Gå til innhold

Hvordan sover din baby 4,5mnd ? Når starte med grøt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 4mnd og 2uker og tror jeg er ganske heldig med søvnen hans?

Leggetid mellom 18:30-19:30, amming gjerne to ganger ila natten, ca kl rundt 3 og 6. Står opp rundt 7-8.

ila dagen så sover han gjerne blunder på 30-60min ca kl. 10, 13 og 16 +/-.

hvordan sover deres baby? 

Jeg fullammer, og lurer også på når dere starter med grøt eller annen fast føde? Jeg har såvidt begynt å gi smaksprøver på div som jeg spiser, anbefalt av hs. Usikker på når jeg skal starte med grøt før leggetid. Jeg er klar over anbefalingene, ikke før 4mnd og ikke etter 6mnd osv. Vil uansett bare høres deres erfaringer og hva dere tenker rundt det 😊

Anonymkode: 0b3b4...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jammen fått inn rutiner! Her flyter det fremdeles litt. Sover fra 22:30 til 09, meg ukjent antall amming inni der.

Sover lang blund kl 12 og 17. Sover i tillegg korte blunder innimellom der.

Fikk beskjed av helsesøster om å vente med både grøt og smaksprøver til 6 mnd. Det var kun babyer som fikk MME som skulle ha smaksprøver fra 4 mnd, så der har vi visst fått forskjellige råd.

Anonymkode: 85f79...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jammen fått inn rutiner! Her flyter det fremdeles litt. Sover fra 22:30 til 09, meg ukjent antall amming inni der.

Sover lang blund kl 12 og 17. Sover i tillegg korte blunder innimellom der.

Fikk beskjed av helsesøster om å vente med både grøt og smaksprøver til 6 mnd. Det var kun babyer som fikk MME som skulle ha smaksprøver fra 4 mnd, så der har vi visst fått forskjellige råd.

Anonymkode: 85f79...033

Baby har styrt søvnen selv, vet ikke om jeg har gjort så mye selv for å få inn rutinen. Får se om det varer da 😅

Men ja, synes det er så mange forskjellige råd, så blir ikkw overrassket over at du har fått beskjed om noe helt annet. Men, med smaksprøver så har jeg bare lagt biiittelitt mat på lippene hans. Ikke mye og ikke ofte. Men ja, kanskje greit å vente litt da. Jeg føler ingen hast. 

Anonymkode: 0b3b4...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dere har orden på sovingen ja! Vi slet enda med døgnrytmen på den alderen, og hadde sikkert en 5-7 oppvåkninger iløpet av den tiden. Så utrolig bra at dere har fått det til sånn.

Vi begynte med smaksprøver når han var ca. 5,5måneder fordi da satt han å smattet og ville tydelig ha når vi spiste. Valgte å ikke hoppe rett på grøt, han spiste det samme som oss i starten istedet. Men begynte som sagt med smaksprøver ved 5,5mnd, også trappet det seg bare gradvis opp derifra etterhvert som han spiste og ville ha. Tror vi hadde kommet opp til hva jeg vil kalle et fullt måltid om dagen ved 7-8måneder. Og når han var rett over året hadde vi kommet dit hvor fast føde på en måte ble hovedenæringen. Så han gikk ganske etter boka akkurat der.

(Flisespikking, men man fullammer faktisk ikke lenger når man har begynt med smaksprøver. Men forstår jo hva du mener! )

Endret av heipådegsann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de anbefaler å starte med fruktmos før grøt, pga magen tror jeg.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med smaksprøver av frukt- og grønnsakspuré ved fem måneder. Grøt begynte vi med ved 6 måneder, men det tok lang tid før babyen ville ha det. Hun spiste faktisk brødskivebiter først. Vi hadde også flaks med sovingen, og det var omtrent som du beskriver det ved 4,5 mnd. Vi merket ikke noe endring mtp. søvn ved innføring av fast føde. Men vi ga maten på formiddagstid i starten, i tilfelle hun skulle få vondt i magen av noe. 

Anonymkode: c0cfa...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jammen fått inn rutiner! Her flyter det fremdeles litt. Sover fra 22:30 til 09, meg ukjent antall amming inni der.

Sover lang blund kl 12 og 17. Sover i tillegg korte blunder innimellom der.

Fikk beskjed av helsesøster om å vente med både grøt og smaksprøver til 6 mnd. Det var kun babyer som fikk MME som skulle ha smaksprøver fra 4 mnd, så der har vi visst fått forskjellige råd.

Anonymkode: 85f79...033

vi fikk beskjed på helsestasjonenat vi kan begynne med smaksprøver når babyen er 4 måneder. alle i barselgruppa mi begynte med det selv om de ammer.  han har smakt litt grøt og forskjellige moste grønsaker. 

søvnen er vi ikke så heldige med, han våkner mange ganger i løpet av natta. 

 

Anonymkode: 8a14c...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen endring på søvn etter vi startet med grøt. Våkner fortsatt 2 ganger om natten 11 mnd gammel selv om han spiser 5-6 fulle måltider på dagen og stor porsjon grøt rett før leggetid.

Anonymkode: 4de2e...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover fra ca 19 til rundt 0530 før hun vil ha mat. Våkner ett par ganger mellom der hvor hun bare vil ha smokken sin. Sovner igjen etterpå, og sover da til ca sju. Er dog kun den siste uka hun har sovet helt til halv seks, før det våknet hun rundt tre for mat og sov igjen til sju, men hun har sovnet rundt 19 i snart to måneder allerede :) 

Hun begynte med grøt forrige uke, og hun er 4,5mnd nå. Begynte med fruktmos før der :) hun får grøt på morgen og kveld, fruktmos midt på dagen. Min får flaske, men alle på barselgruppa mi har begynt med smaksprøver denne måneden, og de ammer. Begynn når du føler du og baby er klar for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...