Gå til innhold

Motiverer pulsklokke deg til å trene? Er det verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å trene og vurderer å kjøpe meg pulsklokke for å kunne følge med på pulsen og fordi jeg tenker at det kan motivere meg til å trene både i forhold til det at jeg da bruker en god del penger på en pulsklokke og dermed føler at jeg må bruke den (hvis ikke blir jo det bare bortkastede penger) og det at det kan motivere meg til å holde pulsen høyere enn det jeg kanskje hadde hatt uten pulsklokke (da jeg da selvfølgelig ikke har aning om hva pulsen min ligger på). 

Du som har pulsklokke, tenker du at det var verdt investeringen og motiverer den deg til å trene?  

Anonymkode: 3c945...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent med pulsklokke i mange år nå, syns det er pyton å trene uten. Så ja, for meg fungerer det som en motivasjon. Pulsklokken alene får meg ikke ut på trening, da motivasjon er noe som kommer og går. Da må det disiplin til. Men ja, det er gøy å ha et leketøy som logger treningen din, og det er lettere å se om det er forbedring fra økt til økt.

Jeg oppgraderte nylig fra Polar M400 til Polar Vantage M, og er veldig fornøyd! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno
5 timer siden, drue skrev:

Jeg oppgraderte nylig fra Polar M400 til Polar Vantage M, og er veldig fornøyd! 

Jeg gjorde nettopp det samme, og er også fornøyd.

Pulsklokke for meg er nyttig fordi jeg loggfører øktene mine. Fint å kunne se tilbake på økter og fremgang (og tilbakegang, skjer det også gitt). Og en morsom duppeditt er det jo, som gir motivasjon. 

Og rent praktisk reddet pulsklokka meg en gang i fjor, da jeg jogget meg vekk på en myr. Godt å kunne finne veien tilbake til start da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å føle seg litt "tvunget" til å ta seg en spasertur etter en lat dag, for å ikke ødelegge en god streak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mest kardio, løping, og bruker pulsklokke på intervall- og terskeløkter. Det er et nyttig verktøy for å logge innsats og framgang. Men på min ukentlige langtur på 15-20 km så har jeg den ikke på. Jeg gjorde det før, men ble for opptatt av å sjekke puls og tid at det tok litt vekk poenget med langturen som er å være ute i naturen og holde en rolig fart. Da må jeg fokusere på pust og følelse for å holde riktig fart, og jeg syns det er greit å ikke være så avhengig av "riktig sone" på disse øktene.

Anonymkode: e774e...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok en aktivitetstklokke, men de motiverer meg til å komme meg ut og ta de siste skrittene for dagen selv om jeg ikke vil.

Pulsen bruker jeg mest under trening, men har fgått fokuset vekk fra det etter tid, da det ble for mye fokus på det, og for lite fokus på selve treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Tamsi skrev:

Det hjelper å føle seg litt "tvunget" til å ta seg en spasertur etter en lat dag, for å ikke ødelegge en god streak.

Haha, ja. Sånn er det for meg også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Tamsi said:

Det hjelper å føle seg litt "tvunget" til å ta seg en spasertur etter en lat dag, for å ikke ødelegge en god streak.

Helt enig. Jeg prøver å nå 10k skritt hver dag, og klokka har bidratt i å få meg ut mange ganger! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener hver dag, gidder sjeldent ta på meg klokka. 

Bruker den for langturer, da jeg skal prøve å slå egne tider, eller for intervalløkter der jeg har fokus på pulsintervaller. 

Anonymkode: 25425...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å bruke pulsklokke. Måler innsats/prestasjoner i form av watt og/eller fart i stedet. Puls er så subjektivt og varierende at det ikke gir så mye mening å bruke, når man kan bruke objektive målemetoder i stedet. (Og ønsker jeg å bruke en varierende eller subjektiv form for måling av intensitet, ja, så ser jeg heller på opplevd intensitet).

Min nyeste pulsklokke har pulsmåling på håndleddet, men i likhet med alle andre slike håndleddspulsmålere er den alt for unøyaktig dersom man ønsker å trene etter puls. Til gåturer og rolige joggeturer kan det fungere "greit", mens det er helt ubrukelig til feks. skigåing, roing og andre sporter der man bruker hendene til noe. Har også opplevd å jogge med 209 i puls målt på håndleddet, og jeg har egentlig makspuls på 200 😉 Når jeg trener ute, så kan jeg gjerne bruke klokka pga GPS-sporingen eller som tidtaker, men det er sjelden/aldri at jeg gidder å ta på pulsbeltet for å få nøyaktige pulsmålinger.

Anonymkode: 2eb3b...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pulsklokke er fint for å lære seg de forskjellige intensitetssonene, slik at man kan løpe på følelsen. Snakket litt med Frank Ingjer (professor på NIH, revolusjonerende innen utholdenhetsvitenskapen) om akkurat dette, og han sier at toppidrettsutøvere løper etter følelsen og bruker pulsklokken som et verktøy for å se over øktene i ettertid.

Når det gjelder aktivitetsklokker har jeg funnet i alle fall FitBit som særdeles unøyaktig når det kommer til kaloriforbruk, men om man bare ser på skritt så kan det jo være en god motivasjon. Pulsklokke som måler på håndleddet er veldig unøyaktig til alt over rask gange, og bør ikke stoles spesielt mye på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Garmin Vivoactive og synes den er veldig ålreit! Nå bruker jeg den ikke aktivt i forhold til pulssoner, men det er absolutt en motivasjon for meg å være i aktivitet. Den "kjefter" litt om at det er på tide å bevege seg, samtidig som den gir en god oversikt over antall skritt jeg har gått, kalorier jeg har forbrent, stressnivå ++. Det skal være mulig å betale ved å bruke klokka (sånn typ likt når en kan betale ved å legge kortet over), men jeg har valgt å ikke gjøre dette 😛

Om jeg har Bluetooth på både klokken og mobil får jeg opp meldinger og varsler, og kan svare (Ja/Nei/etc.) på klokken. I tillegg kan en laste ned en app på telefonen der en har oversikt over søvn, kalorier forbrent, puls, aktiviteter osv. for tidligere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokka i seg selv er ikke spesielt motiverende, men bruker den som et verktøy for å holde høy nok intensitet på de harde øktene og lav nok intensitet på de rolige øktene. 

Anonymkode: 27b66...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2019 den 14.35, drue skrev:

Jeg har trent med pulsklokke i mange år nå, syns det er pyton å trene uten. Så ja, for meg fungerer det som en motivasjon. Pulsklokken alene får meg ikke ut på trening, da motivasjon er noe som kommer og går. Da må det disiplin til. Men ja, det er gøy å ha et leketøy som logger treningen din, og det er lettere å se om det er forbedring fra økt til økt.

Jeg oppgraderte nylig fra Polar M400 til Polar Vantage M, og er veldig fornøyd! 

Ja, hvis man liker å stå i ro og klø seg på ballene i 10 minutter for å få gps-signal er de gode klokker.

Foretrekker Garmin da, så kan jeg gå mens den finner satelitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja, hvis man liker å stå i ro og klø seg på ballene i 10 minutter for å få gps-signal er de gode klokker.

Foretrekker Garmin da, så kan jeg gå mens den finner satelitter.

Jeg bruker aldri stå og vente på at den finner signalet. Det går seg til av seg selv og da har den registrert signalet fra start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, abrasiveRefraction said:

Ja, hvis man liker å stå i ro og klø seg på ballene i 10 minutter for å få gps-signal er de gode klokker.

Foretrekker Garmin da, så kan jeg gå mens den finner satelitter.

Det har jeg ikke hatt problemer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.4.2019 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat begynt å trene og vurderer å kjøpe meg pulsklokke for å kunne følge med på pulsen og fordi jeg tenker at det kan motivere meg til å trene både i forhold til det at jeg da bruker en god del penger på en pulsklokke og dermed føler at jeg må bruke den (hvis ikke blir jo det bare bortkastede penger) og det at det kan motivere meg til å holde pulsen høyere enn det jeg kanskje hadde hatt uten pulsklokke (da jeg da selvfølgelig ikke har aning om hva pulsen min ligger på). 

Du som har pulsklokke, tenker du at det var verdt investeringen og motiverer den deg til å trene?  

Anonymkode: 3c945...0a1

Jeg hadde pulsklokke. Var moro et år. Så solgte jeg den brukt. Helt grei bruk av penger der og da (spesielt siden den skgte for en ok restverdi) men ville ikke kjøpt en igjen.

Dersom du trenger et push for å komme ut av godstolen og liker å konkurrere med venner/typen/slektninger/folk på jobben av samme sprekhets-nivå så er det trolig motiverende.

Men la oss være ærlige: de fleste av oss er ikke de sprekeste i klassen. Og for mange tror jeg nok at å i alle fall i starten komme «nest nederst» i rekka av folk en kjenner er mer ikke-motiverende enn så mye annet. Så har du veldig spreke venner: ikke å anbefale.

Det med forbruk for å øke treningsmotivasjonen har de for øvrig faktisk forsket på. Ikke overraskende funker det ikke.

Anonymkode: 0aed6...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den motiverer meg! Har polar m430, den holder oversikt over treningsøktene mine. Man får oversikt over hvor effektiv økten faktisk har vert. Hvor mange kalorier man faktisk bruker i løpet av en dag. Noe som er veldig praktisk når man skal ned i vekt. Jeg er en liten dame som bruker rundt 1800 kalorier om jeg ikke beveger meg så mye en dag. legger jeg inn mye hverdagsaktivitet og en treningsøkt kommer jeg fort opp i 2500-3000 kalorier :) så ja klokken motiverer meg absolutt! 

Anonymkode: 9c813...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir motivert av fremgang, og synes det er morsomt med grafer og statistikker. Så pulsklokken er definitivt med på å gjøre treningen mer lystbetont. Jeg synes det er kjekt å kunne løpe etter pulssoner, at klokken passer på intervaller for meg, at jeg kan se hvor fort jeg løper, osv, og konkurrere mot meg selv ved å løpe samme rute som jeg har løpt tidligere og sammenligne data for å se om jeg har hatt fremgang. 

Jeg bruker den hovedsaklig til løping. Den gir meg ingenting ved styrketrening eller kampsporttrening, men den gjør løping adskillig morsommere. 

Anonymkode: 9832c...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...