Gå til innhold

Ny NRK lisens, såkalt medieskatt


Arsinoe

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du jeg skal gjøre da? Gå ut i skogen og plukke meg litt penger? Jeg har ikke noe penger å bygge opp en buffer med og jeg handler billigere enn billigst og jeg har gjort alt i min makt (også sluttet med røyk) for å få utgiftene ned slik at jeg går ut i 0 og ikke i minus. Ikke alle har 350.000 kr i året, jeg har laaaangt under det. 
Det er ingenting som heter uforutsette utgifter hos meg, fordi jeg har ikke noe å betale det med. Det som blir ødelagt må byttes ut med noe gratis på finn, har ikke råd til noe annet. 

Anonymkode: cf178...a52

Du kan jo bare få deg en jobb.

Det er ikke vanskeilg:

1. Klipp håret

2. Få deg en jobb

Og så bytter du jobb hver 18. måned for å øke lønningen din. Aldri bli hos en arbeidstgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, skal barn under 18 regnes med? Trodde ikke det var lov?

Anonymkode: 0783a...844

Tenker du da på den ordningen som er på vei ut, eller den som kommer?
Når det gjelder lisensen så skulle alle som var selvforsørgende betale lisens når de disponerte et apparat med TV-tuner (uavhengig om de eide eller lånte apparatet). Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

At det ikke ble håndhevet i stor grad er en annen sak.

I den nye ordningen må alle med skattbar inntekt (uavhengig om de har TV eller ikke) være med å betale.
Alder har ingen betydning, men lav inntekt=lav skatt. Snyter du på skatten og bare jobber svart betaler du ingen skatt og dermed heller ingen "NRK-avgift".

Endret av 911
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tv nei og betaler ikke tv-lisens. 

Anonymkode: cf178...a52

Ok. Da skjønner jeg at du synes det er surt med ekstra skatt. Men i praksis er det veldig få i Norge i dag som ikke disponerer TV. 

Ser du på nett-TV, da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Du kan jo bare få deg en jobb.

Det er ikke vanskeilg:

1. Klipp håret

2. Få deg en jobb

Og så bytter du jobb hver 18. måned for å øke lønningen din. Aldri bli hos en arbeidstgiver.

Unødvendig kommentar. Det er ikke nødvendigvis så lett som du fremstiller det. Du vet heller ikke om vedkommende faktisk er i jobb, og i tilfelle ikke, hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Thyra skrev:

Unødvendig kommentar. Det er ikke nødvendigvis så lett som du fremstiller det. Du vet heller ikke om vedkommende faktisk er i jobb, og i tilfelle ikke, hvorfor. 

Hvis vedkomne er i jobb er det jo bare å bytte. Man får lett 10-40% mer i lønn ved å bytte jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du jeg skal gjøre da? Gå ut i skogen og plukke meg litt penger? Jeg har ikke noe penger å bygge opp en buffer med og jeg handler billigere enn billigst og jeg har gjort alt i min makt (også sluttet med røyk) for å få utgiftene ned slik at jeg går ut i 0 og ikke i minus. Ikke alle har 350.000 kr i året, jeg har laaaangt under det. 
Det er ingenting som heter uforutsette utgifter hos meg, fordi jeg har ikke noe å betale det med. Det som blir ødelagt må byttes ut med noe gratis på finn, har ikke råd til noe annet. 

Anonymkode: cf178...a52

Men 1700 kr gjelder jo for inntekt over 350000, har du langt under det skal du betale mindre. 

Anonymkode: 2c7d3...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OG HVORFOR I HELVETE BETALER VI NRK LISENS? HVA ER DET NESTE DE SKAL TREKKE PENGER FOR? FÅR HELT ANGST JEG, PLUTELIG FINNER DE PÅ AT DE SKAL HA LEVELSESAVGIFT OGSÅ...ALTSÅ, DE SKAL HA PENGER FOR AT VI LEVER. EN LIVSAVGIFT :P 

Anonymkode: 3f0ad...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, 007_008_007 skrev:

Fortsett å stemme på Frp. De jobber for deg og skulle ta vekk lisensen 😄

De gikk til valg på å endre finansieringsordningen. Det er også det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i stedet for at NRK tar inn lisensen, skal nå staten ta inn 'medieskatt' fra alle for så å dele ut statsstøtte til NRK, TV2 og noen aviser. Hva som er billigst å administrere er jeg ikke sikker på. 

Anonymkode: cfd76...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De soper inn mer penger på denne måten, for nå må alle betale. Sinnsykt. Vi skattes ihjel i dette landet.

Anonymkode: aabc3...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis vedkomne er i jobb er det jo bare å bytte. Man får lett 10-40% mer i lønn ved å bytte jobb.

Det er ikke alltid "bare å bytte". Alle er ikke like attraktive på arbeidsmarkedet. Ser jo også enkelte med høy utdannelse som sliter. Og man får ikke alltid lett 10 - 40 %bedre lønn ved å bytte jobb. Alle jobber ikke i det private næringslivet og kan forhandle lønn. Om du f.eks går fra kassa på Kiwi til kassa på Rema, fra stuepike hos Thon til stuepike hos Rica eller fra en barnehage til en annen, vil du sannsynligvis få omtrent samme lønn. 

Ja, du kan jo "bare" passe på å ta nok og riktig utdannelse og sikte deg inn på toppjobbene, men alle har ikke samme personlige kvalifikasjoner, og det er uansett ikke nok slike jobber til alle. Skal samfunnet gå rundt, trenger man også folk i alle yrkesgrupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så i stedet for at NRK tar inn lisensen, skal nå staten ta inn 'medieskatt' fra alle for så å dele ut statsstøtte til NRK, TV2 og noen aviser. Hva som er billigst å administrere er jeg ikke sikker på. 

Anonymkode: cfd76...69d

Men slik gjøres det jo med alt som er skatrefinansiert. Man skattlegger alle etter inntekt, og fordeler pengene på ulike områder, uavhengig av hvilke tilbud den enkelte skattebetaler har bruk for eller ønsker å benytte seg av. Så da er det naturlig at man gjør det samme med NRK, om det først skal være en statsfinansiert. Det beste hadde kanskje vært å reklamefinansiere eller gjøre om kanalen til betal-TV. Men det kommer neppe til å skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...