Gå til innhold

Stua og lufta full av kattehår - hvordan løse problemet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Spesielt i røyte-sesongen nå, så gjør jeg det veldig enkelt, jeg ignorerer det! Det er komplett umulig holde ett hus med pelsdyr hårfritt i røytesesongen! 

Pelsdyr gjør generelt at det er hår over alt, hele tiden, det er livet med pelsdyr i huset. 
Jeg støvsuger ukentlig og før besøk... Børster pusene hele tiden, både med vanlig børste og med furminator, det er fortsatt hår over alt. 

Hva er en furminator? :) Hjelper den mye utenfor "røytesesongen", og hvor får man i så fall tak i en sånn?

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Luftrenser? 

Støvsuger. 

Anonymkode: 71fe9...da6

Jeg har en liten "air diffuser", men føler ikke at den gjør så mye. Men så har jeg kjøpt denne på eBay for en hundrings, da :P

Hvordan hjelper luftrensere på pelsen? Fukter den det sånn at det ikke svever i lufta? :klo: Jeg kjøpte min kun for å ha duftolje i vannet :P Hehe 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det, men den tar ikke kroker eller gulvmatter. Synes ikke at den hjelper så mye her hjemme :P 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Da har du en som er for dårlig 😛 Min har til og med ekstra sugestyrke når den kommer over gulvtepper. Kjøp en skikkelig robotstøvsuger, så skal du se det hjelper :) 

Anonymkode: 01409...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en furminator? :) Hjelper den mye utenfor "røytesesongen", og hvor får man i så fall tak i en sånn?

Anonymkode: b8cbe...5cc

Furrminator har de på de fleste dyrebutikker 😛 de koster litt, neimen er virkelig verdt pengene! Jeg kunne laget en ny katt av all pelsen vi får av om våren med furrminator 😅

Anonymkode: 0387c...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en som er for dårlig 😛 Min har til og med ekstra sugestyrke når den kommer over gulvtepper. Kjøp en skikkelig robotstøvsuger, så skal du se det hjelper :) 

Anonymkode: 01409...d3e

Hehe, ja, den er nok ikke det beste på markedet :P Fikk den i julegave for et par år siden.

Fungerer den også på langhårete gulvmatter? :) 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 katter og en hund , alle med mye pels. Jeg støvsuger hver dag, og bruker den lille kosten som følger med til støvsugeren til å "tørke" støv på alle flater jeg når med den . Og jeg har gjennomtrekk mens jeg holder på.
Hunden blir klippet helt ned om våren , han elsker det OG det blir enklere å børste ham og mindre hår i hjemmet  😊
Vurderer å gjøre det samme med kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Furrminator har de på de fleste dyrebutikker 😛 de koster litt, neimen er virkelig verdt pengene! Jeg kunne laget en ny katt av all pelsen vi får av om våren med furrminator 😅

Anonymkode: 0387c...e09

Se der, ja! Googlet den, og ser at det er den samme som noen har linket til tidligere i tråden.

Da må jeg nesten prøve en sånn! Så slipper jeg kanskje å få astma :fnise: 

Takk for tips!

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en furminator? :) Hjelper den mye utenfor "røytesesongen", og hvor får man i så fall tak i en sånn?

Anonymkode: b8cbe...5cc

En Furminator er en kam som er spesielt god til å ta røytepels i underullen på både katter og hunder.

Det har blitt enkelt å få tak i en Furminator. Nå selger de dem hos Clas Ohlson. Jeg har en, men den måtte jeg kjøpe på ebay for mange år siden.

Den ser både brutal og litt grusom ut, men kattene elsker å bli børstet med den. Jeg kjøpte en til mellomstor hund med kort pels (fordi den hadde passende bredde).

Lenke til Clas og Furminator: https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?categoryId=0&searchKey=All&search_prefix=furminator&mode=mode+matchpartial&showTabs=false

Anonymkode: e76f9...b4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes kun EN løsning:

Luftfukter.

Dette gjør hår og støv litt fuktig og det faller som stein på gulvet pga tyngden. Kan da lett støvsuges opp:-)

Anonymkode: fee99...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, den er nok ikke det beste på markedet :P Fikk den i julegave for et par år siden.

Fungerer den også på langhårete gulvmatter? :) 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Ja, vi har både flatvevd ullteppe, og sånn teppe med frynser/lugg. Kan skru av boost-funksjonen på tepper om man vil. Vi har denne: https://www.multicom.no/xiaomi-roborock-mi-s5-robotstovsuger/cat-p/c/p10642047

Er det mye støv, så kan man kjøre på med våtmopp etter man har støvsuget :) 

Anonymkode: 01409...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som støvsuger bort pelsen (uten robotsøvsuger), har dere tips til en god en som fjerner pels?

Min klarer ikke å få pels av møbler eller gulvmatte... 😕 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes kun EN løsning:

Luftfukter.

Dette gjør hår og støv litt fuktig og det faller som stein på gulvet pga tyngden. Kan da lett støvsuges opp:-)

Anonymkode: fee99...d72

Sweet! Da MÅ jeg få en sånn! Hater å puste inn alle de småhårene som flyr rundt i lufta :P 

Hvor selges disse til en rimelig penge? Jeg er for desperat til å vente på leveringen fra eBay. Haha

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sweet! Da MÅ jeg få en sånn! Hater å puste inn alle de småhårene som flyr rundt i lufta :P 

Hvor selges disse til en rimelig penge? Jeg er for desperat til å vente på leveringen fra eBay. Haha

Anonymkode: b8cbe...5cc

Finnes i alle former og prisklasser. Selges på nettet, Eljøp, Euronics og Power. Sikkert flere steder også.

Anonymkode: fee99...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo slike hansker som er spesielt beregnet til å bruke på katter. Da børster du samtidig som du koser med katten. Hårene trekkes enkelt av i ett tovete lag. Ellers må vel storrengjøring til for å fjerne det som allerede er der.

cat glove 

Anonymkode: 9d825...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børste kattene daglig. Burde gjøre dette selv da jeg har samme problem, meeeen 😅😂

Men jeg vet at dette fungerer, hørt fra noen som har 5-6 katter (husker ikke eksakt hvor mange det er pr dags dato), og daglig børsting fungerer 😸

Selv har jeg 3 børster, en metall kam, en furminator, og en børste av metall.

Furminator funger veldig bra når jeg bruker den 😸

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo slike hansker som er spesielt beregnet til å bruke på katter. Da børster du samtidig som du koser med katten. Hårene trekkes enkelt av i ett tovete lag. Ellers må vel storrengjøring til for å fjerne det som allerede er der.

cat glove 

Anonymkode: 9d825...17b

Bestilte en sånn for en ukes tid siden, men leveringen tar så lang tid :P Ser derfor etter andre løsninger, og det har jeg fått!

Nå blir det Furminator og luftfukter! ❤️ 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bestilte en sånn for en ukes tid siden, men leveringen tar så lang tid :P Ser derfor etter andre løsninger, og det har jeg fått!

Nå blir det Furminator og luftfukter! ❤️ 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Luftfukter forandrer inneklimaet 100% til det bedre:-). Ikke et støvkorn eller hår i luften noensinne igjen:-)

Anonymkode: fee99...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Luftfukter forandrer inneklimaet 100% til det bedre:-). Ikke et støvkorn eller hår i luften noensinne igjen:-)

Anonymkode: fee99...d72

Jeg er overbevist! :P 😄  Da blir det shopping i morgen!

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kattefor! Det er utrolig hva forskjell riktig for kan gjøre for pelskvalitet og røyting. 

Børsting, spesielt i røyteperiodene. Mange liker furminator, men jeg har blandet erfaring med den på mine katter. Jeg har norsk skogkatt, så det er mye pels og underull. 

Mitt beste triks er våte oppvaskhansker! Ta på hansker, fukt de med vann og dra over møbler og tekstiler. Utrolig Mende hår og skitt du får med deg da. Fort gjort også. 

Anonymkode: b0513...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens!

Jeg var i dag for å kjøpe luftfukter, men selgeren mente at jeg heller burde ha en luftrenser. Siden de var utsolgt for luftfukter og kun hadde luftrensere igjen, vet jeg ikke om han bare prøvde å få et salg eller om det rådet var oppriktig.

Så, luftfukter eller luftrenser? :) 

Anonymkode: b8cbe...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...