Gå til innhold

Uoppdragen katt. Hvordan få henne til å forstå å ikke kvesse klør og bæsje på gulvet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å få katten stueren så kan du «vise henne doen». Løft henne opp og sett henne i kassen en gang om dagen, ser du henne gjøre fra seg så løft henne opp og putt henne i do uansett hva. 

Om hun er innekatt kan du klippe klørne hennes, samme konseptet med å vise henne klorestativet kan også hjelpe. 

Ps: noen katter gjør fra seg inne når de savner eieren sin/er nervøse, dessverre vanskelig å trene bort. Du kan spraye lukt katten ikke liker på området den har gjort fra seg på for å prøve å bekjempe fristelsen til å bruke samme området. 

Lykke til! 

Anonymkode: 83ec2...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte dem et lite klorestativ som de ikke brukte. Tenkte at hun syntes at det var for lite, så nå har de et med tre etasjer. God plass til å strekke ut ryggen mens klørne kvesses, men det brukes kun til å slappe av i :klo: 

Har gjort så mange endringer at jeg ikke aner hva som er igjen! Har kjøpt et ekstra do, har prøvd do forskjellige sandtyper, har med og uten tak, har hatt dørmatte under sånn at de kan skrape av sanden, og jeg har flyttet doene til et eget rom. Tar ut tiss og bæsj hver dag, så det er ikke fordi den er ekkel at hun unngår den.

Har du tips til flere endringer jeg kan prøve?

Anonymkode: 0db14...c44

Joda, kjenner problemet. Mine fikk et høyt og fint stativ til flere tusen. Det var fint å ligge på toppen der, men klore? Nei, da foretrakk de sofaen til 40 000 (ikke mitt kjøp). Løsningen ble at de fikk beholde en lenestol som de klorte på til stoppen tøyt ut. Selv om den ikke akkurat prydet stuen, så gikk det mindre ut over andre møbler.

Men nå har dine funnet seg en hjørne som favoritt. Det finnes altså sånne som er til å feste på hjørner.

Hadde også en som jeg mistenkte at ikke ville bruke samme do som den andre. Satte frem en ny, åpen do i samme rom, men i et annet hjørne. La oppi noe hun hadde tisset på tidligere. Etter det har jeg ikke sett etterlatenskaper på steder det ikke skal være

 

 

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe med kloringen, vi sliter med å lære vår katt å ikke klore ned møblene våre. Har nesten gitt opp. Men det er bedre i perioder når han er mye ute og får klore på trær (han er mer ute om sommeren). Prøvd 4-5 forskjellige klorestativ, men de er han ikke interessert i. Ville også prøvd sånn cat-off-spray for dette, vet det har hjulpet folk. Kanskje vi skal prøve det selv.

Hvor lenge har de vært hos dere? Jeg har hørt at katter tisser og bæsjer utenfor kattedoen hvis de er misfornøyde med noe. Det kan være noe med kattedoen, eller det kan hende at hun ikke har funnet seg helt til rette hos dere enda. Siden dere har to doer vil jeg tro at det handler om nytt bosted og at det er uvant for henne. Hvis dere har barn, kanskje hun er misfornøyd/stresset hvis hun ikke var vant til barn i tidligere hjem? Den slags ting. Vil isåfall tro det gir seg når hun etterhvert blir mer husvarm.

 

Anonymkode: ee55d...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kørne hennes riktig lengde? På innekatter (og eldre katter) hender det de må klippes, blir de for lange vil kattene prøve å kvesse dem der de kan, og det kan også gjøre det smertefullt å gå, noe som også kan føre til toalettproblemer. Du skal ikke høre klørne gå i gulvet når de går, og hvis de blir hengende fast i tøyet ditt når de går på fanget er de alt for lange. 

Anonymkode: 85f44...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten bæsjer ikke på forskjellige steder, det er alltid rett utenfor kattedoen. Så hun vet hvor "badet" er, men bruker ikke doen.

De har vært hos oss noen måneder, og jeg tror at de har det veldig bra. De får mye oppmerksomhet, har god plass og virker svært trygge på oss.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kørne hennes riktig lengde? På innekatter (og eldre katter) hender det de må klippes, blir de for lange vil kattene prøve å kvesse dem der de kan, og det kan også gjøre det smertefullt å gå, noe som også kan føre til toalettproblemer. Du skal ikke høre klørne gå i gulvet når de går, og hvis de blir hengende fast i tøyet ditt når de går på fanget er de alt for lange. 

Anonymkode: 85f44...83e

Hm, kanskje det! Den andre katten kvesser ikke klørne like ofte, og aldri på vegger! Jeg får be veterinæren sjekke når hun har time der om noen dager! Det hadde jo vært fantastisk og det skulle vært løsningen på alle problemene ❤️ 

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de kastrert begge to?

Og hvor gamle er de?

Avføring utenfor kassen tyder på markering fordi katten føler seg usikker. Om du har to ukastrerte hunnkatter i huset så må du få begge kastrert så raskt som mulig.

Og du har dokassene plassert i forskjellige rom sånn at den utrygge katten kan finne et rom den kan ha som sitt revir.

Avføring som ikke graves ned er det kraftigste signalet en katt kan gi på å forsøke å markere et område. Da er den veldig utrygg og desperat.

- alternativt er den, som nevnt, syk og forbinder dokassen med smerte.

Anonymkode: 967e3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er de kastrert begge to?

Og hvor gamle er de?

Avføring utenfor kassen tyder på markering fordi katten føler seg usikker. Om du har to ukastrerte hunnkatter i huset så må du få begge kastrert så raskt som mulig.

Og du har dokassene plassert i forskjellige rom sånn at den utrygge katten kan finne et rom den kan ha som sitt revir.

Avføring som ikke graves ned er det kraftigste signalet en katt kan gi på å forsøke å markere et område. Da er den veldig utrygg og desperat.

- alternativt er den, som nevnt, syk og forbinder dokassen med smerte.

Anonymkode: 967e3...d7e

Begge er sterilisert.

Usikker, men tipper rundt et år. Vanskelig å si.

Leiligheta er ikke så stor, så har ikke så mange rom. Det har stått i stua, men nå står de på gjesterommet. Katten er ikke utrygg ;) 

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at ikke den som bæsjer på gulvet føler seg presset på eierskap til reviret av den andre katten? 

Sett en dokasse i stua og la den andre stå på gjesterommet. Om jeg har rett i mistankene om revir så vil plassering av dokassene i forskjellige rom kunne hjelpe.

Anonymkode: 967e3...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...