Gå til innhold

Donasjoner til Notre-Dame. Feil prioritering?


Påkrevd

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da fikk pipen en annen lyd ja :nori:

???

Jeg har da aldri sagt at vi alle skal ned på samme nivå? Jeg har ment det samme hele veien, mennesker bryr seg om seg og sine. Men hvis du er ute etter å "ta" meg for noe jeg har sagt, så vær så god. Tror du burde lese innleggene mine igjen, kanskje du skjønner hva jeg mener? Eller vis meg hvor jeg motsier meg selv, kanskje jeg har vært uklar. I dunnu.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
2 timer siden, loveli skrev:

1.Selvfølgelig, men spørsmålet er det samme, hvorfor gis det så mye penger til å restaurere en bygning når mennesker fryser, sulter og pines til døde?

2.Jo, fordi mennesker bryr seg mest om seg selv og sine interesser, sin kultur, sin arv og sine egne. Skulle man brydd seg like mye om alle som hadde det vondt, hadde man blitt gal.

1. Fordi dette er vår historie. Det er våre byggeskikker. Det er våre stolte forfedre som har klart å lage noe så fantastisk, for 800 år siden(!!!!). Det står enda, eller gjorde da, det har stått gjennom så mange kriger. Brother wars still has laws...
Dette er vårt, hvorfor skal det ikke brukes penger på?

2. Er det noen som bryr seg om andre mennesker og andres interesser og som går på eggeskall for å ikke krenke andre er det vel i alle høyeste grad europeere. Det er kanskje nettopp gale vi holder på å bli? Håper dette kan være en vekker, ikke for deg jeg siterer, men for det europeiske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franske privatpersoner kan naturligvis gjøre hva de vil med pengene sine, så lenge de betaler sine skatter og avgifter, som de skal. Hvis noen ønsker å bruke av sine private midler til å avhjelpe verdens nød og elendighet, så står det dem også fritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må noen tenke. Altså. En kan faktisk ikke offentliggjøre hvem som gir penger til hvem. Det går ikke. Da blir det til at noen "Ikke er verdt" det en donerer mens andre er. Det ville blitt kaos og krig. Så enkelt å forstå egentlig. 

Ts, tenk deg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katolske kirke er god for rundt 250 milliarder kroner. Rart dem ikke kan betale for det selv.... 

Og hvorfor er et slikt bygg ikke forsikret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herremann said:

Den katolske kirke er god for rundt 250 milliarder kroner. Rart dem ikke kan betale for det selv.... 

Og hvorfor er et slikt bygg ikke forsikret? 

Ikke at jeg vet det, men jeg antar at det er den franske staten som eier Notre Dame, og at staten er selvassurandør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor står det at de ikke vil betale noe selv? Det er ett døgn siden brannen startet, ingen kan forvente at de skal ha ett regnskap over dett allerede nå.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Påkrevd skrev:

Notre-Dame er sterkt skadet etter brannen, og det er selvfølgelig en historisk og kulturelt viktig bygning det er snakk om, som uansett vil bli bygget opp. Store summer blir donert av rikfolk https://www.tv2.no/nyheter/10551898/

Nå vet jeg ikke hva disse eventuelt bruker pengene på ellers, men man ser aldri sånne artikler i forbindelse med visse andre katastrofer. Opprøret i Libya sist uke. Tusenvis av mennesker drevet ut av dine egne hjem. Provisoriske flyktningleire i Etiopia, Tyrkia, Sudan etc med så godt som ingen helsehjelp, kloakk som renner inn i teltene, sykdommer som florerer. Titusener av mennesker stuet sammen med elendig beskyttelse mot både kulde og varme. Utallige barn som ikke får essensiell skolegang. Sultkatastrofer rundt om i verden, vaksinemangel, desperat behov for hjelp til å bygge opp samfunn etter konflikter og naturkatastrofer. 

Én bygning i Paris, Frankrike. Et vestlig land og en av Europas ledende økonomier, og de donerer flere milliarder kroner til gjenreisingen. Skjønner at dette også dreier seg om PR, men er det feil av meg å tenke at det kanskje ikke er så rart at forskjellene og levekårene i verden ikke bedres? Kunne disse milliardene blitt disponert til bedre formål? 

Jeg må igjen presisere at jeg ikke vet noe særlig om disse milliardærene. Viser det seg at de er like ivrige med humanitære donasjoner, så skal jeg bøye meg i hatten for det (for å sitere Heidi Weng:)

Dette blir for mye 'men tenk på barna' for meg.

Vær glad for at de hjelper til der de ønsker, nett som du nok hjelper til der du vil

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kinder skrev:

Om vi skulle tenkt sånn er det ikke vits i bruke penger på å restaurere noen som helst bygg eller kulturminner, men heller sendt pengene til humanitære formål.

Flesteparten av oss bruker penger på ting, som vi heller kunne brukt på humanitære formål. Men det går ikke an å tenke slik. Mennesker gir til formål som er viktig for hver enkelt, og det skal vi ikke dømme hverandre for.

Det er helt rett og meningsløst! Fordi dette er eldgammel kulturhistorie. Bryr vi oss ikke om dette, bryr vi oss neppe om mennesker heller. Tenk alt annet i samfunnet som man kunne kuttet? Billige barnehager trenger vi det ? Fotballbaner? Idrettsanlegg? Nei ikke bygg noe, bare gi alle penger til verdens fattige! Men uten vår kultur blir vi fattige vi også, og da kan vi ikke hjelpe noen.

Problemet er ikke vår manglende evne til å gi, problemet er enkelte regioner i verden sin evne til å tenke som oss! Holde fred og ikke ligge i konstant krig med hverandre. Det er jo dette som skaper lidelsen, uten at dette stanses hjelper uansett ikke all verdens penger. Det er kulturen, eller manglende kultur og demokratisk tankegang som skaper alle disse krigene.

Selvfølgelig skal et slikt kulturhistorisk sted som er en del av verdensarven settes i stand igjen. Det er vår plikt, som alle de andre generasjonene de siste 800 årene før oss har tatt vare på, og videreført bygget. Så skal vår generasjon ikke klare det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Blondie65 said:

Hvordan vet du at ikke disse milliardærene ikke alt gir til veldedige formål i rikt monn?

Men kjære, tror du at de hadde klart å holde kjeft om det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, filifjonka skrev:

Men kjære, tror du at de hadde klart å holde kjeft om det.. 

Hvor får du det fra at de holder kjeft om det? Ingen av oss vet om de gir penger til veldedighet eller ikke. Min erfaring er derimot at rike mennesker svært ofte er generøse bidragsytere der det trengs - spesielt i lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, filifjonka skrev:

Men kjære, tror du at de hadde klart å holde kjeft om det.. 

Ja det kan du regne med, men ikke slike donasjoner til Notra-Dame. For det er ren pr stunt, og har ikke noe med veldedighet å gjøre, det er et samfunnansvar de tar, de gjør det ikke gratis :) For slike donasjoner er ekstrem god reklame for de også. De betaler, de får noe igjen i form av at flere liker deres profil og dermed selge flere varer, og folket får en restaurert kirke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man snu litt på det. Er det bedre at de velger å beholde pengene sine enn å bruke de på Notre Dame? De har jo tydeligvis penger nok, så de kunne fint valgt å gi faen og beholde alle pengene selv uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, filifjonka skrev:

Men kjære, tror du at de hadde klart å holde kjeft om det.. 

Ikke meg du siterte, men ja, det tror jeg. Ikke alle har behov for å skrike ut om hvor mye de gir til veldedige formål.

Hva ER det med dette hatet nordmenn har mot de som er rikere enn oss selv? De har laget arbeidsplasser, de betaler skatter og avgifter.

Gleder meg til de norske milliardærene flytter bedriftene utenlands. Da tror jeg hylekoret hadde startet "fordi vi trenger jo disse arbeidsplassene her i Norge!". Arbeidsplasser vil vi ha, men at noen skal tjene på det, nei det er uhørt.

Denne holdningen er så kommunistisk som det går an.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Ikke meg du siterte, men ja, det tror jeg. Ikke alle har behov for å skrike ut om hvor mye de gir til veldedige formål.

De fleste rikinger HAR det.

2 minutter siden, Honey Dew said:

Hva ER det med dette hatet nordmenn har mot de som er rikere enn oss selv? De har laget arbeidsplasser, de betaler skatter og avgifter.

Hvilket hat? En del av oss er skeptiske til folk som har skaffet seg en formue på tildels uhederlig vis - det dreier seg om veldig mange av dem som har mye penger. "De har laget arbeidsplasser" kan du lett vri til at de gjør seg rike på andres arbeid, og skatter og avgifter forsøker de etter beste evne å unngå å betale.

Nei, jeg er faktisk ikke misunnelig på søkkrike, men jeg nekter å stå med hatten i hånda og logre med halestubben.

2 minutter siden, Honey Dew said:

Gleder meg til de norske milliardærene flytter bedriftene utenlands. Da tror jeg hylekoret hadde startet "fordi vi trenger jo disse arbeidsplassene her i Norge!". Arbeidsplasser vil vi ha, men at noen skal tjene på det, nei det er uhørt.

Norske milliardærer har i det store og hele så gode betingelser her i Norge at de ikke finner det hensiktsmessig å flytte utenlands. De av dem som vil tjene økonomisk på å flytte utenlands, gjør det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

De fleste rikinger HAR det.

Hvilket hat? En del av oss er skeptiske til folk som har skaffet seg en formue på tildels uhederlig vis - det dreier seg om veldig mange av dem som har mye penger. "De har laget arbeidsplasser" kan du lett vri til at de gjør seg rike på andres arbeid, og skatter og avgifter forsøker de etter beste evne å unngå å betale.

Nei, jeg er faktisk ikke misunnelig på søkkrike, men jeg nekter å stå med hatten i hånda og logre med halestubben.

Norske milliardærer har i det store og hele så gode betingelser her i Norge at de ikke finner det hensiktsmessig å flytte utenlands. De av dem som vil tjene økonomisk på å flytte utenlands, gjør det.

 

Den holdningen der er så typisk norsk. Jaja, vi får si opp våre ansatte og flagge ut da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Honey Dew said:

Den holdningen der er så typisk norsk. Jaja, vi får si opp våre ansatte og flagge ut da.

Du får gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anki skrev:

Eller så kan man snu litt på det. Er det bedre at de velger å beholde pengene sine enn å bruke de på Notre Dame? De har jo tydeligvis penger nok, så de kunne fint valgt å gi faen og beholde alle pengene selv uansett!

De får ikke en krone med seg inn i evigheten. Og penger har de nok av uansett. De bidrar til samfunnet med en slik restaurering av denne kirken. Mange mange arbeidsplasser over mange år, til spesialiserte håndverkere  og leverandører som skaper verdier i samfunnet de opererer i. Så det er jo bare positivt uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Honey Dew skrev:

Den holdningen der er så typisk norsk. Jaja, vi får si opp våre ansatte og flagge ut da.

Javel, å så.

Å høre Fredriksen eller Hagen gråte for sin syke mor gjør meg kvalm de, klager over formueskatten, arveskatten osv. Folk av det kalibret vrir gjerne siste krona ut av en tigger med god samvittighet mens de fyrer opp sigaren med tusenlapper. 

Sannheten er at de har blitt milliardærer på norske skattebetalere sin regning og på bekostning av norske produserende arbeidsplasser Dette er en realitet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man kritisere folk som ønsker å bidra til et godt formål, fordi man personlig synes de burde bidra til andre formål (uten å vite hvorvidt de faktisk gjør det også eller ikke)? Skal man kritisere noen bør man vel begynne med de som ikke bidrar med noe til noe formål? 

Det er mange saker og formål i verden som er viktige, det finnes mange måter å gjøre verden litt bedre på og det finnes veldige mange meninger om hva som er viktig og hva som bør prioriteres. Å kritisere de som faktisk ønsker å bidra, uansett formål og uansett sum, er å begynne i helt feil ende.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...