Gå til innhold

Fortelle nåværende sjef at jeg har søkt på en annen jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg startet i ny jobb for ikke lenge siden (knappe tre måneder), og trives helt greit med den. Nå har det imidlertid dukket opp en annen jobb som jeg rett og slett føler at jeg er nødt til å søke på. Det skyldes flere ting:

- Det er snakk om det yrket jeg er utdannet til, som er en profesjon (har nå en byråkratjobb, og savner å utøve denne profesjonen) 

- Jeg har jobbet på dette stedet tidligere, og trivdes svært godt. Vet at ting er på stell, miljøet er godt etc. Måtte gå pga. overtallighet, men situasjonen har tydeligvis endret seg nå.

- De søker veldig spesifikke kvalifikasjoner, som jeg innehar. Det er sjelden at det lyses ut akkurat denne typen stilling her hvor jeg bor, kanskje hvert 5. år om ikke enda sjeldnere...

- Stillingen er fast, og jobben jeg har nå er midlertidig (men tror kanskje det er muligheter for å få fast etter hvert)

Problemet er bare at jeg får så dårlig samvittighet overfor min nåværende arbeidsgiver. De har gitt meg mye goodwill, jeg kunne f.eks. ikke begynne så tidlig som de ønsket pga. oppsigelsestid på forrige jobb, men de valgte likevel å satse på meg. Har også fått en del splitter nytt utstyr (PC, pult osv.), jeg føler at de har brukt en del ressurser på meg. 

Spørsmålet mitt er om jeg må fortelle sjefen min om det dersom jeg blir innkalt til intervju? Arbeidstidene er sånn at jeg sannsynligvis må be om fri for å kunne dra på et evt. intervju. Kan man be om fri for en privat avtale, uten å fortelle hva det gjelder? Jeg ønsker ikke å fortelle om at jeg har søkt på denne jobben dersom jeg ikke får den, tenker at det kan ødelegge mine sjanser for å evt. kunne få fast stilling der jeg er nå dersom jeg ikke får den andre. Kan legge til at jeg sannsynligvis ikke kommer til å søke på noen andre jobber, det er kun fordi det er snakk om den spesifikke arbeidsplassen og en type stilling som passer perfekt til min bakgrunn og utdanning. 

Setter pris på all tilbakemelding! 

Anonymkode: 83693...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke sagt noe før du evt. må ha referanse. Har du andre referanser ville jeg ikke sagt noe før oppsigelsen. 

Skjønner følelsen din, men det gir hverken deg eller arbeidsgiver noe at du forteller det. Du vet du er en sterk kandidat, men du vet ikke om du får jobben. Og hva fikk du da ut av å fortelle det? 

Men søk! I arbeidslivet må man passe på seg selv. 

Anonymkode: 2f2de...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortell noe som helst før du har fått jobben. Imellomtiden er det nesten fake news at du skal få deg ny jobb/eller skal på intervju. At du har søkt og skal intervjues betyr jo faktisk ingenting i denne sammenheng. Det som betyr noe for arbeidsgiver, er at du driver å søker andre jobber. 
Og får du ikke den andre jobben, ja da sitter du igjen med dårlig samvittighet og en trykket arbeidshverdag, pga at du har fortalt om at du har søkt på en annen jobb. La det gå i det stille. Og si heller opp den dagen det skulle skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dette med å få dårlig samvittighet, men til syvende og sist så skylder du jobben ingenting. Hvis de hadde vært nødt til å nedbemanne folk, så hadde de kuttet deg de også. Sett alltid deg selv foran jobben. Uansett så synes jeg ikke den "goodwill"-en de har gitt deg er noe spesielt, innenfor min bransje er dette minimum standard. Alt de gir til deg på jobben er jo bare for at du skal gjøre en bedre jobb for dem. 

Anonymkode: eb108...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet i det hele tatt for å ikke si noe. Arbeidsplassen har ansatt deg fordi du kan gjøre en jobb som er nyttig for dem, det er ikke for å være grei eller å gjøre deg en tjeneste. Om du trenger fri for å dra på intervju er det helt innafor å ikke si noe mer enn at du har en avtale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri fortalt det med mindre jeg fikk et jobbtilbud.

Du trenger heller ikke si hvorfor du må ut av "kontoret" en time. Bare gi beskjed lenge i forveien, sånn at det ikke blir en ulempe for noen :) 

Hvis du ikke får jobben, så er det kjipt om de tror at du driver å leter etter noe annet, og at du ikke er trofast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en veldig lik situasjon. Jeg fikk jobben og fortalte det til daværende arbeidsgiver. Han ble glad på mine vegne, og sa at han forstod det kjempegodt, særlig siden jeg hadde midlertidig stilling hos dem og jeg her kunne få fast jobb innen det jeg virkelig ønsket å jobbe med.

Dette er en ganske normal situasjon, folk skifter jobber og jeg tror ikke dette er noe problem i det hele tatt for sjefen din. Han syns sikkert det er synd, men sånn går dagene på en arbeidsplass.

Søk jobb med god samvittighet, og ta det opp med sjefen om du eventuelt får jobbtilbud.

Pulten går videre til en ny ansatt ☺️

Anonymkode: f2bad...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte min leder om at jeg hadde søkt ny (og for meg langt mer relevant) jobb, etter å ha vært ansatt på samme sted i fire år. Deretter fulgte seks måneder med null mulighet for å delta på mine vanlige kurs og diverse goder i tillegg til generell utfrysning fordi "jeg var jo på vei ut". Fikk også ettertrykkelig vite at jeg ikke skulle forestille meg at jeg kunne bruke et eventuell jobbtilbud til å forhandle høyere lønn på arbeidsplassen.

Seks måneder tok det fordi det er så lang tid det plutselig kan ta, når søknader skal gjennomgås, intervjuer foretas, helligdager og ferie og endelig avklaring.

Jeg fikk ikke jobben. Min gamle arbeidsgiver hadde skutt seg selv i foten når de oppførte seg så bedritent mot meg, så jeg endte jo opp med å bare fortsette å se meg om etter nærmest hva som helst, selv om jeg i utgangspunktet hadde likt meg godt på den jobben. Fikk etter ett års tid en langt bedre jobb, men denne gangen holdt jeg det hemmelig til jeg hadde skrevet ny kontrakt. 

Så om det er mulig, hold kjeft! Du vet aldri hvordan sjefen din vil endte opp med å behandle deg. 

Anonymkode: 320e4...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortalte min leder om at jeg hadde søkt ny (og for meg langt mer relevant) jobb, etter å ha vært ansatt på samme sted i fire år. Deretter fulgte seks måneder med null mulighet for å delta på mine vanlige kurs og diverse goder i tillegg til generell utfrysning fordi "jeg var jo på vei ut". Fikk også ettertrykkelig vite at jeg ikke skulle forestille meg at jeg kunne bruke et eventuell jobbtilbud til å forhandle høyere lønn på arbeidsplassen.

Seks måneder tok det fordi det er så lang tid det plutselig kan ta, når søknader skal gjennomgås, intervjuer foretas, helligdager og ferie og endelig avklaring.

Jeg fikk ikke jobben. Min gamle arbeidsgiver hadde skutt seg selv i foten når de oppførte seg så bedritent mot meg, så jeg endte jo opp med å bare fortsette å se meg om etter nærmest hva som helst, selv om jeg i utgangspunktet hadde likt meg godt på den jobben. Fikk etter ett års tid en langt bedre jobb, men denne gangen holdt jeg det hemmelig til jeg hadde skrevet ny kontrakt. 

Så om det er mulig, hold kjeft! Du vet aldri hvordan sjefen din vil endte opp med å behandle deg. 

Anonymkode: 320e4...911

Var dette fordi de var snurt på deg? Var det rom for å forhandle lønn der? Sorry rare spørsmål

Anonymkode: c35fb...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dette fordi de var snurt på deg? Var det rom for å forhandle lønn der? Sorry rare spørsmål

Anonymkode: c35fb...fc1

Det var ikke en tanke jeg hadde gjort meg i forkant, så jeg ble litt paff da jeg ble informert om dette. Fordi de var snurt ja, en form for trussel, vil jeg tro. 

Om man tilbys en jobb med x tusen mer i lønn et annet sted, vil en arbeidsplass ofte kunne matche eller høyne dette tilbudet om de ønsker å beholde deg.

Anonymkode: 320e4...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...