Gå til innhold

Baby og sykepleierstudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke sikker på om dette er riktig sted å poste innlegget, men vi vurderer å prøve på baby om ikke så lenge (med forhåpentlig) termin rundt sommeren 2020. 

Problemet er at jeg er sykepleierstudent, og baby vil da komme mellom andre og tredje studieår hvis det klaffer. Jeg vet at det vil lønne seg å vente til etter studiene og fast jobb, men det er så lenge til. Jeg har nettopp fylt 30, og kjenner på følelsen av at tiden renner ut for hver dag som går. 

Samboer jobber fulltid og vi har bodd sammen i 11 år. Vi kjøpte hus for tre år siden, så noe har vi jo "på stell". Jeg vet heller ikke om det er for ambisiøst å tenke på å ikke ta permisjon, men kun ha "fri" sommeren før tredje året? 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 61498...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd på baby og tatt permisjon fra studie. 

Anonymkode: 741e9...4c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fint å få barn som student, men tror ikke du skal satse på å ikke ta permisjon. Du risikerer å slite deg helt ut under travle praksisperioder med tøff turnus og oppgaver + bachelor samtidig, hvis du i tillegg har en liten baby som krever 210% av mammaen sin. Bachelorskriving kan også bli utfordrende når du har en liten en i samme hus og alt du vil er å kose med den (ikke undervurder morsinnstinktet). Tror du skal satse på permisjon ett år. Ellers: go for it.

Anonymkode: 27ef8...8ca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt permisjon fra studiene. Sykepleierstudiet er veldig krevende i form av mye obligatorisk oppmøte, masse innleveringer og oppgaver, og ikke minst lange praksisperioder midt oppi dette. Skolene er også kjent for å ta lite hensyn mtp tilrettelegging o.l. Babytiden får du aldri tilbake, så hvorfor ikke kose seg når man har muligheten? Dessuten aner du ikke hvilken baby du evt får, og da er det greit å ikke stresse med studier midt i mellom nattevåk, amming, tårer og gulp. 

Anonymkode: f3844...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var klar på at jeg skulle ha fast jobb og litt arbeidserfaring før jeg ble gravid som sykepleier. Det å gjennomføre 3.klasse med en liten en er kanskje ikke så lett som å være i jobb hvor ting kan tilrettelegges. 

Anonymkode: adab6...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikker på om dette er riktig sted å poste innlegget, men vi vurderer å prøve på baby om ikke så lenge (med forhåpentlig) termin rundt sommeren 2020. 

Problemet er at jeg er sykepleierstudent, og baby vil da komme mellom andre og tredje studieår hvis det klaffer. Jeg vet at det vil lønne seg å vente til etter studiene og fast jobb, men det er så lenge til. Jeg har nettopp fylt 30, og kjenner på følelsen av at tiden renner ut for hver dag som går. 

Samboer jobber fulltid og vi har bodd sammen i 11 år. Vi kjøpte hus for tre år siden, så noe har vi jo "på stell". Jeg vet heller ikke om det er for ambisiøst å tenke på å ikke ta permisjon, men kun ha "fri" sommeren før tredje året? 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 61498...2ef

Her får du velge, enten sykepleier studier samfunnet har kostet på deg studieplass til eller baby. Å skulle begynne med baby ett år før du er ferdig er det mest "påsketullete" innlegget her så langt. 

Anonymkode: 25720...7fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt permisjon fra studiene. Men hvis det er vanskelig økonomisk så går det kanskje an å skaffe seg en helgejobb på sykehjem etter hver for å spe på økonomisk og det er relevant for studiene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får du velge, enten sykepleier studier samfunnet har kostet på deg studieplass til eller baby. Å skulle begynne med baby ett år før du er ferdig er det mest "påsketullete" innlegget her så langt. 

Anonymkode: 25720...7fa

Fordi? Er da mye dyrere for samfunnet å betale foreldrepermisjon til noen i full jobb, enn foreldrestipendet til studenter. Jeg skjønner ikke kommentarer om at det er så fælt for samfunnet at studenter får barn, er faktisk samfunnet som betaler foreldrepenger til ansatte også (som er mye, mye mer). TS er 30 år, hvis hun skal bli ferdig utdannet og jobbe noen år (som er normen før man får barn) er det ikke sikkert hun kan få barn. Innlegget ditt er det mest påsketullete jeg har lest.

Anonymkode: 27ef8...8ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er året eldre enn deg og er kommet like langt. Vi har ei jente fra før da, men vi venter med nr. 2 til jeg er ferdigutdannet. :) Vil fullføre med kullet mitt og få meg en jobb først. Jeg er 33 når jeg er ferdigutdannet, men føler ikke at babytoget er gått riktig enda. 

Anonymkode: b4acc...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er året eldre enn deg og er kommet like langt. Vi har ei jente fra før da, men vi venter med nr. 2 til jeg er ferdigutdannet. :) Vil fullføre med kullet mitt og få meg en jobb først. Jeg er 33 når jeg er ferdigutdannet, men føler ikke at babytoget er gått riktig enda. 

Anonymkode: b4acc...cd0

*kommet like langt i studiet som deg

Anonymkode: b4acc...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SusanneLorentze skrev:

Jeg ville tatt permisjon fra studiene. Men hvis det er vanskelig økonomisk så går det kanskje an å skaffe seg en helgejobb på sykehjem etter hver for å spe på økonomisk og det er relevant for studiene. 

Jeg jobber allerede 20% på et sykehjem ved siden av studiet 😊 TS 

Anonymkode: 61498...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

*kommet like langt i studiet som deg

Anonymkode: b4acc...cd0

Det er ganske betryggende å høre, og vet jo at de fleste under 35 år ikke har problemer med å bli gravide. Men så er det jo det at vi ikke vet, og ikke har noen fra før (aldri vært gravid heller), og hva om det plutselig tar flere år? Da kan jo søsken plutselig bli utelukket 🤔 TS 

Anonymkode: 61498...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske betryggende å høre, og vet jo at de fleste under 35 år ikke har problemer med å bli gravide. Men så er det jo det at vi ikke vet, og ikke har noen fra før (aldri vært gravid heller), og hva om det plutselig tar flere år? Da kan jo søsken plutselig bli utelukket 🤔 TS 

Anonymkode: 61498...2ef

Det er ikke noen garanti for å bli gravid selvom du er 35 år. Flere og flere under 30 ender opp med IVF når de først skal prøve å få barn, så ikke ta det for gitt.

Anonymkode: 336cb...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen garanti for å bli gravid selvom du er 35 år. Flere og flere under 30 ender opp med IVF når de først skal prøve å få barn, så ikke ta det for gitt.

Anonymkode: 336cb...654

Mente UNDER 35 år.

Anonymkode: 336cb...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett baby! 

Du får engangsstønad + 10 000 fra Lånekassen (det samme som du har nå bare i stipend + forsørgerstipend). Om du greier trikse det til kan far da få 40 uker permisjon. Du finner gullegget. Kjør på. Vi skal. 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det riktig at jeg kan få både foreldrestipend (samme 8700 jeg har nå i lån+ stipend, men at det kun blir stipend) OG foreldrepenger? (tjener mellom 5000 og 8000 fra deltidsjobben i mnd nå) 

Anonymkode: 61498...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig at jeg kan få både foreldrestipend (samme 8700 jeg har nå i lån+ stipend, men at det kun blir stipend) OG foreldrepenger? (tjener mellom 5000 og 8000 fra deltidsjobben i mnd nå) 

Anonymkode: 61498...2ef

Jepp :) De påvirker ikke hverandre. Men du kan IKKE få foreldrestipend/ha perm SAMTIDIG som mannen din får foreldrepenger av NAV :) Ut over det har de ingenting med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 27ef8...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig at jeg kan få både foreldrestipend (samme 8700 jeg har nå i lån+ stipend, men at det kun blir stipend) OG foreldrepenger? (tjener mellom 5000 og 8000 fra deltidsjobben i mnd nå) 

Anonymkode: 61498...2ef

Ja 🙂 lånekassens permisjon er lengre enn foreldrepengene. Du kan eventuelt velge engangstønad om dette lønner seg. Den er på 83000 nå 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn før jeg ble student, og synes hverdagen er tipp topp som fulltidsstudent nå - med barn. (Har samboer som bidrar økonomisk). Ingen krise om studiet må vente 1år. Det går jo ingen plass. :) I dag er det altfor mange som opplever at det er "for sent" med barn når "rette" tidspunkt kommer, ettersom det er stor fokus på at alt skal være etablert og ligge til rette. Utdanning, hus, bil, hytte o.l. skal helst være i boks. Plutselig gikk tiden ifra en. 

Jeg ble mamma som 18åring og hadde verken utdanning eller hus. Er nå student og kan kjøpe hus om forventet 2år. I tillegg kan jeg forvente å flytte inn på aldershjem sammen med dattera mi:fnise: 

Man får ikke en finere gave i livet enn det å være mamma ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...