Gå til innhold

Hva synes dere om å bruke klær fra en annen nasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, princeofithilien said:

Et eksempel som vel ikke er nevnt i denne tråden - hva ville dere tenkt hvis en mann uten noen tilknytning til Skottland eller Irland brukte en kilt, som vi forbinder så sterkt med nettopp Skottland og Irland? 

 

Som et moteplagg? Ja sært, og respeltløst kanskje, kiltene er jo forbundet med den gamle høylandskulturen i Skottland.

Blir i samme gate som å ha Tilfeldige maori tattoveringer, når man åpenbart ikke er av maoriavstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.4.2019 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Lurer på dette med å bruke klesdrakter fra et annet land enn man opprinnelig er ifra. Hvis man har en relasjon til et annet land f.eks. ektefelle eller man bare synes plagget er fint, hva synes dere om at man bruker det? 

F.eks er man gift med en inder eller pakistaner og bruker klær som er derifra, eller man er gift med noen fra Gambia og bruker deres klær? Dette er klær man kan gå med til hverdags f.eks. ikke bare festive anledninger. 

Lurer egentlig på hva folk synes om det? 

 

Anonymkode: 0520b...36a

Jeg bruker klær fra Bangladesh, Marokko, Kambodsja og mange andre land, stort sett hver dag jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Påkrevd skrev:

Nja, jeg ville ikke akkurat klikka om jeg dro til Japan og møtte noen med mariusgenser, eller bunad for den saks skyld. Ser da selvfølgelig ikke problemet med at nordmenn bruker klær de liker fra andre steder heller. Hvorfor er det forresten alltid klær som blir diskutert på denne måten? Hva med mat? Hva med hus og hjem? Hvorfor ikke kritisere folk for å innrede hjemmet sitt med italiensk design eller persiske tepper? Sushi gafler (eller pinner) vi i oss i mengder, gjerne med sake til, og hvis man skulle ta deg en tequilashot en fuktig kveld, så pisser man (bokstavelig talt, om man får i seg nok) vel på en gammel mexikansk tradisjon? For ikke å snakke om de som de som, Gud forby, hører på musikk fra andre land og verdensdeler. Eller teller ikke det som kultur/tradisjoner? Hvor skal grensen gå for hva som er egen og hva som er "stjålet" kultur? Skal man dra den skikkelig langt, så bør neglelakk kun være forbeholdt kinesere, da de drev med det lenge før alle andre.

Jeg gidder nå ihvertfall ikke å holde meg til vadmelsbukser, furumøbler og havregraut resten av livet.

Utrolig godt poeng! 

Her hjemme har vi sjeldent norsk mat, mest fordi jeg ikke er veldig glad i, og jeg elsker å bli inspirert av utenlandsk mat. 

Siden mannen min er pakistaner, lager vi en del pakistansk mat, og vi ser kanskje litt mer på indiske filmer, men jeg lager oftere arabisk og thailandsk mat siden jeg er flinkere til det, selvom jeg er norsk 😂 sushi er heftig godt, det blir det også en del av😍 

7 timer siden, K.B. skrev:

Jeg bruker klær fra Bangladesh, Marokko, Kambodsja og mange andre land, stort sett hver dag jeg... 

Hehe.. morsomt. Men jeg tror du skjønte hva jeg mente.. 

Anonymkode: 0520b...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet hva som assosieres med White Pride, det er derfor jeg kom med eksempelet. Du ser selv at vi ikke kan være stolte av hvem vi er uten å bli stemplet som White Supremacists, eller? Hvorfor kan ikke hvite amerikanere være stolte av sitt opphav og sin kultur?

Og hvorfor skal det være hatefullt å si at det er ok å være hvit?

Anonymkode: d0d66...d0b

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at hvite amerikanere ikke har andre måter å feire sin kultur på enn White Pride. St. Patty's Day, Italienske/katolske feiringer er store, etc. Så nei, hvite amerikanere, og europeere for den slags skyld, har mye å være stolte over, men hvorfor hudfargen skal frontes som et symbol er tonedøvt, spesielt i USA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jolene said:

Enig.

Man kan bruke egen kultur fremfor å ta andres. Ellers så kan du også fint se svaret jeg har sitert over ditt. Omvendt raisme: Beste eksempelet jeg har er det som skjer med den hvite befolkningen i Sør-Afrika.

Kilde 1  Det går an å være litt kildekritisk før du poster! Den hvite minoriteten i SA er ikke utsatt for systemantisk folkemord. 

Kilde 2 Feil, de blir ikke systematisk rensket og de eier fremdeles 70% av jorda. 

Her blir hvite systematisk rensket, jorda de eier blir tatt av myndighetene, og de har ikke de samme rettighetene som andre. Jeg velger å bruke omvendt rasisme i denne konteksten, fordi hvite opplever jo ikke rasisme slik som andre etnisiteter gjør. Dette skrives det omtrent ingenting om i medier. Hvorfor? Fordi hvite kan ikke bli diskriminert må vite.

Dette er heller ikke omvendt rasisme:

Hår som ikke blir gredd, blir på denne måten. Røttene til dreads er blant annet fra Santorini, for over 2000 år siden, men forskere er ikke helt sikre på når den oppsto. Dette fordi det ikke kan stadfestes at det kun er én kultur som har hatt dreads. Klart det bare er én kultur som kan kreve den hårtypen...

DDet handler ikke om å kreve en bestemt hårtype, godt mulig at flere kulturer har benyttet seg av dreads. Men det er forbundet med afro-kultur, og har blitt brukt mot svarte elever i skoler, mens hvite kan slippe unna med å bruke dreads som fashion-statement. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tanuki skrev:

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at hvite amerikanere ikke har andre måter å feire sin kultur på enn White Pride. St. Patty's Day, Italienske/katolske feiringer er store, etc. Så nei, hvite amerikanere, og europeere for den slags skyld, har mye å være stolte over, men hvorfor hudfargen skal frontes som et symbol er tonedøvt, spesielt i USA.

Hvorfor? Hvorfor skal alle andre grupper få lov til å være stolte av hvem de er, men ikke vi? Å si at man er stolt av å være hvit er akkurat det samme som at noen sier de er stolt av å være svart.

Anonymkode: d0d66...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jolene skrev:

I hvilke tilfeller er det ok å ta andres nasjonaldrakter?

Det er lov å komme med argumenter :)

Synes det er helt ok at  nordmenn med besteforeldre fra Asia/Afrika kler seg i bunad.  Synes også at selvfølgelig skal adopterte fra Kina eller Colombia få pynte seg med bunad? Hudfarge har ingenting med nasjonaldrakt å gjøre, men tilhørighet til landet ja.  Er man bosatt i Norge,  har man tilhørighet her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Påkrevd skrev:

Nja, jeg ville ikke akkurat klikka om jeg dro til Japan og møtte noen med mariusgenser, eller bunad for den saks skyld. Ser da selvfølgelig ikke problemet med at nordmenn bruker klær de liker fra andre steder heller. Hvorfor er det forresten alltid klær som blir diskutert på denne måten? Hva med mat? Hva med hus og hjem? Hvorfor ikke kritisere folk for å innrede hjemmet sitt med italiensk design eller persiske tepper? Sushi gafler (eller pinner) vi i oss i mengder, gjerne med sake til, og hvis man skulle ta deg en tequilashot en fuktig kveld, så pisser man (bokstavelig talt, om man får i seg nok) vel på en gammel mexikansk tradisjon? For ikke å snakke om de som de som, Gud forby, hører på musikk fra andre land og verdensdeler. Eller teller ikke det som kultur/tradisjoner? Hvor skal grensen gå for hva som er egen og hva som er "stjålet" kultur? Skal man dra den skikkelig langt, så bør neglelakk kun være forbeholdt kinesere, da de drev med det lenge før alle andre. 

Hvorfor det skal være "forbudt" for en nordmann å ha på seg sari på en indisk sammenkomst, og på den måten vise både respekt og interesse for kulturen, men samtidig regelrett kunne radbrekke matkulturen deres ved å kjøpe Tikka Masala i boks og pulverform på Bunnpris uten at noen hever et øyebryn, forstår jeg ikke. 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg selv har fått en nasjonaldrakt i gave fra bekjente i en annen verdensdel. Det gir meg nesten litt dårlig samvittighet at jeg ikke bruker den.

Jeg gidder nå ihvertfall ikke å holde meg til vadmelsbukser, furumøbler og havregraut resten av livet. 

Det er forskjell på nasjonaldrakt og mat/interiør. Skal man iføre seg en nasjonaldrakt til et land, bør man ha dype røtter til landet.

10 timer siden, Tanuki skrev:

 

Som sagt, dreads er ikke en afrikansk greie alene - og burde dermed ikke beslaglegges. Jeg reigstrerer at du fortsatt ikke kommer med kilder som motbeviser det jeg skriver - hvorfor ikke?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hvorfor skal alle andre grupper få lov til å være stolte av hvem de er, men ikke vi? Å si at man er stolt av å være hvit er akkurat det samme som at noen sier de er stolt av å være svart.

Anonymkode: d0d66...d0b

Nettopp.

7 timer siden, tirben skrev:

Synes det er helt ok at  nordmenn med besteforeldre fra Asia/Afrika kler seg i bunad.  Synes også at selvfølgelig skal adopterte fra Kina eller Colombia få pynte seg med bunad? Hudfarge har ingenting med nasjonaldrakt å gjøre, men tilhørighet til landet ja.  Er man bosatt i Norge,  har man tilhørighet her.  

Nei, jeg mener man må da dypere røtter enn en tilfeldig flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...