Gå til innhold

Spørsmål til dere som er erfarne med EL-tester 😊


puffy123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sluttet med p-piller 2 mars. Jeg hadde bortfallsblødning 7-11 mars. Syklusen ble på 36 dager og jeg fikk mensen 12 april og har det enda. 

Før jeg begynte på p-piller var syklusen min på 29 dager, av og til 30. Syklusen var stabil i flere år. 

Hvis jeg tar utgangspunkt i at syklusene mine fremover vil være på 36 dager burde jeg ifølge clearblue begynne å teste etter eggløsning 30 april. 

Men jeg er litt redd for (men håper) at syklusen blir kortere. Burde jeg begynne å teste tidligere? Skal også tempe, men det er første måneden så det er ikke så mye til hjelp helt enda. 

Kan jeg anta at syklusen min blir kortere eller vil det kanskje være sånn at dette er min nye syklus? Lurer også på om lutealfasen alltid er 14 dager? Vil det si at jeg hadde EL ca. 29 mars? Eller tenker jeg feil da?

Det ble mange spørsmål her, men håper at noen med erfaring med EL-tester og syklus etter p-pilleslutt kan hjelpe meg :sol:

Hilsen Puffy :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du bruke EL-tester når du akkurat har sluttet på pillen. Det er for folk som har prøvd lenge og har problemer med å unnfange. 

Ha sex hver 2-3 dag og kos dere med prøvingen. :) EL-tester er helt unødvendig.

Anonymkode: ec7ae...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å si at el tester er for de som har prøvd lenge, er vel opp til hver og en om de vil bruke det som et hjelpemiddel eller ikke for å kartlegge? Jeg brukte det etter råd fra venninne da jeg ikke ante når jeg hadde eggløsning og vi har sjelden sex, type 1 gang i uka, så for meg klaffa det 2. Pp takket være el tester. 

Ts: jeg hadde 29 dagers syklus og begynte teste på dag 10, hadde eggløsning på dag 16 så 2.  mandag begynte jeg på dag 12. Om du er usikker begynn på dag 10, har du gått på P piller en stund er nok syklusen litt uregelmessig i starten, og kjedelig å gå glipp av en eggløsning topp:)

Anonymkode: e24dc...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her 🙈

Angående lutefasen er den ikke alltid 12 dager, kan variere fra 8-18 ca. Noen har lang, noen kort og noen gjennomsnittlig. Det de sier er at om du har lutefasen på 12 dager feks så varierer ikke det fra mnd til mnd, da er den 12 dager, men tida fra mens til eggløsning kan variere fra mnd til mnd. 

Anonymkode: e24dc...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du bruke EL-tester når du akkurat har sluttet på pillen. Det er for folk som har prøvd lenge og har problemer med å unnfange. 

Ha sex hver 2-3 dag og kos dere med prøvingen. :) EL-tester er helt unødvendig.

Anonymkode: ec7ae...47f

Hei! Fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med syklusen min frem til tempingen gir meg en god indikasjon på EL. Vi har heller ikke sex 2-3 ganger i uken til vanlig, men annenhver dag fra 6 dager før antatt eggløsning selvfølgelig. Da mensen kom en uke senere enn det jeg gjettet på så bommet vi på en eventuell eggløsning denne gangen. At jeg ønsker å kartlegge syklusen min etter 10 år på piller betyr ikke at vi ikke slapper av eller koser oss 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, puffy123 skrev:

Hei! Fordi jeg ønsker å bli bedre kjent med syklusen min frem til tempingen gir meg en god indikasjon på EL. Vi har heller ikke sex 2-3 ganger i uken til vanlig, men annenhver dag fra 6 dager før antatt eggløsning selvfølgelig. Da mensen kom en uke senere enn det jeg gjettet på så bommet vi på en eventuell eggløsning denne gangen. At jeg ønsker å kartlegge syklusen min etter 10 år på piller betyr ikke at vi ikke slapper av eller koser oss 😊

Jeg brukte også eggløsningstester for å kartlegge syklusen etter prevensjonsslutt, selv om vi skulle vente et par måneder med å prøve. Klart man vil få oversikt over når eggløsning er sånn ca. når man prøver å få barn, ikke hør på de negative besserwisserne.😊

Anonymkode: c9be1...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...