Gå til innhold

Vennepar vil reise på ferie med oss, men vi har ikke lyst pga tidligere opplevelse på tur med dem. Hva sier vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare sagt det som det er, på en pen måte, at dere følte at ønskene og forventingene ble for forskjellige til at begge par kunne få turen som ønsket.

Ville ikke ha gått for "vi foretrekker å reise alene"-utgaven, med mindre det er helt sikkert at dere ikke vil reise på tur med andre venner i fremtiden. Hadde jeg fått servert det som årsak hadde jeg i alle fall følt på det dersom vedkommende hadde dratt på tur med noen andre.

Anonymkode: 9dfa2...428

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

Jeg ville reist alene med kjæresten de neste sommerferiene, og tatt en hvit løgn om at det var "på-sparket-tur" grunnet billige billetter. Da kan de ikke bli sure vel? :) 

Anonymkode: b0956...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

Reiser det nevnte paret også på ferier sammen med andre av deres felles venner?

Anonymkode: b0956...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

Ser dilemmaet deres, helt klart!

Er det ikke mulig å pakke det inn på en slik måte at de forstår at det ikke handler om dem, men om dere og deres vaner?

'Det er alltid hyggelig å være sammen med dere, men akkurat når det kommer til sommerferie så har vi jo litt ulike ønsker og vaner. Vi ønsker å oppsøke severdigheter og spise lokal mat, for oss er det en stor del av ferieopplevelsen. Dere har andre prioriteringer, som er viktige for dere, så om vi skal reise sammen må vi isåfall legge det opp på en slik måte at vi alle føler vi har hatt en ferie etter egen smak. Kanhende er det bedre at vi heller tar en weekendtur sammen til [sett inn aktuelt reisemål], der det blir lettere å innfri alles ønsker, og heller har hovedferien hver for oss?'

Anonymkode: 40bc0...955

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du bare at det var hyggelig, men dere har ulike interesser for hva turen inneholder så det er bedre å finne på noe annet hyggelig. 

Men hvorfor gadd dere å gjøre som dem ville på forrige tur? Jeg hadde gjort som jeg ville og ikke brukt tid og penger på en ferie som jeg ikke bestemte selv. Man må ikke bo på samme sted i en ferie med andre, eller være sammen med dem hele tiden. 

Anonymkode: ee410...2f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å si: takk for invitasjonen! Det er hyggelig å bli bedt med på ferie sist. Jeg husker at det var flere uenigheter både i forkant og under sist tur sammen. Dersom vi kan dra sammen bør det være rom for de ulike ønskene og interessene som er. Hvordan tenker dere at vi kan løse det slik at denne turen skal bli vellykket? 

Da får dere kanskje en god samtale rundt det? Kanskje finner dere ut i sammen at.. nei.. dette var en dårlig ide. Eller. Dere kommer frem til gode løsninger slik at alle får litt av sine ønsker oppfylt :) på tur med flere må man kunne ta hensyn til andre enn kun egne ønsker hele tiden.

håper det ordner seg!

Anonymkode: ab5b1...358

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan reise sammen, men dere skal ikke bo sammen. De kan leie  airbnb, og dere kan bo på hotellet. Ta en dag og ett par kvelder sammen, og del dere andre dager etter deres interesser.   Hele problemet forrige gang var jo egentlig at dere delte leilighet. Det var det som ble for mye og som førte til at mannen din ble hjemmehjelp. Ikke del leilighet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å si: takk for invitasjonen! Det er hyggelig å bli bedt med på ferie sist. Jeg husker at det var flere uenigheter både i forkant og under sist tur sammen. Dersom vi kan dra sammen bør det være rom for de ulike ønskene og interessene som er. Hvordan tenker dere at vi kan løse det slik at denne turen skal bli vellykket? 

Da får dere kanskje en god samtale rundt det? Kanskje finner dere ut i sammen at.. nei.. dette var en dårlig ide. Eller. Dere kommer frem til gode løsninger slik at alle får litt av sine ønsker oppfylt :) på tur med flere må man kunne ta hensyn til andre enn kun egne ønsker hele tiden.

håper det ordner seg!

Anonymkode: ab5b1...358

Det er jo nettopp derfor mange liker å reise alene. Ofte er man på ferie kun en gang i året, og da mener jeg at det ferier bør være slik man ønsker selv. Ellers blir mye av poenget borte for min del. Man kan evnt reise sammen, og på forhånd være enige om at hvert par gjør det de selv ønsker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en grunn til at jeg aldri reiser noen steder med feil mennesker, å være på reise for meg betyr frihet! Ikke at man skal delta på ting andre vil. Å reise alene er jo den beste måten å reise på i mine øyne.

Uansett så høres det ut som dere ikke har noe behov for disse menneskene i livet deres? Ville takket nei, så faset de ut sakte men sikkert.

Å være styrt av andre på reise: ALDRI LIVET!!!!!

Anonymkode: c0e5c...0c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Dette er folk vi har mye omgang med året rundt da vi bor i samme område og har felles venner. Å bli uvenner med dem er det siste vi har lyst til. Men vi har ikke lyst til å dra på ferie med dem pga opplevelsen vi hadde sist gang. De er litt hårsåre, så derfor er jeg usikker på om vi kan gå for å være helt ærlige. Da tror jeg vi risikerer uvennskap.

ts

Anonymkode: e5901...19b

For et jævlig liv du har, må bekymre deg over å være tvunget til å dra på ferie med noen du ikke vil.

Kvinn deg opp! Her sier du tydelig ifra på en ordentlig måte, at forrige gang gikk det veldig dårlig. Vi passer rett og slett ikke sammen på reise, så forklarer du behovene du og mannen har som mål for reisen.

Kvinne, du lever EN gang! IKKE la deg styre av andre mennesker.

Anonymkode: c0e5c...0c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare sagt at de må gjerne være med, men vi har booket oss inn hit og hit, og har planer om å gjøre det og det, så hvis det høres ut som noe for dere så må dere gjerne være med! Ellers så trenger dere vel ikke være sammen 24/7, når de har en shoppingdag kan dere dra å se på gamlebyen, så kan dere møtes på restauranter på kveldene om så. De kan bo i airbnb og dere kan bo på hotell?

Anonymkode: c9608...948

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste unnskyldningen synes jeg er at dere har lyst til å være bare dere to denne ferien. Helt gyldig valg og har ikke noe med dem å gjøre.

(Og jeg har vært på tur med andre par som har funket fint: bodde på forskjellige hoteller, spiste frokost hver for oss, fant på noe sammen å gjøre i løpet av dagen, gikk hvert til vårt for å hvile utpå dagen, noen kvelder spiste vi middag sammen, andre kvelder spiste vi ikke middag sammen.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, I Grosny skrev:

Dere kan reise sammen, men dere skal ikke bo sammen. De kan leie  airbnb, og dere kan bo på hotellet. Ta en dag og ett par kvelder sammen, og del dere andre dager etter deres interesser.   Hele problemet forrige gang var jo egentlig at dere delte leilighet. Det var det som ble for mye og som førte til at mannen din ble hjemmehjelp. Ikke del leilighet. 

Jeg er enig i dette, såfremt ts i utgangspunktet kunne tenkt seg å dra på tur med de. Hvis ikke ville jeg bare sagt at vi ønsket en kjærestetur i år med fokus på kultur og opplevelser. Kan ikke se hvorfor noen skulle bli snurt over det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen år tilbake var vi på en ukes ferie i et søreuropeisk land med et vennepar. Det var første gangen vi reiste sammen med dem og det var en del uenigheter allerede i planleggingsfasen og mens vi var på tur ble de flere ganske opphetede diskusjoner rundt ting vi var uenige om. Noen eksempler:

  • Vi ønsket å bo på hotell, de ville bruke Airbnb e.l. De fikk viljen sin da de fant en fin leilighet med god beliggenhet.
  • Vi ønsket å spise lunsj og middag ute, de ønsket å lage mat hjemme mest mulig. Mye av matlagingen falt på mannen min. Han er glad i å lage mat, og flink til det, men han hadde ikke lyst til å stå flere timer på kjøkkenet hver dag i ferien. 
  • Når vi skulle spise lunsj eller middag ute ville de gjøre det kjapt og billig, f.eks. ty til fastfood eller kjøpe sandwich e.l. i matbutikken. Vi ønsket å gå på restaurant og spise god, lokal mat. Vi endte med å dele oss flere ganger.
  • Når det var snakk om å besøke severdigheter (der det gjerne er mye kø for å komme inn) var de ikke interesserte i å betale ekstra for "skip the line" billetter. Det var jo så dyrt og de var ikke spesielt interessert.
  • Vennene våre ville bruke en dag på reise til et outlet for å shoppe. Vi ville ta en dagstur til en annen by for å se gamlebyen.

Nå sier sikkert noen at de ikke har god råd, men i løpet av turen brukte de store summer på å kjøpe dyre klær, sko og vesker. De er rett og slett ikke interessert i de samme tingene som oss. Vi legger gjerne penger i å bo på et greit hotell med god frokost og å spise ute når vi er på tur, samt at vi er historieinteresserte og ønsker å besøke kjente historiske bygg, museer osv. og betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe lange køer. Vennene våre er interessert i shopping. De legger igjen pengene sine i dyre butikker og shopper gjerne designervarer som Gucci, Chanel og Louis Vuitton, samt at de handler mye på outlet til både seg og barna.

På bakgrunn av dette har vi ikke vært interessert i å reise på ferie med dem igjen og de har ikke tatt initiativ til noen ny tur, så vi har antatt at de som oss har følt at vi har såpass sprikende preferanser og interesser at det ikke er aktuelt. Men da vi var på middag hos dem i helgen spurte de om vi vil reise til samme område med dem igjen "for det var jo så koselig sist". Vi har ikke svart, men har lite lyst til å reise sammen med dem igjen på bakgrunn av opplevelsen sist.  Hva sier vi? Vi er gode venner med dem og har ikke lyst til å bli uvenner med dem.

Anonymkode: e5901...19b

Er det bare meg, eller oppfattes ts sitt innlegg som litt egosentrisk? Det handler jo ikke bare om en selv og ens egen familie når man drar på ferie med andre, men også hva de andre vil- aldså kompromiss.

Synes ts legger all « skyld» over på den andre familien,’ men i virkeligheten vil de bare noe  annet enn ts sin familie. Dette er en helt vanlig problematikk når man reiser med andre enn seg og sitt.

Helt enig i at dere burde dra alene. Jeg er helt sikker på at de såkalte «vennene» deres ikke hadde hatt noen ønske om å bli med på ferie, om de hadde visst at dere overhode ikke var villige til å inngå noen hverdagskompromiss.

 Ts: det du beskriver er egentlig å ha med noen på DIN families ferie, ikke en felles ferie. Du har elegant hoppet over alle kompromiss, og når de (som også har betalt dor ferie), foreslår andre ting, vil du ikke leke mer lenger.

nei, jeg skjønner ikke poenget med skulle å alt på sin måte i ferietid. Det er desverre et like usjarmerende trekk da, som ellers i året. 

Anonymkode: 48a73...021

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier at man bare kan si det rett ut som voksne folk: Nei, det er ikke alltid det går så veldig bra.

Dere bør pakke det inn på en pen måte.

Forslagene om danskebåten høres bare helt grusom ut; verste ferien jeg kan tenke meg. Stuet inn sammen over buffèene.

Jeg syns veldig mye avhenger av hvordan dere responderte da forslaget kom opp? Sa dere at Ja, kanksje det. Vi får tenkte på det etc.?

Det jeg hadde sagt var noe sånt: "Jo, vi kunne jo det, men da får vi kanskje dele oss opp litt? Vi vil gjerne bo på hotell og ha eget rom og vi har ikke lyst til å være i butikker i ferien, så da blir det jo til at vi gjør våre egne ting endel av dagene. Dessuten vil vi gjerne ut å spise på restauranter og ikke spise så mye fastfood men vil jo helst spise med dere."

Eller lyve og si at dere trenger litt alenetid for forholdet trenger litt pleie akkurat nå, men det er nok best at sies kun mellom deg og henne (om det er hun som er nærmest deg).

Eller si at dere har en avtale om å ta en tur med visp fra KG, da dere er helt like på feriefronten:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg, eller oppfattes ts sitt innlegg som litt egosentrisk? Det handler jo ikke bare om en selv og ens egen familie når man drar på ferie med andre, men også hva de andre vil- aldså kompromiss.

Synes ts legger all « skyld» over på den andre familien,’ men i virkeligheten vil de bare noe  annet enn ts sin familie. Dette er en helt vanlig problematikk når man reiser med andre enn seg og sitt.

Helt enig i at dere burde dra alene. Jeg er helt sikker på at de såkalte «vennene» deres ikke hadde hatt noen ønske om å bli med på ferie, om de hadde visst at dere overhode ikke var villige til å inngå noen hverdagskompromiss.

 Ts: det du beskriver er egentlig å ha med noen på DIN families ferie, ikke en felles ferie. Du har elegant hoppet over alle kompromiss, og når de (som også har betalt dor ferie), foreslår andre ting, vil du ikke leke mer lenger.

nei, jeg skjønner ikke poenget med skulle å alt på sin måte i ferietid. Det er desverre et like usjarmerende trekk da, som ellers i året. 

Anonymkode: 48a73...021

Det hørtes jo veldig ut som om ts og mannen ga etter for alle ønskene de andre hadde. Noen passer bare ikke å dra på tur med uansett hvor gode venner man er i hverdagen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

Det hørtes jo veldig ut som om ts og mannen ga etter for alle ønskene de andre hadde. Noen passer bare ikke å dra på tur med uansett hvor gode venner man er i hverdagen.

Høres ikke så veldig slik ut da. Ingen av kravene til det andre paret var urimelige eller plagsomme. Det genererte bare behovet for å si «nei, idag vil vi det isteden». 

Anonymkode: 48a73...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Dere kan reise sammen, men dere skal ikke bo sammen. De kan leie  airbnb, og dere kan bo på hotellet. Ta en dag og ett par kvelder sammen, og del dere andre dager etter deres interesser.   Hele problemet forrige gang var jo egentlig at dere delte leilighet. Det var det som ble for mye og som førte til at mannen din ble hjemmehjelp. Ikke del leilighet. 

Dette er jo et godt forslag dersom dere ikke vil si det rett ut.

"Vi kan godt dra på tur sammen, men denne gangen ønsker vi å sove på hotell. Vi ønsker også å besøke xx by og xx by for å se på xx museum og lignende, så kanskje vi skal dele oss opp noen dager slik at dere kan besøke xx by for å shoppe?"

Ellers er jeg enig i at Color Line høres ut som en god plan for ferie når man har såpass forskjellige ønsker :)

Jeg har mange gode venner jeg aldri kunne reist på tur med, kort og greit fordi vi ønsker så forskjellige ting ut av en ferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ikke så veldig slik ut da. Ingen av kravene til det andre paret var urimelige eller plagsomme. Det genererte bare behovet for å si «nei, idag vil vi det isteden». 

Anonymkode: 48a73...021

Noen forventer at de skal få ønskene sine igjennom på en dominerende måte og for å holde fred da blir det ofte til at de andre gir seg. Antageligvis har ts og mannen sikkert følt seg litt tvunget til å gi etter og ikke hatt en god opplevelse av turen; derfor har de tatt det for gitt at spørsmålet om felles tur ikke ville kommet opp igjen.

Jeg har vært der selv og blitt veldig overrasket over nytt forslag til tur for man tror jo at den andre parten også hadde en negativ opplevelse. Men da har jeg hatt unnskyldning klart.

Jeg ser kanskje for at "Nei, idag vil vi det isteden" ikke har blitt mottatt på en "Ok"-måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...