Gå til innhold

Uoppdragen katt. Hvordan få henne til å forstå å ikke kvesse klør og bæsje på gulvet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert! Jeg har overtatt to veldig snille katter, som kom fra et dårlig hjem. De er kosen og har all tillit til oss. De er begge jenter, og har vokst opp sammen. Trolig søstre.

Problemet er at den ene av dem kvesser klørne på veggene sånn at de blir ødelagte (leier, så hadde foretrukket at hun gjorde det på møblene! Klorestativet bruker hun kun til lek og soving) og bæsjer på gulvet. Hun har også tissa en del inne, men det har hun slutta med etter at vi tok henne i det. Dessverre ser hun ikke til å ta hintet når det kommer til å klore opp veggene og bæsje på gulvet. Føler at vi har prøvd det meste.

Hun virker til å ha det helt supert både fysisk og mentalt, og har vært mye hos veterinær i det siste, og de har ikke plukket opp noe. Forstår ikke hvorfor den ene er så "uoppdragen", mens den andre er helt perfekt?

Men det store spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre for å få henne mer som søsteren? Vi er jo ikke hjemme hele tiden, så kan jo ikke følge med henne døgnet rundt. Kjipt å komme hjem etter en lang dag med huset full av bæsjlukt, og regner med at det blir en stor utgift å fikse veggene når vi flytter 😵

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Hvor mange doer har dere? Det anbefales å ha en do pr katt + 1 Ekstra. Er ikke alle som trives med å dele do. 

Legg all bæsjen i doen når dere tørker opp og vis katten det. 

Det finnes klorematter man kan henge på veggene, kanskje det er en løsning for dere? 

Noen katter haaater aluminiumsfolie, så det kan hjelpe å teipe det langs veggene en periode, selv om det ikke er spesielt lekkert 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, HappyWaffle skrev:

Hvor mange doer har dere? Det anbefales å ha en do pr katt + 1 Ekstra. Er ikke alle som trives med å dele do. 

Legg all bæsjen i doen når dere tørker opp og vis katten det. 

Det finnes klorematter man kan henge på veggene, kanskje det er en løsning for dere? 

Noen katter haaater aluminiumsfolie, så det kan hjelpe å teipe det langs veggene en periode, selv om det ikke er spesielt lekkert 😛

Takk for svar :) Jeg hadde en kjempestor do (kattene er små), men har nå ordnet enda en do.

En med tak, og en uten. To forskjellige typer sand er det også. Tester ut alle mulige faktorer :P 

Jeg legger alltid bæsjen i do før den blir kastet. Har tvunget henne til å se på, "but hint not taken". Gjør det også uten at hun ser på.

Det er hjørnene av veggen hun elsker å ødelegge, så en klorematte ville kanskje ikke funket. Har derimot tapet plastfolie over den mest utsatte veggen, så får se om det hjelper. Ser lite pent ut, da!


Glemte forresten å si at hun også elsker å ta jord ut fra planten og spre det over hele gulvet -  hver eneste natt! Leste et sted at de hater kaffe, så har lagt kaffepulver i jorda. Det har ikke fjernet problemet helt, men forandringen er enorm!

 

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg hadde en kjempestor do (kattene er små), men har nå ordnet enda en do.

En med tak, og en uten. To forskjellige typer sand er det også. Tester ut alle mulige faktorer :P 

Jeg legger alltid bæsjen i do før den blir kastet. Har tvunget henne til å se på, "but hint not taken". Gjør det også uten at hun ser på.

Det er hjørnene av veggen hun elsker å ødelegge, så en klorematte ville kanskje ikke funket. Har derimot tapet plastfolie over den mest utsatte veggen, så får se om det hjelper. Ser lite pent ut, da!


Glemte forresten å si at hun også elsker å ta jord ut fra planten og spre det over hele gulvet -  hver eneste natt! Leste et sted at de hater kaffe, så har lagt kaffepulver i jorda. Det har ikke fjernet problemet helt, men forandringen er enorm!

 

Anonymkode: 0db14...c44

De fleste katter elsker jord, så vi har ikke planter av den grunn 😂 du kan også bruke kvernet pepper eller skall fra appelsin, sitron og annen citrus. 

 

Har desverre ingen andre råd om doen. Går de ute? Mulig katten heller vil gjøre fra seg ute. 

Matten kan brettes da den er myk, så det er jo verdt et forsøk 😛 ellers finnes det klorebrett som er ment for hjørner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve spray (katt-deg-vekk eller noe lignende) fra dyrebutikk. Hjalp hos meg - katten sluttet å klore på sofaen, da kloringen frigjorde lukt den ikke likte. Men vær veldig forsiktig - kan være sprayen lager merker på veggen. 

Men vet enkelte er i mot det, og det kan skape andre atferdsvansker, da du introduserer lukt katten ikke liker inn på territoriet. 

Har også erfart at ene min gjør nummer to utenfor kassa om det er ubehagelig å gå. Så hos oss er slikt et sikkert tegn på at det er hårknuter mellom beina bak som må klippes/børstes. 

Anonymkode: 18930...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en innekatt? Katter er ikke skapt for å leve ut livet sitt i en liten leilighet. Det er dyreplageri med mindre det er av helseårsaker. Katter som er låst inne hele dagen pleier å klore opp møbler og tisse/gjøre fra seg inne. De får ikke den samme stimuleringen de ville fått ute, hvor de ville kloret opp trær, markert territoriet sitt, utforsket og lekt, osv. 

Om du ikke har mulighet til å gi kattene et verdig liv så kan du gi dem bort til noen som kan slippe dem ut i trygg natur. 

Anonymkode: 57c49...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en innekatt? Katter er ikke skapt for å leve ut livet sitt i en liten leilighet. Det er dyreplageri med mindre det er av helseårsaker. Katter som er låst inne hele dagen pleier å klore opp møbler og tisse/gjøre fra seg inne. De får ikke den samme stimuleringen de ville fått ute, hvor de ville kloret opp trær, markert territoriet sitt, utforsket og lekt, osv. 

Om du ikke har mulighet til å gi kattene et verdig liv så kan du gi dem bort til noen som kan slippe dem ut i trygg natur. 

Anonymkode: 57c49...c25

Det er fosterhjemskatter via Dyrebeskyttelsen. De har ikke lov til å være ute før de blir adoptert. Jeg kommer sikkert til å adoptere dem selv hvis de ikke allerede er kjøpt innen jeg får meg bolig med utemuligheter, men det blir nok en stund til.

Så nei, det er ikke dyreplageri det jeg holder på med. Vi redder livet deres.

Anonymkode: 0db14...c44

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip opp noen ark med alu.folie der hun liker best å klore på veggen. Katter hater alu.folie. Ha det der en god stund, og forsøk så å fjerne det igjen, og se om katten nå har skygget banen derfra for godt, eller om hun vender tilbake og begynner på nytt.

Katter bæsjer som regel utenfor do når de skal markere territorium og er forvirret over det. De har flyttet, så det passer jo i grunn inn. 

Håper hun finner seg til rette og begynner å bruke doen! Lykke til.

Anonymkode: 6df6a...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en innekatt? Katter er ikke skapt for å leve ut livet sitt i en liten leilighet. Det er dyreplageri med mindre det er av helseårsaker. Katter som er låst inne hele dagen pleier å klore opp møbler og tisse/gjøre fra seg inne. De får ikke den samme stimuleringen de ville fått ute, hvor de ville kloret opp trær, markert territoriet sitt, utforsket og lekt, osv. 

Om du ikke har mulighet til å gi kattene et verdig liv så kan du gi dem bort til noen som kan slippe dem ut i trygg natur. 

Anonymkode: 57c49...c25

Hvis du ikke har noe å bidra med i slike tråder er det bare å holde seg unna. Jeg har også innekatter av gode grunner (pålagt av dyrebeskyttelsen). Men uavhengig av det - enhver katt kan ha et fullverdig liv som innekatt, og et mye bedre liv enn de kanskje ellers ville hatt med tanke på overfloden av katter som ikke har et godt hjem. Det krever mer av eieren. Men jeg har i alle fall du lykkelige og fornøyde innekatter. 

Anonymkode: 18930...be6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, HappyWaffle skrev:

De fleste katter elsker jord, så vi har ikke planter av den grunn 😂 du kan også bruke kvernet pepper eller skall fra appelsin, sitron og annen citrus. 

 

Har desverre ingen andre råd om doen. Går de ute? Mulig katten heller vil gjøre fra seg ute. 

Matten kan brettes da den er myk, så det er jo verdt et forsøk 😛 ellers finnes det klorebrett som er ment for hjørner. 

Ah, det skal jeg legge til! Takk for tips! 😄 

Nei, de er i fosterhjem, så de har ikke lov til å være ute 😕

Skal sjekke ut klorebrett.
 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan prøve spray (katt-deg-vekk eller noe lignende) fra dyrebutikk. Hjalp hos meg - katten sluttet å klore på sofaen, da kloringen frigjorde lukt den ikke likte. Men vær veldig forsiktig - kan være sprayen lager merker på veggen. 

Men vet enkelte er i mot det, og det kan skape andre atferdsvansker, da du introduserer lukt katten ikke liker inn på territoriet. 

Har også erfart at ene min gjør nummer to utenfor kassa om det er ubehagelig å gå. Så hos oss er slikt et sikkert tegn på at det er hårknuter mellom beina bak som må klippes/børstes. 

Anonymkode: 18930...be6

Takk for tips! Da må jeg innom dyrebeutikken og lese på flaska! 😄 

Hun har faktisk noen små pelsknuter rundt magen etter kastreringen, men hun holdt på på samme vis før operasjonen. Tenkte å få dem fjernet når de skal tilbake for å få vaksine om noen dager.

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter klorer, det ligger i deres natur. Når de ikke kan gå ut, må de nesten ha noe å klore på inne. Det finnes sisalplater til å feste på hjørner.

Det er noe med toalettsituasjonen de ikke er fornøyd med. Nå har du endret på dem, så får du se om det funker. Mange er kresne og liker rene doer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teip opp noen ark med alu.folie der hun liker best å klore på veggen. Katter hater alu.folie. Ha det der en god stund, og forsøk så å fjerne det igjen, og se om katten nå har skygget banen derfra for godt, eller om hun vender tilbake og begynner på nytt.

Katter bæsjer som regel utenfor do når de skal markere territorium og er forvirret over det. De har flyttet, så det passer jo i grunn inn. 

Håper hun finner seg til rette og begynner å bruke doen! Lykke til.

Anonymkode: 6df6a...389

Det som er så rart, er at hun kun bæsjer rett ved siden av noen! Så hun vet hvilket område det skal i.

Har prøvd å flytte doen til et annet rom i tilfelle det skulle ha noe å si (som mer privatliv), men hun bæsjer likevel rett utenfor! Sånn type 20 cm unna! Forstår det ikke...

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

Katter klorer, det ligger i deres natur. Når de ikke kan gå ut, må de nesten ha noe å klore på inne. Det finnes sisalplater til å feste på hjørner.

Det er noe med toalettsituasjonen de ikke er fornøyd med. Nå har du endret på dem, så får du se om det funker. Mange er kresne og liker rene doer

Kjøpte dem et lite klorestativ som de ikke brukte. Tenkte at hun syntes at det var for lite, så nå har de et med tre etasjer. God plass til å strekke ut ryggen mens klørne kvesses, men det brukes kun til å slappe av i :klo: 

Har gjort så mange endringer at jeg ikke aner hva som er igjen! Har kjøpt et ekstra do, har prøvd do forskjellige sandtyper, har med og uten tak, har hatt dørmatte under sånn at de kan skrape av sanden, og jeg har flyttet doene til et eget rom. Tar ut tiss og bæsj hver dag, så det er ikke fordi den er ekkel at hun unngår den.

Har du tips til flere endringer jeg kan prøve?

Anonymkode: 0db14...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere er vekk så skru på en video med lyd av klassisk musikk og/eller blanding med fuglekvitter i. Vi hadde to katter som roet seg av musikken og sov mer enn de gjorde bråk. 

Anonymkode: 5b769...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en innekatt? Katter er ikke skapt for å leve ut livet sitt i en liten leilighet. Det er dyreplageri med mindre det er av helseårsaker. Katter som er låst inne hele dagen pleier å klore opp møbler og tisse/gjøre fra seg inne. De får ikke den samme stimuleringen de ville fått ute, hvor de ville kloret opp trær, markert territoriet sitt, utforsket og lekt, osv. 

Om du ikke har mulighet til å gi kattene et verdig liv så kan du gi dem bort til noen som kan slippe dem ut i trygg natur. 

Anonymkode: 57c49...c25

Nei, det pleier de faktisk ikke å gjøre. Når de gjør det så er det noe som er galt.

Kloring i hjørner: Sett opp klorebrett for hjørner:

Klorebrett, hjørne 50 cm

- disse kan også brettes innover slik at de enkelt kan festes i et innvendig hjørne.

Når en katt gjør på gulvet er det i de fleste tilfellene enten det at den ikke føler seg trygg og derfor heller ikke ønsker å dele dokasse med husets andre katter, ikke liker sandtypen, - eller har UVI og forbinder dokassen med noe som gjør vondt.

Klorebrett/-stativ/-tre må stå på et sentralt sted. Ingen gidder gå til et avsidesliggende sted i huset/leiligheten for å markere med duftkjertler på potene at "Her bor jeg. Dette er mitt!".

Så å flytte stativet til et sentralt sted er alltid et bra triks. Gjerne til et sted hvor alle veier i huste/leiligheten møtes. Sett fra kattens side er det det beste stedet å sette sitt buemerke. Alle vil forstå hvem som eier området så fort de kommer inn når det er merket på det stedet.

De er begge kastrert ja? Hvis ikke så er det punkt 1.

Anonymkode: 967e3...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.musti.no/moderna-top-cat-kattlada-vitgra?53227&gclid=Cj0KCQjw19DlBRCSARIsAOnfReh7K5-HOr7qd-FP-bf9deYouldjSLxSEkH1ozWEoSiBgy8lHYlIEDAaAo6REALw_wcB

 

Jeg har denne doen, og det er den mest populære her hjemme. Hatt katten i 10 år, og denne doen er den eneste hvor hun har tatt seg god tid og gravd ned avføringen skikkelig. Fikk den for 2 år siden. 

For å lære min å bare klore på stativet har jeg alltid løftet henne opp når hun klorer på noe annet og satt henne på stolpen. Når jeg går forbi stolpen klorer jeg på den selv, da kommer hun løpende og klorer. Det terger henne at jeg klorer på den, tror jeg, men hun får i alle fall kvesset litt ekstra.

Ellers tipset veterinæren min meg om denne siden: https://indoorpet.osu.edu/cats

Prosjektet heter indoor pet initiative ☺️

Anonymkode: 07050...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte å tipse om Feliway friends diffuser. Den settes i stikkontakten og utskiller en lukt som roer kattene ned. Det kan være verdt å prøve. :)

Anonymkode: 07050...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kloring på veggen hadde jeg sett om jeg kunne funnet ett vegghent klore rett, evt. siden det er i et hjørne, en vegghengt rundt klorepinne :) prøve å oppmuntre til kloring der. Gjerne dryss/spray på litt kattemynte for å gjøre kloredingsen mer attraktiv.

Jeg ser du har kjøpt enda en kasse. Helt ærlig hadde jeg hatt dette problemet hadde jeg nermest satt opp et brett/kasse på hvert punkt katten bæsjer utenfor. Ja huset blir fult opp av kasset, men det vil jo være en midletridig løsning frem til katten lærer. Og oppfordrer veldig til ihvertfall 1 kasse pr katt + 1, altså med 2 katter burde du ha 3 slike kasser :) men som jeg skrev, hadde jeg nok invistert i mange mange flere og midlertidig satt dem ut over alt. Gjerne og alle med ulik sand bare for å virkelig prøve å oppmuntre. Og veldig bra å legge bæsjen oppi kassen. Om det er et nytt sted hver gang, hva med da og hver gang sette ut en liten kasse og legge bæsjen oppi og la det stå? Bare virkelig overdrive frem til katten kanskje forstår :) 

Være ute kunne nok ha hjulpet, men har lest at du er fosterhjem så det er jo da desverre ikke en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en innekatt? Katter er ikke skapt for å leve ut livet sitt i en liten leilighet. Det er dyreplageri med mindre det er av helseårsaker. Katter som er låst inne hele dagen pleier å klore opp møbler og tisse/gjøre fra seg inne. De får ikke den samme stimuleringen de ville fått ute, hvor de ville kloret opp trær, markert territoriet sitt, utforsket og lekt, osv. 

Om du ikke har mulighet til å gi kattene et verdig liv så kan du gi dem bort til noen som kan slippe dem ut i trygg natur. 

Anonymkode: 57c49...c25

Spar deg 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har noe å bidra med i slike tråder er det bare å holde seg unna. Jeg har også innekatter av gode grunner (pålagt av dyrebeskyttelsen). Men uavhengig av det - enhver katt kan ha et fullverdig liv som innekatt, og et mye bedre liv enn de kanskje ellers ville hatt med tanke på overfloden av katter som ikke har et godt hjem. Det krever mer av eieren. Men jeg har i alle fall du lykkelige og fornøyde innekatter. 

Anonymkode: 18930...be6

Herregud, hvordan i huleste skal vi vite at dette er midlertidige omplasseringskatter når TS ikke skriver dette? Det er høyest relevant.

Min første tanke da jeg leste hovedinnlegget var  at ts burde omplassere katten til et hjem hvor den kunne være ute fordi den åpenbart kjeder seg. Den er ikke »uoppdragen», den er innestengt og vårsola skinner ute.. 

Selvsagt kan nan ha lykkelige innekatter, men det betyr ikke at alle katter egner seg til dette. Vil man ha innekatt bør man adoptere en døv/handikappet katt, en eldre katt eller skaffe en sedat rasekatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...