Gå til innhold

Var det kanskje jeg som var feilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig gjort det slutt med kjæresten min. Grunnen er fordi at jeg følte meg utrygg i forholdet. Jeg var redd for han, og spesielt redd for å si eller gjøre noe feil som gjorde han sint og misfornøyd. Han mente at alt var min skyld, og det var alltid jeg som enten overreagerte eller tok ting personlig. Jeg var konstant redd, usikker og nervøs. Kaldsvettet, var anspent, hadde hodepine.

Til slutt tok jeg mot til meg og slo opp.

Nå i påskeferien har jeg møtt en venninne som sier at jeg bør gå til psykolog for å jobbe med meg selv, finne ut hvorfor jeg reagerer så lett på ting.

Så ble jeg veldig usikker... Var det jeg som var feilen i forholdet, og ikke han?

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det var han. Normale mennesker oppfører seg ikke sånn. Men jeg er enig i at det kan være lurt å gå til psykolog for å bearbeide noe av det.

Anonymkode: 920da...9de

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen var vel at dere ikke er kompatible, og det er helt greit det. Bare gå videre og finn en mann du passer bedre sammen med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen ga deg uhyggelige opplevelser. Du har gjort det helt rett å slå opp. 
Ikke se deg tilbake, men se framover. Finn deg en mann du føler deg trygg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har kommet deg ut av forholdet med han der! 

Jeg tenker at det kanskje er lurt å reflektere litt rundt dine relasjoner til andre mennesker enn denne ekskjæresten. Pleier du ofte å bli såret/redd av ting når du er sammen med venner og familie også? Hvis det er bare rundt din eks du følte på usikkerhet og utrygghet, så tenker jeg at det er utvilsomt at feilen ligger hos han. Men hvis dette er noe du har lett for å føle på rundt andre også, så er det kanskje verdt å gå litt videre i deg selv for å få det litt bedre med deg selv. For det er jo ikke noe kjekt å gå rundt å føle det slik! 

Hvorfor tror du denne venninnen din sa det? Tror du hun sa det for å hjelpe og støtte deg, eller for å rakke litt ned på deg? Viser hun kun til situasjonen med eksen din, eller viser hun til andre ting også? 

Anonymkode: 06990...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde det som du beskriver det i forholdet var det nok rett å gjøre det slutt uavhengig av hvem som gjorde "feil." du hadde det ikke bra i forholdet og da bør man ikke bli. 

Kan du komme med eksempler på hva du gjorde som gjorde han misfornøyd og sint? Hvordan reagerte han da som gjorde at du syntes det var så ubehagelig at du gikk og hadde det vondt? 

Jeg er i et forhold nå der jeg i perioder opplever det lignende. Jeg kan oppleve mye angst og føle at jeg ikke er god nok. Jeg får hjelp av psykolog og det er ikke samboeren min sin feil at jeg har det sånn. Han sier i fra på en fin måte, men på grunn av min ekstremt lave selvfølelse så tar jeg det veldig personlig og tenker at fordi jeg ikke glemte å kjøpe kaffe så er jeg et elendig menneske som ikke fortjener noe. Han er egentlig bare frustrert fordi han må dra på jobb uten å ha drukket kaffe, han tenker ikke noe negativt om meg som person. 

Anonymkode: 6beaf...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det andre ting personer og situasjoner du er redd for også, eller bare ham?

Anonymkode: 4e657...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen her kan svare på det ut fra det du skriver. Hva gjorde deg så redd konkret? Du trenger ikke komme med masse eksempler. Inntrykket jeg får av å lese HI er at du er veldig redd negative reaksjoner. Hvor sint ble han, og var han truende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra du har kommet deg ut av forholdet med han der! 

Jeg tenker at det kanskje er lurt å reflektere litt rundt dine relasjoner til andre mennesker enn denne ekskjæresten. Pleier du ofte å bli såret/redd av ting når du er sammen med venner og familie også? Hvis det er bare rundt din eks du følte på usikkerhet og utrygghet, så tenker jeg at det er utvilsomt at feilen ligger hos han. Men hvis dette er noe du har lett for å føle på rundt andre også, så er det kanskje verdt å gå litt videre i deg selv for å få det litt bedre med deg selv. For det er jo ikke noe kjekt å gå rundt å føle det slik! 

Hvorfor tror du denne venninnen din sa det? Tror du hun sa det for å hjelpe og støtte deg, eller for å rakke litt ned på deg? Viser hun kun til situasjonen med eksen din, eller viser hun til andre ting også? 

Anonymkode: 06990...edc

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde det som du beskriver det i forholdet var det nok rett å gjøre det slutt uavhengig av hvem som gjorde "feil." du hadde det ikke bra i forholdet og da bør man ikke bli. 

Kan du komme med eksempler på hva du gjorde som gjorde han misfornøyd og sint? Hvordan reagerte han da som gjorde at du syntes det var så ubehagelig at du gikk og hadde det vondt? 

Jeg er i et forhold nå der jeg i perioder opplever det lignende. Jeg kan oppleve mye angst og føle at jeg ikke er god nok. Jeg får hjelp av psykolog og det er ikke samboeren min sin feil at jeg har det sånn. Han sier i fra på en fin måte, men på grunn av min ekstremt lave selvfølelse så tar jeg det veldig personlig og tenker at fordi jeg ikke glemte å kjøpe kaffe så er jeg et elendig menneske som ikke fortjener noe. Han er egentlig bare frustrert fordi han må dra på jobb uten å ha drukket kaffe, han tenker ikke noe negativt om meg som person. 

Anonymkode: 6beaf...463

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre ting personer og situasjoner du er redd for også, eller bare ham?

Anonymkode: 4e657...b7d

Jeg blir redd når andre så mye som hever stemmen, og er veldig vàr på sinnsstemninger. Jeg husker at jeg kunne bli redd når han gjorde brå bevegelser, en gang så gråt jeg av det. 

For eksempel da han gjorde en brå bevegelse da han var på vei til å gå, jeg ble stresset og usikker, og spurte han om det var noe galt. Da ble han sint og kjempehissig, jeg husker ikke engang hva han sa men jeg oppfattet han som veldig aggressiv og han stengte ute hele verden, var i sin sinte boble. Til slutt gråt jeg høyt og sa at jeg ikke mente noe vondt med det jeg spurte om. Da sa han unnskyld. 

Andre gangen var da jeg spurte om han hadde lyst å være med meg hjem etter vi var på besøk hos noen venner. Da ble han irritert, ble veldig frekk og avvisende. Jeg følte meg usikker og redd.

Senere sa jeg dette til han, men han sa at det var min skyld som forvirret han, og at det er jeg som tar ting personlig og hvorfor lager jeg sur stemning når alt er bra. Det ble min skyld til slutt. 

Ellers så pleide han ofte å gå til motangrep, sånn som kommer som lyn fra klar himmel. Det var også veldig vondt og frustrerende. 

Jeg blir redd når pappa og gutter i nære relasjoner blir sint og hever stemmen.

TS

 

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir redd når andre så mye som hever stemmen, og er veldig vàr på sinnsstemninger.

TS

Anonymkode: d86ac...761

Høres ikke ut som han mishandler deg, akkurat. 

Anonymkode: 4e657...b7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver tror jeg at du burde jobbe litt med deg selv. Du kan ikke gå et liv uten at noen blir irritert på deg eller hever stemmen. Du kommer til å få det ganske kjipt om du skal bli redd hver gang det skjer. 

Anonymkode: 6beaf...463

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en trøblete historie. Mitt tips er å bygge ditt eget liv. Vent noen år før du går inn i et nytt forhold, vent LENGE. Bruk tida på å bearbeide traumer og angst.

Anonymkode: c2076...815

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det veldig bra i livet og relasjoner utenom dette. Men kanskje jeg fortsatt har en lang vei å gå. Er det egentlig jeg som har driti på draget ved å gå fra han?

TS

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det veldig bra i livet og relasjoner utenom dette. Men kanskje jeg fortsatt har en lang vei å gå. Er det egentlig jeg som har driti på draget ved å gå fra han?

TS

Anonymkode: d86ac...761

Du skvetter hvis din egen far hever stemmen. Høres ikke ut som dette egentlig handler om kjæresten. 

Anonymkode: 4e657...b7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skvetter hvis din egen far hever stemmen. Høres ikke ut som dette egentlig handler om kjæresten. 

Anonymkode: 4e657...b7d

Nei, men jeg savner han og har tenkt mye på han etter jeg gjorde det slutt. Hvis det faktisk var jeg som var feilen så må jeg snakke med han før det er for sent

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det veldig bra i livet og relasjoner utenom dette. Men kanskje jeg fortsatt har en lang vei å gå. Er det egentlig jeg som har driti på draget ved å gå fra han?

TS

Anonymkode: d86ac...761

Nå kjenner jo ikke vi hverken deg eller eksen, men jeg tenker det var helt riktig av deg å gå. Du er kanskje litt ekstra sensitiv, men likefullt synes jeg du har eksempler her på at han ikke behandler deg fint. Det er ikke motsetninger - det er fullt mulig at han var slem I TILLEGG TIL at du er ekstra sensitiv.

En kjæreste skal jo støtte deg og være på ditt lag. Ikke bli sint og agressive. Du skal ikke gå rundt å være redd i forholdet ditt. Du gjorde det riktige for deg. 

Helt uavhengig av ham... Livet blir jo veldig slitsomt når man skal være så engstelig som du virker å være. Jeg tror du kunne ha godt av å få litt hjelp av profesjonelle. Ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi du kanskje kunne få det litt bedre! 

Anonymkode: 06990...edc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det veldig bra i livet og relasjoner utenom dette. Men kanskje jeg fortsatt har en lang vei å gå. Er det egentlig jeg som har driti på draget ved å gå fra han?

TS

Anonymkode: d86ac...761

Nei. Du høres faktisk oversensitiv ut, men han trigger deg enkelt og greit ved å være den han er. Dere er rett og slett ikke kompatible fordi dere får frem det verste i hverandre. Og nei du kan ikke endre han.

Anonymkode: 920da...9de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor man må tåle at andre er sint og hever stemmen? Kan ikke voksne folk beherske seg selv og ikke agere på de følelsene? JEG måtte lære meg å håndtere slike følelser, hvorfor har ikke jeg lov å reagere når folk blir sinte på meg? Er jeg virkelig noe mer unormal enn deg?

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kjenner jo ikke vi hverken deg eller eksen, men jeg tenker det var helt riktig av deg å gå. Du er kanskje litt ekstra sensitiv, men likefullt synes jeg du har eksempler her på at han ikke behandler deg fint. Det er ikke motsetninger - det er fullt mulig at han var slem I TILLEGG TIL at du er ekstra sensitiv.

En kjæreste skal jo støtte deg og være på ditt lag. Ikke bli sint og agressive. Du skal ikke gå rundt å være redd i forholdet ditt. Du gjorde det riktige for deg. 

Helt uavhengig av ham... Livet blir jo veldig slitsomt når man skal være så engstelig som du virker å være. Jeg tror du kunne ha godt av å få litt hjelp av profesjonelle. Ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi du kanskje kunne få det litt bedre! 

Anonymkode: 06990...edc

Takk for et fint svar. Er litt kjipt å høre at man kan ha et problem bare. Har alltid visst  at jeg er ekstra sensitiv mot sinte voksne menn. Men tenkte ikke det skulle få meg til å føle meg unormal..

Ts

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Du høres faktisk oversensitiv ut, men han trigger deg enkelt og greit ved å være den han er. Dere er rett og slett ikke kompatible fordi dere får frem det verste i hverandre. Og nei du kan ikke endre han.

Anonymkode: 920da...9de

Ok greit.

Anonymkode: d86ac...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke hvorfor man må tåle at andre er sint og hever stemmen?

Anonymkode: d86ac...761

Spørs hvorfor de er sinte. 

 

Anonymkode: 4e657...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...