Gå til innhold

Kvinnens seksualitet og seksualhelse - ingen hjelp å få for det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort oppsummert har jeg hatt problemer med seksuallyst siden jeg var 20 år. Jeg får en oppsving ved ny partner, foruten det er det ganske dødt. I tenårene opplevde jeg mye kåtskap, og var mye våt. Tenkte spontant på sex, fantaserte osv. Å holde en flamme i hånda var så godt at det sitret i hele kroppen.

Nå kjennes både kropp og hode ganske dødt ut. Jeg er 25 år, og knusktørr i underlivet. Jeg har samboer som jeg elsker - men sex og intimitet kunne jeg ikke brydd meg mer om. Jeg tenker aldri spontant på sex, og når jeg forsøker å tenke på det så får jeg samme opplevelse som å tenke på om jeg kanskje skulle malt stua i en ny farge neste år. Når samboer tar på meg opplever jeg ingen sitringer, og å f.eks kjenne at han har morrabrød på morningen når vi ligger i skje gjør meg direkte provosert - få vekk den penisen din - jeg er ikke kåt! 

Jeg tenker ingen seksuelle tanker, jeg responderer ikke på seksuell stimuli, berøring, ord og lovnader om ulike seksuelle ting.

Det eneste som kan kjennes litt interessant ut er hvis en ukjent mann flørter med meg (altså, ny bekjentskap.) Mistenker det er samme spontane reaksjon som da jeg var nyforelska tidligere. 

Hva gjør man?

Jeg er utrolig lei av denne situasjonen. Selvmasturbering fungerer ikke. Jeg "syntes ikke sex er kjedelig fordi jeg ikke får nok orgasmer" (sex blir ikke plutselig fryktelig spennende og interessant og vekker lyst bare pga det). 

På en måte kjenner jeg meg nesten syk - det kan da ikke være naturlig å være så avskrudd i en alder av 25 år. Det må da være noe galt! Hva kan jeg gjøre? Jeg føler ikke denne situasjonen har oppstått fordi noe ikke er bra i forholdet (det dabbet i grunn av lenge før vi ble sammen), opplever ikke at det er noe "psykisk" som gnager og derfor utgjør dette.

Finnes det noen klinikk man kan gå på, for eksempel? Personlig hadde jeg vært fornøyd med å aldri ha sex igjen kjennes det ut som, men jeg savner jo det å ha lyst! I tillegg blir det døden på samlivet hvis dette fortsetter. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kjennes både kropp og hode ganske dødt ut. Jeg er 25 år, og knusktørr i underlivet.

hvordan er livet ditt generelt? opplever du det like kjedelig som sexlivet? er det spenning i hverdagen? 

Det andre jeg tenker på er jo å kontakte legen for å sjekke om dette kan henge sammen med hormon-nivåer i kroppen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på medisiner? Hormonprevensjon?

Har du snakket med fastlegen eller en gynekolog om dette? Man starter jo med blodprøver for å se om hormonene dine er som de skal. 

Anonymkode: aab84...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, megda skrev:

hvordan er livet ditt generelt? opplever du det like kjedelig som sexlivet? er det spenning i hverdagen? 

Det andre jeg tenker på er jo å kontakte legen for å sjekke om dette kan henge sammen med hormon-nivåer i kroppen. 

 

Livet er greit, mye stress. Men sexlysten er ikke særlig bedre i perioder det er rolig. Lite spenning i hverdagen, hva nå "spenning" er. Er i slutten på utdanning, har en jobb jeg trives godt i, reiser på ferie en gang i året, drar på konserter, er med venner. Hopper ikke i strikk og drar på ekstravagante jordomseilingsturer akkurat.. 

Det kan være en ide. Må innrømme jeg vegrer meg til å gå til legen, for jeg opplever at hun ikke er særlig lydhør for problemer som ikke har en umiddelbar løsning. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går du på medisiner? Hormonprevensjon?

Har du snakket med fastlegen eller en gynekolog om dette? Man starter jo med blodprøver for å se om hormonene dine er som de skal. 

Anonymkode: aab84...b34

Ingen medisiner. Sluttet på hormonprevansjon i 2014.

Jeg har ikke pratet med fastlegen om dette, og har aldri vært til gynekolog. Bare tatt celleprøve hos fastlege. Opplever at jeg ikke blir særlig hørt hos fastlegen - har det ikke noen umiddelbar løsning så er jeg på egenhånd. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen medisiner. Sluttet på hormonprevansjon i 2014.

Jeg har ikke pratet med fastlegen om dette, og har aldri vært til gynekolog. Bare tatt celleprøve hos fastlege. Opplever at jeg ikke blir særlig hørt hos fastlegen - har det ikke noen umiddelbar løsning så er jeg på egenhånd. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Har du vurdert å bytte fastlege?

Det er viktig å ha en fastlege som hører på deg og prøver å finne ut hvor problemet ligger.

Anonymkode: aab84...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er greit, mye stress. Men sexlysten er ikke særlig bedre i perioder det er rolig. Lite spenning i hverdagen, hva nå "spenning" er. Er i slutten på utdanning, har en jobb jeg trives godt i, reiser på ferie en gang i året, drar på konserter, er med venner. Hopper ikke i strikk og drar på ekstravagante jordomseilingsturer akkurat.. 

Det kan være en ide. Må innrømme jeg vegrer meg til å gå til legen, for jeg opplever at hun ikke er særlig lydhør for problemer som ikke har en umiddelbar løsning. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Har du hørt om det å bytte fastlege? Nei? Du søker bytt fastlege på google og resten klarer du selv derfra.Fra 1 mai får du tildelt ny fastlege som du selv har valgt og så tar du prat med den nye legen.

Anonymkode: 06c22...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om det å bytte fastlege? Nei? Du søker bytt fastlege på google og resten klarer du selv derfra.Fra 1 mai får du tildelt ny fastlege som du selv har valgt og så tar du prat med den nye legen.

Anonymkode: 06c22...8b7

Jeg står på venteliste til ny fastlege og har gjort det i veldig mange måneder nå :) Så forhåpentligvis nærmer det seg snart. 

Anonymkode: 8cc66...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne deg en elsker som får deg til å slappe mer av og frigjøre den seksuelle kraften i deg. Det nytter ikke med menn som er dårlige i senga

Anonymkode: 3fd4f...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det var jeg som skrev dette hovedinnlegget, og jeg er kvinne, 23 år. Var veldig kåt i min ungdom, elsket å ha sex og tok mye initiativ til det. Nå er jeg super-uinteressert. Orker ikke og synes ikke det er noe spennende. Blir irritert når samboer prøver seg. 

Går på p-piller da, og mistenker at de kanskje klusser meg hormonene mine. Ellers føler jeg at jeg kanskje er litt deprimert? Veldig likegyldig til ting.. Så kanskje det har noe med saken å gjøre. Men det er vanskelig når man er så ung, og så er man ikke interessert i sex som liksom skal være en stor del av livet nå. 

Anonymkode: e24ed...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle tro det var jeg som skrev dette hovedinnlegget, og jeg er kvinne, 23 år. Var veldig kåt i min ungdom, elsket å ha sex og tok mye initiativ til det. Nå er jeg super-uinteressert. Orker ikke og synes ikke det er noe spennende. Blir irritert når samboer prøver seg. 

Går på p-piller da, og mistenker at de kanskje klusser meg hormonene mine. Ellers føler jeg at jeg kanskje er litt deprimert? Veldig likegyldig til ting.. Så kanskje det har noe med saken å gjøre. Men det er vanskelig når man er så ung, og så er man ikke interessert i sex som liksom skal være en stor del av livet nå. 

Anonymkode: e24ed...b58

Ja, jeg er også litt deprimert/likegyldig. Opplever forsåvidt ikke noe bedring i sexlysten når ting er bedre.

Jeg trodde ting skulle bli bedre da jeg sluttet på p-piller, men opplevde bare en kortvarig oppsving før det var tilbake til uinteressant.

Jeg syntes det er kjempevanskelig å være såpass ung å kjenne meg tørrere enn sahara. Venninner snakker om at de "mååå ha sex" o.l, og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. I "min ungdom" var jeg jo sexgæren som få. Hadde vel sex med i underkant av 30 stk før jeg fylte 22. Var i og for seg ganske uinteressert mellom 20-22 også, men det har blitt økende ille.

Føler jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så lei av dette "du har bare ikke blitt pult ordentlig" "kanskje du har noen underliggende problemer" etc. Livet har gått opp og ned i fem år (som det gjør for alle) - men sexlysten er konstant på bunnen.

Anonymkode: 8cc66...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart du får ny fastlege så drar du og tar en prat om dette. Få sjekket at ikke det er noe fysisk galt, f.eks. hormonnivåer, stoffskifte, hormonproduserende cyster eller lignende. Jeg er sånn men er nesten dobbelt så gammel som deg og har hormonnivåer på ca null uten at lege/gynekolog skjønner helt hvorfor. Fastlegen mente jeg var i overgangsalder mens gynekolog mente jeg ikke er det.
Damer og hormoner er ikke så nøye så lenge man ikke er alvorlig syk... Synd men sant.

Anonymkode: ae235...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...