Gå til innhold

Har jeg lav timelønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i dagligvare og har 212,- i grunnlønn PR time. Så komer kvelds tillegg og helgetillegg på der igjen. Som er henholdsvis 23,- og 45,- hvis ikke jeg husker feil, ekstra i timen.

Anonymkode: e612e...c1d

Hvilken butikk kjede?

Anonymkode: 8b889...65b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber som frisør med fagbrev og 10 års ansiennitet, 164 kr timen 🧐dette er altså tarifflønn. 

Anonymkode: 636b0...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som frisør med fagbrev og 10 års ansiennitet, 164 kr timen 🧐dette er altså tarifflønn. 

Anonymkode: 636b0...04e

Frisører fortjener søren meg mer‼

Anonymkode: bce90...03e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil si det er lavt ja. Følger kiwi tariff så er nederste lønnstrinn 160kr og dette er for de under 16 år. 

Anonymkode: c7e6f...a00

Hyggelig at jeg er 34 år og tjener 180 kr uten tillegg (privat bedrift, følger ikke tariff) 

Anonymkode: 696da...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufaglært renholder i kommunen, 33 år og har ca det samme. Jobber deltid der, men det slår ikke hovedarbeidsplassen der jeg har 140,- timen👍 

Anonymkode: a210a...f1e

Tariffen for renholdere er vel 173,- nå?

Anonymkode: 769b7...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frisører fortjener søren meg mer‼

Anonymkode: bce90...03e

Tror du jeg lyver ???? 

Anonymkode: 636b0...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener 169 kr/t nå i butikk, og har tidligere tjent 193 kr/t i en annen butikk. Så dette høres veldig lavt ut for en med utdannelse i kommunal stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Clefable skrev:

Jeg tjener 169 kr/t nå i butikk, og har tidligere tjent 193 kr/t i en annen butikk. Så dette høres veldig lavt ut for en med utdannelse i kommunal stilling. 

Men TS har jo ingen utdannelse. Regner med TS vil bytte beite (eller få bedre lønn) når hen er ferdig med studiene. Det er vel knapt noen bombe at lønna er lav når man er ung, uten utdannelse, og jobber i kommunen? 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 04c53...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frisører fortjener søren meg mer‼

Anonymkode: bce90...03e

Hvorfor det? :)

Skal lønnsnivået opp, så må vel folk være villige til å betale enda mer for å gå til frisøren. Man kan alltids øke prisene, men da vil det kunne bli færre kunder, vil ikke hjelpe.

Eller kanskje du mener staten burde spyttet inn noen milliarder av det offentliges penger til et lønnsløft for frisørene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke matbutikker har denne ordningen med at tilleggene kun gjelder ved så og så mange timer?

Anonymkode: 8b889...65b

Gjelder vel alle som følger tariffer..  hvertfall vært det i de 3 butikkene jeg har jobbet i, som alle er forskjellige kjeder..

Anonymkode: 1e6e2...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tariffen for renholdere er vel 173,- nå?

Anonymkode: 769b7...540

Det er 181,43. Så hun burde hatt det som et minimum. Mye latterlig lave timelønn her - men få slår min på 122 kr timen jeg hadde for ca fire år siden og jeg er voksen i 30-årene med fagbrev. Nå har de som jobber der jeg jobbet tidligere litt over 130 kr timen. Det var en tiltaksbedrift, men ofte forventet de at man jobbet like hardt som i en "vanlig" bedrift. Long story short, å jobbe 100% fulltid for å få utbetalt ca 13.500 kr per måned gjør at jeg vurderte å satse på tau i taket ved flere anledninger. Dette var det nærmeste man kom moderne slaveri. Begynte ellers etterhvert å forstå hvorfor ansatte som behandles som skit i USA tippet over og plaffet ned sjefen sin før de tok sitt eget liv. 

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 181,43. Så hun burde hatt det som et minimum. Mye latterlig lave timelønn her - men få slår min på 122 kr timen jeg hadde for ca fire år siden og jeg er voksen i 30-årene med fagbrev. Nå har de som jobber der jeg jobbet tidligere litt over 130 kr timen. Det var en tiltaksbedrift, men ofte forventet de at man jobbet like hardt som i en "vanlig" bedrift. Long story short, å jobbe 100% fulltid for å få utbetalt ca 13.500 kr per måned gjør at jeg vurderte å satse på tau i taket ved flere anledninger. Dette var det nærmeste man kom moderne slaveri. Begynte ellers etterhvert å forstå hvorfor ansatte som behandles som skit i USA tippet over og plaffet ned sjefen sin før de tok sitt eget liv. 

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

Om man ikke er fornøyd med lønna står man fritt til å se seg om etter en bedre betalt jobb :)

Og klarer man ikke å finne det, så betyr det jo at man ikke er verdt mer, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er vanskelig å regne timelønn. Skulle jeg tatt ca antall timer jeg jobber og delt lønnen på det, hadde jeg hatt 2488,-i timen.

Høres jo helt horribelt ut.

Anonymkode: d4c09...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Om man ikke er fornøyd med lønna står man fritt til å se seg om etter en bedre betalt jobb :)

Og klarer man ikke å finne det, så betyr det jo at man ikke er verdt mer, enkelt og greit :)

Jøss, så "enkelt". Du stemmer ikke nødvendigvis på Ayn Rand-aktige partier? Litt Frp og Liberalistene, tenker jeg. Med en nervøs "smiley". 

Du skjønner heller ikke tydeligvis ironien i at staten eller kommunen - for tiltaksbedrifter er ikke helt private - er der for rehabilitering og kvalifisering, men misbrukes verre enn en "privat bedrift". Så man utnytter sårbare mennesker til lav lønn. Dette har vi også sett mange eksempler på tidligere. 

Man står selvsagt også "fri", teoretisk sett til å bruke balltre på de som har samme meninger som deg - slik at man ender mest sannsynlig i en finere fengselshybel enn den hybelen man fikk tildelt av kommunen. Med på kjøpet får man også gratis kurs og utdanning i fengsel og tilgang til bibliotek. Så det er mye spennende man står "fritt til" i teorien, vet du. Nå tar vi en smiley her :)

Ellers er det faen meg helt sykt å si noe slikt som: "klarer man ikke å finne noe, så er man ikke verdt noe". Det tyder på at favorittfilmen din må være American Psycho der du slenger med leppa til han hjemløse "can't you just find a fucking job"? Før du slår han ihjel. Rene Ayn Rand paradiset.

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss, så "enkelt". Du stemmer ikke nødvendigvis på Ayn Rand-aktige partier? Litt Frp og Liberalistene, tenker jeg. Med en nervøs "smiley". 

Du skjønner heller ikke tydeligvis ironien i at staten eller kommunen - for tiltaksbedrifter er ikke helt private - er der for rehabilitering og kvalifisering, men misbrukes verre enn en "privat bedrift". Så man utnytter sårbare mennesker til lav lønn. Dette har vi også sett mange eksempler på tidligere. 

Man står selvsagt også "fri", teoretisk sett til å bruke balltre på de som har samme meninger som deg - slik at man ender mest sannsynlig i en finere fengselshybel enn den hybelen man fikk tildelt av kommunen. Med på kjøpet får man også gratis kurs og utdanning i fengsel og tilgang til bibliotek. Så det er mye spennende man står "fritt til" i teorien, vet du. Nå tar vi en smiley her :)

Ellers er det faen meg helt sykt å si noe slikt som: "klarer man ikke å finne noe, så er man ikke verdt noe". Det tyder på at favorittfilmen din må være American Psycho der du slenger med leppa til han hjemløse "can't you just find a fucking job"? Før du slår han ihjel. Rene Ayn Rand paradiset.

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

Sannheten svir, skjønner jeg :)

Det er faktisk så lett at om man er misfornøyd med lønna, så er det lite annet å gjøre enn å forsøke å forhandle seg frem til bedre lønn, ev. skifte jobb, men nytter ikke det så må man godta det man får. Hvordan skulle det ellers fungere? Å bruke balltre vil nok ikke føre til så mye annet enn risiko for å havne i fengsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Sannheten svir, skjønner jeg :)

Det er faktisk så lett at om man er misfornøyd med lønna, så er det lite annet å gjøre enn å forsøke å forhandle seg frem til bedre lønn, ev. skifte jobb, men nytter ikke det så må man godta det man får. Hvordan skulle det ellers fungere? Å bruke balltre vil nok ikke føre til så mye annet enn risiko for å havne i fengsel :)

Hadde du bare visst hva ordet "sannhet" betyr, så hadde du ikke liret fra deg slike utsagn om at man er "ikke verdt mer" om man ikke klarer å skaffe seg jobb. Dette er sånn retorikk Hitler hadde vært stolt av - som sikkert er ditt store forbilde ved siden av Ayn Rand. Den ene er god på "sortering", mens den andre er en økonomisk psykopat. 

Det er nettopp poenget mitt med balltreet - man får bedre situasjon av å enten havne på psykriatisk avdeling eller i fengsel, enn å være syk og bli tvunget til å jobbe i en slik "tiltaksbedrift". Folk har faktisk rett til å leve et verdig liv i Norge, men jeg skjønner at du elsker når folk jobber 100% fulltid og får en inntekt de ikke engang kan leve av. Å skremme med "fengsel" har lite nytte når man er i en slik situasjon. Du har glemt at vi har en psykopatisk massemorder som har drept nesten 80 mennesker i Norge, der han ellers stiller i fin dress foran dommeren i retten og smiler, mens ofrene hans er blitt til skjelett og støv for lenge siden. 

Leste NRK for noen dager siden - det nye kvinnefengselet ser flott ut. Den hybelen der er ca 5 ganger bedre i standard enn det jeg fikk tildelt av kommunen - som jeg også skulle betale full pris på av den latterlige lønna. 

https://www.nrk.no/sorlandet/dette-er-norges-nye-kvinnefengsel-1.14510157

Fin standard - ikke noe problem. Kurs / utdanning / bibliotek kommer i tillegg.

 

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du bare visst hva ordet "sannhet" betyr, så hadde du ikke liret fra deg slike utsagn om at man er "ikke verdt mer" om man ikke klarer å skaffe seg jobb. Dette er sånn retorikk Hitler hadde vært stolt av - som sikkert er ditt store forbilde ved siden av Ayn Rand. Den ene er god på "sortering", mens den andre er en økonomisk psykopat. 

Det er nettopp poenget mitt med balltreet - man får bedre situasjon av å enten havne på psykriatisk avdeling eller i fengsel, enn å være syk og bli tvunget til å jobbe i en slik "tiltaksbedrift". Folk har faktisk rett til å leve et verdig liv i Norge, men jeg skjønner at du elsker når folk jobber 100% fulltid og får en inntekt de ikke engang kan leve av. Å skremme med "fengsel" har lite nytte når man er i en slik situasjon. Du har glemt at vi har en psykopatisk massemorder som har drept nesten 80 mennesker i Norge, der han ellers stiller i fin dress foran dommeren i retten og smiler, mens ofrene hans er blitt til skjelett og støv for lenge siden. 

Leste NRK for noen dager siden - det nye kvinnefengselet ser flott ut. Den hybelen der er ca 5 ganger bedre i standard enn det jeg fikk tildelt av kommunen - som jeg også skulle betale full pris på av den latterlige lønna. 

https://www.nrk.no/sorlandet/dette-er-norges-nye-kvinnefengsel-1.14510157

Fin standard - ikke noe problem. Kurs / utdanning / bibliotek kommer i tillegg.

 

 

Anonymkode: 6ff32...1fd

Studenter kan leve på rundt 100.000 i året, klart man kan leve av rundt 2-3 ganger så mye :)

Hva er ditt forslag egentlig? At alle skal tjene mer? Om alle tjener mer så vil de som har minst fremdeles ha minst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Studenter kan leve på rundt 100.000 i året, klart man kan leve av rundt 2-3 ganger så mye :)

 

Og du fortsetter å trolle. Dette er Norge 2019 - litt over 8.000 kr per måned = totalt 100.000 i året er ikke i nærheten av å holde noe sted.

Enslige minstepensjonister som selv sliter økonomisk, får det knapt til å gå rundt med rett over 192.000 kr i året.

Studenter ligger langt under dette igjen og har store utfordringer med å få endene til å møtes. 

Nesten 40% av studentene får penger hjemmefra

https://www.dn.no/utdannelse/studentliv/norsk-studentorganisasjon/nar-to-av-fem-studenter-far-pengehjelp-fra-foreldre-for-a-fa-tilvarelsen-til-a-ga-rundt/2-1-569506

Studenter går flere tusener i minus hver måned

https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2017/09/Studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned?r=refresh

Antallet stillinger hva gjelder typiske jobber som studenter tar utslettes systematisk og det blir bare færre og færre av disse.

Antall sommerjobber i butikk nesten halvert på ett år

https://studenttorget.no/index.php?show=5653&expand=4631,5653&artikkelid=19772

Å sløse mer tid på trollinga di gidder jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: 6ff32...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du fortsetter å trolle. Dette er Norge 2019 - litt over 8.000 kr per måned = totalt 100.000 i året er ikke i nærheten av å holde noe sted.

Enslige minstepensjonister som selv sliter økonomisk, får det knapt til å gå rundt med rett over 192.000 kr i året.

Studenter ligger langt under dette igjen og har store utfordringer med å få endene til å møtes. 

Nesten 40% av studentene får penger hjemmefra

https://www.dn.no/utdannelse/studentliv/norsk-studentorganisasjon/nar-to-av-fem-studenter-far-pengehjelp-fra-foreldre-for-a-fa-tilvarelsen-til-a-ga-rundt/2-1-569506

Studenter går flere tusener i minus hver måned

https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2017/09/Studenter-gaar-flere-tusener-i-minus-hver-maaned?r=refresh

Antallet stillinger hva gjelder typiske jobber som studenter tar utslettes systematisk og det blir bare færre og færre av disse.

Antall sommerjobber i butikk nesten halvert på ett år

https://studenttorget.no/index.php?show=5653&expand=4631,5653&artikkelid=19772

Å sløse mer tid på trollinga di gidder jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: 6ff32...1fd

Jeg forholder meg til realiteter :)

Ikke alle studenter lever kun av Lånekassen, men det er fullt mulig, jeg gjorde for eksempel det :)

Så da er det selvsagt mulig å leve på 2-300.000 i året også. Det er bare å tilpasse utgiftene deretter :)

Men hva er løsningen, mener du? De som i dag har 2-300.000 skal få 100.000 ekstra fra staten hvert år? Nei, hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på dagligvarebutikk og har 225 kr timen pluss tilegg. Så ja du tjener lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...