Gå til innhold

Et spm til dere som trener regelmessig og stort sett spiser sunt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte spiser du noe usunt? Og hvordan følelse sitter du igjen med etter å ha spist enten for mye eller noe altfor søtt, typ spist to kakestykker? Blir du skuffet over deg selv, planlegger du å løpe masse dagen etter for å forbrenne vekk kaloriene eller hvordan gjør du det? 

Spør fordi jeg ikke klarer å ha et sunt forhold til det å unne meg noe usunt, typ en bolle engang i blant. Skal jeg først ha i meg noe usunt, så spiser jeg gjerne 5 boller, en plate med sjokolade og litt mer. 

Anonymkode: aa9c5...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte spiser du noe usunt? Og hvordan følelse sitter du igjen med etter å ha spist enten for mye eller noe altfor søtt, typ spist to kakestykker? Blir du skuffet over deg selv, planlegger du å løpe masse dagen etter for å forbrenne vekk kaloriene eller hvordan gjør du det? 

Spør fordi jeg ikke klarer å ha et sunt forhold til det å unne meg noe usunt, typ en bolle engang i blant. Skal jeg først ha i meg noe usunt, så spiser jeg gjerne 5 boller, en plate med sjokolade og litt mer. 

Anonymkode: aa9c5...b58

Dette har jeg slitt med selv og måtte jobbe hardt for å klare å spise noe usunt uten dårlig samvittighet. Jeg pleide å spise mindre dagen etter jeg hadde spist for mye og fordi vekta ikke forandret seg tenkte jeg at det var på grunn av fasting. Jeg hadde et lavt selvbilde og la for mye fokus på kropp og selvbilde mitt var avhengig av kroppen min. Denne falske kontrollen medførte mye angst og stress.

Jeg fikk alltid høre av andre at en dag med ekstra kalorier ikke utgjorde en forakjell, men jeg stolte ikke på det. For ca tre år siden dro jeg på en bursdag og spiste et kakestykke og planla å kutte ut 500 kalorier dagen etter. Dette lot seg ikke gjøre og jeg fikk et angstanfall. Jeg begynte å skjønne at det jeg holdt på med ødela meg og sluttet å kompensere. I begynnelsen var det vondt og stressende, men etterhvert som jeg så at vekta var stabil til tross for at jeg ikke spiste nøyaktig det samme hver dag følte jeg på mindre stress og ubehag. Nå går jeg i terapi og har fortsatt litt problemer, men jeg har det mye bedre enn jeg hadde det. I tillegg har ikke noen utskeielser noe å si på vekta og helsa er mye bedre.

Anonymkode: 9b382...606

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seg dveler ikke ved det, og prøver bare å redusere inntaket av usunn mat eller kutte det helt ut fremover. Med mindre du er topp-atlet kan jeg ikke se at det spiller noen rolle, så lenge du er sunn ellers og bare skeier ut i blant. 

Anonymkode: 34e4f...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet bunner i at du deler inn mat i sunt og usunt. Og at du "unner deg" - et forferdelig uttrykk, du kan jo spise akkurat hva du vil - og det du unner deg, er mat du tenker på som usunn, altså ikke bra for deg. Alt på usunt-lista er dermed i utgangspunktet feil å innta, uansett hvor lite eller sjelden, så når du først tillater deg å spise fra den lista, tenker du at nå er alt likevel gått til helvete, så da er det like greit å bare kjøre på. Ikke rart om du er stresset. Du er i en dyp konflikt der du dras mellom det du aller helst vil ha, og det du synes du bør spise, mellom det som er lov å spise, og det du burde styre unna. Det ironiske er at det dermed blir likhetstegn mellom deilig og farlig, og mellom sunt og vondt. Med et mer avslappet forhold til mat, vil det meste smake godt, og likevel føles helt greit å stoppe før man har spist altfor mye. Anbefaler virkelig å ha det som mål.

Anonymkode: c0d2c...9d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du spiser i tillegg til eller i stedenfor mat... Jeg blir mett, så for meg blir det i stedet for. Tenker ikke så mye over det. Spiser sikkert usunt hver dag. Er godtoman. Men trener regelmessig og veier 46 kg, og spiser ganske mye. Så mettheten stopper meg. Ikke overtenk :) en sunn kropp er en frisk kropp, og hvem bryr seg om det blir to kakestykker en dag og grovbrød neste-så lenge du greier å trene og fungere i hverdagen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det problemet oppstår. Når man kategoriserer maten etter ja og nei mat. Jeg tenker at det er kanskje det dummeste du kan gjøre, og fører med seg en hel masse negative assosiasjoner. Jeg prøver å spise det kroppen min har godt av, trener for å holde formen ved like, og fokuserer på at man ikke skal trene for å fortjene noe godt, eller sitte igjen med dårlig samvittighet etter å ha spist noe usunt. Alt med måte, balanse og sunt fokus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koser meg hvis jeg vil. Spiser stort sett sunt ellers og trener 3-5 ganger i uka. Får aldri dårlig samvittighet nei. Har gått opp 3 kg de siste to årene. Fått et mye mer avslappa forhold til mat med alderen. Tror nok ikke jeg kommer til å ese ut. Men ser liksom ikke vitsen med å tyne meg for å holde meg superslank eller «tynn» som jeg var for ett par-tre år siden.. 

Anonymkode: 1c5d2...f81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Spiser bare noe usunt (noe uten næringsstoffer) dersom jeg har veldig veldig lyst på det. Og stopper før jeg blir kvalm, så jeg overspiser ikke. Spiser smågodt en gang i uka, og takker ellers ja til kake etc på jobb/besøk dersom jeg har veldig lyst på. Og da har jeg ingen dårlig samvittighet heller. Men vanligvis er jeg fornøyd med en kaffekopp eller te. 

Koser meg mye med mat da, men da er det heller mye grønnsaker og gode smaker som er kosen - ikke sukker/fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor ofte spiser du noe usunt? Og hvordan følelse sitter du igjen med etter å ha spist enten for mye eller noe altfor søtt, typ spist to kakestykker? Blir du skuffet over deg selv, planlegger du å løpe masse dagen etter for å forbrenne vekk kaloriene eller hvordan gjør du det? 

Spør fordi jeg ikke klarer å ha et sunt forhold til det å unne meg noe usunt, typ en bolle engang i blant. Skal jeg først ha i meg noe usunt, så spiser jeg gjerne 5 boller, en plate med sjokolade og litt mer. 

Anonymkode: aa9c5...b58

Spørs hva man definerer som usunt, men jeg har vel noe godteri + noe godt å drikke en gang i uka.
Jeg har ingen spesiell følelse foruten at jeg koser meg med deg jeg har valgt ut.  
jeg blir ikke skuffet da dette er planlagt på forhånd og ikke et impulskjøp der jeg binger i masse godteri. Det er ikke bra å gjøre og da angrer man ofte etterpå, fordi du lar en impulshandling med kortsiktig nytelse ødelegge for langsiktige mål. Dette har skjedd tidligere, men det handler bare om kontroll på tankene dine når du blir fristet. Om man flytter fokus til sitt langsiktige mål, så er ikke det å spise candy av særlig stor verdi. 

For å få orden på det med å ikke binge, så må du bestemme deg om å ikke kjøpe 2kg med godteri når du er på butikken. kjøp noe som du kan kose deg med og ellers spiser du som normalt. Alt handler om perspektiv der det langsiktige målet med trening eller hvorfor du velger å spise sunt alltid må ligge fremst i hodet ditt. Da blir det en bevisst sak som du prioriterer istedenfor å havne i slike automatiske moduser der du gjør det som føles godt i øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 3-4 ganger i uka, spiser noe søtt nesten hver dag og er normalvektig med fin bmi. Jeg er ikke noe glad i junkfood så de fleste måltidene er ganske sunne, men får veldig søtsug på ettermiddagen så da blir det fort en liten sjokolade eller sukkertøy mer eller mindre hver dag. Stresser ikke over det med mindre jeg spiser for mye. Jeg tenker at det er greit med litt hver dag ettersom det er en del land/kulturer hvor de spiser dessert hver dag uten at befolkningen bærer preg av det. Jeg unngår riktig nok å kjøpe søtsaker i store kvantum som f.eks. de store sjokoladeplatene til freia, ettersom jeg har dårlig selvkontroll når det først er noe godt i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to kakestykker ment å være et eksempel på for søtt, for mye eller begge deler?

Min grense for "for søtt" er såpass høy at to kakestykker går helt fint, og er ikke i nærheten av "for mye", verken for samvittigheten og kroppen min. At jeg trener hardt og regelmessig, har et generelt høyt aktivitetsnivå, og generelt spiser sunt, fører til at jeg gjerne kan spise temmelig store mengder sukker/fett/mat man ser på som "usunn" av og til, uten at det har noen som helst merkbar negativ effekt på noe.


"Usunn", i betydningen kaloritett og næringsfattig mat, en gang i blant, bør aldri være et problem. De 15 måltidene etter en "utskeielse" betyr langt mer. Men får du dårlig samvittighet av det, er det et problem. Og å planlegge å "gjøre opp" for sånne utskeielser i ettertid er legit bulimimker-retorikk, og sånne metoder kan få deg i mye trøbbel, overraskende kjapt, og er veldig vanskelig å komme ut av. Jeg har vært der selv, og jeg forble der i godt over 10 år, anbefales ikke.

Endret av Hot mess
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Varierer hvor ofte jeg spiser noe usunt. Drikker som regel 2-5 øl i helgene, det er fast 😶. Utenom det kan det gå en uke eller to mellom noe usunt, eller en sjelden gang kan det skje at jeg spiser en dose usunt en hel uke (!)

Jeg stresser ikke med det. Jeg trener og liker se fremgang i treningen, liker også at kroppen ser bedre ut når jeg trener styrke. Men livet mitt sentrerer ikke rundt det, og jeg blir ikke stresset om det går 2 mnd der jeg ikke har fremgang i treningen. Så lenge jeg ikke går langt tilbake, så tar jeg det med ro.

Man kan vel si det sånn at jeg syntes det er positivt når jeg har hatt en periode med sunn mat og effektiv trening. Men jeg stresser ikke og blir ikke lei meg om det skulle gå et par uker der jeg har spist mye dårlig og kanskje ikke fått tid til å trene. Som for eksempel nå i påska når jeg har ferie og er på besøk, så vil det bli litt mindre trening (kanskje 0) og litt mer øl og snacks. Men jeg liker den tiden med vennene og det å ha det gøy med dem gir meg mer akkurat denne uken enn å hyperfokusere på trening. Så da gjør jeg det.

Skal sies at jeg forsøker være litt forsiktig så jeg ikke overspiser til de grader i hverdagene. Det blir som regel spist litt mindre sunn mat tidligere på dagen når jeg vet jeg skal drikke øl og spise nøtter hele kvelden (altså type krydrede, glaserte nøtter e.l). Om jeg skal ut med noen fra, si, kl 3, så spiser jeg som regel ingenting før det fordi det blir alltid voldsomt med middag og mat og snacks utover kvelden. 

Så man kan si det sånn at en del av meg er bevisst på ca hvor mye jeg har spist en dag, men jeg har ikke tvangstanker der jeg må spise mindre neste dag eller der jeg må trene mer eller der jeg får dårlig samvittighet. Teller ikke kalorier. Men jeg må være noe bevisst, ellers ville jeg blitt tjukk. Jeg har en tendens til å ville spise mye.

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener 4-5 dager i uka. Ja, dette er en luksus jeg midlertidig har ettersom jeg er fulltidsstudent og kan disponere dagene mine som jeg vil. Jeg leverer dattera i barnehagen, leser halve dagen og bruker de 2 siste timene før henting til å dra på trening. 

I helgene er jeg sammen med dattera mi, og bedriver tiden min verken til trening eller lesing. Jeg unner meg ALLTID noe godt på lørdager, og hender seg at jeg koser meg på søndag også. Det resulterer gjerne i litt overspising av potetgull & smågodt, fordi jeg har valgt å tillate meg dette ekstra når det er helg. Ender alltid opp med en smule dårlig samvittighet etterpå, men samtidig vier jeg ikke livet mitt til å fokusere kun på hvordan jeg vil se ut. Trening har gått fra et mål i seg selv for å komme i bedre form, men nå er trening for meg blitt om til en livsstil, og jeg går ikke lengre å ser etter daglige resultater etter en treningsøkt. Jeg elsker følelsen av å få overskudd på energien og at den positive energien min etter en treningsøkt smitter over på datteren min. 

Jeg ville aldri klart å fortsatt regelmessig med treningen min dersom mitt eneste mål var utseendemessig. Selv om jeg unner meg litt ekstra kalorier når det er helg, klarer jeg fortsatt 50kg i knebøy. Kondisjonen min er fortsatt i sjakk, og jeg trives fortsatt med å være i aktivitet.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte spiser du noe usunt? Og hvordan følelse sitter du igjen med etter å ha spist enten for mye eller noe altfor søtt, typ spist to kakestykker? Blir du skuffet over deg selv, planlegger du å løpe masse dagen etter for å forbrenne vekk kaloriene eller hvordan gjør du det? 

Anonymkode: aa9c5...b58

Hm, for meg er det omvendt - altså jeg spiser med tenke på trening, ikke trener for å forbrenne det jeg har spist.

Jeg løper hver dag, på ettermiddag eller kveld. Og dersom jeg spiser for mye søtt så vil det ødelegge treningen fullstendig, og jeg vil føle meg tung og kvalm. Men jeg spiser likevel litt søtt hvis det er foran meg, en liten dose sukker vil gi ekstra energi til treningen. 

De gangene jeg har spist for mye usunt blir jeg alltid så dårlig, det ødelegger hele dagen. Har ingen restriksjoner på hva jeg kan og ikke kan spise, men jeg bare ikke lyst til å overspise på usunn mat. 

Anonymkode: b7e07...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker en iskaffe og spiser noe godt (Feks en is på 220 kcal) 2-3 ganger i uken. Trener mye og ligger ellers på ca 1500 kcal per dag. Dette går helt fint og jeg går ned i vekt med dette kostholdet. Jeg har spiseforstyrrelse så jeg er veldig nøye med hvor mye jeg får i meg av kcal i løpet av en uke, men for min del er det ikke slik at en is er nei-mat. Hvis jeg vil ha en is så dropper jeg feks to egg til lunsj den dagen. Jeg trener dessuten såpass mye at jeg fint kan spise den type mat. Men hvis jeg går på en overspisingssmell så er jeg i gang med å kompensere for det på alle mulige måter. Jeg blir deprimert og lei meg osv. 

For min del har spiseforstyrrelsen blitt hakket bedre etter at jeg sluttet å være så strikt og ensformig i matveien. Jeg har over tid sett at jeg har et så høyt aktivitetsnivå og spiser såpass sunt ellers i hverdagen at jeg går ikke opp i vekt av at jeg koser meg litt et par ganger i uken. Nå prøver jeg å holde vekten da, men jeg går lett ned i vekt selv om jeg spiser litt godt nå og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MizBiz
På 13.4.2019 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg slitt med selv og måtte jobbe hardt for å klare å spise noe usunt uten dårlig samvittighet. Jeg pleide å spise mindre dagen etter jeg hadde spist for mye og fordi vekta ikke forandret seg tenkte jeg at det var på grunn av fasting. Jeg hadde et lavt selvbilde og la for mye fokus på kropp og selvbilde mitt var avhengig av kroppen min. Denne falske kontrollen medførte mye angst og stress.

Jeg fikk alltid høre av andre at en dag med ekstra kalorier ikke utgjorde en forakjell, men jeg stolte ikke på det. For ca tre år siden dro jeg på en bursdag og spiste et kakestykke og planla å kutte ut 500 kalorier dagen etter. Dette lot seg ikke gjøre og jeg fikk et angstanfall. Jeg begynte å skjønne at det jeg holdt på med ødela meg og sluttet å kompensere. I begynnelsen var det vondt og stressende, men etterhvert som jeg så at vekta var stabil til tross for at jeg ikke spiste nøyaktig det samme hver dag følte jeg på mindre stress og ubehag. Nå går jeg i terapi og har fortsatt litt problemer, men jeg har det mye bedre enn jeg hadde det. I tillegg har ikke noen utskeielser noe å si på vekta og helsa er mye bedre.

Anonymkode: 9b382...606

Ortoreksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2019 at 11:51 AM, Cuddles said:

Jeg trener 4-5 dager i uka. Ja, dette er en luksus jeg midlertidig har ettersom jeg er fulltidsstudent og kan disponere dagene mine som jeg vil. Jeg leverer dattera i barnehagen, leser halve dagen og bruker de 2 siste timene før henting til å dra på trening. 

I helgene er jeg sammen med dattera mi, og bedriver tiden min verken til trening eller lesing. Jeg unner meg ALLTID noe godt på lørdager, og hender seg at jeg koser meg på søndag også. Det resulterer gjerne i litt overspising av potetgull & smågodt, fordi jeg har valgt å tillate meg dette ekstra når det er helg. Ender alltid opp med en smule dårlig samvittighet etterpå, men samtidig vier jeg ikke livet mitt til å fokusere kun på hvordan jeg vil se ut. Trening har gått fra et mål i seg selv for å komme i bedre form, men nå er trening for meg blitt om til en livsstil, og jeg går ikke lengre å ser etter daglige resultater etter en treningsøkt. Jeg elsker følelsen av å få overskudd på energien og at den positive energien min etter en treningsøkt smitter over på datteren min. 

Jeg ville aldri klart å fortsatt regelmessig med treningen min dersom mitt eneste mål var utseendemessig. Selv om jeg unner meg litt ekstra kalorier når det er helg, klarer jeg fortsatt 50kg i knebøy. Kondisjonen min er fortsatt i sjakk, og jeg trives fortsatt med å være i aktivitet.   

Nettopp derfor, kanskje?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MizBiz skrev:

Ortoreksi

Så du kan fortelle meg hva som er galt med meg på et lite innlegg? Det var ikke Ortoreksi, det var overgangsfase fra alvorlig anoreksi til frisk  Jeg er i dag frisk fra spiseforstyrrelser, men har andre problemer. Ortoreksi har jeg aldri hatt. 

Anonymkode: 9b382...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...