Gå til innhold

.


BerntHulken

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, fjærestein skrev:

Jepp. Om du sjekke kilden som er fra DixI-senteret ser du nok at tallene er troverdige.

Også en interesse organisasjon....

Skal vi gjøre dette med andre spørsmål også? La interesseorganisasjoner som er for de det gjelder få sette faktagrunnlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, æøå* skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sendte-sms-til-venninne---jeg-var-jo-ikke-ferdig-sa-jeg-sugde-og-pulte-ham-mens-han-sov/3423638608.html

Dette er jo helt klart seksuelt overgrep når motparten er full og ikke har indikert noe om at de skal ha sex. Han sov mens hun hadde sex med ham.

Dette hadde en mann blitt dømt for på flekken, om rollene var motsatt! Blir så sint over urettferdigheten menn får i slike saker.

Hmm høres ut som en klassisk sovevoldtekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, bananbøy skrev:

Google "sovevoldtekt":

- Treff nr 2: dømt til over 3 år fengsel

- Treff 3: Dømt til over 5 års fengdsel

- Treff 4: Denne saken

- Treff 5: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 11Dømt til 5 år fengsel

-Treff 12: Dømt til 2,5 års fengsel

- Treff 13: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 14: Dømt til 4 års fengsel

Osv. (urelevante saker, og abonnements aviser ble hoppet over)

Jeg fant ikke en eneste sak som ble henlagt. Så hvorfor driver du å lyver slik?

Ja for din oppramsing her er altså det vi skal legge til grunn ? Ikke Dixi som har jobbet med dette i årevis. Du dette gidder jeg ikke.

gikk inn her for å si noe om noe,de fleste i grunn er enig om: det er vanskelig å dømme seksuelle overgripere. Og at det ikke er uvanlig at ovegripere ikke blir dømt. 

Kos deg videre og god påske.

Endret av fjærestein
Skrivefeil
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fjærestein skrev:

gikk inn her for å si noe,de fleste i grunn er enig om: det er vanskelig å dømme seksuelle overgripere. Og at det ikke er uvanlig at ovegripere ikke blir dømt. 

Det som ikke er uvanlig er at menn blir dømt til strenge straffer utelukkende på kvinners forklaring, uten noe videre bevis. Mens i denne saken så ER det altså bevis hvor hun selv sier at hun utførte seksuelle handlinger mot han mens han sov og likevel blir hun altså ikke dømt hverken til fengsel, eller til erstatning (som skal ha lavere krav)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bananbøy skrev:

Google "sovevoldtekt":

- Treff nr 2: dømt til over 3 år fengsel

- Treff 3: Dømt til over 5 års fengdsel

- Treff 4: Denne saken

- Treff 5: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 11Dømt til 5 år fengsel

-Treff 12: Dømt til 2,5 års fengsel

- Treff 13: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 14: Dømt til 4 års fengsel

Osv. (urelevante saker, og abonnements aviser ble hoppet over)

Jeg fant ikke en eneste sak som ble henlagt. Så hvorfor driver du å lyver slik?

Her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vg-over-80-prosent-av-ferdigbehandlede-voldtektssaker-fra-2015-til-2017-ble-henlagt/3423565166.html

Det blir forresten ikke skrevet avisartikler om hver enkelt sak som blir henlagt. Dette samles som statistikk. Jeg kunne selvfølgelig gått til avisen og sagt at «denne saken ble henlagt, til tross for de og de bevisene osv», men de fleste gjør ikke det.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev:

En mann hadde dessverre ikke blitt dømt på flekken han heller. Det er svært få som blir det.

(Dersom det skjedde en sovevoldtekt, som jeg synes virker sannsynlig - men jeg har ikke lest sakspapirene og kjenner ikke saken - er dette naturlig vis alt annet enn greit).

Det er en talemåte, må du da skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
4 timer siden, opprørsk skrev:

Det får jo menn óg. Svært få blir dømt.

Edit: synes forøvrig dette er like lite innafor som når det er en mann som gjør det.

Du har nok rett.

3 timer siden, Thyra skrev:

Nei, en mann hadde ikke blitt dønt på flekken. Nesten ingen blir dømt for voldtekt. 

 

Det ser også ut som om menn får lov å voldta. 

Ser ut som mennesker får gjøre som de vil mot andre. Grusomt uansett hvem som voldtar og ikke får straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bananbøy skrev:

Google "sovevoldtekt":

- Treff nr 2: dømt til over 3 år fengsel

- Treff 3: Dømt til over 5 års fengdsel

- Treff 4: Denne saken

- Treff 5: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 11Dømt til 5 år fengsel

-Treff 12: Dømt til 2,5 års fengsel

- Treff 13: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 14: Dømt til 4 års fengsel

Osv. (urelevante saker, og abonnements aviser ble hoppet over)

Jeg fant ikke en eneste sak som ble henlagt. Så hvorfor driver du å lyver slik?

Enten er du veldig dum eller så skriver du kun for å provosere. Hvis alle de hundrevis av voldtektssaken som blit henlagt i året skulle fått en linje i avisen så hadde det blitt ganske mange..  så du har altså funnet HELE 8 saker som har fått straff. Regner med du bare liker å irritere og er et såkalt troll, får så dum og uviten kan du ikke være 😆😆

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bananbøy skrev:

Det er dirkekte stridig med hennes tekstmeldinger:

«Vi hadde sex på sofaen også søvna han av. Å eg va jo ikke ferdig så eg sugd han å pult han mens han søv».

Problemet her er at kvinnen sier mannen var frivillig med på å ha sex før han sovnet.Samtidig innrømmer mannen at han ikke husker noe fra kvelden med denne kvinnen. Hvis det kunne bevises at mannen nektet å ha sex med kvinnen, men at hun allikevel " forsynte" seg etter at han var sovnet, så hadde det vært regnet som sovevoldtekt. Problemet med voldtektsaker er at det sjelden kan bevises hva som har skjedd, og at all tvil skal komme den tiltalte til gode. Ps, bare 1 prosent av alle voldtekter ender med fellende dom, så det er absolutt ikke slik at menn nesten alltid blir dømt, mens kvinner slipper unna. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Dette er jo helt klart seksuelt overgrep når motparten er full og ikke har indikert noe om at de skal ha sex. Han sov mens hun hadde sex med ham.

Kvinner sier at mannen var frivillig med på sex før han sovnet, og mannen sier at han ikke husker noe. Altså kommer tvilen tiltalte til gode. Dette er problemet med voldtekter, det kan sjelden bevises at det har foregått en voldtekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bananbøy skrev:

 

 

 

Ikke overraskende så er kvinnene her raske med å begynne å bortforklare og deflektere.

Nei det er på ingen måte vanskelig å få en mann dømt for sovevoldtekt. Ta deg et lite google søk og du vil finne mange domfellelser. I de fleste sakene er det ikke en gang noe som helst fysiske beviser, kun forklaringen til kvinnen får mannen dømt. Mens her er det altså håndfaste bevis i form av flere meldinger fra kvinnen hvor hun innrømmer å ha utført seksuelle handlinger mot han mens han sov, men likevel blir hun altså ikke dømt.

Kjenner du til statistikk? 90 prosent av alle anmeldte voldtekter henlegges. Av de få som ender med rettssak vil 30 prosent ende med frifinnelse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i frifinnelsen her. Om han var med på det eller ikke i begynnelsen er urelevant. Når hun ser at han har sovna er det klart at han ikke lenger kan samtykke og alt hun gjør etter det er en voldtekt.

Endret av LittleBabyBlue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Jeg er uenig i dommen her. Om han var med på det eller ikke i begynnelsen er urelevant. Når hun ser at han har sovna er det klart at han ikke lenger kan samtykke og alt hun gjør etter det er en voldtekt.

Enig. I tillegg kan man jo lure på om han var samtykkekompetent før han sovnet også, all den tid han ikke husker noe som helst av det og sovnet midt i akten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Noenlundelikefremt
10 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Jeg er uenig i frifinnelsen her. Om han var med på det eller ikke i begynnelsen er urelevant. Når hun ser at han har sovna er det klart at han ikke lenger kan samtykke og alt hun gjør etter det er en voldtekt.

I så fall er du ikke uenig med dommen, men lovtekst og rettspraksis. Og da er jeg helt enig med deg, her er det absolutt på sin plass med nye lovformuleringer som klart og tydelig "annullerer" et samtykke gitt av én som var våken og bevisst i det vedkommende sovner eller av andre grunner blir bevisstløs.

Forøvrig blir det bare spekulativt å snakke om kjønnsforskjeller i voldtektssaker på bakgrunn av denne saken.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, æøå* skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sendte-sms-til-venninne---jeg-var-jo-ikke-ferdig-sa-jeg-sugde-og-pulte-ham-mens-han-sov/3423638608.html

Dette er jo helt klart seksuelt overgrep når motparten er full og ikke har indikert noe om at de skal ha sex. Han sov mens hun hadde sex med ham.

Dette hadde en mann blitt dømt for på flekken, om rollene var motsatt! Blir så sint over urettferdigheten menn får i slike saker.

Nei en mann hadde ikke blitt dømt for dette. Det er faktisk sånn at voldtekt nesten er lovlig i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bananbøy skrev:

Google "sovevoldtekt":

- Treff nr 2: dømt til over 3 år fengsel

- Treff 3: Dømt til over 5 års fengdsel

- Treff 4: Denne saken

- Treff 5: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 11Dømt til 5 år fengsel

-Treff 12: Dømt til 2,5 års fengsel

- Treff 13: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 14: Dømt til 4 års fengsel

Osv. (urelevante saker, og abonnements aviser ble hoppet over)

Jeg fant ikke en eneste sak som ble henlagt. Så hvorfor driver du å lyver slik?

Er dette de 2 % som blir dømt dette da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, JaVel skrev:

Kvinner sier at mannen var frivillig med på sex før han sovnet, og mannen sier at han ikke husker noe. Altså kommer tvilen tiltalte til gode. Dette er problemet med voldtekter, det kan sjelden bevises at det har foregått en voldtekt. 

Er smertelig klar over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bananbøy skrev:

Google "sovevoldtekt":

- Treff nr 2: dømt til over 3 år fengsel

- Treff 3: Dømt til over 5 års fengdsel

- Treff 4: Denne saken

- Treff 5: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 11Dømt til 5 år fengsel

-Treff 12: Dømt til 2,5 års fengsel

- Treff 13: Dømt til 4 års fengsel

- Treff 14: Dømt til 4 års fengsel

Osv. (urelevante saker, og abonnements aviser ble hoppet over)

Jeg fant ikke en eneste sak som ble henlagt. Så hvorfor driver du å lyver slik?

Her har du noen linker forresten:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MglJyM/frifunnet-for-sovevoldtekt-etter-funn-av-slettede-meldinger

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/frikjent-etter-sms-bevis/69987786/amp

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/mann-26-frikjent-for-sovevoldtekt-pa-julebordnachspiel/69426733/amp

https://www.aftenposten.no/norge/i/EoMx9A/Mann-frifunnet-for-sovevoldtekt

https://www.adressa.no/incoming/article10639980.ece

Nå er dette saker der tiltalte ble frikjent, siden det som jeg skrev i et tidligere innlegg ikke publiseres spesielt mange saker om enkeltanmeldelser som blir henlagt. For ordens skyld sier jeg ikke at disse menneskene er frikjent på feil grunnlag, det er bare for å vise at menn også blir frikjent for sovevoldtekter.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yj4R/Etterforskning-av-voldtekt-i-tall

Her har du en oversikt over antall anmeldelser, antall saker som endte i retten og antall saker der mistenkte ble dømt, riktignok fra 2014, men det gir allikevel et bilde av hvordan slike saker blir håndtert, hvor omfattende det er og antall henleggelser. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose
17 timer siden, æøå* skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sendte-sms-til-venninne---jeg-var-jo-ikke-ferdig-sa-jeg-sugde-og-pulte-ham-mens-han-sov/3423638608.html

Dette er jo helt klart seksuelt overgrep når motparten er full og ikke har indikert noe om at de skal ha sex. Han sov mens hun hadde sex med ham.

Dette hadde en mann blitt dømt for på flekken, om rollene var motsatt! Blir så sint over urettferdigheten menn får i slike saker.

Nesten alle voldtektssaker som kvinner anmelder blir også henlagt,så det er ikke det det går på. Forskjellen er at flere kvinner enn menn anmelder(selv om de fleste ikke gjør det) Synes heller det bør fokuseres på at alt for mange overgripere ikke får noen straff. 

Endret av SeptemberRose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, bananbøy skrev:

 

 

 

Ikke overraskende så er kvinnene her raske med å begynne å bortforklare og deflektere.

Nei det er på ingen måte vanskelig å få en mann dømt for sovevoldtekt. Ta deg et lite google søk og du vil finne mange domfellelser. I de fleste sakene er det ikke en gang noe som helst fysiske beviser, kun forklaringen til kvinnen får mannen dømt. Mens her er det altså håndfaste bevis i form av flere meldinger fra kvinnen hvor hun innrømmer å ha utført seksuelle handlinger mot han mens han sov, men likevel blir hun altså ikke dømt.

Du vil finbe mange domfellelser, ja. Fordi det er veldig mange slike saker som blir anmeldt. Men svært liten andel av de anmeldte sakene ender med domfellelse. De fleste kommer ikke engang til retten. 

At flere menn enn kvinner dømmes for voldtekt, kommer av at langt flere menn enn kvinner anmeldes for voldtekt. Ikke av at det er "lett" å få menn dømt for voldtekt. For det er det virkelig ikke. 

Endret av Thyra
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...