Gå til innhold

Hjelp, melkespreng!!


Gjest BethD

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for 4 dager siden og melka kom ikke før inatt. Jeg var så fortvilt for at den aldri kom, men så kom den og da kom den faen meg også! 

Herregud,barnet klarer ikke tømme meg LITT engang, prøver å pumpe meg men kommer ikke så mye ut og sprengen er der likevel om bare litt kommer ut. Er dette normalt i starten? Er det fordi den ikke har stabilisert seg? Er så redd for at det skal bli tett og/eller betennelse :( barnet spiser hver 2-3 time som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke pumpe, da kommer det bare mer. Den sprengen vil du ha noen dager uansett. 🙂 Stå i dusjen og la det verste renne ut. Mener å huske at jeg håndmelket litt før hver gang han skulle ta brystet så han ikke fikk prosjektil melk i ansiktet 😅

Anonymkode: a447a...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt (og plagsomt!), prøv å håndmelke litt :) Går seg som regel til. Puppene mine vokste seriøst til trippel størrelse de første dagene, men fikk ikke betennelse eller tette melkegang er, bare pass på å få vekk litt av den verste sprengen, særlig om det går en stund mellom hver amming. Gratulerer! 

Anonymkode: 7ca2d...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så moro! 

Ja, det er helt normalt med spreng når melka kommer, det er ikke melkespreng men brystspreng fordi vevet er hovent, anbefaler deg derfor ikke å pumpe. Gå uten bh og ha håndkler under brystene om du syns det er behagelig. Bruk cottermans grepet før du legger til barnet slik at det lettere for tak 😊 https://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Noen syntes en varm dusj eller varme kompress er behagelig, kan bruke en bleie og fylle den med varmt vann, det kan lette litt på trykket uten at du stimulerer ved pumping. 

Og det går over, I løpet av morgendagen tenker jeg at du kjenner forskjell 😊 og etter det så er det melkespreng du kjenner, vær da obs på tette melkeganger og brystbetennelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Bør jeg sove med eller uten bh?! Holder på å klikke her! Puppene mine har seriøst doblet seg i størrelse over natta... herregud 

Endret av BethD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme for noen dager siden.

Var helt sinnsykt. Harde som stein, hovent og vondt. Det som hjalp var å stå i dusjen med varmt vann. Ellers går det over av seg selv snart. Min baby er 9 dager.

Anonymkode: 1b98f...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde samme for noen dager siden.

Var helt sinnsykt. Harde som stein, hovent og vondt. Det som hjalp var å stå i dusjen med varmt vann. Ellers går det over av seg selv snart. Min baby er 9 dager.

Anonymkode: 1b98f...0de

Heldigvis går det over, dette er jo bare supervondt :( sov du med eller uten bh? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sove med bh og ammeinnlegg hvis ikke var det melkebasseng i sengen 😂

Anonymkode: a447a...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte sove med bh og ammeinnlegg hvis ikke var det melkebasseng i sengen 😂

Anonymkode: a447a...aaa

Ja det tenkte jeg også kunne være et problem men jeg har ikke lekket noe, men det kan vel skje sånn plutselig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BethD skrev:

Ja det tenkte jeg også kunne være et problem men jeg har ikke lekket noe, men det kan vel skje sånn plutselig ?

Ja 🙈

Anonymkode: a447a...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja 🙈

Anonymkode: a447a...aaa

Kanskje best å sove med bh da... æsj ass, hater det :( fader så ubehagelig dette er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt er på sykehuset så be om å få ei nettingtruse. Som du da klipper opp i skrittet og har over puppene med ammeinnlegg innafor. I stede for bh. Hjalp veldig for min del. Men obs på å bytt innleggene OFTE, ellers har du et soppangrep på gang kjapt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok på en halvstram singlet med ammeinnlegg inni. Det brystsprenget når melka kommer er grusomt. hardt som stein. Men det går heldigvis fort over. 

ikke pump, det er ikke melkespreng, det er brystspreng.

Anonymkode: acb48...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brystspreng, ikke melkespreng!  Ikke pump, bare hold ut. Cottermans grep er genialt! Et par-tre dager til så vil det sakte bli bedre. 

Og du, gratulerer så mye! :) 

Anonymkode: fbab3...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Meley skrev:

Hvis du fortsatt er på sykehuset så be om å få ei nettingtruse. Som du da klipper opp i skrittet og har over puppene med ammeinnlegg innafor. I stede for bh. Hjalp veldig for min del. Men obs på å bytt innleggene OFTE, ellers har du et soppangrep på gang kjapt. 

Ååå ja det er sant. Men hva er ofte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brystspreng, ikke melkespreng!  Ikke pump, bare hold ut. Cottermans grep er genialt! Et par-tre dager til så vil det sakte bli bedre. 

Og du, gratulerer så mye! :) 

Anonymkode: fbab3...5a9

Åååå Jesus, 3 dager med dette?! De kjennes ut som sement 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.4.2019 den 19.37, BethD skrev:

Jeg fødte for 4 dager siden og melka kom ikke før inatt. Jeg var så fortvilt for at den aldri kom, men så kom den og da kom den faen meg også! 

Herregud,barnet klarer ikke tømme meg LITT engang, prøver å pumpe meg men kommer ikke så mye ut og sprengen er der likevel om bare litt kommer ut. Er dette normalt i starten? Er det fordi den ikke har stabilisert seg? Er så redd for at det skal bli tett og/eller betennelse :( barnet spiser hver 2-3 time som det skal.

Det er ikke mye melk. Men brystene blir hovne. Les på ammehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme i går, er mye bedre i dag allerede så mulig at det går fortere enn tre dager for deg også.

 

Anonymkode: a1658...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste sprengen gikk over etter en dag og jeg har nå melk i brystene og de er myke og behagelige igjen, helt til melkesprengen kommer :) 

dere hadde rett ! Tusen takk for hjelp og svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...