Gå til innhold

Hvor lang tid før man får effekt av trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå og jogge og gjøre litt styrkeøvelser hjemme. Har hatt en lite aktiv livsstil. Får til 3-4 økter i uka inkludert fjelltur.

Hvor lang tid tar det før man begynner å merke effekt på kondisen? Hvor lang tid bruker man på å gå fra dårlig form til sprek? Klar over at det er individuelt, men interessert i erfaringer og hvor fort jeg burde forvente en effekt.

Anonymkode: 218f7...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er i generelt dårlig form vil du merke stor bedring i begynnelsen før det flater litt ut, men dette er som du sier, individuelt.
Fra dårlig form til sprek vil nok ta noe tid og kreve en del innsats. Om du trener en time 3-4 ganger i uka med relativt høy intensitet er dette meget bra, men husk å ta en hviledag av og til. Kroppen må jo få restitusjon for å få fullt utbytte av treningen.
Jeg har et annet svar her på kg der jeg anbefaler www.trening.no og gjør det nå også. Masse tips, råd, og info om trening og kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for meg som du lider av latskap og utålmodighet og mangel på sunn fornuft, en uheldig kombinasjon. All økning av aktivitet vil forbedre formen, du kan helt sikkert måle forbedringen, men hvordan det vil merkes, er umulig å si.

Anonymkode: bcbb7...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 økter i uken med høy intensitet kan være for mye i starten når du går fra helt utrent. Du risikerer å bli overtrent. Ville startet med to tunge økter og to helt lette økter. I tillegg er det lurt å variere. Feks både sykling, jogging og fjellturer. 

Jeg jogger, sykler, spiller fotball og går turer med mye stigning. Trener 5-6 dager i uken. Viktig med variasjon for å holde på motivasjonen. 

Hvis du trener riktig og ikke går for hardt ut i starten vil du nok merke bedring fra uke til uke i starten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvilken «effekt» du venter på. Skal du ha reell framgang på styrketreningen er det viktig at du utfordrer deg selv med tunge nok vekter, man skal bli ordentlig sliten og svett. Ser en del som bare dingler med beina, bøyer seg hit og dit og holder seg fast mens de går på 3dmølla. Det er begrenset hvor stor effekt de opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trener jo ikke skikkelig, så er umulig å svare på det du spør om.

Gjør du fullkroppsøkt 3 ganger i uken så er du i mål. Men du må presse deg skikkelig med tunge vekter, baser treningen på baseøvelsene.

Men som sagt, de fleste gidder ikke gjøre innsats. Men resultater skal de ha!

Anonymkode: e4d3d...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan tallfeste min erfaring for deg:

Jeg begynte å jogge i fjor vår, og på min aller første tur på 5 km brukte jeg 38 minutter. Da måtte jeg stoppe opp og gå litt. 

I løpet av 1 måned så løp jeg samme distansen på 28 minutter, og i løpet av 6 måneder var jeg nede i 24 minutter på 5 km. Deretter stabiliserte resultatene seg, og jeg tror ikke jeg løper så mye fortere nå. Har fokusert på å løpe lengre turer i opptrening til halvmaraton.

Så kondisen øker veldig fort dersom man trener regelmessig. For å bedre denne ytterligere, så krever det hardere innsats. 

Anonymkode: 94eb1...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk ganske lenge og i relativt dårlig i form (som innebærer for meg sikkert litt bedre form enn mange da jeg er ganske gjennomtrent fordi jeg har vært trent og muskuløs siden jeg var barn) og da trente jeg kondis 2-3 ganger i uka og var i svært god form på 6 mnd. 

Anonymkode: ac629...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 8.44, 911 skrev:

Om du er i generelt dårlig form vil du merke stor bedring i begynnelsen før det flater litt ut, men dette er som du sier, individuelt.
Fra dårlig form til sprek vil nok ta noe tid og kreve en del innsats. Om du trener en time 3-4 ganger i uka med relativt høy intensitet er dette meget bra, men husk å ta en hviledag av og til. Kroppen må jo få restitusjon for å få fullt utbytte av treningen.
Jeg har et annet svar her på kg der jeg anbefaler www.trening.no og gjør det nå også. Masse tips, råd, og info om trening og kosthold.

Takk for tips, skal sjekke ut trening.no! Har holdt på et par uker nå, og merker kanskje litt fremgang, men jeg har ikke målt noe enda, det burde jeg kanskje gjøre for å sjekke at jeg faktisk får fremgang og at jeg gjør det riktig.

23 timer siden, _Pixiedust_ skrev:

4 økter i uken med høy intensitet kan være for mye i starten når du går fra helt utrent. Du risikerer å bli overtrent. Ville startet med to tunge økter og to helt lette økter. I tillegg er det lurt å variere. Feks både sykling, jogging og fjellturer. 

Jeg jogger, sykler, spiller fotball og går turer med mye stigning. Trener 5-6 dager i uken. Viktig med variasjon for å holde på motivasjonen. 

Hvis du trener riktig og ikke går for hardt ut i starten vil du nok merke bedring fra uke til uke i starten. 

De fire gangene inkluderer fjellturer, rask gange/jogging og styrke, så er variert. Takk for tips!

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan tallfeste min erfaring for deg:

Jeg begynte å jogge i fjor vår, og på min aller første tur på 5 km brukte jeg 38 minutter. Da måtte jeg stoppe opp og gå litt. 

I løpet av 1 måned så løp jeg samme distansen på 28 minutter, og i løpet av 6 måneder var jeg nede i 24 minutter på 5 km. Deretter stabiliserte resultatene seg, og jeg tror ikke jeg løper så mye fortere nå. Har fokusert på å løpe lengre turer i opptrening til halvmaraton.

Så kondisen øker veldig fort dersom man trener regelmessig. For å bedre denne ytterligere, så krever det hardere innsats. 

Anonymkode: 94eb1...097

Takk, det var interessant å høre. Tror jeg skal gjøre som deg å ta tiden på en viss strekke, da er det lett å se om jeg får fremgang eller ikke. Er ikke noe mål å bli supertrent på noen måte, jeg vil bare ha en frisk og funksjonell kropp som tåler litt mer enn det den gjør i dag, både psykisk og fysisk.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var syk ganske lenge og i relativt dårlig i form (som innebærer for meg sikkert litt bedre form enn mange da jeg er ganske gjennomtrent fordi jeg har vært trent og muskuløs siden jeg var barn) og da trente jeg kondis 2-3 ganger i uka og var i svært god form på 6 mnd. 

Anonymkode: ac629...b52

Jeg leste forskning om at man har mye lettere for å trene seg opp etter å ha vært i god form tidligere. Skulle ønske jeg hadde fokusert på dette tidligere i livet. Men det er aldri for sent! Så nå gjør jeg en innsats. Målet mitt er en sunn og frisk kropp som fungerer bra, og ikke nødvendigvis svært god form. Men da vet jeg at jeg burde forvente å se god fremgang på noen måneder, hvis ikke gjør jeg noe feil. Takk!

Anonymkode: 218f7...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...