Gå til innhold

Lege som tar betalt for å sende over journalen min elektronisk til min nye fastlege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Du betaler ikke for bare materiell, først og fremst er det for arbeidet. Har du noensinne gått til en advokat? 200 kr minuttet, og opp mot det dobbelte for de dyreste.
Lovligheten, det har du fått svar på før i tråden.

Anonymkode: e2c1e...247

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bruker tid. 

Anonymkode: 574e8...91a

Tid? Sekretæren brukte 2 min og opplyste ikke at det kostet penger. Jeg skal ringe noen som har peiling er ganske sikker på at dette ikke er lov. Leste på prisliste der stod det utskrift av journal koster 85. Jeg har da ikke fått utskrift. Ts

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tid? Sekretæren brukte 2 min og opplyste ikke at det kostet penger. Jeg skal ringe noen som har peiling er ganske sikker på at dette ikke er lov. Leste på prisliste der stod det utskrift av journal koster 85. Jeg har da ikke fått utskrift. Ts

Anonymkode: ba483...e42

Hva måtte du betale? 85 kr? Du får kjøre saken helt til Høysterett om nødvendig :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette lov? Jeg ba de om å videre sende journalen min til min nye fastlege elektronisk,både meg og barna mine. Jeg fikk regning i posten på dette. Har de lov til det? Jeg hadde forstått om jeg ville ha den på print,men elektronisk?

Anonymkode: ba483...e42

Seff er det lov.

når folk vil ha alt gratis blir det slik.

det er slik utviklingen er.

fun fact: penger vokser ikke på trær

Anonymkode: baa68...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Å sende over ting elektronisk tar gjerne endel tid i form av «klikking» og legge inn riktig mottaker etc. Helt vanlig å ta betalt for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette lov? Jeg ba de om å videre sende journalen min til min nye fastlege elektronisk,både meg og barna mine. Jeg fikk regning i posten på dette. Har de lov til det? Jeg hadde forstått om jeg ville ha den på print,men elektronisk?

Anonymkode: ba483...e42

Leger jobber ikke gratis, de lever av den jobben de gjør. 

Det mest påfallende med spørsmålet ditt er ikke at du reagerer på pris og faktura i posten, men at du ikke reagerer på elektronisk overføring. Det første er lov, det siste er ikke lov. Alternativt er den overført elektronisk på en plate eller minnepinne, så er dette tilltatt, men ikke over nettet. 

Er du fortsatt i tvil, så finner du alle godkjente priser for legers arbeid på Helsenore.no, legeforeningens nettsider m.m. 

Anonymkode: 80fb2...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger jobber ikke gratis, de lever av den jobben de gjør. 

Det mest påfallende med spørsmålet ditt er ikke at du reagerer på pris og faktura i posten, men at du ikke reagerer på elektronisk overføring. Det første er lov, det siste er ikke lov. Alternativt er den overført elektronisk på en plate eller minnepinne, så er dette tilltatt, men ikke over nettet. 

Er du fortsatt i tvil, så finner du alle godkjente priser for legers arbeid på Helsenore.no, legeforeningens nettsider m.m. 

Anonymkode: 80fb2...4d1

De fleste sykehus og fastleger har elektronisk journalprogram hvor de kan oversende epikriser og journaler til hverandre elektronisk via et lukket system, så jo, det er lov. 

Anonymkode: 9a504...cce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk jobbe gratis for deg? 

Anonymkode: 574e8...91a

Nå får både legen og sekretæren lønn for å være der. Før kaltes dette service. Du ser helt feil på det. Nå tenker ikke leger selv engang. Man må stave for dem hva man vil. Egentlig bør man vite hva som feiler seg selv også, så det bare blir 1 ting å undersøke. Hvis ikke sier de bare "vet ikke." Eller som legen til et av barna sa når han skulle skrive ut en viktig medisin:" jeg klarer ikke skrive den ut jeg... " noe så tafatt. Jeg sa at jeg vet det jo hvertfall ikke. Så hva nå da? Medisinen er livsviktig. "Jeg får det ikke til, så vet ikke." Så jeg måtte foreslå at han burde ringe serviceperson fra programvarefirmaet da og skaffe seg kunnskapen.  Medisinen hadde han klart og skrive ut i flere år før, men tydeligvis ikke i dag.   Jeg blir matt. Er det mulig? Han fikk det etterhvert til etter å ha skaffet seg kunnskapen om sin egen pc...

Anonymkode: 31f2c...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat eller fastlege? Det kam være litt jobb med å sende en hel journal. Selv om det er elektronisk. Og folk jobber ikke gratis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Hva måtte du betale? 85 kr? Du får kjøre saken helt til Høysterett om nødvendig :)

Nei,mer fikk også gebyr på 59 kr. Fordi de sendte faktura. Problemet er ikke pengene,men jeg har aldri vært hos denne legen han sendte over en journal fra min gamle fastlege. 

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde vel reagert du også om kassadama som slo inn matvarene dine slo inn en 100 lapp ekstra som betaling for scanning av varene?  "Hvorfor skal kassadama jobbe gratis for deg?" 

Anonymkode: 083e5...55c

Tror du at lønn for jobben til kassedama IKKE er innbakt i prisen på varene du kjøper? 😂 

Anonymkode: 24489...8eb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at lønn for jobben til kassedama IKKE er innbakt i prisen på varene du kjøper? 😂 

Anonymkode: 24489...8eb

Det skal den være hos legen også. Sånne ting kostet aldri noe før. Men denne regjeringen er grisk. Den må vel ha noen kroner til å gi til de rike....

Anonymkode: 31f2c...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal den være hos legen også. Sånne ting kostet aldri noe før. Men denne regjeringen er grisk. Den må vel ha noen kroner til å gi til de rike....

Anonymkode: 31f2c...0e4

Jeg sendte en mail til helsenorge, jeg er ganske sikker på at det ikke er lov. Jeg ba ikke om utskrift,men overføring og det skal ikke koste penger.

Anonymkode: ba483...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal den være hos legen også. Sånne ting kostet aldri noe før. Men denne regjeringen er grisk. Den må vel ha noen kroner til å gi til de rike....

Anonymkode: 31f2c...0e4

Hos legen kjøper man tjenester. En tjeneste kan være en legetime, en annen tjeneste kan være å få skrevet en legeerklæring, eller det er en tjeneste å få overført journalen til andre leger. I likhet med dagligvarebutikken hvor kassedamens jobb er relatert til hver eneste vare man kjøper, så er også gebyret man må betale til legen for å få overført journalen relatert nettopp til den tjenesten det faktisk er å få overført journalen... 

Anonymkode: 24489...8eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får både legen og sekretæren lønn for å være der. Før kaltes dette service. Du ser helt feil på det. Nå tenker ikke leger selv engang. Man må stave for dem hva man vil. Egentlig bør man vite hva som feiler seg selv også, så det bare blir 1 ting å undersøke. Hvis ikke sier de bare "vet ikke." Eller som legen til et av barna sa når han skulle skrive ut en viktig medisin:" jeg klarer ikke skrive den ut jeg... " noe så tafatt. Jeg sa at jeg vet det jo hvertfall ikke. Så hva nå da? Medisinen er livsviktig. "Jeg får det ikke til, så vet ikke." Så jeg måtte foreslå at han burde ringe serviceperson fra programvarefirmaet da og skaffe seg kunnskapen.  Medisinen hadde han klart og skrive ut i flere år før, men tydeligvis ikke i dag.   Jeg blir matt. Er det mulig? Han fikk det etterhvert til etter å ha skaffet seg kunnskapen om sin egen pc...

Anonymkode: 31f2c...0e4

Hvor tror du lønna deres kommer fra da? 

Anonymkode: f6c69...6cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ja, det er jo jobb. Han tat betalt for å gjøre en jobb. Men det er ikke alle som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte en mail til helsenorge, jeg er ganske sikker på at det ikke er lov. Jeg ba ikke om utskrift,men overføring og det skal ikke koste penger.

Anonymkode: ba483...e42

Herregud😂 på legekontoret der jeg jobber er det helt vanlig prosedyre å ta betalt for det?, og selvfølgelig er det lov. Det kan være en del jobb...

Anonymkode: e5ab2...2aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 80 kroner for å få utskrift av min journal. Er helt vanlig at slikt koster noen kroner. 

Anonymkode: ddf3a...bfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel de bruker ikke matriell på dette. Hvem kan jeg ringe for å høre om dette er lovlig? 

Anonymkode: ba483...e42

Hvor mange ganger er noen nødt til å si at JA det er lovlig før det går inn?

Anonymkode: 23934...701

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ta her. De har sendt den iver elektronisk. Er det noen som jobber i helsevesnet som kan svare meg. Jeg skjønner ikke hva de har gjort?

Anonymkode: ba483...e42

Det er ganske enkelt. Du betaler for tiden legen bruker på å sende den selv om det er elektronisk. Tid han/hun kunne brukt på andre gjøremål.

Anonymkode: b63ee...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...