Gå til innhold

Å begynne på bacheloroppgaven halvannen måned før innlevering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, da er jeg i den situasjonen. Fikk meg fast jobb tidligere i vinter i forbindelse med utdanningen, og da kjente jeg motivasjonen til å jobbe med bacheloroppgaven forsvant fullstendig. Så da sitter jeg her. Har skrevet kanskje 13 sider. Det eneste som står mellom meg og vitnemålet mitt er denne bacheloroppgaven. Men jeg har null motivasjon til å jobbe. Jeg sa til meg selv at i påsken skulle jeg begynne. Lørdagsmorgen satt jeg klar til å begynne, men det var jo så fint vær så da reiste jeg ut på byen istedenfor. Søndagen kom, jeg var litt fyllesyk og bestemte meg for å sitte inne stirre på tv'en eller pc'en. Mandagen kom, ingenting ble gjort. Tirsdagen kom og gikk. Nå er det onsdag. 

Hvordan får jeg motivasjon til å begynne å skrive? Ikke er temaet noe særlig spennende heller. Veilederen min ved høyskolen har vært syk og har knapt snakket med hun. 

Oppgaven skal inn om en halvannen måned, og nå står det til stryk. Jeg vet at den aller siste uken så får jeg nok litt motivasjon, men vil helst ikke vente så lenge før jeg gjør noe. Aner ikke om jeg skal gå for å bestå eller prøve å få en brukbar karakter. 

HUFF. Tar i mot råd og spark bak. 

Anonymkode: e121f...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg ut av leiligheten, dra til et bibliotek hvor du har færre ting som tar oppmerksomheten din. Når du sitter og skriver eller samler data må du prøve å fokusere på det. Ta deg en liten pause hver time, og få frisk luft mens du holder på. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en relevant jobb for utdanningen din er det ikke utenkelig at det står i kontrakten din at du har jobben bare hvis du fullfører utdannelsen din. Har du sjekket det?

Anonymkode: 11195...848

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sitte og vente på motivasjon.

Du må lage deg en fremdriftsplan (gøy), og så må du følge den (kjedelig).

Voksenlivet handler om utsatt belønning. Folk som er avhengig av umiddelbar belønning er barnslige (ikke min mening, psykologien definerer det slik). Men om du er slik, og vitnemålet der fremme ikke er nok, belønn deg underveis. Når du har nådd dagens mål får du lov til å spise den sjokoladen eller se den filmen eller kjøpe den blusen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får finne din måte å jobbe mest effektivt på. Jeg hadde som mål å skrive et visst antall ord pr dag. Skrev oppsettet først, og skrev inn alt som falt meg inn i riktig kapittel etterhvert som jeg kom på det. Satt fra 0800-2200 i litt over 2 uker og skrev. Siste dagene brukte jeg på å renskrive. Gikk akkurat. Fikk en B. 

Anonymkode: 53b3c...e35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke vente på motivasjonen. Dra på biblioteket eller skolen din og sett deg der. Ta med deg noe du liker å spise og drikke. Sett deg mål over hvor langt du skal komme pr. dag. 

Jeg slet med motivasjonen ift bachelorskriving, men glad jeg begynte tidlig. Jeg tok med meg pc på biblioteket. Tok også med meg masse redbull og ting jeg likte å spise. Skrev intensivt med gode pauser i mellom for å strekke på ben og sjekke litt media. 

Det lå også gamle bacheloroppgaver på biblioteket, som jeg bladde litt i. Der fant jeg mye inspirasjon. 

 

Du kan skrive den ferdig på disse ukene, men du MÅ begynne nå. 

Anonymkode: 280df...282

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guppy88 skrev:

Du kan ikke sitte og vente på motivasjon.

Du må lage deg en fremdriftsplan (gøy), og så må du følge den (kjedelig).

Voksenlivet handler om utsatt belønning. Folk som er avhengig av umiddelbar belønning er barnslige (ikke min mening, psykologien definerer det slik). Men om du er slik, og vitnemålet der fremme ikke er nok, belønn deg underveis. Når du har nådd dagens mål får du lov til å spise den sjokoladen eller se den filmen eller kjøpe den blusen.

Dette. Du kan ikke sitte og vente på motivasjon, da vil du vente lenge, og det blir ingen bachelor. Enkelte ting må man tvinge seg til. Du har 1,5 måned på deg og har 13 sider, da burde du ha mer enn nok tid til å ro i land en E, i det minste. Men slutt å klage, sutre og finne på unnskyldninger. GJØR DET.

Anonymkode: f81c8...8d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte to uker på min og har A. Null stress. 

Anonymkode: 9f050...f52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent på motivasjon. Den kommer ikke. Sett deg ned og begynn. Begynn med å lage en struktur og sett deg inn i arbeidet. 

Anonymkode: 4acf5...0bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en uke på min. Fikk bare en C da.

Anonymkode: db2d2...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Brukte nok heller ikke mye lengre på min bachelor. Endte med B som ble muntlig forsvart opp til A, så det går fint om du vier all din tid nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3 uker på min, fikk A. Jeg skrev sammen med en annen da, men det er mulig! Men som andre her sier, du må begynne NÅ.

Anonymkode: b1597...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NotYou skrev:

Brukte nok heller ikke mye lengre på min bachelor. Endte med B som ble muntlig forsvart opp til A, så det går fint om du vier all din tid nå. 

 

Det kommer jo helt an på hvor sterk faglig man er i utgangspunktet. 

Anonymkode: 941fd...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvor sterk faglig man er i utgangspunktet. 

Anonymkode: 941fd...ac4

Selvfølgelig. Tok for gitt at ts er en av de som er faglig sterk, og har deltatt i undervisningen. Hvis ikke burde man beregnet bedre tid på en bachelor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en masteroppgave på samme tid, gikk fint.. Bare bruk tiden godt 

Anonymkode: 7b8c9...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med tanke på at jeg bruker to dager på å samle informasjon og skrive en 10 siders oppgave så vil du klare bachelor oppgaven, men da må du ta deg selv i nakken og slutte å vente på at motivasjonen skal dukke opp, for det funker ikke slik.

Anonymkode: e7dd2...5d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev min på 5 uker, pga jeg ble tvunget til å Endre problemstilling i siste liten. 

Bestem deg for x antall ord som SKAL skrives hver dag. Ikke tillat deg tv/tur/andre gleder før du er ferdig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på biblioteket ta med deg god musikk, niste, påskesnacks og tyggegummi. Går så bra så! Mange gode råd over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 13 sider så ser ikke jeg hvorfor dette ikke skal gå og at du fint kan få bedre enn E.

Men du må lage en plan og jobbe godt. Jeg har selv ikke skrevet særlig mye på min og har ca like mye tid som deg. Har samlet inn endel materiale, men vi har ikke hatt mye tid til skriving siden vi har hatt praksis i to måneder.

Så jeg må nok bruke tiden godt og jobbe mye tiden fremover, men jeg tror at det vil gå greit.

Anonymkode: d6367...51e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...