må spise mindre. Færre kalorier enn du forbruker. Ingen vei utenom. Men så lenge du spiser mindre, kan du selv velge hva, når, hvor og hvordan.

Anonymkode: 989b6...914

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke kutte de ut, men mest sannsynlig kutte de ned da de har mye kcal per 100 gram. Du må ligge i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, anbefaler å starte med å veie all mat. 

Også litt info:

karbohydrater: 4 kcal per gram

proteiner: 4 kcal per gram

fett: 9 kcal per gram

alkohol: 7 kcal per gram

Anonymkode: a2dd7...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettprodukter er det dummeste i verden. De fjerner fett og legger til sukker. Idiotisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Lettprodukter er det dummeste i verden. De fjerner fett og legger til sukker. Idiotisk.

Slutta ikke den trenden på 90-tallet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Purt Gull skrev:

Slutta ikke den trenden på 90-tallet?

Nei, det fødest en hvert minutt (noen som er feit både i hue og i kroppen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste har sagt så gjelder kun én ting - brenn flere kalorier enn du spiser/drikker. Du kan godt spise kun sjokolade og potetgull så lenge du brenner mer enn du får i deg. 

Hva som får deg til å miste fett RASKEST er en annen sak. Generelt er det en enighet om at lavkarbo får deg til å brenne fett fortere enn lav fett dietter (om du ikke har karbohydratlager, tar kroppen din av fett lageret med én gang istedet). 

Men det er også noe uenighet i det:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413115003502

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effects-of-lowcarbohydrate-diets-v-lowfat-diets-on-body-weight-and-cardiovascular-risk-factors-a-metaanalysis-of-randomised-controlled-trial/B8FBAC51C156D8CAB189CF0B14FB2A46

Anonymkode: 0521d...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det fødest en hvert minutt (noen som er feit både i hue og i kroppen).

De fleste lettprodukter jeg ser nå, er betraktelig mindre energitett enn det opprinnelige produktet. Og er det søte produkter, så er de som regel tilsatt kunstig søtning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er interessert i å gå ned i fettprosent, men er ikke interessert i å spise et kosthold som setter kroppen i fettforbrenningsmodus. Du vil altså la kroppen gå i sukkerforbrenningsmodus, noe som hemmer fettforbrenning. Og du vil i tillegg spise mye fett. Jaha ja.

Alle karbohydrater som blir fordøyd blir til sukker. Når du mye karbohydrater, så må kroppen produsere mye insulin for å få blodsukkeret ned. Insulin er blant annet et fettlagringshormon. Insulin sender signaler om å forbrenne sukker, lagre fett, beholde de allerede eksisterende fettlagrene, hemme metthetsignalet leptin. Jo mer karbohydrater du spiser, jo sterkere blir disse signalene.

Og nesten alle overvektige mennesker er overvektige fordi kroppen produserer for mye insulin i forhold til karbohydratinntaket. Altså enda sterkere signaler om å lagre fett. Så hva er den mest effektive og sunneste løsningen? Lavkarbo. Jo lavere inntak av karbohydrater, jo lettere går man ned i vekt.

Anonymkode: 83b55...a4e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om du har skjønt det mest elementære ved vektnedgang, når jeg leser hovedinnlegget ditt. Du vil fortsette og spise majones, og ikke lettvarianten, men du vil ned i vekt... Ok.

Men da må du finne ut hvor mange kcal det er i den dæsjen/antall gram majones som du bruker på en dag, og så legge de kcal inn i dagstotalen din. Du må da sannsynligvis kanskje avstå fra en av to kjøttkaker til middag, for at totalen pr dag ikke skal bli for høy. Skal du ned i vekt, MÅ du innta mindre kcal enn du forbruker.

Så svaret er både ja og nei. Du kan spise majones og rømme. Men da må du avstå fra andre ting til gjengjeld, for å holde antall kcal nede pr dag. Så da kan det ende med at du går mer sulten hver dag, fordi du må avstå fra mat som metter mer.  You see?

Hvorfor ikke slå på stortromma og begynne å gå lange turer om kveldene? Evt slå på stortromma og bestille deg tredemølle til å bruke hjemme, og gå. Gå, gå og gå. Forbruk kalorier!

Da vil du se resultater!

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spise så mye fett du bare vil, men da må du regne med å spise mye mindre porsjoner og mat i løpet av en dag. Som andre nevner er det kaloriene som teller og fett er svært kaloririkt. Hva er best for deg, å spise lite og digg eller sunnere og mer? Det er ofte lettere å gå ned hvis man blir mett, og min erfaring er at det er vanskeligere å stoppe å spise hvis maten smaker veldig godt.

Hva med å spise feit mat i helgen e og over deg på noe sunnere i hverdagen? Men tell kalorier like strengt i helgen.

Jeg vil uansett anbefale deg å regne ut kalorier på noen måltider du liker, så får man gjerne sjokk over hvor mye kalorier de inneholder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 42 kg på Lavkarbo--rent kjøtt/fisk/fugl/vilt, mye grønnsaker og MYE fett. Har perfekt kolesterol, blodsukker og vitaminer og mineraler. Det handler om hvilke fettkilder du velger... Jeg spiser mye laks, avokado, ekte meierismør, seterrømme, kremfløte, olivenolje, bacon osv. Hold deg unna transfett og kokte oljer som i margari, og hold deg unna lettprodukter generelt, med unntak av sukkerfri saft. 

Anonymkode: d0621...a12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thie skrev:

Du kan spise så mye fett du bare vil, men da må du regne med å spise mye mindre porsjoner og mat i løpet av en dag. Som andre nevner er det kaloriene som teller og fett er svært kaloririkt. Hva er best for deg, å spise lite og digg eller sunnere og mer? Det er ofte lettere å gå ned hvis man blir mett, og min erfaring er at det er vanskeligere å stoppe å spise hvis maten smaker veldig godt.

Hva med å spise feit mat i helgen e og over deg på noe sunnere i hverdagen? Men tell kalorier like strengt i helgen.

Jeg vil uansett anbefale deg å regne ut kalorier på noen måltider du liker, så får man gjerne sjokk over hvor mye kalorier de inneholder. 

Har man gode fettkilder og lite karbohydrater så holder man blodsukker stabilt, og man holder seg lengre mett. Så magen MÅ ikke ha noe å jobbe med hele tiden :)

Anonymkode: d0621...a12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thie skrev:

Du kan spise så mye fett du bare vil, men da må du regne med å spise mye mindre porsjoner og mat i løpet av en dag. Som andre nevner er det kaloriene som teller og fett er svært kaloririkt. Hva er best for deg, å spise lite og digg eller sunnere og mer? Det er ofte lettere å gå ned hvis man blir mett, og min erfaring er at det er vanskeligere å stoppe å spise hvis maten smaker veldig godt.

Hva med å spise feit mat i helgen e og over deg på noe sunnere i hverdagen? Men tell kalorier like strengt i helgen.

Jeg vil uansett anbefale deg å regne ut kalorier på noen måltider du liker, så får man gjerne sjokk over hvor mye kalorier de inneholder. 

Det du nevner er en viktig avveining som alle må ta, men man kan falle ned på forskjellige steder. Lavkarbo er ikke bare en døgnflue. Noen blir faktisk mer - og bedre - mette av et fettrikt kosthold, sunn mat er ikke ensbetydende med magert, og det er ikke bare fet mat som smaker godt. For min del er det vanskelig å slutte å spise hvis det jeg spiser ikke er tilfredsstillende, og kjedelig mat (og pekefingre) var det som til syvende og sist fikk meg til å nå kategorien fedme. Samtidig kan jeg ikke ha for mye altfor fristende mat lett tilgjengelig, da overspiser jeg også, selv om jeg spiser favorittmaten min til alle måltider. Balanse. Det er det vi trenger. Mange av oss overkompenserer, og så kommer vi enda mer ut av balanse. 

Anonymkode: 989b6...914

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du mye karbohydrater, så må kroppen produsere mye insulin for å få blodsukkeret ned. Insulin er blant annet et fettlagringshormon. Insulin sender signaler om å forbrenne sukker, lagre fett, beholde de allerede eksisterende fettlagrene, hemme metthetsignalet leptin. Jo mer karbohydrater du spiser, jo sterkere blir disse signalene.

Og nesten alle overvektige mennesker er overvektige fordi kroppen produserer for mye insulin i forhold til karbohydratinntaket.

Her var det mange sterke påstander som ikke er rotet i virkeligheten. Insulin er et hormon som virker som en slags "nøkkel" på celler, og åpner dem opp slik at de kan motta næring. Dette gjelder like mye muskelceller som fettceller, og insulin er et hormon du TRENGER for å overleve.

Det er ikke slik at en insulinrespons etter matinntak er noe du ønsker å unngå. Dette er en helt naturlig reaksjon på inntak av mat som gjør at kroppen faktisk får brukt næringen i maten. Det er sunt at insulinnivået øker og synker gjennom dagen som en respons på inntak av næring og kortere perioder med faste.

Karbohydratinntak isolert sett er ikke grunnen til at overvektige mennesker er overvektige. Det er kaloriinntaket som teller, kombinert med et tilstrekkelig proteininntak.

At insulin er den store synderen er den mest irriterende myten som har kommet ut av lavkarbobølgen...

Videre lesning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11769387
https://academic.oup.com/jn/article/135/10/2387/4669838
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18025815
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11029975
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15601961

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Thie skrev:

Hva er best for deg, å spise lite og digg eller sunnere magrere og mer?

Rettet denne setningen for deg. Det er ingen direkte sammenheng mellom sunt og lite kalorier. Regner derfor med at du mente magrere, siden maten helt fint kan være sunn selv om den inneholder mange kalorier.

Anonymkode: 9c79a...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 20.29, Sandum.PT skrev:

Her var det mange sterke påstander som ikke er rotet i virkeligheten. Insulin er et hormon som virker som en slags "nøkkel" på celler, og åpner dem opp slik at de kan motta næring. Dette gjelder like mye muskelceller som fettceller, og insulin er et hormon du TRENGER for å overleve.

Det er ikke slik at en insulinrespons etter matinntak er noe du ønsker å unngå. Dette er en helt naturlig reaksjon på inntak av mat som gjør at kroppen faktisk får brukt næringen i maten. Det er sunt at insulinnivået øker og synker gjennom dagen som en respons på inntak av næring og kortere perioder med faste.

Karbohydratinntak isolert sett er ikke grunnen til at overvektige mennesker er overvektige. Det er kaloriinntaket som teller, kombinert med et tilstrekkelig proteininntak.

At insulin er den store synderen er den mest irriterende myten som har kommet ut av lavkarbobølgen...

Videre lesning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11769387
https://academic.oup.com/jn/article/135/10/2387/4669838
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18025815
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11029975
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15601961

Den personen du siterte er ikke så langt unna sannheten som du vil ha det til.

De aller fleste overvektige er insulinresistente,  og har dermed en dårlig insulinrespons.  Helt forenklet blir det da slik at det blir produsert mer insulin enn man behøver, man får et overskudd av hormonet, og fettlagringen øker.

Kroppen trenger insulin, som du så korrekt informerer om, men ikke så mye som insulinresistente produserer.

Jeg er ikke overvektig, men har nedsatt glukosetoleranse, og dette er, Igjen helt forenklet forklart, det som skjer med blodsukkeret mitt når jeg spiser lapskaus: jeg spiser mye karbohydrater, kroppen frigjør insulin, får dårlig respons (blodsukker ca 10-11), frigjør mer insulin, fremdeles ikke god nok respons (blodsukker ca 12-14), frigjør enda mer, blodsukkeret blir lavt (3,5-3,9), insulinproduksjonen stopper, men det lave blodsukkeret får meg til å føle meg uvel, og jeg må spise "noe" (karbohydrater) for å bli bedre, og hvis jeg spiser feil da starter samme prosessen igjen.

Slik er det med insulinresistente også. Og den alt for høye insulinmengden i kroppen min øker fettlagringen.

Jeg sier IKKE at lavkarbo er løsningen, men blodsukkerkontroll er viktig for overvektige på grunn av insulinresistensen de garantert har.

Anonymkode: c751a...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2019 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har kunnskap om det å spise fett når man har som mål å gå ned i vekt og fettprosent?

Jeg er ingen ekspert, men er ikke lavkarbo-dietten stort sett å spise kun protein og fett? Dvs perfekt for deg?

Anonymkode: 69058...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...