Gå til innhold

Frukt og grønnsaker kan spare samfunnet for millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😱 Jeg skjønner at jeg er heldig som har tilgang til innvandrerdrevne grønnsaksbutikker. De prisene du poster her er jo helt ville! Nå kan jeg ikke alle prisene her, men i går kjøpte jeg to paprika for 9 kr (29,90 pr. kg) og en agurk for 14 kr. I tillegg vurderte jeg om jeg skulle ha blomkål, den kostet 16 kr pr. stk.

Jeg kommer ikke til å se på grønnsaksdisken hos Rema engang...

Anonymkode: 5f33d...939

Jeg bor i en av Norges største byer og prisene ligger mellom deres og Juks sin pris, men flere varer er faktisk nærmere Juks sin pris. Da utelukker jeg innvandrerbutikker og tenker på Rema, Kiwi, Extra, Obs når de ikke har tilbudspriser. En paprika koster vel 13 eller 14 kr. Gulrøtter pleier å koste 25-30. En pose salat koster fort 30. Agurk pleier å variere veldig i pris fra gang til gang. Som regel koster den rundt 18-20 kr.

Anonymkode: 57285...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg har skjønt at kolonial ikke leverer til deg, men jeg bruker ofte nettsiden for å sjekke priser. Jeg bruker dem ikke selv heller. 

Jeg zoomet på bildet av blomkålen. Der står det "Italia". Så at dette er noe dem kan ha priset feil i mange år er en mulighet. Skal gi beskjed til butikken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i dag:  1 paprika 11,20.     2 hjertesalat 19,90.     Agurk 19,90.   3 bananer 15,20.    

Anonymkode: 42791...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at frukt og grønt er for dyrt. Vi er en familie som spiser mye grønnsaker til maten, og jeg tror helt ærlig vi kunne halvvert matbudsjettet om vi droppet det. Fristende å spare flere tusen i måneden, men helsemessig merker vi det godt om vi går et par dager uten grønnsaker til maten. Blir tung i magen og slapp i kroppen, så det er en investering. Skjønner likevel at mange må velge det vekk med de prisene som til tider er. 

Anonymkode: e3320...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønnsaker har lite verdi utenfor et komplett kosthold, da kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av næringsstoffer og mineraler. Så selve kostholdet må ordnes. Å introdusere litt grønnsaker og frukt er i beste fall bare et "lappverk" som revner om og om igjen.

Anonymkode: 302c5...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Frukt og grønnsaker har lite verdi utenfor et komplett kosthold, da kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av næringsstoffer og mineraler. Så selve kostholdet må ordnes. Å introdusere litt grønnsaker og frukt er i beste fall bare et "lappverk" som revner om og om igjen.

Anonymkode: 302c5...6f0

Derfor jeg spiser ketogent. Da har det noe for seg å bruke enkelte myke grønnsaker. Det er en hemlighet, som mange aldri vil finne ut av pga de stoler på norske ernæringsråd som er sponset av blant annet planteoljeindustrien (mills)

Anonymkode: 302c5...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.4.2019 den 21.27, Juks skrev:

Hvorfor er dette den minst kostnadseffektive? Du bruker en agurk og en papira på et kneipbrød. Det er jo en realitet. 
Så du mener prisnivået er rettferdig? 
39 kr for en pk gulrøtter. 
22 kr for en agurk.
18 kr for en paprika.
36 kr for en pose spinat.
33 kr for en pose salat.
30 kr for en brokkoli.
34 kr for en blomkål. 
Alle prisene lister jeg opp fra Æ-appen (REMA 1000). Hvis dere mener prisene er feil, ta kontakt med Rema. 

Jøss, hvor bor du egentlig? Sist jeg kjøpte brokkoli på Rema betalte jeg 11,25 med 10% Æ-rabatt, langt unna 30 kroner i hvert fall. 14,31 for agurk. Paprika 13,80 for gul og 11,23 for rød. 26,91 for 1 kg gulrøtter.

Anonymkode: c8898...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 20.52, Juks skrev:

Synd at frukt og grønt er nå så grisedyrt sammenlignet med annet mat at folk flest ser på dette som en eksklusiv vare. 

Veldig enig i dette. Synes frukt og grønt prisene kunne vært kuttet med i alle fall halvparten. 

Hadde spist langt mer frukt og grønt om det var billigere. Sånn det er nå, holder jeg meg kun til noen få sorter. Har ikke råd til 5 om dagen.

Hilsen ung ufør.

Anonymkode: 1c38e...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, hvor bor du egentlig? Sist jeg kjøpte brokkoli på Rema betalte jeg 11,25 med 10% Æ-rabatt, langt unna 30 kroner i hvert fall. 14,31 for agurk. Paprika 13,80 for gul og 11,23 for rød. 26,91 for 1 kg gulrøtter.

Anonymkode: c8898...95b

Det er faktisk så dyrt ja. Merker det er noe billigere i bygdene av og til. Her i byene koster det faktisk det vedkommende over har lista opp.

Anonymkode: 1c38e...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 21.36, Leo skrev:

Lite kostnadseffektivt fordi du tar sikte på å dekke behovet ditt for frukt og grønt med svært dyre varer. Det er ikke noe problem å spise brød med skinke og ta en skive kålrot til "dessert". Hvis man da altså vil spare penger. 

Og de prisene du lister opp er sikkert fra Æ-appen, men jeg har aldri sett slike priser i butikk. Sist jeg kjøpte blomkål betalte jeg 34 kroner for tre stykker og brokkoli kostet 10 kroner pr. stk. der jeg handlet i går og det var på en helt vanlig Extra-butikk. 

Men ikke alle liker brød med skinke. Det burde ikke være nødvendig å mangle den nødvendige næringen fra frukt og grønt, bare for å spare noen kroner.

Anonymkode: 1c38e...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke alle liker brød med skinke. Det burde ikke være nødvendig å mangle den nødvendige næringen fra frukt og grønt, bare for å spare noen kroner.

Anonymkode: 1c38e...38f

Innlegget du siterte var et svar til en spesifikk bruker og ut over det forstår jeg dessverre ikke hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville det ikke være meg i mot om frukt og grønnsaker ble billigere og det ville temmelig sikkert øke forbruket. Det virker også som om noen her har forstått det slik at fem om dagen betyr fem forskjellige typer frukt og grønt hver dag. Selvfølgelig bør man variere litt med tanke på hva man spiser, men det skjer jo helt av seg selv hvis man for eksempel forholder seg til hva som er i sesong og dermed gjerne er billig. 

Men at det er voldsomt dyrt å inkludere en høy andel av frukt og, spesielt, grønnsaker i kostholdet er jeg ikke enig i. Enkelte ting er forholdsvis billige året rundt, for eksempel løk, kålrot, gulrot (Sjekket i går og en kilo av de rimeligste koster kr. 16,90 på Kiwi), selleri og purre. Disse kan man bruke som basis i veldig mange retter og dermed bruke mindre av andre, dyrere, ingredienser som bl.a. kjøtt. Tomater på boks er også tomater og ofte billig. Dyrere grønnsaker som for eksempel paprika bruker man betydelig mindre av og da som smakstilsetning. Frosne grønnsaker har også fått god kvalitet etter hvert og er fullt ut akseptable både smaks- og ernæringsmessig til hverdags. (En pose blomkål og brokkoli gratinert med litt hvit saus og en osterest er for eksempel perfekt som både en rett alene eller som tilbehør til kjøtt/fisk og frossen spinat er utmerket som tilsetning i bl.a. tomatsaus og smoothie). Frossen frukt og bær finnes det også mange varianter av og det burde ikke være noe problem å dekke behovet for frukt/bær for en tier om dagen.

For ikke å snakke om tørkede linser, erter og bønner. De regnes vel ikke blant "5 om dagen" av en eller annen grunn, men det er i høyeste grad rene, billige råvarer med opprinnelse i planteriket. Poteter inngår heller ikke, men de er fremdeles en rotfrukt som inneholder fiber og viktige næringsstoffer. 

Så ja, det ville helt sikkert være bra for folkehelsen om vi fikk billigere frukt og grønnsaker, men det er minst like viktig med kunnskap om hva man bør/kan spise og hvordan tilberede det! 

 

Endret av Leo
Et "ikke" som manglet...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2019 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Jeg spiser hvertfall mye mye mer av frukt og grønt etter at jeg skaffet meg trumf og ble pluss medlem hos Kiwi. Det har jeg tjent en del 1000 lapper på og fått tilbake betalt på min konto. 

Sånn sett stemmer det ts skriver.

Anonymkode: b1a42...3d3

Du tjener ikke penger på å kjøpe ting. Men akkurat når det gjelder frukt og grønt, tjener nok helsa di på at du kjøper og spiser det.

Anonymkode: 69d5f...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.4.2019 den 17.47, AnonymBruker skrev:

En ny studie fra Tufts University viser at det å subsidiere frukt og grønnsaker for folk reduserer sykdom så mye at man faktisk vil tjene på det:

"Researchers at Tufts University made the case that subsidized fruits and vegetables could prevent millions of cases of chronic diseases.Roughly 70% of diseases in the U.S. are chronic and lifestyle-driven, according to the CDC, and nearly half of the population has one or more chronic health conditions, such as diabetes, asthma, heart disease, obesity, or cancer."
https://www.fastcompany.com/90323580/prescribing-fruits-and-veggies-would-save-100-billion-in-medical-costs?fbclid=IwAR3VEbMqNmOw4asHjRXQPFcSP7jd-iTnR0zOXCMgg405V1a0iSAhWxvJrzk

Anonymkode: af168...ed4


Det er jo ikke direkte overførbart når du bruker en studie som tar for seg situasjonen i USA – først, når du snakker om millioner, mener du da de millioner av sykdomstilfeller, eller snakker du om beløp? I artikkelen nevnes, som i sitatet ditt, millioner av sykdomstilfeller, men "billions" som summer å spare. Tall som ikke er direkte overførbare til bittelille Norge.

I USA har de i tillegg langt, langt større problemer med ekstrem fattigdom enn her til lands, mange lever for veldig lite, og for dem er tilgangen på billig fastfood/industrimat gjerne alternativet de har for å bli mette. Nå har vi riktignok et problem med økonomisk ulikhet og mennesker som genuint har for lav inntekt til å kunne kjøpe matvarene de ønsker i Norge også, men ikke i nærheten av i samme skala. Og, min opplevelse av matpriser her i Norge er at junkfood og ferdigmat som Fjordland, Pizza og snacks/godterier, er dyrt mat å spise seg mett på. Klart man her kan velge aller billigste variantene, men som mange i tråden har påpekt, det kan man gjøre med grønnsaker også. Vi spiser enormt mye grønnsaker, men tilpasser etter sesong, etter tilbud, og sparer endel på å ikke kjøpe særlig mye ferdigmat/snop/snacks.

Jeg sier ikke at ikke frukt og grønt ikke gjerne kunne vært billigere, men så ille som enkelte i denne tråden skal ha det til at det er, opplever ikke jeg det som.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor jeg spiser ketogent. Da har det noe for seg å bruke enkelte myke grønnsaker. Det er en hemlighet, som mange aldri vil finne ut av pga de stoler på norske ernæringsråd som er sponset av blant annet planteoljeindustrien (mills)

Anonymkode: 302c5...6f0

Den påstanden på slutten der er vel såpass kontroversiell at du nok bør dokumentere den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen tvil om at frukt og grønt er for dyrt. Vi er en familie som spiser mye grønnsaker til maten, og jeg tror helt ærlig vi kunne halvvert matbudsjettet om vi droppet det. Fristende å spare flere tusen i måneden, men helsemessig merker vi det godt om vi går et par dager uten grønnsaker til maten. Blir tung i magen og slapp i kroppen, så det er en investering. Skjønner likevel at mange må velge det vekk med de prisene som til tider er. 

Anonymkode: e3320...985

Nettopp. Frukt og grønt er veldig viktig og folk hadde vært friskere om vi hadde spist mer av det.

Tenk om vi hadde spist/drukket mer av ting som vannmeloner, kokosnøttvann og friskpresset appelsinjuice istedenfor de mengdene med brus og lettbrus som folk konsumerer? Det hadde gjort en sinnssyk forskjell.

Anonymkode: af168...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler heller det jeg må for et variert kosthold, så får andre gjøre som de vil.

Anonymkode: ab4ad...815

Er for så vidt enig med deg, men ikke alle har det valget. Maten er ganske enkelt for dyr.

Anonymkode: 1c38e...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...