Gå til innhold

Tante som alltid lager for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei tante som vi skal besøke på hytta i påsken, men hun lager alltid for lite mat, ingen blir mette.  Det virker nesten ut som hun er redd å lage for mye, men 2 pakker kjøttdeig holder ikke til 10 personer. Min mor har spurt om hun skal kjøpe inn litt ekstra, men da blir hun fornærmet, og surmuler.

Råd?

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilby dere å handle inn til og lage noen av måltidene. Det er da normalt at man deler på matutgiftene når man ferierer sammen? 

 

Anonymkode: 66f6d...ecb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tilby dere å handle inn til og lage noen av måltidene. Det er da normalt at man deler på matutgiftene når man ferierer sammen? 

 

Anonymkode: 66f6d...ecb

Leste du HI? min mor har tilbudt å kjøpe inn, men da blir hun fornærmet og surmuler, om at maten hennes ikke er bra nok.

Anonymkode: bb90a...58b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper man inn maten så får hun bare bli sur. 

Anonymkode: 7e474...021

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kjøper man inn maten så får hun bare bli sur. 

Anonymkode: 7e474...021

Da blir det dårlig stemning hele påska..

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei tante som vi skal besøke på hytta i påsken, men hun lager alltid for lite mat, ingen blir mette.  Det virker nesten ut som hun er redd å lage for mye, men 2 pakker kjøttdeig holder ikke til 10 personer. Min mor har spurt om hun skal kjøpe inn litt ekstra, men da blir hun fornærmet, og surmuler.

Råd?

Anonymkode: bb90a...58b

Ettersom det ikke hjelper å bidra eller at det lager dårlig stemning, så ville jeg droppet det. La maten bli servert slik den er, og ha litt mat på lager selv som dere kan spise utenom. Unødvendig at det skal være slik, men for å bevare husfreden og stemningen i påsken så ville jeg latt være å gjøre noe med det. 
Jeg regner med at dette gjelder kun middag? Brødmat kan dere vel spise mer av? 
Dere kan jo grille noen pølser noen timer etter middag f.eks. Ser mer ut som kos kontra å spise fordi man er sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kjøper inn mer mat og lager det. Forklar henne at dere trenger mer mat for å bli mette. Dette er jo ikke snakk om en middag, men en hel ferie. 

Så får hun bare bli sur. Om det er slik at dette ødelegger hele påsken, javel, da ville jeg revurdert hele ferien. Man skal jo ha det noenlunde greit og behagelig når man har ferie. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om hun har slått seg på Gunhild Stordalens diettforslag; 14 gram kjøtt pr person pr dag, hahahaha!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste du HI? min mor har tilbudt å kjøpe inn, men da blir hun fornærmet og surmuler, om at maten hennes ikke er bra nok.

Anonymkode: bb90a...58b

Er dette enda en tulletråd med et «uløselig» problem? 

Det er jo helt urimelig være sultne Ingen voksne jeg kjenner hadde giddet dette. Om denne «tanten» blir furt over dette er jo hennes sak. Vil hun ha besøk eller ikke liksom? 

Dette er et ikke-problem og har litt vanskelig for å skjønne st dette ikke er tull. 

 

Endret av Perle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd, får nok bare bite tennene sammen og spise mer brødmat og  grille pølser for kosen sin skyld.

Nei @Perle det er ikke tull.

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du HI? min mor har tilbudt å kjøpe inn, men da blir hun fornærmet og surmuler, om at maten hennes ikke er bra nok.

Anonymkode: bb90a...58b

Ja det gjorde jeg. Ingen grunn til å svare uforskammet. 

Jeg ga deg et råd, tilby dere å bidra til matlagingen. Feks at dere kan lage middag på torsdag og handler inn til det. Litt surmuling får dere heller leve med da. 

Dere har valget mellom at hun blir sur eller å sulte hele påsken. 

Anonymkode: 66f6d...ecb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er 10 stk? Egentlig tror jeg at jeg ville droppet turen om hun er så vanskelig. Er hun gammel?

Det dere kan gjøre er jo at dere blir enige dere imellom om å forsyne seg så mye som man ville gjort til vanlig, slik at det faktisk er tomt når man kommer til person nr. 5-6. Det er litt trassig, men får kanskje opp øynene hennes. Og gjenta. (Pass på å ha nødproviant i sekken).

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode råd, får nok bare bite tennene sammen og spise mer brødmat og  grille pølser for kosen sin skyld.

Nei @Perle det er ikke tull.

Anonymkode: bb90a...58b

Eller så kjøper dere inn mer middagsmat og lager en ekstra siderett, eller steker opp mer kjøtt og fisk. Og sier at det er fordi dere må ha mer mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Dere er 10 stk? Egentlig tror jeg at jeg ville droppet turen om hun er så vanskelig. Er hun gammel?

Det dere kan gjøre er jo at dere blir enige dere imellom om å forsyne seg så mye som man ville gjort til vanlig, slik at det faktisk er tomt når man kommer til person nr. 5-6. Det er litt trassig, men får kanskje opp øynene hennes. Og gjenta. (Pass på å ha nødproviant i sekken).

To familier som kommer, derfor blir vi 10.  Det er barn med også så vi passer på at de blir mette. 

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, visp skrev:

Dere er 10 stk? Egentlig tror jeg at jeg ville droppet turen om hun er så vanskelig. Er hun gammel?

Det dere kan gjøre er jo at dere blir enige dere imellom om å forsyne seg så mye som man ville gjort til vanlig, slik at det faktisk er tomt når man kommer til person nr. 5-6. Det er litt trassig, men får kanskje opp øynene hennes. Og gjenta. (Pass på å ha nødproviant i sekken).

Hun er i 60 årene.

Anonymkode: bb90a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du HI? min mor har tilbudt å kjøpe inn, men da blir hun fornærmet og surmuler, om at maten hennes ikke er bra nok.

Anonymkode: bb90a...58b

Da hadde jeg bare smørblide sagt at jeg tvert imot elsker maten hennes, skulle gjerne bare hatt mer av den!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere vel velge mellom å ha en sur tante eller være sultne. Så jævlig vanskelig er det ikke.

Anonymkode: d8a6e...a8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLAG på at dere er mer sultne, da vel. Blir hun sur fordi dere tar med NOK mat så kan dere ha konkurranse i hvem som er flinkest til å surmule i påsken. Si at dere er sultne og hun har ansvaret for maten. En eller annen gang må hun jo skjønne at 10 mennesker trenger mer enn 2 pakker kjøttdeig..

Anonymkode: 7936e...058

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...