Gå til innhold

Når kontakter dere lege på vegne av barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte legevakta i dag, 4-åringen har 39 i feber, begynte å få feber i går, og vondt i hals, nakke, hode, og "over alt" som han sier, generelt redusert allmenntilstand. Han spiser litt, og drikker greit. Han gikk nylig på en antibiotikakur mot en uspesifisert infeksjon (sannsynligvis hals), og har samme symptomer nå. 

Legevakta ba oss komme inn ved første mulige anledning, pga transportmuligheter blir det i morgen tidlig (vi er langt utenfor allfarvei akkurat nå). Jeg anså det som bedre for barnet at han fikk sove i natt, i stedet for å dra til legevakta i kveld og komme hjem kl 23.

Kjæresten min virker å mene at jeg overdriver, kan vente et par dager til, infeksjonen går over av seg selv, osv. Han har flere barn selv, jeg har bare ett, og jeg synes han av og til tar en litt ovenfra og ned-holdning siden han har flere barn enn meg, spesielt når det gjelder helse. Jeg ble litt irritert da han, sikkert på fleip, sa at jeg fikk dra til legen hver gang, så fikk hans barn bra immunforsvar. 

Hvor ligger listen deres for å ringe lege(vakt)? 

Anonymkode: 1dd75...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vant med fra jeg var liten at lege kontaktet man ikke i tide og utide. Så når jeg fikk datteren min hadde jeg høy terskel for å ringe, tror jeg kanskje ringte 1 gang i løpet av alle årene. Nå jobber jeg selv på legevakt og ser at foreldre har veldig lav terskel for å ringe, feber 1 time så er det å ringe legevakt. Men i ditt tilfelle der barnet nettopp har hatt en infeksjon skjønner jeg du ringte. Men meg som mor og meg som sykepleier på legevakt er 2 forskjellige personer, hadde det vært meg som mor og det hadde vært feber, hodepine etc hadde jeg nok sett an et par dager. Hadde noen andre spurt meg om råd hadde jeg nok sagt at de skulle ringt legevakt og forhørt seg. 

Anonymkode: 390a1...01d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på hva det gjelder. Vanlig sykdom som du beskriver ville jeg sett an noen dager og eventuelt kontaktet fastlege hvis det ikke ga seg. Ved alvorlige luftveisinfeksjoner ringer jeg alltid fordi barna har astma. Ved fall og hodeskade ringer jeg dersom jeg ser noen som helst tegn til unormal oppførsel. Ved kutt, blodige sår el kontakter jeg lege dersom det ikke slutter å blø. Ved ustanselig gråt uten åpenbar årsak ringer jeg alltid. Ved feber over 40 ringer jeg alltid. Ved utslett/prikker/blemmer etc kontakter jeg fastlege nærmeste virkedag 

Tilfeller hvor vi har ringt :

Kutt som ikke sluttet å blø (måtte limes) 

Barnet gråt i to timer uten noen form for opphold og var umulig å roe ned (ørebetennelse) 

Barnet slo hodet og ble lagt inn til observasjon 

Barnet slet med pusten og fikk ikke god nok hjelp av medisinene hjemme

Barnet kastet opp gjentatte ganger og var under 1 måned 

Barnet hadde blemmer på tungen og i hele munnhulen, spiste og drakk ikke. Ringte legevakt pga flere helligdager (jul) 

Anonymkode: 50494...213

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn som både spiser og drikker til tross for feber trenger ikke å rushes til lege. Mange foreldre i dag er så fryktelig dramatiske fremfor å gi generell omsorg og se det an. 

Anonymkode: 4a9dd...efd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Du bør se an almenntilstanden til barnet. Barn har ofte 39-40 C i feber, uten at det er noe alvorlig. Man bør se an almenntilstanden, og holde øye med feberen. Du MÅ ikke til lege med en gang, dersom barnet både spiser og drikker nok. Litt dårligere appetitt er ok når man er syk uten å rushe til legen, men drikke er viktig.

Se det an noen dager. Hadde det vært min 4 åring, hadde jeg avventet og droppet lege foreløbig utifra din beskrivelse. Men du må lytte til magefølelsen også. Ikke være hysterisk førstegangsmor, men heller ikke droppe et legebesøk du mener er helt nødvendig.

Men unger blir syke hele tiden altså :) Gi noen paracet og rikelig med drikke og avvent et par dager.

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er i god form til trossfie feber så venter jeg 3 dager ca. Får de varsel symptomer eller er i dårlig form kontakter jeg tidligere. 

Anonymkode: b7976...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringer legevakten hvis jeg er usikker, rett og slett. Om andre skulle mene det er hysterisk eller ei, bryr jeg meg lite om. Jeg ringer ikke ved helt vanlig sykdom som vi har god kontroll på, men der hvor vi opplever barnet som veldig sykt og ønsker en vurdering av helsepersonell raskt. Vår legevakt sier de heller vil at man ringer enn at man skal være redd for at det ikke er alvorlig nok. Enten ber de deg komme inn, ellers så ber de deg kontakte fastlegen for å få time der. 

Anonymkode: c1e8a...4c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personlig høy terskel for å ringe legevakt. Har aldri ringt legevakten for min datter på 18 mnd. Tok henne med til fastlege en gang hun var syk. Vi skjønte ikke helt symptomene, ringte legekontoret når de åpnet og time samme dag. Er jo som regel vanlig sykdom som går over av seg selv, men følger selvfølgelig med på allmentilstand når hun er syk og hadde kontaktet legevakt om jeg anså det som nødvendig. 

Anonymkode: 00644...5c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil kun vært på legevakten én gang med han pga et kutt i hodet etter et uhell i barnehagen. Utover det har han vært skikkelig syk en gang med så pass høy feber at han verken drakk eller spiste og på slutten av dagen når jeg så at han ikke ble bedre fikk han en Paracet for å knekke feberen så han i det minste drakk vann.

Utover det har han aldri vært hos lege utenom faste kontroller.

Jeg ser an allmennformen. Hittil har jeg ikke vært bekymret fot liv og helse. Men er man usikker og ikke få sjelefred så går man til legen. Så lenge en ikke er totalt hypokonder og løper til legen hver gang ungen nyser så er dette snakk om barn og terskelen skal være lavere enn når det gjelder deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer når ungen har redusert allmenntilstand å ikke spiser/reagerer lite på stimuli og feberen ikke går ned på Paracet kur.

Eldste på tre har vært til legen en gang for å få en resept til noe til kronisk tette bihuler og yngste var på legevakta en gang når han var 6 uker fordi feberen ikke gikk ned. Jeg løper ikke akkurat ned dørene der.

Anonymkode: af017...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt jeg har ringt for råd, hvis jeg har vært i tvil. Men jeg har også opplevd å bli avvist fra legevakta når jeg selv kjente på hele meg at det var noe galt. Jeg har unger som "aldri" har feber. To ganger har minstemann fått plutselig høy feber med oppkast og feberkramper hvor de avviste oss. Begge gangene hadde han halsbetennelse med streptokokker. Så jeg stoler null og niks på legevakta. Samme da han hadde fjerde barnesykdom. Da ble jeg avvist både av legesenteret og legevakta da jeg ringte de to første dagene. Tredje dagen gikk ikke feberen ned til tross for febernedsettende, og innen de fikk kontroll på den på sykehuset, var han oppe i 41,7. Skjønner det er mange hysteriske foreldre som ringer, men man kjenner sitt eget barn best. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer legevakta for å få råd hvis jeg behøver det. Trenger ofte ikke reise ned, det holder med rådene de gir. De sier også når man burde kontakte lege for en slik tilstand. Jeg er for å ringe og spørre, de har en gjeng sykepleiere sittende å ta imot slike telefoner.

Over ti år og med mine to barn har jeg vært på legevakta med en av dem ca 5 ganger.

Anonymkode: bb571...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringer legevakta for å få råd hvis jeg behøver det. Trenger ofte ikke reise ned, det holder med rådene de gir. De sier også når man burde kontakte lege for en slik tilstand. Jeg er for å ringe og spørre, de har en gjeng sykepleiere sittende å ta imot slike telefoner.

Over ti år og med mine to barn har jeg vært på legevakta med en av dem ca 5 ganger.

Anonymkode: bb571...62f

Ja kan heller ringe en gang for mye enn for lite. De skal jo gi deg råd.

Anonymkode: 7c502...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barnet er sykt nok. 

Jeg ha ringt legevakt for råd når feber har vært over 40,5. Det har ikke vært noe hysterisk over det, men som førstegangsmor vet jeg faktisk hverken hva jeg skal se etter eller hvor grensen går for når han bør vurderes av lege, og da er det bedre å ringe en gang for mye for å be om råd enn en gang for lite. 

Har hatt ham hos vanlig ringe-fastlegen-når-de-åpner-time stort sett de gangene han har hatt feber over 40 i minst ett døgn, ender som oftest med en antibiotikakur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontakter lege når jeg mistenker at barnet er sykere enn det jeg kan håndtere med Paracet og hvile. Og ved skader som jeg mener trenger tilsyn. 

Jeg har nokså høy terskel for å dra til legevakt, det aller meste kan vente til nærmeste virkedag. Dog har jeg noen ganger ringt for å rådføre meg, når jeg har vært usikker. Enten vil de ha oss inn for undersøkelse, eller så gir de tips til hva jeg bør se an og råd om når jeg bør ta kontakt på nytt/gå til fastlege. 

 

Anonymkode: a6c8d...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte legevakta i dag, 4-åringen har 39 i feber, begynte å få feber i går, og vondt i hals, nakke, hode, og "over alt" som han sier, generelt redusert allmenntilstand. Han spiser litt, og drikker greit. Han gikk nylig på en antibiotikakur mot en uspesifisert infeksjon (sannsynligvis hals), og har samme symptomer nå. 

Legevakta ba oss komme inn ved første mulige anledning, pga transportmuligheter blir det i morgen tidlig (vi er langt utenfor allfarvei akkurat nå). Jeg anså det som bedre for barnet at han fikk sove i natt, i stedet for å dra til legevakta i kveld og komme hjem kl 23.

Kjæresten min virker å mene at jeg overdriver, kan vente et par dager til, infeksjonen går over av seg selv, osv. Han har flere barn selv, jeg har bare ett, og jeg synes han av og til tar en litt ovenfra og ned-holdning siden han har flere barn enn meg, spesielt når det gjelder helse. Jeg ble litt irritert da han, sikkert på fleip, sa at jeg fikk dra til legen hver gang, så fikk hans barn bra immunforsvar. 

Hvor ligger listen deres for å ringe lege(vakt)? 

Anonymkode: 1dd75...a00

Med disse symptomene hadde jeg prøvd å komme meg på legevakta med barnet så fort som mulig!

Anonymkode: 7dc01...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri ringt legevakten for bagateller som litt feber eller forkjølelse. Skulle tatt seg ut 🙄 dagens foreldre er hysteriske. Enig med mannen din, du må roe deg kraftig ned. Det er påske nå, slapp av.

Anonymkode: bdb2f...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt skumle tendenser her ved at det nesten er om å gjøre å ikke ringe legevakten i det hele tatt. Man ringer om man er usikker eller magefølelsen sier ring. Og å gi ut råd her syns jeg heller ikke er greitt. Dere kjenner ikke dette barnet, og det kan gjøre at mor ikke stoler på magefølelsen sin. 

Man SKAL ringe om man er usikker, noe legevakten sier gjentatte ganger! Ringer man fordi barnet har fått en flis i fingen, får man råd om å ta ut flis og rense fing og ringe lege om den blir betent, og da lærer man det til neste gang. Jeg har ringt legevakten (og giftinfo) for mye forskjellig i løpet av mine 15 år som mamma til tre aktive barn. Man lærer jo etterhvert når man MÅ ringe og når man kan se det an, men magefølelsen skal man alltid høre på.

Anonymkode: 7dc01...99d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barnet mitt hatt feber og vondt i nakken hadde jeg nok tatt kontakt. Hadde vært redd for hjernehinnebetennelse (vanlig hos tenåringer og barn under fem år). Det er tross alt en dødelig sykdom og krever rask behandling. 

Jeg kontakter ikke legen ofte for barna mine. Men har gjort det da det har vært fare for dehydrering (ble lagt inn). 

Anonymkode: cfe96...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...