Gå til innhold

Ny jobb, ny by - noen som har erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er tidlig i tredveårene, har vært singel i noen år, har lite kontaktnettverk med nære og gode venner, og har bodd og arbeidet i samme by siden jeg var nyutdannet.

Nå vurderer jeg å søke på en stilling som er noe jeg har veldig lyst til å jobbe med, men det er i en annen bedrift og ca 50 minutters flytur unna der jeg bor nå. Byen har i overkant av 40 000 innbyggere.

Er det noen her som har erfaringer med å flytte alene til en ny by, med ny jobb? Hvordan gikk det?

Jeg veldig bekymret for om jeg greier å bli kjent med andre folk uten om kollegaer, da de fleste i min alder er småbarnsforeldre og har det ellers travelt. I tillegg til at det er vanskelig å "komme inn" i en gjeng i denne alderen. Hvor i alle dager skal jeg møte folk som ikke er kollegaer? Jeg har jo noen fritidsinteresser, men det er aktiviteter jeg liker å gjøre alene, som å løpe eller trene.

Jeg tror jobben kommer til å bli veldig god, og jeg er ikke så kresen så jeg kan jo bo hvor som helst. Spesielt når jeg ikke har noen forpliktelser i forhold til hvor jeg velger å bosette meg.

Hadde satt stor pris på hvis det er noen her som har flyttet og revet opp rota på alt man eier og har, og flyttet til et helt nytt sted, kan dele noen erfaringer og hva jeg bør være obs på i den forbindelse.

Anonymkode: 6462b...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det for snart 4 år siden og det har gått helt fint :) 

Da kontrakten på den nye jobben var signert, og startdato var avtalt, så begynte jeg å se etter bosted. Ønsket ikke å leie for å bli kjent først (har husdyr), så jeg brukte tid på å identifisere mulige nye leiligheter, sorterte dem ned til lite antall, avtalte visninger og satte av 1 dag til visninger. Fikk kjøpt ny leilighet, fikk lagt ut den gamle for salg, engasjert flyttebyrå og nedvask av gammel leilighet. Flyttet. 

Hadde lagt inn 14 dager fra flyttelasset kom før start i ny jobb. Det var lurt. Fikk da tiden jeg trang til å pakke ut, skaffe de nye møblene jeg visste jeg måtte ha, fikk alt på plass, ble litt kjent i området og var klar for å starte i ny jobb.

Har blitt kjent med folk i nærområdet sånn litt-etter-litt. 

Mine beste tips er: By litt på deg selv, snakk med folk, smil, inviter til samtale (sånne små korte samtaler), vær hyggelig. 

Anonymkode: c5759...abf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Er det gjennom kollegaer du har truffet nye bekjente, eller er det gjennom fritidsaktiviteter eller andre interesser? Og hvordan har du følt det gikk å komme inn i en etablert venninnegjeng/kompisgjeng i denne alderen?

Anonymkode: 6462b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gjennom en felles interesse, andre gjennom noe så enkelt som å snakke med folk i den nye byen min. Noen finner man bedre tone med, og starter med å ta en kopp kaffe.

Det er ikke snakk om gjenger av gamle barndomsvenner, for min del er det folk som har en felles interesse :) 

Anonymkode: c5759...abf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger for det meste med kollegaer, så det har ikke vært et problem for meg. Så kan man jo bli kjent med kollegaers venner igjen. Da jeg flyttet hit bodde jeg først i et kollektiv for å bli kjent med folk (kun voksne). Det var ganske hyggelig! Men holdt med et halvt år før jeg fikk meg egen leilighet :)

 

Anonymkode: 1f333...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har erfaringer med å flytte alene til en ny by, med ny jobb? Hvordan gikk det?

Jepp, jeg gjorde det. Er fremdeles Vigdis Venneløs etter snart 20 år. Siden jeg er introvert og ikke får nye venner veldig lett hadde jeg regnet med det ville ta tid, men ikke riktig så mye tid... Jeg føler jeg er på hils med halve byen, men omgangsvenner får jeg ikke. Merkelig nok har jeg klart å skaffe meg flere nye venner utenbys i løpet av de årene, men hjemme - ikke søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg henger for det meste med kollegaer, så det har ikke vært et problem for meg. Så kan man jo bli kjent med kollegaers venner igjen. Da jeg flyttet hit bodde jeg først i et kollektiv for å bli kjent med folk (kun voksne). Det var ganske hyggelig! Men holdt med et halvt år før jeg fikk meg egen leilighet :)

 

Anonymkode: 1f333...93b

Er det jeg håper på, å bli kjent med kollegaers venner også videre. Satser på å bo alene fra første stund, har lite lyst til å kaste meg ut i bokollektiv i denne alderen her. Men vi får se!

 

21 minutter siden, Cata said:

Jepp, jeg gjorde det. Er fremdeles Vigdis Venneløs etter snart 20 år. Siden jeg er introvert og ikke får nye venner veldig lett hadde jeg regnet med det ville ta tid, men ikke riktig så mye tid... Jeg føler jeg er på hils med halve byen, men omgangsvenner får jeg ikke. Merkelig nok har jeg klart å skaffe meg flere nye venner utenbys i løpet av de årene, men hjemme - ikke søren.

Akkurat det jeg frykter, å ende opp som venneløs. Jeg er ikke særlig introvert, men jeg er lite flink til å ta initiativ og mase på folk om at vi må finne på noe. Kunne godt holdt et foredrag på en time om et emne som interesserte meg, men å gå opp til en person og spørre om vi skal finne på noe til uken blir litt vanskelig. 

Hvordan klarte du å få kontakt med venner utenbys? 

Anonymkode: 6462b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarte du å få kontakt med venner utenbys? 

Gjennom nett. Noen av dem fra KG faktisk :ler: . Andre har jeg møtt gjennom venner (utenbys det også selvsagt) og så har de endt opp med å bli venner de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det for snart 4 år siden og det har gått helt fint :) 

Da kontrakten på den nye jobben var signert, og startdato var avtalt, så begynte jeg å se etter bosted. Ønsket ikke å leie for å bli kjent først (har husdyr), så jeg brukte tid på å identifisere mulige nye leiligheter, sorterte dem ned til lite antall, avtalte visninger og satte av 1 dag til visninger. Fikk kjøpt ny leilighet, fikk lagt ut den gamle for salg, engasjert flyttebyrå og nedvask av gammel leilighet. Flyttet. 

Hadde lagt inn 14 dager fra flyttelasset kom før start i ny jobb. Det var lurt. Fikk da tiden jeg trang til å pakke ut, skaffe de nye møblene jeg visste jeg måtte ha, fikk alt på plass, ble litt kjent i området og var klar for å starte i ny jobb.

Har blitt kjent med folk i nærområdet sånn litt-etter-litt. 

Mine beste tips er: By litt på deg selv, snakk med folk, smil, inviter til samtale (sånne små korte samtaler), vær hyggelig. 

Anonymkode: c5759...abf

Hvor gammel var du da du flyttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Er tidlig i tredveårene, har vært singel i noen år, har lite kontaktnettverk med nære og gode venner, og har bodd og arbeidet i samme by siden jeg var nyutdannet.

Nå vurderer jeg å søke på en stilling som er noe jeg har veldig lyst til å jobbe med, men det er i en annen bedrift og ca 50 minutters flytur unna der jeg bor nå. Byen har i overkant av 40 000 innbyggere.

Er det noen her som har erfaringer med å flytte alene til en ny by, med ny jobb? Hvordan gikk det?

Jeg veldig bekymret for om jeg greier å bli kjent med andre folk uten om kollegaer, da de fleste i min alder er småbarnsforeldre og har det ellers travelt. I tillegg til at det er vanskelig å "komme inn" i en gjeng i denne alderen. Hvor i alle dager skal jeg møte folk som ikke er kollegaer? Jeg har jo noen fritidsinteresser, men det er aktiviteter jeg liker å gjøre alene, som å løpe eller trene.

Jeg tror jobben kommer til å bli veldig god, og jeg er ikke så kresen så jeg kan jo bo hvor som helst. Spesielt når jeg ikke har noen forpliktelser i forhold til hvor jeg velger å bosette meg.

Hadde satt stor pris på hvis det er noen her som har flyttet og revet opp rota på alt man eier og har, og flyttet til et helt nytt sted, kan dele noen erfaringer og hva jeg bør være obs på i den forbindelse.

Anonymkode: 6462b...401

Er ikke lett å få nye venner, men bekjentskap kan jo holde det? Selv satser jeg på det, nære venner er ikke lett å få.

Du får jo kontakt med andre ved å delta på ting, noe du har interesse av. Da kan du jo møte noen som evt blir "venn" eller bekjent, men det kan nok være vanskelig komme innpå folk i norge. Vi er ganske lukket.

Sjekk litt opp før du tar jobben evt, hva som finnes av tilbud som du liker å drive med. Du må også være forbererdt på at du må klare deg alene en stund, eller kanskje lenge.

Ellers har du jo det klassiske da, dra på byen for å møte andre å drikke. Men dette er så bortkastet synes jeg selv, er jo bare tåkeprat og alkohol. Drikkevenner/partyvenner er feil arena.

Anonymkode: 452a9...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hører gjerne fra flere. 

Anonymkode: 6462b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...