Gå til innhold

Ufrivillig far - NRK program


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Abort er til for at menn har gjort feil. Ellers har ikke abort vært tillatt annet enn ved medisinsk årsak. Men dette er snudd helt rundt. 

:klo:

Anonymkode: 93edb...391

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Noensommegher? skrev:

Hvis kvinnen nekter å ta abort så er det kun hennes problem, skjønner at faren ikke gidder å betale bidrag da!

Da skulle han brukt kondom. Hva er problemet med det, enkelt og gratis kan man få dem. 

Anonymkode: 6521c...952

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så proggrammey. Det var laget i Danmark. 

Der finnes en hjelp for disse mennene, og det sa den ene fagpersonen i programmet også; menn må ikke tro de kan ligge rundt uten kondom uten å tro at det får konsekvenser. Prisen disse tre mennene betaler for ikke å ha brukt kondom ved tilfeldig sex, er at det svir på (penge-)pungen, og at de ikke får se sine barn slik noen av de ønsket. Den ene mannen fikk et forhold til sin sønn, etter 15. År. 

Den mannen man kunne ha en viss medfølelse med var han som hadde fått barn med en kvinne fra Østeriket og som risikerte å måtte betale barnebidrag til barnet ble selvforsørgende senest ved 28 år. 

Men igjen, menn kan bruke kondom, eller la være å ha tilfeldig sex med kvinner de bare kjenner i åtte timer, som den ene mannen i programmet gjentok flere ganger at han hadde gjort. Det er ikke særlig synd på mennene, dette går ut over barna. 

De kvinnene som kjenner mannens identitet og så fører opp ukjent far, burde alle varsle Nav om, slik at de blir tatt for trygdesvindel, løgn og bedrag. Alle barn har rett på å vite hvem far er, uansett hva far har gjort eller ikke gjort. Mor er også ansvarlig for hvem hun hopper tilsengs med, uten å bruke prevensjon. Og kom ikke med prevensjon som svikter, bortforklaringen. 

Uansett, ditt innlegg har ingen relasjon til programmets tematikk. 

Igjen, menn har ett valg, det heter KONDOM!

Anonymkode: cd98c...0fb

Der er ikke hjelp. De må bli syke først. Dette tok programleder opp. Stort tema i

 

27 minutter siden, Noensommegher? skrev:

Hvofor må det være slik at det er lettere å mishandle kvinner enn å være glad i dem?? :rasende:

programmet. 

Det du kaller fagperson var en politiker

Nå var det mens helse og følelser som var hovedtemaet. 

Dette går utover barna. Hvorfor kan mor bestemme som hun vil. Helt feil at far ikke slipper til.

Klart kvinnen skal ta ansvar som du skriver. Men regler gir henne alle fordelene når det har hendt uten at far får være der. Gjøre det beste ut av det. Dette var hovedsakelig temaet I programmet. 

Kondom bør brukes. Men selv ved riktig bruk er p-piller mer sikkert. 

Anonymkode: 34053...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da skulle han brukt kondom. Hva er problemet med det, enkelt og gratis kan man få dem. 

Anonymkode: 6521c...952

Det er greit men her handler det når barnet er født og fars rolle. Se programmet. 

Anonymkode: 34053...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper P-piller for menn snart kommer på markedet. Komdom er en bra løsning ved tilfeldig sex, men man kan ikke forvente at det brukes i langvarige forhold der kvinnen går på prevensjonsmiddel. Likevel kan det skje uhell og mannen kan bli ufrivillig far. Ingen som ikke ønsker det burde få barn, hverken kvinner eller menn. Alle barn fortjener å være ønsket av begge foreldre. 

Når det er sagt finnes det hjelp å få. Barnet har krav på kontakt med begge foreldre, og dette kan far stille krav om i Norge dersom mor er lite samarbeidsvillig. Om ts er i en slik situasjon vil jeg råde til å oppsøke familievernkontoret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Feil. Det er ikke svindel. De fleste kvinnene som fører opp far ukjent gjør det i samarbeid med både NAV, lege OG i flere tilfeller politiet. Og som folk flest vet så er det ikke akkurat slik at disse etatene oppfordrer til svindel.

Anonymkode: f94f3...335

Det er nok mange som gjør det, men ikke alle. Jeg har en venn som fikk et brev om å ta DNA-test fordi NAV hadde lagt press på moren til å oppgi de som kunne være far. Han er en helt normal fyr som ble mildt sagt overrasket da han oppdaga at han hadde en tre år gammel datter.

Det endte godt da, de har samvær i dag og han samarbeider godt med moren.

Anonymkode: 11bcb...c03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gliffy skrev:

Håper P-piller for menn snart kommer på markedet. Komdom er en bra løsning ved tilfeldig sex, men man kan ikke forvente at det brukes i langvarige forhold der kvinnen går på prevensjonsmiddel. Likevel kan det skje uhell og mannen kan bli ufrivillig far. Ingen som ikke ønsker det burde få barn, hverken kvinner eller menn. Alle barn fortjener å være ønsket av begge foreldre. 

Når det er sagt finnes det hjelp å få. Barnet har krav på kontakt med begge foreldre, og dette kan far stille krav om i Norge dersom mor er lite samarbeidsvillig. Om ts er i en slik situasjon vil jeg råde til å oppsøke familievernkontoret. 

Mens muligheter til hjelp finnes først etter at de er blitt syke av hendelsen.

Da er køen lang igjen. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mange som gjør det, men ikke alle. Jeg har en venn som fikk et brev om å ta DNA-test fordi NAV hadde lagt press på moren til å oppgi de som kunne være far. Han er en helt normal fyr som ble mildt sagt overrasket da han oppdaga at han hadde en tre år gammel datter.

Det endte godt da, de har samvær i dag og han samarbeider godt med moren.

Anonymkode: 11bcb...c03

Det kan hende den beste som du ser. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mens muligheter til hjelp finnes først etter at de er blitt syke av hendelsen.

Da er køen lang igjen. 

Anonymkode: 34053...b5f

Det er ikke sant, man kommer raskt inn til familievernkontoret. De prøver først å mekle mellom partene noe de er flinke til og lykkes med ofte. Dette i løpet av noen uker bare i min kommune, så det tar ikkeså lang tid.

Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men du bør sjekke litt mer hvilke ordninger vi har her før du konkluderer med at det ikke er hjelp å få i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der. Før jeg møtte mannen min og levde singellivet med heller korte forhold, var det alltid jeg som måtte spørre og til og med insistere på kondombruk. Selv gikk jeg på p piller, men ønsket kondom også med tanke på kjønnssykdom og også dobbel sikring mot graviditet. Jeg var veldig redd for å bli gravid, men møtte ikke en eneste mann som var redd for det samme gitt. Menn bør også ha interesse av å gjøre sitt for å beskytte seg både mot sykdom og uønsket graviditet. 

Anonymkode: 3161f...5dd

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gliffy skrev:

Det er ikke sant, man kommer raskt inn til familievernkontoret. De prøver først å mekle mellom partene noe de er flinke til og lykkes med ofte. Dette i løpet av noen uker bare i min kommune, så det tar ikkeså lang tid.

Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men du bør sjekke litt mer hvilke ordninger vi har her før du konkluderer med at det ikke er hjelp å få i Norge.

Mekling er lovpålagt i Norge etter at barneter født når det gjelder samvær. Men det er kun nå begge foreldrene har foreldrene har foreldreansvar. Da er det mye lettere. 

MEN NÅR FAR IKKE FÅR FORELDEANSAR UTEN RETTSSAK ER DET IKKE LETT. 

Det er meget vanskelig for å si det slik. 

Her handlerdet om der mødre motarbeider samarbeid. Hva der far møter til en evt.mekling og mor ikke møter?  Null konsekvenser. 

Jeg har også fokusert på medisinsk hjelp til fedre som dette. Ingen har motsagt at den er dårlig eller fraværende. Fungerer du ikke mentalt som programleder tok opp med en ekspert psykolog på området fungerer du ikke som privat og på jobb. . 

Rådgivning om regelverket og økonomi er ikke tilstede. 

Familienvernkontor greit for samvær men da må BEGGE foreldrene ønske dette  

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart det der. Før jeg møtte mannen min og levde singellivet med heller korte forhold, var det alltid jeg som måtte spørre og til og med insistere på kondombruk. Selv gikk jeg på p piller, men ønsket kondom også med tanke på kjønnssykdom og også dobbel sikring mot graviditet. Jeg var veldig redd for å bli gravid, men møtte ikke en eneste mann som var redd for det samme gitt. Menn bør også ha interesse av å gjøre sitt for å beskytte seg både mot sykdom og uønsket graviditet. 

Anonymkode: 3161f...5dd

Takk for et flott innlegg. Helt enig med deg. 

Anonymkode: 34053...b5f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes menn bør betale for ONS. 

Anonymkode: be0c1...88f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er klart en skal bruke kondom. Det er klart damen skal si fra hun ikke bruker noe som beskytter mot graviditet. 

Begge deler er like viktig.

Men når det først har skjedd må mannen kunne har rettigheter til å kunne være far og ikke bare en sædklatt og bankomat.

Far blir stengt ute. Far får ikke oppfølging og hjelp som mor fra helsevesenet og andre offentlige instanser. 

Det handler om å ta han mest mulig. 

Det er klart hun skal ta anrepilllen. Det er faktisk mange jenter som gjør dette. Du er ikke på nett med mange jenter. 

Anonymkode: 34053...b5f

Det er en ting å ta en angrepille dersom kondomen sviktet, men jeg har ingenting til overs for menn som ikke ville bruke kondom og som så løper på apoteket for å kjøpe en angrepille til engangsligget. Det er ikke ok, og da et det heller ikke ok å forvente at kvinnen skal ta angrepillen. Jeg hadde selv tatt den om det var slik at jeg ikke gikk på p-piller, men jeg hadde ikke tatt den kun fordi en ukjent mann ikke tror på meg når jeg sier at jeg går på prevensjon. Nei vell, da burde du dratt på deg en kondom, da!

Om du med at mannen må kunne ha rettigheter mener juridisk abort, så nei. Det er ikke greit av hensyn til barnet. Om du mener like rettigheter som i bør kunne ha samvær og få knytte seg til barnet, så ja. Selvsagt. Det er mange som får barn etter et engangsligg som klarer å samarbeide. De kvinnene disse tre mennene har rotet seg borti er ikke representative for kvinner flest. De aller fleste ønsker at faren skal få knytte seg til barnet, og at de kan få utvikle et forhold. Selvsagt bør de få det. Selvsagt bør kvinner ha vett nok i hodet til å la faren bidra f.eks. med babynavn. Det jeg derimot ikke er for er juridisk abort. 

Anonymkode: e811c...948

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gliffy skrev:

Håper P-piller for menn snart kommer på markedet. Komdom er en bra løsning ved tilfeldig sex, men man kan ikke forvente at det brukes i langvarige forhold der kvinnen går på prevensjonsmiddel. Likevel kan det skje uhell og mannen kan bli ufrivillig far. Ingen som ikke ønsker det burde få barn, hverken kvinner eller menn. Alle barn fortjener å være ønsket av begge foreldre. 

Når det er sagt finnes det hjelp å få. Barnet har krav på kontakt med begge foreldre, og dette kan far stille krav om i Norge dersom mor er lite samarbeidsvillig. Om ts er i en slik situasjon vil jeg råde til å oppsøke familievernkontoret. 

En fin teori du har.. Men vil ikke mor og hvis far blir syk av det hele er alt I praksis kjørt. 

Mye lettere etter samlivsbrudd med delt foreldreansvar.  Jeg er tidels enig I noe da. 

 

Anonymkode: 34053...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager, men jeg blir kvalm av dette. Menn fraskriver seg ansvar. De vil ikke ha ansvar for det de gjør. Kvinner får ansvaret dyttet på seg enten de vil eller ikke.

Jeg blir så utrolig provosert av uttalelser som at "kvinner som ikke vil ha barn kan jo bare ta abort". Det er faen ikke "bare" å ta abort! Det er ikke som å ta en tur til tannlegen, det er en sykt vanskelig avgjørelse! Blir man gravid så er det livsendrende uansett hva man velger. Menn kan faktisk, og det er tydeligvis til en viss grad sosialt akseptabelt, bare drite i ungen sin og dermed slippe å være far. Ja, det koster dem penger i bidrag, men sånn er faktisk livet. Bu-fucking-hu. Det er ikke sånn at standard barnebidrag velter noen budsjett, akkurat. Et par tusen i måneden, jeg skal love deg at mor betaler mer enn det for den daglige driften av et barn. 

Anonymkode: 0f6ff...ad0

Så du programmet, eller uttaler du deg bare for å uttale deg? Spør fordi uttalelsen din er helt på tvers av programmets innhold og tematikk. Fedrene ville nemlig være fedre, både ved å stille opp, og ved å betale det de skulle i bidrag etter dansk lov. 

Det blir så unødvendig å avspore tråden, igjen og igjen.

 

Anonymkode: cd98c...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart det der. Før jeg møtte mannen min og levde singellivet med heller korte forhold, var det alltid jeg som måtte spørre og til og med insistere på kondombruk. Selv gikk jeg på p piller, men ønsket kondom også med tanke på kjønnssykdom og også dobbel sikring mot graviditet. Jeg var veldig redd for å bli gravid, men møtte ikke en eneste mann som var redd for det samme gitt. Menn bør også ha interesse av å gjøre sitt for å beskytte seg både mot sykdom og uønsket graviditet. 

Anonymkode: 3161f...5dd

Dette er min erfaring med singellivet også, ikke en eneste gang har jeg møtt en mann som har insistert på å bruke kondom. Og jeg har hatt flere kompiser som har fortalt at kondom er uaktuelt, og at de hadde forventet at dama tok abort dersom hun skulle bli gravid. 

Anonymkode: 7fdb9...71d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der er ikke hjelp. De må bli syke først. Dette tok programleder opp. Stort tema i 

Anonymkode: 34053...b5f

Du siterer meg, men hva er det du kommenterer, i forholdt til det du har markert? 

Anonymkode: cd98c...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i slike tråder som dette man får se hvor mye(Lite) kvinner virkelig bryr seg om menn.
Jeg håper alle dere som har postet idioti her inne får oppleve at deres sønn havner i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...