Gå til innhold

Donasjoner til Notre-Dame. Feil prioritering?


Påkrevd

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
45 minutter siden, Rosetelys skrev:

1. Fordi dette er vår historie. Det er våre byggeskikker. Det er våre stolte forfedre som har klart å lage noe så fantastisk, for 800 år siden(!!!!). Det står enda, eller gjorde da, det har stått gjennom så mange kriger. Brother wars still has laws...
Dette er vårt, hvorfor skal det ikke brukes penger på?

2. Er det noen som bryr seg om andre mennesker og andres interesser og som går på eggeskall for å ikke krenke andre er det vel i alle høyeste grad europeere. Det er kanskje nettopp gale vi holder på å bli? Håper dette kan være en vekker, ikke for deg jeg siterer, men for det europeiske folk.

Jeg er tydeligvis veldig uklar på at jeg er helt enig i at vi burde bruke penger på Notre-Dame. 🤣 Selv om jeg i innlegget du siterte skriver hvorfor og jeg ikke skjønner hvorfor du prøver å forklare meg med andre ord det samme poenget som jeg hadde.

Jeg er ikke ironisk når jeg skriver hvorfor, jeg sier jo at vi ikke kan bry oss om alt og alle andre fordi man hadde blitt gal om man gjorde det. Vi bruker penger på katedralen fordi den betyr mye for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, loveli skrev:

Jeg er tydeligvis veldig uklar på at jeg er helt enig i at vi burde bruke penger på Notre-Dame. 🤣 Selv om jeg i innlegget du siterte skriver hvorfor og jeg ikke skjønner hvorfor du prøver å forklare meg med andre ord det samme poenget som jeg hadde.

Jeg er ikke ironisk når jeg skriver hvorfor, jeg sier jo at vi ikke kan bry oss om alt og alle andre fordi man hadde blitt gal om man gjorde det. Vi bruker penger på katedralen fordi den betyr mye for oss.

Det var litt uklart hva du egentlig mente ja, men uansett så gjør det vel ikke noe om jeg legger til noe, sånn sett, på innlegget ditt? Se på mitt som en forlengelse av ditt da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RoH skrev:

Javel, å så.

Å høre Fredriksen eller Hagen gråte for sin syke mor gjør meg kvalm de, klager over formueskatten, arveskatten osv. Folk av det kalibret vrir gjerne siste krona ut av en tigger med god samvittighet mens de fyrer opp sigaren med tusenlapper. 

Sannheten er at de har blitt milliardærer på norske skattebetalere sin regning og på bekostning av norske produserende arbeidsplasser Dette er en realitet.  

Hvor mange arbeidsplasser har du skapt de siste årene da? Hvor mye har du donert til veldedige formål i det siste?

Vi kan jo legge ned arbeidsplassene våre siden de er skapt av "skurker og banditter".

Og det at du trekker inn et sykt familiemedlem i debatten, er skammelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Daria skrev:

Hvorfor skal man kritisere folk som ønsker å bidra til et godt formål, fordi man personlig synes de burde bidra til andre formål (uten å vite hvorvidt de faktisk gjør det også eller ikke)? Skal man kritisere noen bør man vel begynne med de som ikke bidrar med noe til noe formål? 

Det er mange saker og formål i verden som er viktige, det finnes mange måter å gjøre verden litt bedre på og det finnes veldige mange meninger om hva som er viktig og hva som bør prioriteres. Å kritisere de som faktisk ønsker å bidra, uansett formål og uansett sum, er å begynne i helt feil ende.

Nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Det var litt uklart hva du egentlig mente ja, men uansett så gjør det vel ikke noe om jeg legger til noe, sånn sett, på innlegget ditt? Se på mitt som en forlengelse av ditt da ;) 

Helt i orden :) Jeg tolket det bare som at du prøvde å forklare meg hvorfor vi skulle bruke penger på Notre-Dame, med akkurat det samme poenget som jeg hadde. Når man føler seg misforstått føler man av og til for å oppklare, noe jeg gjorde nå. Jeg er helt enig med deg!

 

Digresjon: Hadde folk og regjeringer i andre land klart å slutte å krige mot hverandre og ikke holde nag, folk hadde sluttet å få barn der oppvekstvilkårene er dårlige og der miljøet gjør det ulevelig hadde verden fort blitt et bedre sted. For alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, filifjonka skrev:

Men kjære, tror du at de hadde klart å holde kjeft om det.. 

Ja. Det er så mange som både donerer og engasjerer seg i mye. Tror du virkelig at alle står fram som "den barmhjertige samaritan"? Våkn opp. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvor mange arbeidsplasser har du skapt de siste årene da? Hvor mye har du donert til veldedige formål i det siste?

Vi kan jo legge ned arbeidsplassene våre siden de er skapt av "skurker og banditter".

Og det at du trekker inn et sykt familiemedlem i debatten, er skammelig.

Er din påstand at Hagen eller Fredriksen har skapt en eneste arbeidsplass? Da har du liten evne til å se det store bildet, 1000 vis av arbeidsplasser er lagt ned i Norge, nettopp for at disse skulle tjene penger. 

Ta fiske i Norge, hvor mange sysselsatte vi i denne sektoren for 20 år siden, 40 år siden osv. Fredriksens oppdrettsnæring er viktig for Fredriksen og kanskje de 10 000 som sysselsettes i handel med fisk som råvare. Fortjenesten er enorm, men lokale arbeidsplasser og natur bærer kostnaden. Hagen (sammen med et par andre familier) la ned tusenvis av slakterier, meierier og lokale kjøpmannsbutikker, for at vi skulle få masseprodusert mat på pall tilbake. 

Å de syke familiemedlemmene de har tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. 

   

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Og det at du trekker inn et sykt familiemedlem i debatten, er skammelig.

"Å gråte for sin syke mor" er et uttrykk der det ikke siktes til et sykt familiemedlem, men hvor det handler om å argumentere for noe som gagner deg selv heller enn personen/saken du argumenterer for eller mot. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klossmajor said:

"Å gråte for sin syke mor" er et uttrykk der det ikke siktes til et sykt familiemedlem, men hvor det handler om å argumentere for noe som gagner deg selv heller enn personen/saken du argumenterer for eller mot. 

(Han kødder. Nokså sikker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, RoH skrev:

avel, å så.

Å høre Fredriksen eller Hagen gråte for sin syke mor gjør meg kvalm de, klager over formueskatten, arveskatten osv. Folk av det kalibret vrir gjerne siste krona ut av en tigger med god samvittighet mens de fyrer opp sigaren med tusenlapper. 

Sannheten er at de har blitt milliardærer på norske skattebetalere sin regning og på bekostning av norske produserende arbeidsplasser Dette er en realitet.  

Det er jo derfor de er rike, de vet å klore til seg. Men i den prosessen skaper de enorme verdier for hele samfunn også, det er ikke negativt overhodet. Så må staten regulere de, om ikke tar de fullstendig kontrollen over alt,og salter ned pengene. Det ligger også i menneskets natur, noen får aldri nok uansett. Det er jo dette som er negativt med å være rik, og det som Jesus sier at gjør det så vanskelig for rike å bli frelst, de higer bare etter rikdom,ikke noe annet.

Men i den prosessen drypper det på alle andre også da. Penger har ikke verdi for disse menneskene om de ikke investerer det videre for å tjene enda mer penger, og i den prosessen tjener vanlige mennesker til sitt levebrød uten å ta noe risiko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott jeg, at rike franske personer/firmaer donerer store summer til oppbyggingen av den vakre gamle katedralen. Om de får ekstra PR eller goodwill ut av det gjør vel ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det her handler mest om hva media har mest fokus på.

22.juli var det folk som reagerte på all oppmerksomheten et rikt land som Norge fikk, når det tross alt er folk som har det verre andre steder i verden! Norge har hatt ETT angrep siden 2.verdenskrig. Tenk på de som lever i krig i flere år, da! Det er ikke synd på nordmenn, folk har det verre! Som om det betød at INGEN tenkte på de som lever i fattigdom hver dag lenger. Som om ingen tenker på og hjelper de som opplever krig... Så fort et rikt land opplever en tragedie så vil folk heller støtte de. Hvor kommer sånne tanker fra? Bare fordi nyhetene valgte å dekke problemer i i-land fremfor u-land for en periode?

At noen donerer penger til notre dame betyr ikke at man har SLUTTA å donere penger til veldedige organisasjoner. Det er MANGE som donerer, men det kommer ikke i avisa.

Vær litt kritisk til det som kommer ut i media. Det er ikke et reelt bilde av verden. 

Endret av Kjempeliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke noe status å gi penger til provisoriske flyktningeleire i Etiopia. Rike mennesker blir husket  for sine donasjoner til høykulturelle saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrimsonPetal
3 minutter siden, Puny said:

Det er dessverre ikke noe status å gi penger til provisoriske flyktningeleire i Etiopia. Rike mennesker blir husket  for sine donasjoner til høykulturelle saker. 

Ja, det er kulturell kapital og status i generasjoner fremover det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 16.4.2019 den 11.21, Paramount skrev:

Skjønner at slike spørsmål stilles, men i en slik bygning ligger historiens DNA, menneskets historie, og det er større enn mennesket. Dette er et monument og en tragedie som ikke kan måles i penger. Av og til må en tenke så kynisk, hvis ikke ender vi alle opp som dyr. 

Det er uansett nok penger i verden til å løse alle problemer, dersom viljen er til stede.

Hvorfor er ikke viljen tilstede da?😢 Skulle ønske at fattigdom, sult og krig kunne blitt tilintetgjort. Hadde jeg vunnet 100 millioner i Lotto, så hadde jeg donert over halvparten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle heller sett pengene brukt til å hjelpe mennesker i nød. Ja, en kulturarv, men fortsatt bare en ting, ikke et menneske. Synes et menneskeliv er verdt mye mer enn et byggverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flott at de ønsker å hjelpe. 

Jeg vet ikke hvor bra Frankrike hadde klart dette alene. De har stor krise på gang. Det er mange mennesker som går sultne. Arbeidsledigheten er skyhøy. 

Endret av Madame Butterfly
For rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 10.54, Påkrevd skrev:

Notre-Dame er sterkt skadet etter brannen, og det er selvfølgelig en historisk og kulturelt viktig bygning det er snakk om, som uansett vil bli bygget opp. Store summer blir donert av rikfolk https://www.tv2.no/nyheter/10551898/

Nå vet jeg ikke hva disse eventuelt bruker pengene på ellers, men man ser aldri sånne artikler i forbindelse med visse andre katastrofer. Opprøret i Libya sist uke. Tusenvis av mennesker drevet ut av dine egne hjem. Provisoriske flyktningleire i Etiopia, Tyrkia, Sudan etc med så godt som ingen helsehjelp, kloakk som renner inn i teltene, sykdommer som florerer. Titusener av mennesker stuet sammen med elendig beskyttelse mot både kulde og varme. Utallige barn som ikke får essensiell skolegang. Sultkatastrofer rundt om i verden, vaksinemangel, desperat behov for hjelp til å bygge opp samfunn etter konflikter og naturkatastrofer. 

Én bygning i Paris, Frankrike. Et vestlig land og en av Europas ledende økonomier, og de donerer flere milliarder kroner til gjenreisingen. Skjønner at dette også dreier seg om PR, men er det feil av meg å tenke at det kanskje ikke er så rart at forskjellene og levekårene i verden ikke bedres? Kunne disse milliardene blitt disponert til bedre formål? 

Jeg må igjen presisere at jeg ikke vet noe særlig om disse milliardærene. Viser det seg at de er like ivrige med humanitære donasjoner, så skal jeg bøye meg i hatten for det (for å sitere Heidi Weng:)

For prisen av en smarttelefon kan du bore en brønn til en landsby i Malawi. Hva er viktigst??  Du har allikevel en telefon eller??

Eller det bare rikinger som skal bruke penger på høyverdige forhold?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntest det er veldig bra at det blir donert penger til gjenoppyggingen av Notre-Dame.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 11.21, Paramount skrev:

Skjønner at slike spørsmål stilles, men i en slik bygning ligger historiens DNA, menneskets historie, og det er større enn mennesket. Dette er et monument og en tragedie som ikke kan måles i penger. Av og til må en tenke så kynisk, hvis ikke ender vi alle opp som dyr. 

Det er uansett nok penger i verden til å løse alle problemer, dersom viljen er til stede.

Alle problemer kan løses så fremt man har metoder å løse dem på. Hvis man prioriterer et bestemt problem som ikke har noen kjent løsningsmetode, risikerer man at det ender opp som et pengesluk. Penger er ikke løsningen på alt. Som du er inne på betyr vilje mye. Vilje til å skape løsninger. Men uansett hvor mye vilje og penger man kaster etter et problem, er det likevel ikke gitt at man evner finne en metode for å løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...