Gå til innhold

Hjelp: Renault ZOE eller Nissan Leaf(ny modell)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal kjope vaar aller forste ELbil..og kan generelt lite om biler.

Noen som har peillig og kan hjelpe oss litt? Slik vi skjonner det er ZOE mye rimelige enn LEAF of kommer med ganske ok standardpakke.

De har ogsaa en kampanje gaaende naa, saa vi kan kanskje spare noen tusenlapper.

Anonymkode: 803f6...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut av ditt kjøremønster (typisk kjørelengde pr dag, hva du trenger i bagasjerommet etc) og velg utfra det. Også greit å finne ut av hvor raskt den kan lades. Generelt ville jeg nok gått for en Leaf. Har ikke elbil selv ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zoe kan ikke lade på norsk strømnett.

Anonymkode: ce63c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

zoe kan ikke lade på norsk strømnett.

Anonymkode: ce63c...176

Men når du kjøper Zoe, får du installert ladeboks hjemme inkludert i prisen. De kan også lades i alle ladestasjoner jeg har sett i allefall.

Anonymkode: 29219...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Zoe bruker en annen standard for ladekabelen/ladeuttaket enn det alle andre elbiler gjør i Norge.

Bare det hadde gjort at jeg ville gått for en Leaf hvis det var de to bilene det sto mellom for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du råd til å gi? Hvis du vurderer nye Leaf med det største batteriet så kan du kanskje vurdere Tesla Model 3 SR+ som både er billigere og har større rekkevidde enn Leaf.

Zoe er vel litt billigere igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når du kjøper Zoe, får du installert ladeboks hjemme inkludert i prisen. De kan også lades i alle ladestasjoner jeg har sett i allefall.

Anonymkode: 29219...c0e

zoe har ikke hurtiglader. 16A lader hjemme tar 20 timer.

Anonymkode: ce63c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtiglading med Zoe tar vel halvannen time opp til 80% 

En Hyundai  ionic gjør det på ca 20 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mæn40 skrev:

Hurtiglading med Zoe tar vel halvannen time opp til 80% 

zoe har ikke hurtiglading. Hvorfor sier du at den har noe som er løgn?

Anonymkode: ce63c...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

zoe har ikke hurtiglading. Hvorfor sier du at den har noe som er løgn?

Anonymkode: ce63c...176

My bad. Dårlig info.

Kan lades med type2 på halvannen time. Da blir det fullt batteri. Fant jeg ut nå... 

Har sett litt på elbiler idag, og selgerne kan vel ikke noe mere enn meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står mellom de to så ville jeg kjøpt Leaf. Komfort og lasteplass er langt bedre enn Zoe, i tillegg til problematikken med hurtiglading. 

 

Anonymkode: 4e9b9...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, loveli skrev:

Zoe bruker en annen standard for ladekabelen/ladeuttaket enn det alle andre elbiler gjør i Norge.

Bare det hadde gjort at jeg ville gått for en Leaf hvis det var de to bilene det sto mellom for deg.

Feil. Den bruker type 2. Akkurat det samme som nye Leaf.

Du blander med IT nett, noe som har med strømnettet i Norge å gjøre. De fleste land i Europa har TN nett, Norge har for det meste IT. Zoe kan ikke lade på dette, så den trenger en skilletransformator. Ladestasjon med integrert skilletransformator får du med på kjøpet om du kjøper en ny Zoe.

Skal du hurtiglade er ikke IT/TN problematikken noe problem da de aller fleste hurtigladestasjoner er tilkoblet et TN nett som Zoe lader på uten problemer.

Bakdelen med Zoe er at den lader forholdsvis sakte, da den bare lader sk semihurtig (max 22kW). En Leaf er i teorien bedre, men den sliter på den andre siden med Rapidgate.

Anonymkode: e6ee3...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

zoe har ikke hurtiglader. 16A lader hjemme tar 20 timer.

Anonymkode: ce63c...176

Du er ikke låst til 16A med en Zoe, og det tar heller ikke 20 timer på 16A (kanskje du tenker på 10A?). Heller i retningen 12-13 timer.

Om du har har store nok inntakssikringer og 400V trefas i hjemmet ditt, kan du lade fullt på halvannen time. Da snakker vi om hjemmelading. Vis meg en annen elbil på markedet som kan lade hjemme med den hastigheten?

Anonymkode: e6ee3...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Den bruker type 2. Akkurat det samme som nye Leaf.

Du blander med IT nett, noe som har med strømnettet i Norge å gjøre. De fleste land i Europa har TN nett, Norge har for det meste IT. Zoe kan ikke lade på dette, så den trenger en skilletransformator. Ladestasjon med integrert skilletransformator får du med på kjøpet om du kjøper en ny Zoe.

Skal du hurtiglade er ikke IT/TN problematikken noe problem da de aller fleste hurtigladestasjoner er tilkoblet et TN nett som Zoe lader på uten problemer.

Bakdelen med Zoe er at den lader forholdsvis sakte, da den bare lader sk semihurtig (max 22kW). En Leaf er i teorien bedre, men den sliter på den andre siden med Rapidgate.

Anonymkode: e6ee3...1af

My bad, takk for oppklaringen. Som en annen bruker her skriver så burde selgerne oppdatere seg litt.

Uansett hadde jeg ikke kjøpt Zoe. Men det henger vel bare igjen fra det jeg fikk vite om bilen da vi kjøpte elbil i høst. Jeg mener bestemt at en selger sa at Zoe bruker en annen ladestandard enn det som ble standard for andre elbiler og at dette vil kunne gjøre det vanskelig å lade den langs veiene i Norge.

Greit om man kan lade hjemme og aldri kjører mer enn at man kommer hjem igjen på samme lading, men ikke alle kan det og da er det kjipt å måtte kjøre rundt for å finne riktig ladestasjon. Men da er det tydeligvis ikke et problem.

Tror uansett at Leaf er bedre både på plass og ser finere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

zoe kan ikke lade på norsk strømnett.

Anonymkode: ce63c...176

Feil! Zoe trenger 400V altså TN-nett for å lade, en får med ladestasjon men det kreves en transformator dersom man ikke har TN-nett hjemme. Denne er stor og kan dure en del. 

Ville gått for en med lademulighet overalt, altså ikke Zoe. 

Anonymkode: a7740...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i prosessen med å kjøpe bil. Det jeg var skuffet over med zoe var akselerasjonen og at den ikke hadde adaptiv cruisekontroll (følger farten til bilen foran). Uten cruise blir man lett fartsblind med elbil. Selv har jeg kjørt rundt i en i3 siste året og er nok litt bortskjemt der. Zoe er også litt vanskeligere å lade enn andre elbiler, men ikke ett stort problem. 

Leaf har jeg ikke testet ennå, men tror jeg ville vurdert den eller den nye billigversjonen til tesla om jeg var fast bestemt på at jeg skal ha elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, loveli skrev:

My bad, takk for oppklaringen. Som en annen bruker her skriver så burde selgerne oppdatere seg litt.

Uansett hadde jeg ikke kjøpt Zoe. Men det henger vel bare igjen fra det jeg fikk vite om bilen da vi kjøpte elbil i høst. Jeg mener bestemt at en selger sa at Zoe bruker en annen ladestandard enn det som ble standard for andre elbiler og at dette vil kunne gjøre det vanskelig å lade den langs veiene i Norge.

Bare selgersprøyt. Ofte vet selgerne mindre enn oss som har satt seg litt inn i tingene.

Det selgeren tenker på er nok at Zoe lader på type 2 uttaket på ladestasjonene. Aldri sett noen hurtigladestasjoner som ikke har type 2 kontakt, men jeg har sett noen som mangler Chademo (den gamle ladestandarden som bl.annet Leaf brukte opp til den modellen de har på markedet nå.)

Men som nevnt, den lader sakte. Det er egentlig ikke klassifisert som hurtiglading, men semihurtig.

Anonymkode: e6ee3...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for alle svar!

 

Det ble en LEAF Tekna dere. Spent 🙂

Anonymkode: 803f6...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Bakdelen med Zoe er at den lader forholdsvis sakte, da den bare lader sk semihurtig (max 22kW). En Leaf er i teorien bedre, men den sliter på den andre siden med Rapidgate.

Anonymkode: e6ee3...1af

Der står det:

Sitat

The first generation Nissan Leaf was notorious for battery degradation issues earlier than manufacturer suggested timelines. 

Som får meg til å lure på hva de mener? Så jo akkurat et TV program på NRK der det ble påstått at Leafen sine batterier varte mye lenger enn ventet, med mindre tap over tid.

Naboen min har forresten kjørt 90000km med en Zoe og er knallfornøyd.

Anonymkode: 83c74...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøpe en Nissan leaf 2013 modell ( ønsker å bruke Max 80 000 ) i tillegg flytter vi lengre unna jobb så jeg må kjøre en halvtime hver vei til og fra jobb . Vil denne modellen ha batterikapasitet til dette på vinteren ? 

Anonymkode: ebf87...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...