Gå til innhold

Vennepar vil reise på ferie med oss, men vi har ikke lyst pga tidligere opplevelse på tur med dem. Hva sier vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere kan jo åpne for dialog: "Vi trives godt sammen med dere, vi bare lurte på hva slags ferie dere ser for dere? Vi trives med å bo på hotell, spise lunsj og middag på restaurant, besøke severdigheter (etc.). Hva slags ferie ser dere for dere?"

Enig i de over som sier dere kan reise samme sted (om dere vil), men bare treffes når det passer. Hvis de vil ha middag "hjemme", så får de invitere dere på mat, da. Jeg er glad i å lage mat, men aldri om jeg hadde giddet det i ferien min. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, visp skrev:

Alle dere som sier at man bare kan si det rett ut som voksne folk: Nei, det er ikke alltid det går så veldig bra.

Dere bør pakke det inn på en pen måte.

Forslagene om danskebåten høres bare helt grusom ut; verste ferien jeg kan tenke meg. Stuet inn sammen over buffèene.

Jeg syns veldig mye avhenger av hvordan dere responderte da forslaget kom opp? Sa dere at Ja, kanksje det. Vi får tenkte på det etc.?

Det jeg hadde sagt var noe sånt: "Jo, vi kunne jo det, men da får vi kanskje dele oss opp litt? Vi vil gjerne bo på hotell og ha eget rom og vi har ikke lyst til å være i butikker i ferien, så da blir det jo til at vi gjør våre egne ting endel av dagene. Dessuten vil vi gjerne ut å spise på restauranter og ikke spise så mye fastfood men vil jo helst spise med dere."

Eller lyve og si at dere trenger litt alenetid for forholdet trenger litt pleie akkurat nå, men det er nok best at sies kun mellom deg og henne (om det er hun som er nærmest deg).

Eller si at dere har en avtale om å ta en tur med visp fra KG, da dere er helt like på feriefronten:)

Angående mat, så kan dere si at dere er veldig nysgjerrige på toppkvalitetsmat fra forskjellige land, og derfor prioriterer interessante restauranter og lokale restauranter, og følgelig ikke har magekapasitet til fastfood og selvlaget mat. En gang jeg og min kjære var på ferie og overnattet to netter ett sted så var restauranten så fantastisk at vi måtte kjøpe tre middager hver dag  , der vi delte det til tre halve, slik at vi fikk smakt aller tre.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere kan vel reise til samme feriestedet og ikke måtte bo oppå hverandre vel? Og så kan dere møtest her og der. De drar på shopping, og dere drar på museet. Og så meldes dere. Om deres venner har lyst å kokkelere og bo i leid leilighet, så kan de vel det. Men om dere vil noe annet så gjør dere det. Om de blir fornærmet over noe sånt så er de vel 14 år da. Voksne toler at andre voksne bestemmer over hvordan de vil ha det på ferien sin. voksne greier å snakke sammen om det uten å bli sure og kan ha diskusjoner og samtaler selv om de har forskjellig synspunkt.

Anonymkode: 4b324...1ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei så koselig med invitasjon. Det vil vi gjerne. Hvor har dere tenkt å bo? Vi skal bo på hotell denne gangen. i området la la land, for der er det så mange musseer og kulturelle sæverdigheter, vi er så glad i det vettu. 

Anonymkode: 4b324...1ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at dette er kjæreste tur og dere ønsker dra alene for litt kvalitetstid 

Anonymkode: 22f39...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det som det er, men pass på hvordan dere sier det så det ikke oppleves som kritikk. At sist fikk dere inntrykk av at dere ønsket så ulike ting av en ferie og at det var dumt at dere må splitte dere så mye pga. dette.

Jeg og min bestevenninne gjennom 20 år kan ikke reise sammen, for vi vil helt forskjellige ting og ville gjort hverandre gal, enda vi er som erterris ellers. At man ikke kan/vil reise sammen betyr ikke at man ikke er gode venner:)

Anonymkode: 5222c...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlighet er selvfølgelig uaktuelt ettersom dere er like konfliktskye som resten av den vestlige verden?

Anonymkode: 500e6...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So det som det er, men velg ordene med omhu. Ellers kan de ikke vite at det er et problem engang.

husker jeg selv alltid fikk ei veldig vond kake av ei veldig snill gammel dame, som jeg alltid måtte tvinge i meg, fordi jeg ikke turte å si at den var vond. Derfor fortsatte hun å servere den

Anonymkode: f09e9...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre, så tenker jeg at det handler mye om å snakke om hva dere ønsker og forventer.

Si at "Det kunne vært hyggelig å reist på tur sammen, men husk at vi er ikke så glade i shopping og "fast-food" som dere, så det kan hende vi burde planlegge litt bedre enn sist."
Eller start med å fortelle om de severdighetene eller den gamlebyen dere så gjerne skulle ha besøkt i det området det er snakk om, og spør om de også har lyst til å bruke en dag der?

Det er selvfølgelig også mulig å trekke frem. "Jeg har hørt de har skikkelig bra lunsj på restaurant "ett-eller-annet"  Eller "Husker dere maten på "den restauranten vi var på dag X" der var maten skikkelig god. Denne gangen bør vi spise der flere ganger.

Trekk frem og fremhev det dere har lyst til å gjøre, og vær tydelig på at shopping ikke er noe for dere.

Vet dette er vanskelig. Har vært på tur med venner, og uansett hvor mye vi snakker om det på forhånd om hva vi alle vil, så tror de at vi gjør det de vil når vi står der likevel.

Alternativt så kan dere si at "Det hadde vært hyggelig, men å år har vi planlagt å reise til YYYY for å gjøre ØØØ." Kanskje det passer bedre et annet år.

Anonymkode: 344d3...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har lært - på den harde måten - at uansett hvem jeg reiser med så er EGET ROM et absolutt minimum. 

Hvis det er slik at dere kunne tenke dere å dra til samme by som dem samtidig og møtes for et glass, en middag eller en sightseeing så planlegg det slik. Og la nå de stå i den jævla tre timers køen og kjøp deres "pass the line" billetter selv.

Forskjellig syn på penger handler også om respekt for hverandre. Dere må lære dere at dere må gi å ta - for meg virker du og din mann rett og slett forferdelig konfliktsky - alt for freden. Nå har dere mulighet til å lære av erfaring: Airbnb funket ikke for oss, vi ønsker å spise ute, vi vil ikke stå i evige køer og ikke bruke all vår tid på shopping. Xdag drar vi til Ymuseet - hvor skal vi møtes for middag den dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at dere skal på kjærestetur. Hvis man er på ferie 1-2 ganger i året fatter jeg ikke at man vil tilbringe den med andre par, selv hvis man har nøyaktig samme interesser. Bo sammen med andre, spise sammen med andre, nei. Det er ikke ferie for meg. 

Anonymkode: f8571...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare satt at vi denne ønsker å reise alene for å pleie forholdet. Trenger jo ikke gå noe mer inn på det, dere er tross alt voksne. Og skal dere starte å kritisere dem for det som skjedde da så vil de gjøre det samme tilbake også er det ikke noe mer vennskap igjen oppi all krangling. 

For alt dere vet så hadde dere kanskje passet best på en tur med colorline bare. Da er det jo kun et par dager å forholde seg til dem.  

Anonymkode: afd9b...501

denne

Anonymkode: 76bcf...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

Det er mange måter å være ærlig på uten at det virker frekt.

"Det hadde jo vært veldig koselig, vi liker jo veldig godt å tilbringe tid med dere. Men jeg vet ikke om ferie er en så god idé, vi ville så forskjellige ting sist, og vi vil uansett heller se et nytt sted. Vi er mer opptatt av fine hoteller, restauranter og severdigheter, så jeg tror vi har det bedre på ferie hver for oss. Selv om vi er veldig glade i å tilbringe tid med dere" 

Dette ble jo en lang monolog, Men du skjønner:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om dere to også er veldig spesifikke på ønsker, og det funker dårlig på felles ferier.

Jeg er veldig spesifikk selv, og derfor har vi til nå funnet på plausible forklaringer på hvorfor ikke felles ferietur passer «i år».

Om jeg skal reise med andre par så må konseptet være at man faktisk deler seg på ting man vil, og at alle er enten veldig fleksible eller på et sted med relativt få valgmuligheter. 

Jeg kan til nøds dele feriehus med andre barnefamilier, men ikke uten tydelig forventningsavklaring på forhånd.

 

Anonymkode: 77761...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om dere reiser sammen på ferie bør dere vel ikke være sammen 24 timer i døgnet? Noen kan shoppe mens andre er på kunstmuseum, noen på restaurant mens andre lager mat til seg og familien, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen år tilbake var vi på en ukes ferie i et søreuropeisk land med et vennepar. Det var første gangen vi reiste sammen med dem og det var en del uenigheter allerede i planleggingsfasen og mens vi var på tur ble de flere ganske opphetede diskusjoner rundt ting vi var uenige om. Noen eksempler:

  • Vi ønsket å bo på hotell, de ville bruke Airbnb e.l. De fikk viljen sin da de fant en fin leilighet med god beliggenhet.
  • Vi ønsket å spise lunsj og middag ute, de ønsket å lage mat hjemme mest mulig. Mye av matlagingen falt på mannen min. Han er glad i å lage mat, og flink til det, men han hadde ikke lyst til å stå flere timer på kjøkkenet hver dag i ferien. 
  • Når vi skulle spise lunsj eller middag ute ville de gjøre det kjapt og billig, f.eks. ty til fastfood eller kjøpe sandwich e.l. i matbutikken. Vi ønsket å gå på restaurant og spise god, lokal mat. Vi endte med å dele oss flere ganger.
  • Når det var snakk om å besøke severdigheter (der det gjerne er mye kø for å komme inn) var de ikke interesserte i å betale ekstra for "skip the line" billetter. Det var jo så dyrt og de var ikke spesielt interessert.
  • Vennene våre ville bruke en dag på reise til et outlet for å shoppe. Vi ville ta en dagstur til en annen by for å se gamlebyen.

Nå sier sikkert noen at de ikke har god råd, men i løpet av turen brukte de store summer på å kjøpe dyre klær, sko og vesker. De er rett og slett ikke interessert i de samme tingene som oss. Vi legger gjerne penger i å bo på et greit hotell med god frokost og å spise ute når vi er på tur, samt at vi er historieinteresserte og ønsker å besøke kjente historiske bygg, museer osv. og betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe lange køer. Vennene våre er interessert i shopping. De legger igjen pengene sine i dyre butikker og shopper gjerne designervarer som Gucci, Chanel og Louis Vuitton, samt at de handler mye på outlet til både seg og barna.

På bakgrunn av dette har vi ikke vært interessert i å reise på ferie med dem igjen og de har ikke tatt initiativ til noen ny tur, så vi har antatt at de som oss har følt at vi har såpass sprikende preferanser og interesser at det ikke er aktuelt. Men da vi var på middag hos dem i helgen spurte de om vi vil reise til samme område med dem igjen "for det var jo så koselig sist". Vi har ikke svart, men har lite lyst til å reise sammen med dem igjen på bakgrunn av opplevelsen sist.  Hva sier vi? Vi er gode venner med dem og har ikke lyst til å bli uvenner med dem.

Anonymkode: e5901...19b

Bare si dere har andre planer for ferien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...