Gå til innhold

Ny forskning: Aktivitetsplikt førte ikke til at flere unge kom seg ut i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det godt at aktivitetene de settes til bærere mer preg av dugnad og lignende:-). Jeg deler ikke din oppfatning på dette.

Anonymkode: 4686d...f63

Til spott og spe for allmennheten. Nei, det er ikke greit.

Anonymkode: c143b...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til spott og spe for allmennheten. Nei, det er ikke greit.

Anonymkode: c143b...57c

Feil måte å se det på. Men det hjelper ikke å fortelle deg.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til spott og spe for allmennheten. Nei, det er ikke greit.

Anonymkode: c143b...57c

Det er dessuten godt utprøvd og det er for lenge siden konkludert med at det ikke fungerer noe særlig. Men så har vi dessverre åpenbart ganske mange som er totalt historieløse... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Det er dessuten godt utprøvd og det er for lenge siden konkludert med at det ikke fungerer noe særlig. Men så har vi dessverre åpenbart ganske mange som er totalt historieløse... 

Til din opplysning fungerer aktivitetsplikten bra og skal nå utvides til også å gjelde de over 30 år:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til din opplysning fungerer aktivitetsplikten bra og skal nå utvides til også å gjelde de over 30 år:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Jeg tror du må se litt på hva jeg egentlig kommenterte. Og aktivitetsplikten fungerer ikke bra. Sannsynligvis kommer den til å fungere enda dårligere for de over 30 år siden man nå har ganske mange tusen beviselig syke mennesker som er henvist til sosialstønad. Ut over deg gidder ikke jeg å diskutere med anonyme brukere på KG som (Håper jeg i hvert fall..) spiller dumme bare for å provosere! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Jeg tror du må se litt på hva jeg egentlig kommenterte. Og aktivitetsplikten fungerer ikke bra. Sannsynligvis kommer den til å fungere enda dårligere for de over 30 år siden man nå har ganske mange tusen beviselig syke mennesker som er henvist til sosialstønad. Ut over deg gidder ikke jeg å diskutere med anonyme brukere på KG som (Håper jeg i hvert fall..) spiller dumme bare for å provosere! 

De syke slipper aktivitetsplikten. Dette er noe alle som har satt seg inn i det vet. Ingen tvinger sykmeldte på jobb heller.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De syke slipper aktivitetsplikten. Dette er noe alle som har satt seg inn i det vet. Ingen tvinger sykmeldte på jobb heller.

Anonymkode: 4686d...f63

Kan du dokumentere dette? Du gjentar det om og om igjen, og det stemmer ikke.

Siden du sier dette er noe alle vet så burde jo nav ansatte også vite det, men det gjør de altså ikke.

Vet ikke om du har fått det med deg, men det diskuteres nå om ikke også uføre skal måtte jobbe gratis. Så jo, syke må også oppfylle aktivitetsplikt. 

Endret av Menchit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Duff skrev:

Hvorfor skal noe få noe i det hele tatt. Sykepenger, arbeidsledighetstrygd, aap, barnetrygd, stønad til tilrettelegging på jobb, medisiner på blå resept etc etc. La alle klare seg selv så slipper vi å sette grupper opp mot hverandre. 

Helt enig! Vi burde privatisere sykehus, skoler, barnehager, barnevern, og alle omsorgsinstitusjoner. Da vil vi jo betale alt, inkludert fødsler, operasjoner, og sykehusopphold av egen lomme. Samme med skoletannlege og pensjon fra staten. Det sparer vi opp selv. 

Det hadde blitt et flott samfunn. 

Anonymkode: 254e6...3b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Vi burde privatisere sykehus, skoler, barnehager, barnevern, og alle omsorgsinstitusjoner. Da vil vi jo betale alt, inkludert fødsler, operasjoner, og sykehusopphold av egen lomme. Samme med skoletannlege og pensjon fra staten. Det sparer vi opp selv. 

Det hadde blitt et flott samfunn. 

Anonymkode: 254e6...3b6

Det finnes forskringsordninger, og det hadde fantes ennå flere av dem i et "slikt" samfunn. 

Anonymkode: e6991...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Vi burde privatisere sykehus, skoler, barnehager, barnevern, og alle omsorgsinstitusjoner. Da vil vi jo betale alt, inkludert fødsler, operasjoner, og sykehusopphold av egen lomme. Samme med skoletannlege og pensjon fra staten. Det sparer vi opp selv. 

Det hadde blitt et flott samfunn. 

Anonymkode: 254e6...3b6

Håper du så ironien i det du siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Menchit skrev:

Kan du dokumentere dette? Du gjentar det om og om igjen, og det stemmer ikke.

Siden du sier dette er noe alle vet så burde jo nav ansatte også vite det, men det gjør de altså ikke.

Vet ikke om du har fått det med deg, men det diskuteres nå om ikke også uføre skal måtte jobbe gratis. Så jo, syke må også oppfylle aktivitetsplikt. 

Det er ikke noe å "dokumentere". Det sier seg selv at syke folk ikke blir tvunget i jobb i Norge. Det er svært mange år siden folk måtte gjøre dette.

Du kan selvfølgelig ha andre oppfatninger om dette, men de er da altså ikke riktige.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe å "dokumentere". Det sier seg selv at syke folk ikke blir tvunget i jobb i Norge. Det er svært mange år siden folk måtte gjøre dette.

Du kan selvfølgelig ha andre oppfatninger om dette, men de er da altså ikke riktige.

Anonymkode: 4686d...f63

Hva er det som ikke er riktig, at syke må oppfylle ativitetsplikten ihvertfall riktig. Det ser jeg hver energi dag i praksis. At du messer på at det ikke stemmer forandrer ikke virkeligheten.

Deter ikke noe å dokumentere??? Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men at det er noe alle vet?  Vel, syke folk blir tvunget ut i aktivitet, eller, de får stoppet sosialhjelp fordi de ikke kan oppfylle den.

 

Og siden det ikke kan dokumenteres at dette ikke skal skje så skjer det vel ikke da.

De er kanskje ikke syke alle dem du hører fra i #navjegog

Endret av Menchit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det godt at aktivitetene de settes til bærere mer preg av dugnad og lignende:-). Jeg deler ikke din oppfatning på dette.

Anonymkode: 4686d...f63

Dette stemmer jo ikke. Jeg var nylig i tiltak med mentor ordning. Jobbet 100% pluss mye overtid fordi jeg hadde samme ansvar som daglig leder (daglig leder var langtidssykemeldt). Så vil ikke kalle det dugnads arbeid. 

Bedriften fikk over 200.000 i perioden jeg var i tiltak pga mentor ordning. Denne mentoren så jeg dog kun første uken på opplæring. Allikevel fortsatte bedriften å søke og fikk innvilget midler. 

Jeg kunne hatt 30..000 i måneden i denne jobben. Fikk 10.500 ca. Det var jo tross alt tiltak. 

Anonymkode: b5e45...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er moralen? At den som ikke liker velferdslinjen til den blå-blå regjeringen burde stemme rødt?

Anonymkode: bc412...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er moralen? At den som ikke liker velferdslinjen til den blå-blå regjeringen burde stemme rødt?

Anonymkode: bc412...836

Du skal ikke se bort fra at en av grunnene til at Senterpartiet gjør det bra på meningsmålingene om dagen er nettopp dette! ;)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Menchit skrev:

Hva er det som ikke er riktig, at syke må oppfylle ativitetsplikten ihvertfall riktig. Det ser jeg hver energi dag i praksis. At du messer på at det ikke stemmer forandrer ikke virkeligheten.

Deter ikke noe å dokumentere??? Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men at det er noe alle vet?  Vel, syke folk blir tvunget ut i aktivitet, eller, de får stoppet sosialhjelp fordi de ikke kan oppfylle den.

 

Og siden det ikke kan dokumenteres at dette ikke skal skje så skjer det vel ikke da.

De er kanskje ikke syke alle dem du hører fra i #navjegog

Sakset fra NAV sine sider:

Unntak ved tungtveiende grunner

Det skal ikke stilles vilkår om aktivitet dersom det er tungtveiende grunner for å ikke gjøre det. Med tungtveiende grunner menes at forhold ved sosialhjelpsmottakeren eller den situasjon vedkommende er i, gjør at vilkår om aktivitet ikke anses som realistisk.

Store og sammensatte problemer kan hindre sosialhjelpsmottaker å delta i aktiviteter. Hvis det imidlertid er mulig for NAV-kontoret å tilpasse aktiviteten til sosialhjelpsmottakerens livssituasjon, vil det ikke foreligge tungtveiende grunner for å gjøre unntak fra vilkåret om aktivitet. 

Hvis sosialhjelpsmottakeren har tungtveiende grunner mot at det skal stilles aktivitetsvilkår, skal NAV-kontoret følge opp med tiltak og støtte. Når det ikke lenger foreligger tungtveiende grunner, skal NAV-kontoret stille vilkår om aktivitet.

Unntak fra deltakelse i aktivitet kan ikke begrunnes med at NAV-kontoret ikke har et egnet aktivitetstilbud, med mindre den enkelte har særlige behov for tilrettelegging som det ikke med rimelighet kan forventes at kommunen skal kunne dekke.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tvang skaper sinne og hat.

Viktig å tenke på det. Gi brukerne penger de trenger for å leve, ikke noe mer enn det.

Anonymkode: d072d...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien å gå er å pålegge arbeidsgivere å kvotere inn x antall arbeidssøkere  som har fått sosialstønad/aap i 1 år eller mer. Fast ansettelse, ikke tiltak. Arbeidsgiver må bruke tid for å finne rette søker i søknadsbunken, men det må de uansett bare at det nå vil ta litt ekstra tid. En regel med hjemmel i lov. 

Så nytter det selvsagt ikke med hets, skulende blikk, misnøye og annet når en kollega har 9 årlige fraværsdager. Det går ikke ann å si at vi har et inkluderende arbeidsliv når arbeidslivet ikke inkluderer de med mindre enn 100% funksjonsnivå. Skal Ola og Kari erklæres arbeidsuføre fordi de ikke fungerer 9 dager i året? 

 

Anonymkode: 01115...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...