Gå til innhold

definisjon på psykisk vold i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Menn m sinne-problemer har jo fått hjelp hos alternativ til vold feks. 

Anonymkode: 70a10...dbf

Alle med så store problemer at de sparker kjæresten, bør få hjelp. Helst i går.

Anonymkode: 6603b...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke tro det helt. Folk har flere nyanser enn det. 

Menn m sinne-problemer har jo fått hjelp hos alternativ til vold feks. Så det betyr de har mønstre de kan endre og det ikke er en personlighet de er født med. 

Bak aggresjon ligger jo ofte sorg. Angrep er det beste forsvar. 

Anonymkode: 70a10...dbf


Desverre så er ikke statestikken til vellykket rehabilitering fra menn hverken som har gått i sinnemestring eller på Alternativ til Vold særlig høy. De aller aller fleste forandrer seg ikke, og selvom du har rett i at det hos mange kommer fra en form for sorg og egen traumeproblematikk (oppvekst) så kan man ikke bruke det for å forklare den psykiske eller fysiske volden, for det blir å fraskrive de ansvaret og bagatellisere handlingene. 
En gjenganger er at de snakker om følelse av manglende kontroll i livet, og da ser man sammenhengen på hvordan det brukes for å få kontroll over noen andre.  Det er ikke bare psykopater, narssissister og sosiopater som utelukkende går etter det å få makt over andre , i en verden hvor kvinner fortsatt blir sett ned på i større eller mindre grad av menn så er også helt vanlige menn hekta på den makten. Man gjør ikke sånne ting mot noen man elsker, psykisk og fysisk vold er systematisk og ikke en engangsgreie. De elsker makten, ikke partneren. Men de er selvsagt glad i partneren, tryggheten av å vite noen elsker de, godene det gir de å ha en som gir de omsorg, men det er makten som driver de videre i forholdet. 
Det er derfor omtrent alle sammen blir enda mer truende og intens når de starter å miste makten, spille på alle følelser for å få den tilbake, finne opp scenarioer og si at de har det så vondt at de vil dø bare for å få sympati og makten tilbake, og når de ikke får denne makten opprettholdt søker de etter andre offere for å overlappe med. Da er det ikke kjærligheten som holder han der.

Anonymkode: db5c2...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehh NEI. Ingenting av dette er noe i nærheten av psykisk vold!! Ved tilfeller som dette her ligger problemet hos en selv. Da er man en egoist som ikke bør være i forhold med noen som helst, da et forhold er sammarbeid og enkelte forsakelser fra begge parter for at begge skal ha det bra. Hvis man ikke vil tilpasse seg andre og bare vil gjøre som man vil har man full anledning til det, med å være SINGEL. 

Anonymkode: 3749d...421

Dette er jeg sterkt uenig i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Desverre så er ikke statestikken til vellykket rehabilitering fra menn hverken som har gått i sinnemestring eller på Alternativ til Vold særlig høy. De aller aller fleste forandrer seg ikke, og selvom du har rett i at det hos mange kommer fra en form for sorg og egen traumeproblematikk (oppvekst) så kan man ikke bruke det for å forklare den psykiske eller fysiske volden, for det blir å fraskrive de ansvaret og bagatellisere handlingene. 
En gjenganger er at de snakker om følelse av manglende kontroll i livet, og da ser man sammenhengen på hvordan det brukes for å få kontroll over noen andre.  Det er ikke bare psykopater, narssissister og sosiopater som utelukkende går etter det å få makt over andre , i en verden hvor kvinner fortsatt blir sett ned på i større eller mindre grad av menn så er også helt vanlige menn hekta på den makten. Man gjør ikke sånne ting mot noen man elsker, psykisk og fysisk vold er systematisk og ikke en engangsgreie. De elsker makten, ikke partneren. Men de er selvsagt glad i partneren, tryggheten av å vite noen elsker de, godene det gir de å ha en som gir de omsorg, men det er makten som driver de videre i forholdet. 
Det er derfor omtrent alle sammen blir enda mer truende og intens når de starter å miste makten, spille på alle følelser for å få den tilbake, finne opp scenarioer og si at de har det så vondt at de vil dø bare for å få sympati og makten tilbake, og når de ikke får denne makten opprettholdt søker de etter andre offere for å overlappe med. Da er det ikke kjærligheten som holder han der.

Anonymkode: db5c2...0d1

Jobber du med dette siden du henviser til statistikk på mislykket behandling ? 

 

Igjen tror jeg det er mer nyansert. Man kan få psykisk sykdom pga fysisk biokjemisk ubalanse også. 

Et lite eksempel, folk med høyt blodtrykk er mer eksplosive enn folk med balansert blodtrykk. 

Kvinner med pms eller enda verre PMDD er i emosjonell ubalanse som ikke har noen ytre årsak. Det er det indre som endrer seg ikke omgivelsene. 

Du nevner «systematisk vold/ makt-misbruk», dette er jo noe annet enn en person som tipper over i aggresjon fordi vedkommende føler seg presset opp i et hjørne og ikke klarer å kommunisere følelsene sine. 

 

Jeg forsvarer ikke vold, men jeg ønsker å se personen bak handlingene. De fleste har en grunn til at de er som de er. Å utøve vold sees ned på i samfunnet vårt , man «mister jo kontroll» og det er tabubelagt i seg selv - så mange orker vel ikke stå i skammen og søke hjelp heller , ei heller klarer å erkjenne dette ? 

Jeg vet ikke hvordan behandlingsforløpet på atv er. 

Ingen skal måtte finne seg i vold. Jeg tror bare mye av den type vold som oppstår i krangler mellom partnere ikke nødvendigvis er rettet personlig mot partneren , den er mer et uttrykk for sorg/ frykt / tap av kontroll. 

Anonymkode: 70a10...dbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du med dette siden du henviser til statistikk på mislykket behandling ? 

 

Du nevner «systematisk vold/ makt-misbruk», dette er jo noe annet enn en person som tipper over i aggresjon fordi vedkommende føler seg presset opp i et hjørne og ikke klarer å kommunisere følelsene sine. 

 

Jeg forsvarer ikke vold, men jeg ønsker å se personen bak handlingene. De fleste har en grunn til at de er som de er. Å utøve vold sees ned på i samfunnet vårt , man «mister jo kontroll» og det er tabubelagt i seg selv - så mange orker vel ikke stå i skammen og søke hjelp heller , ei heller klarer å erkjenne dette ? 

Jeg vet ikke hvordan behandlingsforløpet på atv er. 

Ingen skal måtte finne seg i vold. Jeg tror bare mye av den type vold som oppstår i krangler mellom partnere ikke nødvendigvis er rettet personlig mot partneren , den er mer et uttrykk for sorg/ frykt / tap av kontroll. 

Anonymkode: 70a10...dbf


Ja, jeg er kurset over 6 måneder i opplysningsarbeid om vold i nære relasjoner, senter for alternativ til vold deltok også som en av de flere kurslederne og har også vært med å sette opp sinnemestringsgrupper, og også vært på den pårørende siden før det.  Det du skriver med en person som tipper over fordi han føler seg presset opp i et hjørne, ja alle kan snappe en gang, men når man snakker om vold i forhold, psykisk eller fysisk, så er det ikke en engangshendelse man snakker om men oftest gjentakende atferd og som gjennomsyrer forholdet også de periodene det ikke utøves direkte vold. Det kalles voldssirkelen, der man vet at det kommer igjen og venter på neste gang og må gjøre tiltak som begrenser en selv for å prøve å unngå at det skjer igjen. 
Det er ikke den utsatte som skal gjøre tiltak for å unngå at det skjer igjen, en mann som "mister kontroll fordi han ikke klarer å kommunisere følelsene sine" har nok kjærlighet og empati for kjæresten sin til å trekke seg vekk når han kjenner aggresjonen kommer og han vet at han har snappet og gjort skade før, eller han tar seg i det når han begynner å trakassere fordi han vet at det er galt og elsker sin partner og ønsker ikke nedsnakke sin partner. 

Dette med å fokusere mer på å se personen bak handlingene enn å se på handlingene er en farlig tankegang. En veldig naturlig, men desverre farlig tankegang. Alle kvinner i voldelige (vold=psykisk eller fysisk) forhold gjør nettopp dette og det er derfor de blir så lenge, man prøver å forstå hvorfor, syntes synd på han for egne problemer, traumer, unnskylder handlingene hans, prøver å "kurere han", tenker at han kan forandre seg om man bare gir han tid og kjærlighet nok. 
Så blir de utsatt for mer vold selv, mens mannen ikke forandrer seg. Det er som regel perioder etter krangler og sinnemestringskurs hvor de oppfører seg snille som et lam og det gir håp igjen, det lever man på neste gang han starter igjen, så unnskylder man det med at "nå har han jo vært så flink i noen uker, jeg må bare støtte han gjennom denne behandlingen for det er han det er synd på og han som er offeret". Det er både feil, og farlig tankegang. 

 

Anonymkode: db5c2...0d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også si at det er mangel på trygghet. Er det noe i forholdet som gjør deg utrygg, redd, føler du hele tiden må tilpasse deg for at den andre skal være fornøyd og ikke straffe deg på en eller annen måte, ikke nødvendigvis med fysisk vold.

 

Anonymkode: 8e17f...52b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen skal måtte finne seg i vold. Jeg tror bare mye av den type vold som oppstår i krangler mellom partnere ikke nødvendigvis er rettet personlig mot partneren , den er mer et uttrykk for sorg/ frykt / tap av kontroll. 

Anonymkode: 70a10...dbf

Det spiller til slutt ingen rolle hvorfor kjæresten slår deg. Det gjør like vondt uansett. 

Anonymkode: 6603b...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så kjæresten min er utro og jeg reagerer på det hvor han nekter og kaller meg sykelig sjalu og går til kompiser og legger frem kun versjonen at jeg er sjalu, og ikke alt han driver på med som fører til sjalusi slik at jeg blir fremstilt verst mulig og han får medhold fra kompiser om at jeg er sykelig sjalu. 

Han ble selv sjalu ved en misforståelse der jeg jeg hadde trykka hjerte på et flere år gammelt bilde på Facebook til en ekskjæreste og da trua han meg med både barnevernet (for å være fæl mot meg) og at han skulle få naboene til å trakassere meg, og da svarte jeg at han er stygg mot meg og da bygde han videre på det og mente jeg kritiserte utseendet hans og det bare baller seg på. Alt jeg sier blir vridd på, og må bare finne meg i alt. Kan ikke svare for meg for da blir han bare verre og vrir på alt. Hva er det da?

Anonymkode: e3b5e...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja, jeg er kurset over 6 måneder i opplysningsarbeid om vold i nære relasjoner, senter for alternativ til vold deltok også som en av de flere kurslederne og har også vært med å sette opp sinnemestringsgrupper, og også vært på den pårørende siden før det.  Det du skriver med en person som tipper over fordi han føler seg presset opp i et hjørne, ja alle kan snappe en gang, men når man snakker om vold i forhold, psykisk eller fysisk, så er det ikke en engangshendelse man snakker om men oftest gjentakende atferd og som gjennomsyrer forholdet også de periodene det ikke utøves direkte vold. Det kalles voldssirkelen, der man vet at det kommer igjen og venter på neste gang og må gjøre tiltak som begrenser en selv for å prøve å unngå at det skjer igjen. 
Det er ikke den utsatte som skal gjøre tiltak for å unngå at det skjer igjen, en mann som "mister kontroll fordi han ikke klarer å kommunisere følelsene sine" har nok kjærlighet og empati for kjæresten sin til å trekke seg vekk når han kjenner aggresjonen kommer og han vet at han har snappet og gjort skade før, eller han tar seg i det når han begynner å trakassere fordi han vet at det er galt og elsker sin partner og ønsker ikke nedsnakke sin partner. 

Dette med å fokusere mer på å se personen bak handlingene enn å se på handlingene er en farlig tankegang. En veldig naturlig, men desverre farlig tankegang. Alle kvinner i voldelige (vold=psykisk eller fysisk) forhold gjør nettopp dette og det er derfor de blir så lenge, man prøver å forstå hvorfor, syntes synd på han for egne problemer, traumer, unnskylder handlingene hans, prøver å "kurere han", tenker at han kan forandre seg om man bare gir han tid og kjærlighet nok. 
Så blir de utsatt for mer vold selv, mens mannen ikke forandrer seg. Det er som regel perioder etter krangler og sinnemestringskurs hvor de oppfører seg snille som et lam og det gir håp igjen, det lever man på neste gang han starter igjen, så unnskylder man det med at "nå har han jo vært så flink i noen uker, jeg må bare støtte han gjennom denne behandlingen for det er han det er synd på og han som er offeret". Det er både feil, og farlig tankegang. 

 

Anonymkode: db5c2...0d1

Så hva er din konklusjon ? At alle disse mennene er farlige egoister som burde forlates alene i skogen for å dø- eller finnes det en løsning på dette ? 

Anonymkode: 70a10...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så kjæresten min er utro og jeg reagerer på det hvor han nekter og kaller meg sykelig sjalu og går til kompiser og legger frem kun versjonen at jeg er sjalu, og ikke alt han driver på med som fører til sjalusi slik at jeg blir fremstilt verst mulig og han får medhold fra kompiser om at jeg er sykelig sjalu. 

Han ble selv sjalu ved en misforståelse der jeg jeg hadde trykka hjerte på et flere år gammelt bilde på Facebook til en ekskjæreste og da trua han meg med både barnevernet (for å være fæl mot meg) og at han skulle få naboene til å trakassere meg, og da svarte jeg at han er stygg mot meg og da bygde han videre på det og mente jeg kritiserte utseendet hans og det bare baller seg på. Alt jeg sier blir vridd på, og må bare finne meg i alt. Kan ikke svare for meg for da blir han bare verre og vrir på alt. Hva er det da?

Anonymkode: e3b5e...5b8

Jeg tror ikke folk som ikke har kjent det sinnet og vært aggressive kan nå frem til en som sliter m Det nå. Jeg tror de kursene du har vært på og andre slike opplegg behandler symptomene og ikke årsaken 

Anonymkode: 70a10...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke folk som ikke har kjent det sinnet og vært aggressive kan nå frem til en som sliter m Det nå. Jeg tror de kursene du har vært på og andre slike opplegg behandler symptomene og ikke årsaken 

Anonymkode: 70a10...dbf

Sorry siterte feil person dette var til ab ....0d1

Anonymkode: 70a10...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du med dette siden du henviser til statistikk på mislykket behandling ? 

 

Igjen tror jeg det er mer nyansert. Man kan få psykisk sykdom pga fysisk biokjemisk ubalanse også. 

Et lite eksempel, folk med høyt blodtrykk er mer eksplosive enn folk med balansert blodtrykk. 

Kvinner med pms eller enda verre PMDD er i emosjonell ubalanse som ikke har noen ytre årsak. Det er det indre som endrer seg ikke omgivelsene. 

Du nevner «systematisk vold/ makt-misbruk», dette er jo noe annet enn en person som tipper over i aggresjon fordi vedkommende føler seg presset opp i et hjørne og ikke klarer å kommunisere følelsene sine. 

 

Jeg forsvarer ikke vold, men jeg ønsker å se personen bak handlingene. De fleste har en grunn til at de er som de er. Å utøve vold sees ned på i samfunnet vårt , man «mister jo kontroll» og det er tabubelagt i seg selv - så mange orker vel ikke stå i skammen og søke hjelp heller , ei heller klarer å erkjenne dette ? 

Jeg vet ikke hvordan behandlingsforløpet på atv er. 

Ingen skal måtte finne seg i vold. Jeg tror bare mye av den type vold som oppstår i krangler mellom partnere ikke nødvendigvis er rettet personlig mot partneren , den er mer et uttrykk for sorg/ frykt / tap av kontroll. 

Anonymkode: 70a10...dbf

Jeg tror veldig mange som er sammen med noen som utsetter de for fysisk/psykisk/emosjonell mishandling, ser at det er et menneske de er glad i - med både problemer og mange gode kvaliteter. Det er nok et problem at man fokuserer så mye på den som har det så vanskelig at det "utlades" ved å bruke vold som skader - at de ikke selv innser hvor mye det faktisk påvirker de selv. Så lenge man lever i det - så klarer man ikke se hele bildet. Det er lettere å prøve å støtte, endre seg selv, ta på seg ansvar, finne strategier ....

Jeg tror at når man først har blitt veldig redd den man bør føle seg trygg med, så blir det å redde forholdet slik at begge har det godt veldig vanskelig. Det betyr for meg ikke at den som har utøvet vold ikke kan endre seg. H*n kan lære å takle og uttrykke egne følelser på en annen måte. Allikevel vil den som har vært utsatt, reagere mer instinktivt - for å prøve å sikre at situasjonen ikke eskalerer. Det igjen kan være vanskelig å forholde seg til for en som prøver å endre/har endret reaksjonsmåter. Det kan trigge nye utbrudd, fordi det føles urettferdig eller nytteløst.

Hvor skadet man har blitt i et slikt forhold, tror jeg mange ikke forstår før etter lang tid.

Anonymkode: 088ee...580

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 0.59, AnonymBruker skrev:

ja hva er noen av tegnene på at man er i et psykisk vold forhold?

Anonymkode: 97f2d...24b

At du for eksempel føler ubehag og tilpasser deg for å unngå ubehaget.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det værste var den skulte psykiske mishandlingen.

nedsettende kommentarer forkledt som "tull", når jeg konfronterte han om hva han hadde gjort mot meg ,så sa han:"det har jeg aldri gjort" og at jeg fortalte han om det (episoder ) viste hvem jeg egentlig var.

Holde meg for narr over lang tid, og når han endelig har fått meg så dumpe meg ( da han var avslørt ) 

Forlot meg plutselig/ ble irritert helt uten videre, alt var til slutt feil med meg.

Alt var min feil, egenskaper med meg gjorde at han så et forhold bli "umulig" ( for jeg gjennomskuet han ) hadde jeg ikke gjort det, hadde han fortsatt "manuskriptet sitt" han prøvde aktivt og ødelegge meg, kamuflert som "tull" "små kommentarer" "sjalusifabrikkering" og hele tiden "aldri være god nok" 

Små handlinger der han var "snill" skulle veie opp for mishandlingen, tåkelegge meg.

Mistet meg selv, ble hektet, aldri aldri mer.

Anonymkode: 338e3...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jabx skrev:

At du for eksempel føler ubehag og tilpasser seg for å unngå ubehaget.

 

Kjenner meg igjen i dette.

Og når jeg ikke tilpasset meg mer, så dumpet han meg, og alt var min feil.

Anonymkode: 338e3...c7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...