Gå til innhold

Ny NRK lisens, såkalt medieskatt


Arsinoe

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Ananas. skrev:

Alle, uavhengig av "TV-status" skal betale medieskatten. Det som ble kommentert over om å disponere TV gjelder dagens ordning. 

Jeg eier ikke TV men ser Netflix på PC, må jeg betale?

Anonymkode: c4797...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg eier ikke TV men ser Netflix på PC, må jeg betale?

Anonymkode: c4797...875

Ja.

Anonymkode: a91e4...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, malifika skrev:

Men det er veldig mye vi ikke ønsker å betale for gjennom skatteseddelen. Tenk om vi alle bare kunne betale skatt til det vi selv ønsket, hvordan skulle det ha blitt? Den medieskatten er et resultat av det spleiselaget vi har her i landet og sånn er det å være borger av Norge.

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Testosteron skrev:

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Kanskje den du siterte mente andre ting enn veibygging, skoler og sykehus?

Er rimelig sikker på det.

Anonymkode: 65d41...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Testosteron skrev:

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Jo, jeg syntes skoler og sykehus er viktig. Veier derimot, tja personlig så bruker jeg bare T-bane. Likevel ser jeg jo det positive med å ha et godt veinett. Uansett så handler det ikke om hva som er viktig for bare meg og deg, men viktig for samfunnet forøvrig. Og for en del gamle mennesker så er NRK selve livet omtrent (har jobbet med eldre i mange år). Og viten om at de nå slipper unna langt billigere for å få sett favoritt programmene sine gjør meg glad. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Testosteron skrev:

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Medieskatten skal ikke bare finansiere 1 kanal, den skal finansiere nyhetsproduksjonen på TV2 også. TV2 er heleid av danske Egmont. Viktig å ha nyhetskontor i Bergen, vøtt, når vi har bergensk statsminister.

Anonymkode: cfd76...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke betalt lisens på over ti år, for jeg har ikke tv. Jeg har ingen interesse av å se på hverken statlige propagandasendinger eller amerikansk søppelkultur.
Nå blir jeg likevel nødt til å betale for søppelet, men så lenge jeg ikke blir tvunget til hverken å ha mottaksutstyr eller å ha det stående på, er det til å leve med.
Solberg og Jensens ideal, Store bror i "1984", hadde påbudt at skjermene skulle være på hele dagen i alle rom, for riktig å forsikre seg om at propagandaen skulle trenge inn. 
Så lenge mange nok ser på løgnkanalen frivillig, er slike tiltak foreløpig ikke aktuelt i Norge. 
Så husk å se på NRK, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboere og ektefeller behøver kun å betale én lisens. 

At noen unnlater å etterleve forskriftsfestede normer er et dårlig argument i diskusjonen om den nye medieskatten. 

Anonymkode: d9c33...e53

Jeg synes uansett den nye medieskatten blir et bedre system enn dagens. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Jeg har ikke betalt lisens på over ti år, for jeg har ikke tv. Jeg har ingen interesse av å se på hverken statlige propagandasendinger eller amerikansk søppelkultur.
Nå blir jeg likevel nødt til å betale for søppelet, men så lenge jeg ikke blir tvunget til hverken å ha mottaksutstyr eller å ha det stående på, er det til å leve med.
Solberg og Jensens ideal, Store bror i "1984", hadde påbudt at skjermene skulle være på hele dagen i alle rom, for riktig å forsikre seg om at propagandaen skulle trenge inn. 
Så lenge mange nok ser på løgnkanalen frivillig, er slike tiltak foreløpig ikke aktuelt i Norge. 
Så husk å se på NRK, folkens!

Man er jo med og betaler for mye man selv ikke har interesse av over skatteseddelen. Så synes egentlig ikke at det å betale for NRK er noe annerledes enn å betale for mange andre ting som er skattefinansiert. Når man betaler skatt, tenker man ikke over det på samme måte som når regninger skal betales. 1700 i året betyr at man blir trukket ca 140 kroner mer i skatt i måneden. Føler at det er til å leve med. Ikke noe jeg kommer til å merke i hverdagen, ihvertfall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Thyra skrev:

Man er jo med og betaler for mye man selv ikke har interesse av over skatteseddelen. Så synes egentlig ikke at det å betale for NRK er noe annerledes enn å betale for mange andre ting som er skattefinansiert. Når man betaler skatt, tenker man ikke over det på samme måte som når regninger skal betales. 1700 i året betyr at man blir trukket ca 140 kroner mer i skatt i måneden. Føler at det er til å leve med. Ikke noe jeg kommer til å merke i hverdagen, ihvertfall. 

og du stemmer venstre altså i tillegg?

Anonymkode: 994de...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til å si at det er urettferdig hvis man bor i en tømmerhytte og aldri benytter seg av tv, radio eller noen form for internett. Men hvor mange prosent av disse finnes det i Norge da?

Jeg har i årevis vært så lei av gratispasasjerer som har f.eks Apple tv eller plombert TV  men som allikevel bruker tv via PC. Og alle småbarnsforeldre som utstyrer ungene sine med ipader som har apper både her og der. For ikke å glemme de som har tv i andres navn. 

Selv om jeg og min samboer totalt sett må betale litt mere nå enn tidligere så gjør det meg ingen verdens ting da jeg vet at ingen lenger kan snylte seg unna. 

Personlig bruker jeg svært lite NRK relaterte plattformer, og kan fint styre min begeistring for gullrekka men, jeg bruker masse andre medier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Testosteron skrev:

Hva mener du med at "de disponerer en TV"? Må de eie sin egen tv, eller er det nok at det er en tv i husholdningen?

Sakset fra NRK: 

Alle som har en TV skal betale lisens. Det vil si både de som eier, leier eller låner en TV. Du er selv ansvarlig for å melde fra om at du har TV og/eller digital dekoder i bruk.

Du kan ha flere TV-er på samme lisens så lenge de brukes av deg, din ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som blir forsørget. Andre husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen TV i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

Lisensen gjelder for personen den er registrert på, ikke for adressen.

Står mye info på https://hjelp.nrk.no/lisens/privat/om-lisensen/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og du stemmer venstre altså i tillegg?

Anonymkode: 994de...ff0

Som om det har noen betydning. Man kan ha et balansert syn på dette, noe jeg synes Thyra har, uansett hvilket parti man stemmer på. Jeg stemmer nok litt til høyre for sentrum, men er likevel glad for den skatteordningen vi har i Norge der vi bl.a. har et "gratis" helsevesen. Nei takk til amerikanske tilstander.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne ordningen blir mer rettferdig for noen og mer urettferdig for andre. Det finnes så mange forskjellige varianter av bruk av TV; Antall personer i husstanden, blinde, døve, bedrifter og institutter har TV, folk som aldri ser tv og dem som bor foran tv. Men heldigvis så betaler de som har lav inntekt mindre i det minste og de som bor alene betaler mindre i året med ny ordning. 

Anonymkode: 33ff0...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Testosteron skrev:

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Ja, jeg synes faktisk det er like viktig. NRK har et viktig samfunnsoppdrag som har veldig lite med underholdning å gjøre.

For min del, som er alene og får høyeste lisens sats, tilsvarer forresten besparelsen med nytt system et år med HBO eller Netflix. Vinn-vinn! :nigo: 

Anonymkode: 49863...290

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 911 skrev:

Sakset fra NRK: 

Alle som har en TV skal betale lisens. Det vil si både de som eier, leier eller låner en TV. Du er selv ansvarlig for å melde fra om at du har TV og/eller digital dekoder i bruk.

Du kan ha flere TV-er på samme lisens så lenge de brukes av deg, din ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som blir forsørget. Andre husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen TV i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

Lisensen gjelder for personen den er registrert på, ikke for adressen.

Står mye info på https://hjelp.nrk.no/lisens/privat/om-lisensen/

 

Dette gjelder lisensen. Ikke den nye mediaskatten.

Anonymkode: 65d41...0bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har blitt oppdratt til å ikke klage over skatt og avgifter. Vi får mye mer igjen enn vi betaler. Pengene vi har betalt i skatt er rundt oss til en hver tid, i form av sikrere veier, gratis helsetilbud, skolegang for alle, omsorg ved sykdom og høy alder, kultur, historie osv.

Jeg er glad vi har en institusjon som nrk, som ikke bare jager innhold som gir klikk og penger i kassa. De er bredden i vårt kulturtilbud, og sysselsetter mange som det ellers ikke er plass til i det private arbeidsmarkedet.

Medieskatt, ja vel. Det blir nok dyrere for oss, men det gjør meg ingenting. Jeg har råd til det, de fleste har det. Det er ikke jeg, som har fått benyttet meg av tilbudet om gratis utdanning, som har hatt relativt god helse gjennom livet, og har en samboer som er i samme situasjon, som kan klage. Hvor mange er det i denne tråden som faktisk vil slite med å betale?

Anonymkode: 4ab5e...e32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Arsinoe skrev:

Hei.  Har forstått det slik at fra 2020 heter NRK lisensen ikke lenger lisens men Medieskatt og den skal trekkes over skatteseddelen.   Og den skal visst være inntektsregulert.  Så, hvis man er en familie på f.eks. 4, med store barn (som forøvrig aldri ser på NRK, kun Netflix og HBO) som bor hjemme og har flere jobber og jobber skjorta av seg natt og dag for å tjene opp egenkapital for å greie å komme seg ut på det kjempevanskelige boligmarkedet.  Alle tjene over 350 000,-.   Da blir man belastet med 4 "lisenser" á 1 700,- = 6 800,- mot dagens 3004,40.   Kan noen være så snille og fortelle meg at dette er feil ?         

Dersom det i praksis er fire voksne som alle er selvforsørget, så skulle de ha hatt 4 lisenser i utgangspunktet selv om de bor på samme adresse. Siden lisensen har vært på litt over 3000,- så hadde dette blitt 12.000,- per år. 

Med de nye reglene om medieskatt vil det faktisk bli billigere for denne familien på 4, siden "lisensen" per hode er på 1700,- i stedet for 3000,-.

Det eneste urettferdige er de relativt få som _aldri_ bruker noen av NRK kanalene, NRK nettv (inkludert appene) eller hører på NRK på radio. Men for de aller, aller fleste blir dette mer rettferdig enn i dag, med tanke på at veldig mange har sneket seg unna å betale lisensen i mange år selv om de bruker NRK på radio, TV eller nett, noe som har gjort det dyrere for alle som har måttet betale. Jeg kan egentlig ikke se at myndighetene hadde så mye valg. Når så mange har sneket seg unna, så måtte man jo ta grep.

Dessuten vil det bli billigere å administrere dette når det går over skatteseddelen istedet for å ha et kostbart og fordyrende lisensapparat som står for administrasjon, innkrevning, purring o.l. 

Anonymkode: a3cfb...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Testosteron skrev:

Så du syns ikke det er forskjell på å skattefinansiere en tv-kanal med f.eks. veibygging, skoler og sykehus? Alt er akkurat like viktig?

Du peker på det essensielle: Det er ingen grunn til at staten skal drive en tv-kanal, de som er opptatt av glåpekassa får sitt behov tilfredsstilt av private kanaler. Like lite som at staten skal drive en skofabrikk for å sikre at folk får seg sko, eller et ukeblad eller en avis.
I 1960 ville det ikke blitt noe fjernsyn i Norge om ikke staten hadde trådt til, men den tida er forlengst forbi. Private står nå i kø for å slippe til, og staten har ikke lenger en nødvendig rolle å spille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medieskatten skal ikke bare finansiere 1 kanal, den skal finansiere nyhetsproduksjonen på TV2 også. TV2 er heleid av danske Egmont. Viktig å ha nyhetskontor i Bergen, vøtt, når vi har bergensk statsminister.

Anonymkode: cfd76...69d

Denne skatten er bare frustrerende for fremtidsrettede mennesker som ikke har behov for hverken NRK eller TV2, eller NRK.no eller NRK radio. Vår familie på 6 ser kun på " TV" ved bruk av viaplay, Netflix, HBO, YouTube. . 

Hvorfor gjør ikke NRK det samme? Lag en betalings tjeneste på nett? Er det feighet av redsel før at det ikke er mange nok konservative mennesker igjen som ville ha betalt?

Ved betalt nett tjeneste vil de som ønsker vil bruke tjenesten betale. Flere og flere slutter med kabel tv nå til dags siden man har lite behov for dette, når nett tjenestene er så gode.

Jeg har aldri oppsøkt NRK.no for noe. Hører heller ikke på NRK radio. Kunne dog tenkt meg å betale kun for radio.

 

Anonymkode: 3c0b2...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...