Gå til innhold

I uke 29. Sover lite og sykt sliten på jobb...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere med samme problem? Aner ikke hvordan jeg skal ta dette opp med jobben.

I påsken nå har jeg hvilt masse på morgenen og på dagtid for å komme meg gjennom disse dagene. Men når jeg starter på jobb om mandag, er det jo 8t på hver dag der jeg ikke kan bare gå å hvile meg. Har en jobb som krever at jeg er på, det er mye løft og en del støy. Så blir veldig fort sliten.. har ikke vært noe problem før nå😅 

Anonymkode: ce9f2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen i gjengen. Jeg er i uke 35 og i natt var jeg på do 4 ganger. Så våkner datteren min 5 og det var den natta. Måtte ta egenmelding tirsdag pga jeg var ødelagt. Burde sykmeldt meg, men nå er det bare to arbeidsdager igjen etter påske før jeg skal sove kontinuerlig på sofaen på dagtid og vente på riene.

Anonymkode: d46b6...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i gjengen. Jeg er i uke 35 og i natt var jeg på do 4 ganger. Så våkner datteren min 5 og det var den natta. Måtte ta egenmelding tirsdag pga jeg var ødelagt. Burde sykmeldt meg, men nå er det bare to arbeidsdager igjen etter påske før jeg skal sove kontinuerlig på sofaen på dagtid og vente på riene.

Anonymkode: d46b6...44f

Uff, nesten så jeg ikke skal klage. Har heldigvis ingen barn fra før av så får muligheten til å slappe av hjemme 😅

Lykke til og det skal bli godt å få slappe av den siste tiden nå da ❤️ 

Anonymkode: ce9f2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, nesten så jeg ikke skal klage. Har heldigvis ingen barn fra før av så får muligheten til å slappe av hjemme 😅

Lykke til og det skal bli godt å få slappe av den siste tiden nå da ❤️ 

Anonymkode: ce9f2...a2d

Du må nesten føle på selv på hva du orker, men det blir nok ikke lettere fremover. Jeg har kontorjobb hvis ikke hadde jeg kasta inn håndkleet for lengst.

Anonymkode: d46b6...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk problemer i uke 26 og snakket med jobb om det, fikk tilrettelegging og lov til å ta det med ro.  Ble ikke bedre så dro til legen og fikk gradert sykemelding, noe son gjorde at jeg kunne komme litt senere og dra litt tidligere om jeg ville.

Jeg fikk gjort like mye på fem timer som på åtte fordi jeg hadde mer energi og mindre vondt.

Anonymkode: 0f1c0...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene :)

I natt har jeg vært våken ca 8-10 ganger pga uroligheter i kroppen, er i uke 35, og hender som sovner. Jeg er 20% sykemeldt for å kunne hente meg litt inn igjen med noen korte dager/halv dag i uka. I tillegg har jeg en arbeidsgiver som er veldig fleksibel på arbeidstid for å beholde meg i jobb så lenge som mulig.

Har du vurdert om gradert sykemelding kan være en idé? 
F.eks. kortere dager om det lar seg gjøre, eller en dag hjemme i løpet av uka? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kicki_90 skrev:

Du er ikke alene :)

I natt har jeg vært våken ca 8-10 ganger pga uroligheter i kroppen, er i uke 35, og hender som sovner. Jeg er 20% sykemeldt for å kunne hente meg litt inn igjen med noen korte dager/halv dag i uka. I tillegg har jeg en arbeidsgiver som er veldig fleksibel på arbeidstid for å beholde meg i jobb så lenge som mulig.

Har du vurdert om gradert sykemelding kan være en idé? 
F.eks. kortere dager om det lar seg gjøre, eller en dag hjemme i løpet av uka? :) 

Ja må nesten se litt på det 😅

Anonymkode: ce9f2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det opp med legen :) jeg ble helt ødelagt av å ikke få sove. Sover maks 3-4 timer om natten.. og det er ikke sammenhengende en gang. Jobbet kanskje 4 effektive timer på jobb sammenlagt. Etter noen uker drog jeg til legen og gråt bokstavelig talt på kontoret hans fordi jeg var helt utslitt av å skulle prestere 8t på jobb med kraftig søvnmangel. Han smilte og bare svarte "hva sier du til en sykemelding?" .. vi ble da enig om 50% gradert siden jeg mente at jeg klarte å gjennomføre halv dags arbeid. Hadde da bare 2 uker igjen før permisjon og de gikk som en drøm, selv om jeg fortsatt sov dårlig. Kom kl 10 og drog kl 14 :) har ikke dårlig samvittighet for det! 

Anonymkode: 48d1e...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sykmelding 100%. Det er eneste mulighet.

Anonymkode: c9ab0...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra på jobb og sove rundt til neste vakt? Hvis du ikke har barn fra før har du alle muligheter til å hvile hjemme. I tillegg ber du om en pause på jobb. 

Anonymkode: 49b3d...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dra på jobb og sove rundt til neste vakt? Hvis du ikke har barn fra før har du alle muligheter til å hvile hjemme. I tillegg ber du om en pause på jobb. 

Anonymkode: 49b3d...2b6

Er ikke sikkert hun får sove pga smerter eller andre plager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du kutte ned på evt aktiviteter på fritida. Bruk fritida til å hvile, trene lett/gå turer, frisk luft, sunn mat, mest mulig søvn. Forsøk å droppe mobil, sosiale medier og andre tidstyver så mye du kan. "Bygg rede" - dvs forbered deg til barnet kommer - skal du treffe venner, så gjør det veldig lavterskel.

Prøv å kutte ut alt du ikke MÅ. Ikke sikkert dette treffer deg, men mange førstegangsmødre sliter seg ut med stressa, høyt tempo der alt skal på insta og de skal være like mye "med" som før, shoppe og være sosiale. Da kan det gå ut over jobben. 

Om dette ikke treffer, høres jo gradert sykmelding ut som et alternativ. Du har 2 mnd igjen i jobb, og det er ikke sikkert du vil være like energiløs hele veien.

Anonymkode: 11136...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få sykmelding 100%. Det er eneste mulighet.

Anonymkode: c9ab0...de9

Eneste mulighet? Tull. 

Anonymkode: 0f1c0...698

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en prat med fastlegen og bli enig om å trappe ned litt på jobbingen. Ikke noe poeng å være helt og holde ut. Det er snakk om veldig kort tid i den store sammenheng. Alle gode ønsker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere med samme problem? Aner ikke hvordan jeg skal ta dette opp med jobben.

I påsken nå har jeg hvilt masse på morgenen og på dagtid for å komme meg gjennom disse dagene. Men når jeg starter på jobb om mandag, er det jo 8t på hver dag der jeg ikke kan bare gå å hvile meg. Har en jobb som krever at jeg er på, det er mye løft og en del støy. Så blir veldig fort sliten.. har ikke vært noe problem før nå😅 

Anonymkode: ce9f2...a2d

Gravid i jobb – disse rettighetene har du

"Selv om man kan si at svangerskap ikke er en sykdom, vil de fleste være enige i at det er en unntakstilstand som kan by på utfordringer både fysisk, psykisk og sosialt – både hjemme og på jobb"

"Noen risikofaktorer er godt kjente og veldig konkrete: farlige kjemikalier, gasser, røntgenstråler, veldig tunge løft, farlig smitte og slag eller spark mot magen. Dette er typiske faktorer som man trenger helt fritak fra, og de fleste arbeidsgivere er raske med å legge til rette for andre oppgaver. Men det betinger også at du gir tidlig beskjed om graviditeten.

Andre faktorer er mer diffuse, og til dels ”doseavhengige”, som stress, høyt tempo, manglende pausemuligheter, gående og stående arbeidsstillinger over tid, støy, ugunstige arbeidstidsordninger og lang reisevei."

"Vanlige sykemeldingsårsaker er kvalme, smerter i rygg og bekken, og søvnproblemer."

Du har faktisk lov å hvile deg ved behov gjennom arbeidsdagen og hvis du kontakter HMS via bedriften så er jeg sikker på at dere også har sånn at leder skal ta deg inn på samtale en gang pr trimester og at det skal tilrettelegges ved behov. Hvis ikke kan du ta en prat med fastlegen.

Mvh kvinne gravid uke 33.
 

Anonymkode: beefa...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dra på jobb og sove rundt til neste vakt? Hvis du ikke har barn fra før har du alle muligheter til å hvile hjemme. I tillegg ber du om en pause på jobb. 

Anonymkode: 49b3d...2b6

Sover ikke på jobb 😅

Anonymkode: ce9f2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover ikke på jobb 😅

Anonymkode: ce9f2...a2d

Det er ikke det jeg skriver heller. Sier du kan sove før, etter og på natten. På jobb kan du få en pause hvor du da er våken, men får fred og ro. 

Anonymkode: 49b3d...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gravid i jobb – disse rettighetene har du

"Selv om man kan si at svangerskap ikke er en sykdom, vil de fleste være enige i at det er en unntakstilstand som kan by på utfordringer både fysisk, psykisk og sosialt – både hjemme og på jobb"

"Noen risikofaktorer er godt kjente og veldig konkrete: farlige kjemikalier, gasser, røntgenstråler, veldig tunge løft, farlig smitte og slag eller spark mot magen. Dette er typiske faktorer som man trenger helt fritak fra, og de fleste arbeidsgivere er raske med å legge til rette for andre oppgaver. Men det betinger også at du gir tidlig beskjed om graviditeten.

Andre faktorer er mer diffuse, og til dels ”doseavhengige”, som stress, høyt tempo, manglende pausemuligheter, gående og stående arbeidsstillinger over tid, støy, ugunstige arbeidstidsordninger og lang reisevei."

"Vanlige sykemeldingsårsaker er kvalme, smerter i rygg og bekken, og søvnproblemer."

Du har faktisk lov å hvile deg ved behov gjennom arbeidsdagen og hvis du kontakter HMS via bedriften så er jeg sikker på at dere også har sånn at leder skal ta deg inn på samtale en gang pr trimester og at det skal tilrettelegges ved behov. Hvis ikke kan du ta en prat med fastlegen.

Mvh kvinne gravid uke 33.
 

Anonymkode: beefa...41d

Hva er eksempler på farlig smitte man er beskyttet mot? Vet du?

På min arbeidsplass på sykehus fikk jeg beskjed av bedriftsjordmor at så lenge man fulgte vanlige smittevernsrutiner kan man delta på det meste. Sikkert unntak for ebola liksom.

Anonymkode: 6dfd3...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trenden snudd? For bare noen få mnd siden ble «alle» gravide sykemeldt hele svangerskapet nesten ved positiv test. Men nå virker det som at dere er i jobb så lenge dere kan, med tilrettelegging og gradert sykemelding på slutten. Eller har legene rett og slett blitt strengere? 

Anonymkode: 0d041...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har trenden snudd? For bare noen få mnd siden ble «alle» gravide sykemeldt hele svangerskapet nesten ved positiv test. Men nå virker det som at dere er i jobb så lenge dere kan, med tilrettelegging og gradert sykemelding på slutten. Eller har legene rett og slett blitt strengere? 

Anonymkode: 0d041...d3e

Og hvilken troverdig statistikk har du benyttet deg av for å tro at alle ble sykemeldt fra positiv test for noen måneder siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...