Gå til innhold

Hva synes dere om å bruke klær fra en annen nasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MizBiz
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Skulle ønske jeg kunne brukt niqab! Fysøren så deilig å bare "gjemme" seg i det noen ganger. Hm. Drømmeplagg på spesielt dårlige dager. Og ja, jeg mener det! 

Enig! Ser befriende ut å gå i flagrende i klær, uten fokus på å være fjong. Også bytte tilbake til noe annet, når man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Lurer på dette med å bruke klesdrakter fra et annet land enn man opprinnelig er ifra. Hvis man har en relasjon til et annet land f.eks. ektefelle eller man bare synes plagget er fint, hva synes dere om at man bruker det? 

F.eks er man gift med en inder eller pakistaner og bruker klær som er derifra, eller man er gift med noen fra Gambia og bruker deres klær? Dette er klær man kan gå med til hverdags f.eks. ikke bare festive anledninger. 

Lurer egentlig på hva folk synes om det? 

 

Anonymkode: 0520b...36a

Hva er vitsen? Er uaktuelt fra min side. Å finner jeg ut at jeg vil ha en kjæreste en gang skal hun være norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Skulle ønske jeg kunne brukt niqab! Fysøren så deilig å bare "gjemme" seg i det noen ganger. Hm. Drømmeplagg på spesielt dårlige dager. Og ja, jeg mener det! 

Helt enig! Drømmeplagget enkelte dager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SoWhat? skrev:

Skulle ønske jeg kunne brukt niqab! Fysøren så deilig å bare "gjemme" seg i det noen ganger. Hm. Drømmeplagg på spesielt dårlige dager. Og ja, jeg mener det! 

Det kan nok høres befriende ut å kunne gjemme seg litt bort på dårlige dager. Men en niqab er som et fengsel. Ubehagelig varmt, tungt å puste, hindrer synsfeltet. Tror ikke det er noe å ønske seg, akkurat. Å kunne dekke til håret på dårlige hårdager, er en annen sak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste handler om respekt. Jeg synes det er helt innafor med låning fra kulturer, såfremt det ikke blir gjort på en utnyttende måte. For eksempel synes jeg det helt greit å bruke et vakkert mønstret sjal kjøpt i Nepal selv om man er nordmann, men jeg synes det er mindre greit når H&M eller andre kjeder stjeler slike intrikate mønstre og håndverk fra små kulturer og masseproduserer det for å tjene penger.

Noe av det minoriteter reagerer på, er også at deres kulturelle uttrykk blir diskriminert og sett ned på helt til noen hvite begynner å bruke samme uttrykk. Svarte i USA har for eksempel blitt nektet å ha håret i rastafletter i arbeidslivet, det har blitt ansett for å være "uprofesjonelt" og ghetto-aktig. Derfor har mange svarte kvinner rettet ut håret sitt, eller klippet det kort. Så kommer plutselig noen hvite kids på 90-tallet og finner ut at rastafletter er skikkelig hipt, selvsagt uten å bli diskriminert for det i det hele tatt. Da er det ingen som reagerer.

Jeg skjønner godt at den strukturen gjør minoritetsfolk forbanna. Så cluet er; låner du fra andre kulturer, sørg for at du også har respekt og forståelse for denne gruppen, og at hensiktene dine er genuine. Du ikler deg ikke en hijab fordi du synes det er "artig" og "eksotisk", samtidig som du behandler muslimer som mindreverdige og velger bort arbeidstakere, helsepersonell, barnevakter etc. som går med hijab. 

Anonymkode: a7006...901

Som hvit blir man dømt uansett hvilke hensikter man har. Andre kan appropriere vår kultur og våre uttrykk, men vi kan ikke, under noen omstendigheter, "låne" fra noen i det hele tatt.

Denne stakkars jenta feks. Ærligere hensikter finner du vel ikke? Likevel så ble hun "hengt" på internett! https://www.thestar.com.my/news/world/2018/05/02/my-culture-is-not-your-prom-dress-us-teens-qipao-sparks-cultural-appropriation-row-on-twitter/

Anonymkode: d0d66...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som hvit blir man dømt uansett hvilke hensikter man har. Andre kan appropriere vår kultur og våre uttrykk, men vi kan ikke, under noen omstendigheter, "låne" fra noen i det hele tatt.

Denne stakkars jenta feks. Ærligere hensikter finner du vel ikke? Likevel så ble hun "hengt" på internett! https://www.thestar.com.my/news/world/2018/05/02/my-culture-is-not-your-prom-dress-us-teens-qipao-sparks-cultural-appropriation-row-on-twitter/

Anonymkode: d0d66...d0b

Native americans er om mulig enda mer undertrykt enn svarte i USA. Hun tenåringsjenta er bra tonedøv for å velge et sånt antrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, MizBiz skrev:

Native americans er om mulig enda mer undertrykt enn svarte i USA. Hun tenåringsjenta er bra tonedøv for å velge et sånt antrekk..

Hvorfor blander du "native Americans" og svarte inn i svaret om denne kjolen?

Anonymkode: d0d66...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MizBiz skrev:

Native americans er om mulig enda mer undertrykt enn svarte i USA. Hun tenåringsjenta er bra tonedøv for å velge et sånt antrekk..

Native americans? Her var det jo snakk om et kinesisk antrekk. Har du lest artikkelen, eller sett bildet? 

Anonymkode: dade4...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke noe problem med dette. De fleste nordmenn bruker jo for eksempel amerikanske klær i det daglige.

Men jeg vet at enkelte har et problem når det kommer til tradisjonelle klær, som for eksempel bunad. Noen blir sinte om de ser noen med brun hun i en bunad. Og da går jeg ut i fra at det også går andre veien, at noen blir sure om de noen med hvit hud har på seg deres kulturelle plagg.

Personlig driter jeg i alt som heter "cultural appropriation". Jeg ser på det som uunngåelig i dagens multikulturelle samfunn. Og til slutt vil alle kulturer bare smelte sammen til én kultur.

Anonymkode: 50def...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det villet sett rart ut i Norge til hverdags. Hadde det vært en feiring el.l hvor man hadde tilknytning så er det greit. Også greit til hverdags når man er i landet. 

Men indisk venninne giftet seg og ønsket at alle venninnene skulle ha på de fine fargerike indiske kjolene (sari?) i bryllupet. Det synes jeg var veldig kult. 

Anonymkode: a1730...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser innvandrere gå i lusekofter, bunader og den slags hele tiden og synes det er fint at de vil ta til seg noen av de norske skikkene når det gjelder klær. Da må vel det samme gjelde for nordmenn som vil kle seg i andre nasjoners klær, synes jeg. Antar at det ikke er snakk om lettkrenkede folkegruppers gevanter, for det går som alle vet ikke, men ellers er det greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blander du "native Americans" og svarte inn i svaret om denne kjolen?

Anonymkode: d0d66...d0b

Fordi jeg tydeligvis ikke leste artikkelen godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som hvit blir man dømt uansett hvilke hensikter man har. Andre kan appropriere vår kultur og våre uttrykk, men vi kan ikke, under noen omstendigheter, "låne" fra noen i det hele tatt.

Denne stakkars jenta feks. Ærligere hensikter finner du vel ikke? Likevel så ble hun "hengt" på internett! https://www.thestar.com.my/news/world/2018/05/02/my-culture-is-not-your-prom-dress-us-teens-qipao-sparks-cultural-appropriation-row-on-twitter/

Anonymkode: d0d66...d0b

I dette tilfellet syns jeg jenta fikk ufortjent tyn. Hun ville ha på seg en qipao på ballet fordi hun syns den var fin, det er noe ganske annet enn å ta på seg indianer, eller geisha kostyme på fest. Men uansett, etter det jeg har lært er "qipao" ikke opprinnelig et "han-kinesisk" plagg, det stammer fra manchufolket, som er en etnisk minoritet i Kina. Så hvem stjeler fra hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Lurer på dette med å bruke klesdrakter fra et annet land enn man opprinnelig er ifra. Hvis man har en relasjon til et annet land f.eks. ektefelle eller man bare synes plagget er fint, hva synes dere om at man bruker det? 

F.eks er man gift med en inder eller pakistaner og bruker klær som er derifra, eller man er gift med noen fra Gambia og bruker deres klær? Dette er klær man kan gå med til hverdags f.eks. ikke bare festive anledninger. 

Lurer egentlig på hva folk synes om det? 

 

Anonymkode: 0520b...36a

Sånne Kina topper og skjørt er jo i motebilde fra tid til annen. Hadde slikt sett da jeg var ung. Gikk på byen i det. Va faktisk ganske stilig 😊

Anonymkode: 71f41...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser rart ut når mørkhudet og asiatere går med bunad.

Anonymkode: e568f...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Personlig ser jeg ikke noe problem med dette. De fleste nordmenn bruker jo for eksempel amerikanske klær i det daglige.

Men jeg vet at enkelte har et problem når det kommer til tradisjonelle klær, som for eksempel bunad. Noen blir sinte om de ser noen med brun hun i en bunad. Og da går jeg ut i fra at det også går andre veien, at noen blir sure om de noen med hvit hud har på seg deres kulturelle plagg.

Personlig driter jeg i alt som heter "cultural appropriation". Jeg ser på det som uunngåelig i dagens multikulturelle samfunn. Og til slutt vil alle kulturer bare smelte sammen til én kultur.

Anonymkode: 50def...298

Men det er jo nettopp problemet. Amerikansk kultur er ikke undertrykt eller diskriminert, så fremt du ikke sikter til afro-amerikansk kultur. Som en annen bruker skrev lenger opp: cultural appropriation er når en ledene/dominerende kultur tar uttrykk fra minoritetskulturer fordi det er eksotisk, kult etc, samtidig som minoritetskulturen blir behandlet som annenrangs eller diskriminert. 

Eksempel:

- sexy geisha kostyme

- etniske/tribal tattoveringer

- Hvite sangere som bruker AAVE (african american vernacular english) for å høres kule ut

- bruk av etniske plagg som kostymer

- masseproduksjon av etnsiske symboler og mønstre 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste er pakistansk. Jeg kunne godt tatt på meg pakistanske klær hjemme/til fest, for å "være en del av han", men tror ikke jeg ville brukt det til hverdags. Jeg bruker derimot mye tunika/kjoler med mønster inspirert fra utlandet, men jeg trenger ikke "ta den helt ut".

En venninne av meg, som er fra Sri Lanka, snakket om en i familien hennes som har giftet seg med en norsk jente. Og denne jenta går rundt i tradisjonelle klær fra Sri Lanka til daglig og familien synes det er litt rart at hun gir slipp på sin egen "identitet" og tror at hun gjør dette for å prøve å imponere familien. Det ble ikke godt mottatt.

Personlig synes jeg man kan gå i hva man vil, og det er en selvtillits-greie egentlig, å tørre å bruke klær som ikke alle andre bruker. Bærer man det med selvtillit og av fritt ønske, skal man ikke bry seg om andre tror du prøver å imponere el. 

Anonymkode: f70fe...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonaldrakter bør man bare bruke dersom man har dyptgående røtter til det landet man bærer drakten til. Med dyptgående mener jeg at man etnisk er fra det landet man bærer drakten til. Noe annet er respektløst.

Dersom det ikke er nasjonaldrakter ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jolene skrev:

Nasjonaldrakter bør man bare bruke dersom man har dyptgående røtter til det landet man bærer drakten til. Med dyptgående mener jeg at man etnisk er fra det landet man bærer drakten til. Noe annet er respektløst.

Dersom det ikke er nasjonaldrakter ser jeg ikke problemet.

Nei, det er ikke respektløst. 

Anonymkode: 85a4d...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...