Gå til innhold

definisjon på psykisk vold i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å svare på fordi dette vil være så individuelt.. jeg har dessverre vært i en destruktiv relasjon, men ønsker ikke å bruke ord som psykisk vold eller psykopati.. imidlertid ble det slik at det var alltid jeg som sa "unnskyld" - uansett og gikk med en følelse av skyld for alt som gikk galt mellom oss. Ting som "jeg tenkte å overraske deg med en date, men fordi du er sånn og sånn har jeg ikke lenger lyst.." eller "du er ikke den jeg trodde du var!" eller "må du alltid.." "du elsker ikke deg selv!" "se på hvordan du er blitt i det siste!" "du overdriver og alt så alt for følsom - kanskje du trenger hjelp?" "jeg er helt sikker du er psykisk syk"

Sike ting. ikke noen direkte trusler eller vold, men likevel en utrolig vond og kjip situasjon å ha et menneske som du elsker si ting som dette. Angripe dine følelser og selve kjernen av hvem du er.. Dersom du føler at skyld og frykt for å bli forlatt og adlri bli elsket igjen og behov for å være noe annet enn det du er.. men også generell følelse av å ha tapt deg selv -  kom deg bort og ikke snu deg tilbake :)

Anonymkode: dd265...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å svare på fordi dette vil være så individuelt.. jeg har dessverre vært i en destruktiv relasjon, men ønsker ikke å bruke ord som psykisk vold eller psykopati.. imidlertid ble det slik at det var alltid jeg som sa "unnskyld" - uansett og gikk med en følelse av skyld for alt som gikk galt mellom oss. Ting som "jeg tenkte å overraske deg med en date, men fordi du er sånn og sånn har jeg ikke lenger lyst.." eller "du er ikke den jeg trodde du var!" eller "må du alltid.." "du elsker ikke deg selv!" "se på hvordan du er blitt i det siste!" "du overdriver og alt så alt for følsom - kanskje du trenger hjelp?" "jeg er helt sikker du er psykisk syk"

Sike ting. ikke noen direkte trusler eller vold, men likevel en utrolig vond og kjip situasjon å ha et menneske som du elsker si ting som dette. Angripe dine følelser og selve kjernen av hvem du er.. Dersom du føler at skyld og frykt for å bli forlatt og adlri bli elsket igjen og behov for å være noe annet enn det du er.. men også generell følelse av å ha tapt deg selv -  kom deg bort og ikke snu deg tilbake :)

Anonymkode: dd265...738

På hvilken måte er ikke dette psykisk vold? Fikk han deg til å føle som om det var du som var roten til alt feil? 

Anonymkode: 97f2d...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å svare på fordi dette vil være så individuelt.. jeg har dessverre vært i en destruktiv relasjon, men ønsker ikke å bruke ord som psykisk vold eller psykopati.. imidlertid ble det slik at det var alltid jeg som sa "unnskyld" - uansett og gikk med en følelse av skyld for alt som gikk galt mellom oss. Ting som "jeg tenkte å overraske deg med en date, men fordi du er sånn og sånn har jeg ikke lenger lyst.." eller "du er ikke den jeg trodde du var!" eller "må du alltid.." "du elsker ikke deg selv!" "se på hvordan du er blitt i det siste!" "du overdriver og alt så alt for følsom - kanskje du trenger hjelp?" "jeg er helt sikker du er psykisk syk"

Sike ting. ikke noen direkte trusler eller vold, men likevel en utrolig vond og kjip situasjon å ha et menneske som du elsker si ting som dette. Angripe dine følelser og selve kjernen av hvem du er.. Dersom du føler at skyld og frykt for å bli forlatt og adlri bli elsket igjen og behov for å være noe annet enn det du er.. men også generell følelse av å ha tapt deg selv -  kom deg bort og ikke snu deg tilbake :)

Anonymkode: dd265...738

Det er psykisk vold i en form som typisk er vanskelig å identifisere. Det er skjult og vanskelig for offer å sette ord på fordi han ikke bruker de typiske utsagnene som for eksempel: du er en idiot, feit eller du klarer aldri noen ting/er dum. 

Anonymkode: d2b68...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er psykisk vold i en form som typisk er vanskelig å identifisere. Det er skjult og vanskelig for offer å sette ord på fordi han ikke bruker de typiske utsagnene som for eksempel: du er en idiot, feit eller du klarer aldri noen ting/er dum. 

Anonymkode: d2b68...0fb

Ikke meg som skrev det innlegget over, men kjente meg igjen, så vil dele.

Volden er så skult, at er ødeleggende over tid, i mitt tilfelle så var det nedsettende kommentarer forkledt som tull, også sagt i tredjeperson. Det var tåkelegging ( ikke få svar på vanlige spørsmål ) det var samtaler som "ikke førte noen sted" og når jeg stilt videre vanlige spørsmål, måtte jeg ikke bli "needy"

Det var konstruerte episoder for å få meg til og reagere følesesmessig, som "å gå fra meg" Det var og pluselig ( uten forsvarsel snakke over hodet på meg ( sint: du får ingenting av meg! / eller ta dynen over hodet på meg, plutselig sint.

fikk høre at alt var min feil, derfor han holdt igjen ( jeg reagerte bare på å bli kalt easy come, easy go, luremus, ikke få skikkelig svar på vanlige spørsmål/ det andre jeg har fortalt om, pluss mer.

 

Anonymkode: 338e3...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et forhold hvor jeg har vært utsatt for psykisk vold, iallfall min definisjon av psykisk vold. 

Dette er en kristen mann. Jeg ble ofte fortalt at Gud ikke bryr seg om meg. At jeg er ei bitch. At jeg skal passe meg, fordi ellers... Jeg er djevelen selv. Jeg er dum. Jeg er en slange. At livet mitt kom til å bli kort. At jeg kom til å brenne i helvete. Jeg skal passe meg for konsekvensene hans etc. 

Jeg ble også dyttet, klypt, slengt vekk og spyttet på. Forhindret i å gå i min egen bursdag som ble holdt av venninner (for han ville ikke være barnevakt for egne barn, så da kom han bare til å gå hjemmefra) osv. 

Når man er usikker selv på om man er i et forhold med psykisk (eller fysisk vold), og går konstant rundt med en klump i magen for hvordan partneren er i dag, om det blir en grei dag, om man sier noe feil, eller i mitt tilfelle hvor jeg begynte å lure på om det var jeg som holdt på å bli gal, så kom deg vekk. Det er ikke verd det. 

Anonymkode: e5fb2...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.4.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å svare på fordi dette vil være så individuelt.. jeg har dessverre vært i en destruktiv relasjon, men ønsker ikke å bruke ord som psykisk vold eller psykopati.. imidlertid ble det slik at det var alltid jeg som sa "unnskyld" - uansett og gikk med en følelse av skyld for alt som gikk galt mellom oss. Ting som "jeg tenkte å overraske deg med en date, men fordi du er sånn og sånn har jeg ikke lenger lyst.." eller "du er ikke den jeg trodde du var!" eller "må du alltid.." "du elsker ikke deg selv!" "se på hvordan du er blitt i det siste!" "du overdriver og alt så alt for følsom - kanskje du trenger hjelp?" "jeg er helt sikker du er psykisk syk"

Sike ting. ikke noen direkte trusler eller vold, men likevel en utrolig vond og kjip situasjon å ha et menneske som du elsker si ting som dette. Angripe dine følelser og selve kjernen av hvem du er.. Dersom du føler at skyld og frykt for å bli forlatt og adlri bli elsket igjen og behov for å være noe annet enn det du er.. men også generell følelse av å ha tapt deg selv -  kom deg bort og ikke snu deg tilbake :)

Anonymkode: dd265...738

Akkurat spnnja! Du beskriver det godt! Nå er det 6 mnd siden det ble slutt og jeg føler meg nesten nyfrelst 🤣😅 kjenner meg sterk og trygg! Utrolig godt!

Anonymkode: 397c5...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...