Gå til innhold

Har jeg lav timelønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Hedersbrukeren skrev:

Jeg forholder meg til realiteter :)

Ikke alle studenter lever kun av Lånekassen, men det er fullt mulig, jeg gjorde for eksempel det :)

Så da er det selvsagt mulig å leve på 2-300.000 i året også. Det er bare å tilpasse utgiftene deretter :)

Men hva er løsningen, mener du? De som i dag har 2-300.000 skal få 100.000 ekstra fra staten hvert år? Nei, hva? :)

Nei, du forholder deg ikke til realiteter, men idiotisk Ayn Rand trolling. Du blir vel mentalt "stimulert" av tanken på å se flere hjemløse på gata (eller i nedslitte hybler) og drømmer om å se flere og flere jobbe 100% fulltid samtidig som de ikke kan få endene til å møtes likevel. 

Jeg bryr meg ikke om hva du hevder at du "angivelig har greid å leve av". Alle kan hevde hva de enn måtte ønske, men jeg har linker som støtter opp om det jeg sier - i motsetning til deg. Som bruker "jeg gjorde det" som "argument". 

Det er "mulig" å leve i relativ fattigdom, ja, men det er ikke noe liv og slike mennesker blir sykere mye oftere og tidligere enn ellers. Dette igjen fører til at utgiftene til det offentlige økes - blant annet sykehus, helse, osv. Jeg forstår at du ikke greier å se sammenhengen i noe som helst, men de fleste andre ser denne sammenhengen.

Videre er det et samfunnsøkonomisk mål å ha en solid middelklasse her i landet, med en god nok kjøpekraft. Dette er essensielt og er det som gjør Norge til det den er. Jeg forstår at du ønsker at vi skal være mer slik det er i Russland, USA, India og Brasil med massive klasseforskjeller, men da foreslår jeg at du heller flytter dit. 

Situasjonen er slik at:

1. Satsene studentene får per år, går det ikke an å leve av. Lån og stipend må økes. Det ville ha hindret frafall og forsinkelser, noe som gjør at flere kan komme tidligere i arbeid, fremfor å dasse rundt og slite som servitører, på lager eller i matbutikk (om man er så "heldig" nok til å få en slik deltidsjobb nå om dagen i det hele tatt - det er mer enn nok søkere fra Øst-Europa til disse stillingene).

2. Satsene enslige minstepensjonister (og enslige uføre) får er heller ikke mye å skryte av. Vi snakker litt over 16.000 per måned. Her burde man også økte satsene med et par tusenlapper slik at det går faktisk an å leve et verdig minimum liv.

3. Så når det gjelder de som jobber fulltid, så mener jeg at det er en samfunnsinteresse at ingen bør ha mindre enn 350.000 kr i året brutto før skatt, og selv det er en latterlig lav lønn siden gjennomsnittslønna i Norge nærmer seg 560.000 kroner og Norge er som samfunn bygd på å ha helst så små lønnsforskjeller som mulig. 

I denne oversikten her, er den dårligste snittlønna på litt over 312.000 kr brutto, og her i tråden har vi altså folk (inkludert meg) som jobbet for mye mindre enn 312.000 kr brutto i året. Ikke at 312.000 brutto er noe som helst å skryte av - man skal betale skatt av hypotetiske 26.000 kr per måned også, så sitter man igjen med rett under 20.000 kr per måned. Det er ikke en inntekt man kan etablere seg med nå om dagen (leilighet + en brukt bil i det minste), for ikke å snakke om diverse andre utgifter. Mat er også dyrt.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Men når man jobber for 13.500 kr per måned fulltid (100%), så synes du at slikt er koselig, atte. 

Dette systemet gjør at det lønner seg heller å "tilpasse balltreet" eller golfkølla for de med Ayn Rand-meninger som du forfekter. 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg lyver ???? 

Anonymkode: 636b0...04e

Hæ? Nei? Hvorfor tror du det?! Jeg sa at jeg synes du fortjener mer lønn! Jeg gjør noe langt enklere og mer avslappende, fra mitt eget hjem til og med, og får fra 250 kroner og oppover i timen. Jeg visste ærlig talt ikke at det var vanlig med så lav lønn som jeg leser om i denne tråden, så jeg har fått meg en oppvåkning.

Anonymkode: bce90...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Venninnen min er kantineleder, og har 135kr/timen. Over 50 år. Noen yrker er dårligere betalt enn andre. 

Anonymkode: 48d9f...4a0

Tjener hun kun 263 500 kroner i året? Det er bra at hun står på og jobber i en voksen alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du forholder deg ikke til realiteter, men idiotisk Ayn Rand trolling. Du blir vel mentalt "stimulert" av tanken på å se flere hjemløse på gata (eller i nedslitte hybler) og drømmer om å se flere og flere jobbe 100% fulltid samtidig som de ikke kan få endene til å møtes likevel. 

Jeg bryr meg ikke om hva du hevder at du "angivelig har greid å leve av". Alle kan hevde hva de enn måtte ønske, men jeg har linker som støtter opp om det jeg sier - i motsetning til deg. Som bruker "jeg gjorde det" som "argument". 

Det er "mulig" å leve i relativ fattigdom, ja, men det er ikke noe liv og slike mennesker blir sykere mye oftere og tidligere enn ellers. Dette igjen fører til at utgiftene til det offentlige økes - blant annet sykehus, helse, osv. Jeg forstår at du ikke greier å se sammenhengen i noe som helst, men de fleste andre ser denne sammenhengen.

Videre er det et samfunnsøkonomisk mål å ha en solid middelklasse her i landet, med en god nok kjøpekraft. Dette er essensielt og er det som gjør Norge til det den er. Jeg forstår at du ønsker at vi skal være mer slik det er i Russland, USA, India og Brasil med massive klasseforskjeller, men da foreslår jeg at du heller flytter dit. 

Situasjonen er slik at:

1. Satsene studentene får per år, går det ikke an å leve av. Lån og stipend må økes. Det ville ha hindret frafall og forsinkelser, noe som gjør at flere kan komme tidligere i arbeid, fremfor å dasse rundt og slite som servitører, på lager eller i matbutikk (om man er så "heldig" nok til å få en slik deltidsjobb nå om dagen i det hele tatt - det er mer enn nok søkere fra Øst-Europa til disse stillingene).

2. Satsene enslige minstepensjonister (og enslige uføre) får er heller ikke mye å skryte av. Vi snakker litt over 16.000 per måned. Her burde man også økte satsene med et par tusenlapper slik at det går faktisk an å leve et verdig minimum liv.

3. Så når det gjelder de som jobber fulltid, så mener jeg at det er en samfunnsinteresse at ingen bør ha mindre enn 350.000 kr i året brutto før skatt, og selv det er en latterlig lav lønn siden gjennomsnittslønna i Norge nærmer seg 560.000 kroner og Norge er som samfunn bygd på å ha helst så små lønnsforskjeller som mulig. 

I denne oversikten her, er den dårligste snittlønna på litt over 312.000 kr brutto, og her i tråden har vi altså folk (inkludert meg) som jobbet for mye mindre enn 312.000 kr brutto i året. Ikke at 312.000 brutto er noe som helst å skryte av - man skal betale skatt av hypotetiske 26.000 kr per måned også, så sitter man igjen med rett under 20.000 kr per måned. Det er ikke en inntekt man kan etablere seg med nå om dagen (leilighet + en brukt bil i det minste), for ikke å snakke om diverse andre utgifter. Mat er også dyrt.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794

Men når man jobber for 13.500 kr per måned fulltid (100%), så synes du at slikt er koselig, atte. 

Dette systemet gjør at det lønner seg heller å "tilpasse balltreet" eller golfkølla for de med Ayn Rand-meninger som du forfekter. 

Anonymkode: 6ff32...1fd

Nei, jeg ønsker ikke en situasjon lik den man har i Russland, USA, India eller Brasil, men noenlunde den vi har i Norge i dag :)

Dersom alle i full stilling skal tjene minst 350.000, hva tror du da skjer? Jo, pengene vil falle i verdi på en slik måte at det ikke blir noe særlig mer likevel. Noen må ha minst, og dessverre kan ikke personer på tiltak eller uføre ha mer (fra det offentlige) enn de laveste lønningene, det må lønne seg å jobbe i fast stilling :)

Videre er studiestøtten helt bevisst, man ønsker å utnytte arbeidskraften som studenter har, fremfor at de skal drive dank, studiene klarer de fint å gjennomføre, en kraftig økning av studiestøtten ville både vært katastrofalt for næringslivet samt vil koste det offentlige mye penger, dobbelt tap. Ikke bra :)

Nå sier ikke jeg at alle burde leve kun av studielån, men noe må være de som har minst, og selv om man har bare 2-300.000 i året så klarer man seg fint, man må bare prioritere, ikke bo dyrest mulig, bil klarer man seg uten, det samme med dyre feriereiser osv. Før i tiden var denslags luksus og det er da ingen menneskerett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Nei, jeg ønsker ikke en situasjon lik den man har i Russland, USA, India eller Brasil, men noenlunde den vi har i Norge i dag :)

Dersom alle i full stilling skal tjene minst 350.000, hva tror du da skjer? Jo, pengene vil falle i verdi på en slik måte at det ikke blir noe særlig mer likevel. Noen må ha minst, og dessverre kan ikke personer på tiltak eller uføre ha mer (fra det offentlige) enn de laveste lønningene, det må lønne seg å jobbe i fast stilling :)

Videre er studiestøtten helt bevisst, man ønsker å utnytte arbeidskraften som studenter har, fremfor at de skal drive dank, studiene klarer de fint å gjennomføre, en kraftig økning av studiestøtten ville både vært katastrofalt for næringslivet samt vil koste det offentlige mye penger, dobbelt tap. Ikke bra :)

Nå sier ikke jeg at alle burde leve kun av studielån, men noe må være de som har minst, og selv om man har bare 2-300.000 i året så klarer man seg fint, man må bare prioritere, ikke bo dyrest mulig, bil klarer man seg uten, det samme med dyre feriereiser osv. Før i tiden var denslags luksus og det er da ingen menneskerett :)

Bra trolling fra din side - patetisk når du ikke har annet å ta deg til i påska enn å hetse folk som sliter økonomisk. Det er ingen tvil i hva slags økonomisk situasjon du ønsker for mange. 

Mange land har minimumslønn, ja. Har du hørt om det? Ikke det, nei. Nei, pengene vil ikke falle i verdi da Norges Bank styrer etter inflasjonen og setter opp renta hvis det skulle være nødvendig. Så Norges Bank tillater ikke at pengene skal falle noe særlig i verdi og de har sitt eget inflasjonsmål som de følger strengt. 

Det er problemet  - det lønner seg ikke å jobbe i fast stilling om man får under 14.000 utbetalt. Lønner seg ikke engang om man får 18.000 utbetalt. Det er komplett idioti det du holder på med her der du mener at slike beløp er "lønnsomt". Dette er ren fattigdomsfelle. 

Det å ha "minst" i et samfunn betyr ikke at man skal ha store sosiale og økonomiske problemer. Vi bør ha et beløp som gjør at mennesker har et verdig liv. 

Jeg skjønner at du elsker at det er slik - at de med lavest lønn ikke har fått reallønnsvekst på hele ti ( 10 ) år:

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/02/28/195556984/ikke-lonn-som-fortjent

Nå er det slik at det norske folk er lei av det mørkeblå idiotiet du står for - så snart blir det kvelden for den mørkeblå regjeringen din :) 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201904

2. Du har virkelig ikke peiling på hvordan et samfunn fungerer. Studenter blir forsinket som følge av arb.presset og for lav studiestøtte og dermed så må de bruke lenger tid på selve studiet. Det er svært uheldig at en student idag ikke kan studere uten hjelp fra foreldre eller uten å ha først "limt seg fast" inntil en arb.giver på deltid, noe som gjør at studentene må igjen prioritere "fleksibilitet" ovenfor arb.giveren, istedet for studiene. Så ja, samfunnet taper på dette. Det er ingen andre enn deg som mener at det å foreslå økning av stipendet slik at de fullfører tidligere og blir dermed raskere tilgjengelige på arb.markedet er å "drive med dank". 

Jeg skjønner at du er svært lite oppdatert, så dette får bli mitt siste innlegg.

Det ble ellers beregnet i 2013 at frafall fra studier koster 6,5 milliarder kroner. Idag er beløpet enda høyere.

https://www.dn.no/studier/student-frafall-koster-65-mrd-i-aret/1-1-1118957

Hvordan dette ville ha vært "katastrofalt for næringslivet" må Gudene vite, (Er det Ayn Rand og Siv som har fortalt deg dette?) men jeg skjønner selvsagt at du er alltid og kun mest opptatt av arb.givere - og er aldri opptatt av det den norske befolkningen består av - nemlig mennesker og ansatte og det er disse som får Norge til å gå rundt.

Uansett hvor mange ganger du fabulerer om at man kan "klare seg fint" med 250.000 - 300.000 brutto i året som singel, så kan man ikke det, med mindre man har lyst å være leietaker for resten av livet sitt og har ellers ingen økonomisk spillerom for å komme seg ut av fattigdomsfella. Men igjen, vi har alle skjønt det nå at du mener at folk som jobber 100% fulltid eller som er syke, ikke burde ha lov til å ha en brukt bil til f eks 75.000 - 100.000 kroner og ellers en normal, 2-roms leilighet. Dette er tydeligvis "for mye" å forvente, ifølge deg.

EU sin definerte fattigdomsgrense ligger rundt dette beløpet og EU har selv beregnet at 15,3% av den norske befolkningen risikerer fattigdom og / eller sosial utestengelse og sistnevnte betyr å faktisk kunne delta i samfunnet som et fullverdig medlem av samfunnet. Igjen, samfunnet tjener ingenting på at flere blir syke som følge av sosial og økonomisk utestengelse for sykdom er utbredt innenfor denne gruppa, naturligvis som følge av et nedverdigende liv over mange år. 

Ingen har nevnt noe sted "dyre ferier" eller "å bo dyrt" - det er bare du som finner på slike ting, siden du, som vanlig, mangler argumenter i hvert eneste trollesvar du kommer med. I 2019 (Norge) er det ingenting "luksus" ved å ønske å ha en brukt bil til 75.000 kroner og eller en liten leilighet til seg selv (2-roms, 35 - 40 kvadrat) om man jobber 100% fulltid eller er syk for resten av livet. Det er ingenting "luksus" ved det. 

Du nevner "før i tiden". Før i tiden kunne man faktisk leve av de "lavlønte stillingene", og etablere seg - det kan man ikke idag. Så faktisk så var situasjonen mye bedre før, på 80- og 90-tallet. I 2019, derimot, er situasjonen helt annerledes og har forandret seg kraftig til det negative for en del lavlønte yrker. I tillegg har vi en (mørkeblå) regjering som satser på pimping av gratis arb.kraft av sårbare mennesker til arb.givere som kan kategoriseres uten tvil som moderne slaveri. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at voksne folk tjener så lite. Jeg er 26 år og tjener 371 kr timen.

Når dere sier kommunalt ansatt, hva jobber dere med da? 

Anonymkode: 153f7...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjener 260 kr timen, privat bedrift. Resepsjonsjobn. 

Anonymkode: 8f8cc...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Hæ? Nei? Hvorfor tror du det?! Jeg sa at jeg synes du fortjener mer lønn! Jeg gjør noe langt enklere og mer avslappende, fra mitt eget hjem til og med, og får fra 250 kroner og oppover i timen. Jeg visste ærlig talt ikke at det var vanlig med så lav lønn som jeg leser om i denne tråden, så jeg har fått meg en oppvåkning.

Anonymkode: bce90...03e

Nei gud, unnskyld , ser nå at jeg leste feil ! 🤔 leste at frisører TJENER søren meg mer ..... er så vant til å høre at vi tjener mer enn vi faktisk gjør , så gikk nok litt for raskt i forsvarsposisjon der . Takk for at du mener vi fortjener mer ❤️ Det mener jeg også vi gjør ! 

Anonymkode: 636b0...04e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 19.50, Hedersbrukeren skrev:

Jeg forholder meg til realiteter :)

Ikke alle studenter lever kun av Lånekassen, men det er fullt mulig, jeg gjorde for eksempel det :)

Så da er det selvsagt mulig å leve på 2-300.000 i året også. Det er bare å tilpasse utgiftene deretter :)

Men hva er løsningen, mener du? De som i dag har 2-300.000 skal få 100.000 ekstra fra staten hvert år? Nei, hva? :)

Hva var husleien din da? Tipper den var ganske lav. Min er på 7000 kr per måned. Det sier seg selv at støtte fra Lånekassen ikke er tilstrekkelig alene. 

Anonymkode: 9ce5c...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var husleien din da? Tipper den var ganske lav. Min er på 7000 kr per måned. Det sier seg selv at støtte fra Lånekassen ikke er tilstrekkelig alene. 

Anonymkode: 9ce5c...161

Ikke når man velger å bo et sted som koster 7000 i mnd, nei, det sier seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Ikke når man velger å bo et sted som koster 7000 i mnd, nei, det sier seg selv :)

Kostnadsnivået øker årlig, og når ikke lønn eller studielån omtrent ikke øker, da merker man hvordan det er å slite.

Anonymkode: a210a...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostnadsnivået øker årlig, og når ikke lønn eller studielån omtrent ikke øker, da merker man hvordan det er å slite.

Anonymkode: a210a...f1e

Sant nok, det er vanskeligere i dag enn for 20 år siden, men det er også en bevisst politikk, fordi man mener arbeidskraften til studenter er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...