Gå til innhold

Mannen min ble sextrakassert, irriterende at han ikke ser alvoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Noenlundelikefremt
7 minutter siden, vintage skrev:

Definisjon på seksuell trakassering:

"Som seksuell trakassering regnes «enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.»"

https://snl.no/seksuell_trakassering

I og med at han ikke fant at noen av disse punktene er oppfylt, så har han ikke blitt trakassert.

Kan være enig i at bruken av begrepet trakassering sannsynligvis er feil, men det er uansett noe lite tillitsvekkende med reaksjonen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Noenlundelikefremt skrev:

Kan være enig i at bruken av begrepet trakassering sannsynligvis er feil, men det er uansett noe lite tillitsvekkende med reaksjonen hans.

Ja, men det blir på en måte en annen diskusjon sett ut fra ts sin overskrift og hovedinnlegg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Kommer det an på? Hvor er det folk i denne tråden jobber egentlig? Å ta folk i skrittet i en klesbutikk er faktisk et grovt overtramp av en ansatt - uansett hva den andre måtte føle.

TS er nok mest opptatt av at han ikke følte det ubehagelig, men dette bør jo uansett meldes til butikkjeden så de kan få seg ansatte som har normal atferd.

Du skal ikke tas i underlivet når du handler klær. Med mindre du har en gynekologisk undersøkelse så skal ingen ta på noens underliv i noen jobber.

Anonymkode: 9f9b8...134

Nettopp. Helt utrolig at dette skal være vanskelig å forstå og forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å bry meg stort med å snu kjønn i roller her. Alle vet hvordan det hadde gått.

En ting er trakassering etter definisjonen, en annen ting er trakassering etter oppfatning. Som mann oppfattes det fremdeles som veldig stakkarslig å ikke klare å takle seksuell oppmerksomhet fra kvinner, at man må ha hjelp til å få slått tilbake: "buhu! Hun trakasserer meg! Straff henne!" - det blir liksom det man sier hvis man velger å lage sak av det. Så man lærer seg etterhvert å bare behandle det litt ovenpå: "Trakassering? Men det er jo sånn kvinner oppfører seg? Det skjer jo hele tiden." Sjøl om man må innrømme at det slett ikke er sant.

Og plagsomt, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, draug 75 skrev:

Jeg orker ikke å bry meg stort med å snu kjønn i roller her. Alle vet hvordan det hadde gått.

En ting er trakassering etter definisjonen, en annen ting er trakassering etter oppfatning. Som mann oppfattes det fremdeles som veldig stakkarslig å ikke klare å takle seksuell oppmerksomhet fra kvinner, at man må ha hjelp til å få slått tilbake: "buhu! Hun trakasserer meg! Straff henne!" - det blir liksom det man sier hvis man velger å lage sak av det. Så man lærer seg etterhvert å bare behandle det litt ovenpå: "Trakassering? Men det er jo sånn kvinner oppfører seg? Det skjer jo hele tiden." Sjøl om man må innrømme at det slett ikke er sant.

Og plagsomt, det er det.

Men det det dreier seg om her er at ts prøver å framtvinge en reaksjon i mannen. Tråden hadde blitt ganske annerledes om ts skrev at "mannen min blir aldri seg selv og går dypere og dypere inn i en depresjon grunnet en ekkel episode han opplevde".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noenlundelikefremt
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Kommer det an på? Hvor er det folk i denne tråden jobber egentlig? Å ta folk i skrittet i en klesbutikk er faktisk et grovt overtramp av en ansatt - uansett hva den andre måtte føle.

TS er nok mest opptatt av at han ikke følte det ubehagelig, men dette bør jo uansett meldes til butikkjeden så de kan få seg ansatte som har normal atferd.

Du skal ikke tas i underlivet når du handler klær. Med mindre du har en gynekologisk undersøkelse så skal ingen ta på noens underliv i noen jobber.

Anonymkode: 9f9b8...134

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, visp skrev:

Men det det dreier seg om her er at ts prøver å framtvinge en reaksjon i mannen. 

Ja, jeg skjønner det, og jeg prøver å forklare at han reagerer som han gjør fordi han har lært seg at det er den måten man forholder seg til trakasserier på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, vintage said:

Definisjon på seksuell trakassering:

"Som seksuell trakassering regnes «enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.»"

https://snl.no/seksuell_trakassering

I og med at han ikke fant at noen av disse punktene er oppfylt, så har han ikke blitt trakassert.

Menn er veldig enkle på noen punkter. En mann kan godt le av å bli forsøkt seksuelt tilnærmet av en kvinne, men det kan fremdeles være at episoden gikk over grensene hans uten at han selv forstår det.

Menn er mer sånn "Dette skal jeg tåle, jeg liker da oppmerksomhet, å si at jeg ikke liker seksuell oppmerksomhet er feminint, etc".. men dypt inni mannen, så ønsker han ikke at andre trår over de intime grensene. Vi alle har intime grenser, selv om noen virker som å "le" det bort.

Det eneste som jeg kan være enig med er at han ikke sa ifra med tydelig kroppspråk at har ikke ønsket å bli tatt på. Så i dette tilfellet, så er det i en gråsone. Det kan ha vært en kvinne med dårlige sosiale antenner, eller det kan ha vært en kvinne som har utnyttet situasjonen vel vitende om at han ikke ville synes at det var overtramp. Kanskje mannen også har flørtet eller vist interesse i forkant. Mest sannsynlig. For kvinner går aldri bort til en mann sånn uten at mannen har lagt merke til henne. 

Anonymkode: fe573...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, draug 75 skrev:

Ja, jeg skjønner det, og jeg prøver å forklare at han reagerer som han gjør fordi han har lært seg at det er den måten man forholder seg til trakasserier på. 

Jeg hadde ikke reagert jeg heller. Jeg hadde bare ristet på hodet av det og gått videre. Noen er bare sånn. Det siste jeg ville gjort var å lage oppstyr rundt det. Virkelig. Derfor skjønner jeg han også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke du som bestemmer hvor hans grenser går. Det er nesten mer trakaserende at du skal bestemme over hans grenser.

Anonymkode: 8c905...a2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg er kjempenysgjerrig på hvordan dette forløp... Han kledde på seg buksa, og hun tok ham på kuken?

Eller hun skulle rette på den og km borti?

Eller hun knadde den vel og lenge?

Anonymkode: 0d30b...42d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf? Seriøst? Det er det drøyeste jeg har hørt på lenge. Det bør helt klart meldes fra om, men hvis mannen ikke synes det er noe å bry seg om er det vel ikke stort å få gjort med det? Makan til oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du gi deg. Det blir som å si at noe er et traume uansett opplevelsen av det. Nei, et traume er  REAKSJONEN på noe. Jeg vet ikke hvordan dette skjedde, men den butikkansatte har opptrådd galt og mannen din burde ha reagert, men det er noe helt annet enn å kreve at han skal FØLE det som et overtramp. Høres mer ut som om han opplevde det som et kompliment, og det er vel heller det som burde bekymre deg her i så fall; at han som er i forhold med deg ler av det i stedet for å kreve respekt. Å sammenligne det med sovende overgrep eller psykisk utviklingshemmede der maktforholdet er skjevt, er fullstendig uhørt. Dette var spesielt.

Hvordan foregikk dette?

Anonymkode: 5d76b...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker tre ting:

En: så du det ? Eller kan det være han overdriver litt og derfor ikke vil prate mer om det. 

To: Om ikke reagerer jeg ikke så mye på hans følelser. En føleriet en føler. Og jeg ville igrunn ikke tatt hans reaksjon automatisk som at jeg selv ikke ville få støtte i en motsvarende situasjon hvor jeg ble trakassert  og følte meg trakassert. Dette kan dere jo snakke om og han har mulighet til å forsikre deg

tre: som jeg anser som viktigst. Det finnes altså en dame der ute som driver å tar kundene sine i skrittet!! At din mann tok det ok betyr ikke at andre gjør det. Her har vi en dame som potensielt driver å går over kunders grenser seksuelt. Det er drøyt. Kanskje en sjef burde få ett tips ? Jeg hadde iallefall vurdert det. 

Anonymkode: 4f6d9...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Holdningene mannen har er skadelige. Det er sånn "menn kan ikke bli trakkassert. Alle menn liker å bli tatt på penis av en søt eller pen kvinne, det er bare et kompliment"

Det bagataliserer dårlig oppførsel av kvinner. Litt som å le når en mann slår ei sur dame. "Haha, hun var sur og teit, hun fortjente det". Det er ikke ok med vold og det er ikke ok å ta fremmende på penis

Anonymkode: 97329...51d

Menn liker stort sett å bli trakassert og tatt på penis...

Jeg spurte mannen og han gliste. Sa han syntes det er fint om kvinner finner ham så attraktiv at de knapt kan holde hendene unna..   ser det som et kompliment. Det hadde derimot vært noe helt annet om ekspeditøren var en mann. DA hadde han følt seg ille. 

Jeg som kvinne hadde heller ikke giddet å anmelde. Men hadde så klart vært veldig kjapt ute av butikken. Mulig hadde jeg sagt veldig høyt til andre kunder at se opp for ekspeditøren som klår folk mellom bena og pekt på ham. Det hadde nok blitt pinlig for ham og straff nok. 

Anonymkode: 91275...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tafset på opp og ned i mente på byen (spesielt som dørvakt). Det at jeg enten håndterer det der og da eller ikke bryr meg, betyr da overhodet ikke at jeg nedvurderer andre menneskers trakassering.

Ble jevnlig slått på rumpa av kvinner, men hev jo likevel ut menn som slo random jenter på rumpa.

Det er en imponerende nedverdigende holdning til menn dette at vi ikke evner å sitte oss inn i andre menneskers situasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud så mange begredelige svar her! Snakk om at Ts er sjalu, og prøver å framtvinge en reaksjon?! Skjønner dere så lite? Hun vil at mannen skal innse at det var seksuell trakassering, hvilket det var! Jez

Hadde en mannlig bekjent som opplevde det samme som vakt på et utested. HAN tok det ikke pent! Hun kom ikke inn der igjen for å si det sånn. Nei, han ble ikke traumatisert, men han ble rimelig forbannet. Uansett var dette seksuell trakkasering, og jeg skjønner utrolig godt hva Ts tenker om hans manglende erkjennelse på at det var. Godt noen fatter hva dette handlet om her! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjønn på den butikkansatte så tenker jeg mannen din forstår konseptet. 

Selvfølgelig er det grenseoverskridende adferd selv om mannen ikke følte seg trakassert. Det bør rapporteres til butikkens ledelse slik at den ansatte kan få veiledning i hva som er akseptabel adferd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn liker stort sett å bli trakassert og tatt på penis...

Dette er tull. Noen menn liker det, andre ikke.

Jeg liker det ikke, selv om jeg har opplevd det mye. Anser det som respektløst. Dog gidder jeg ikke lage en sak ut av det - det holder som regel med et dømmende blikk og å vifte dem vekk, for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noenlundelikefremt
3 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg har blitt tafset på opp og ned i mente på byen (spesielt som dørvakt). Det at jeg enten håndterer det der og da eller ikke bryr meg, betyr da overhodet ikke at jeg nedvurderer andre menneskers trakassering.

Ble jevnlig slått på rumpa av kvinner, men hev jo likevel ut menn som slo random jenter på rumpa.

Det er en imponerende nedverdigende holdning til menn dette at vi ikke evner å sitte oss inn i andre menneskers situasjon.

Men det virker som at du er fornuftig og forstår at det er problematisk. Så det er en stor forskjell på deg og mannen til trådstarter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...