Gå til innhold

Ny forskning: Aktivitetsplikt førte ikke til at flere unge kom seg ut i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Nei, å si takk og yte litt gjengjeld vil ikke føre klientene ut i jobb, det var da en merkverdig tanke.
Det er ganske enkelt alminnelig folkeskikk.

Vi betaler skatt for å få sosialstønad når vi trenger det. Slik er sikkerhetsnettet vårt. 

Anonymkode: 4ce6f...3b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal yte arbeid ! Jeg blir provosert av å lese holdningene enkelte av dere har. Vi lever i fredelige Norge som har gitt dere alt! Det er flust av arbeidsoppgaver dere både kan og skal gjøre til dere søker og får ny jobb! Rydding av søppel i grøftene (det er mange som forsøpler naturen), rydding av turstier og merking av turløyper, renhold av private hjem mens folk er på jobb, etc. Vi i Norge er bortskjemte fordi vi har det så godt.

Jeg synes Høyre og FrP er for snille. Jeg mener vi skulle hatt interneringsleire de ledige bodde i med arbeidsoppgaver til alle som ikke var i fast jobb der de var internert i leiren til de fikk fast jobb og dermed sjekket ut av leiren. Selvfølgelig med gode sanitetsforhold og med arbeidsverger som organiserte arbeidet. Alt for mange mennesker er isolerte og er i ond sirkel. Med kommunale arbeidsleire hadde vi fått alle i gang og de ble tvunget til å forholde seg til andre mennesker slik som i arbeidslivet! Soving i fellessal med de andre i samme situasjon, fordi man må ikke være isolert og ikke møte andre mennseker. da gjør vi dem uproduktive og en bjørnetjeneste!

i Norge så er det mor stat som ordner opp og deler ut for mye penger uten å kreve ytelse ! I mitt system hadde ingen gått isolert og ledige ! jeg vil ha sivile arbeidsleire fordi det sikrer at alle er sysselsatt til de hadde blitt utklarerte ved ansettelse i vanlig jobb. Det mangler ikke på muligheter !

Anonymkode: fc892...69c

Høres ut som en konsentrasjonsleir.

Anonymkode: c143b...57c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke mye samfunnsnyttig å la dem plukke om driten etter andre helt gratis. Det er sosial dumping. 

Anonymkode: 4ce6f...3b4

Det er svært samfunnsnyttig. Iom at dette er en syssel som vanskelig kan lønnes, er det et godt tiltak. Det samme kan sies om rydding av kulturlandskap, merking av turløyper, rydding av turløyper.

Men en kunne også f.eks satt de i gruppe og lært dem å strikke klær til seg selv eller hverandre. Dette ville da vært sosialt og bra for dem. I tillegg kunne de ha hatt en lue eller to, samt varme votter til vinteren:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Du kan heller svare på det jeg spør om? Hvorfor skal en på sosialstønad ha ekstra hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet, når den som står i arbeidsledighetskø konkurrerer om samme jobben uten hjelp?

Anonymkode: 4686d...f63

Hvorfor skal noe få noe i det hele tatt. Sykepenger, arbeidsledighetstrygd, aap, barnetrygd, stønad til tilrettelegging på jobb, medisiner på blå resept etc etc. La alle klare seg selv så slipper vi å sette grupper opp mot hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duff skrev:

Hvorfor skal noe få noe i det hele tatt. Sykepenger, arbeidsledighetstrygd, aap, barnetrygd, stønad til tilrettelegging på jobb, medisiner på blå resept etc etc. La alle klare seg selv så slipper vi å sette grupper opp mot hverandre. 

Høres ikke bra ut for noen.

Anonymkode: 4686d...f63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at folk som tvinges til å spa grus fra 7.30-15 skal ha tid og overskudd til å søke jobber?

https://www.tv2.no/a/9541237/

Line (27) står fast i NAV-systemet – spar grus for 13.000 kroner i måneden.

Jobben hennes denne dagen består i å planere ut en mange hundre meter lang sti som skal bli en gang- og sykkelvei.

Med en rive drar hun ut tonnevis med singel som lempes av en traktor. 27-åringen kommer på jobb klokken 07.30 om morgenen og drar hjem klokken tre.

Anonymkode: 28955...3f7

Hvorfor leier hun ikke bare en gravemaskin og gjør det på en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal yte arbeid ! Jeg blir provosert av å lese holdningene enkelte av dere har. Vi lever i fredelige Norge som har gitt dere alt! Det er flust av arbeidsoppgaver dere både kan og skal gjøre til dere søker og får ny jobb! Rydding av søppel i grøftene (det er mange som forsøpler naturen), rydding av turstier og merking av turløyper, renhold av private hjem mens folk er på jobb, etc. Vi i Norge er bortskjemte fordi vi har det så godt.

Jeg synes Høyre og FrP er for snille. Jeg mener vi skulle hatt interneringsleire de ledige bodde i med arbeidsoppgaver til alle som ikke var i fast jobb der de var internert i leiren til de fikk fast jobb og dermed sjekket ut av leiren. Selvfølgelig med gode sanitetsforhold og med arbeidsverger som organiserte arbeidet. Alt for mange mennesker er isolerte og er i ond sirkel. Med kommunale arbeidsleire hadde vi fått alle i gang og de ble tvunget til å forholde seg til andre mennesker slik som i arbeidslivet! Soving i fellessal med de andre i samme situasjon, fordi man må ikke være isolert og ikke møte andre mennseker. da gjør vi dem uproduktive og en bjørnetjeneste!

i Norge så er det mor stat som ordner opp og deler ut for mye penger uten å kreve ytelse ! I mitt system hadde ingen gått isolert og ledige ! jeg vil ha sivile arbeidsleire fordi det sikrer at alle er sysselsatt til de hadde blitt utklarerte ved ansettelse i vanlig jobb. Det mangler ikke på muligheter !

Anonymkode: fc892...69c

Mener jeg også. Får løst mange problemer samtidig. 

Div ytelser blir ikke hvilepute

Boliger blir ledige til andre

Anonymkode: f3587...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor leier hun ikke bare en gravemaskin og gjør det på en dag?

Har hun sertifikat for gravemaskin?

Har hun penger til å leie gravemaskin?

Er det hennes ansvar å leie en gravemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke bra ut for noen.

Anonymkode: 4686d...f63

Dersom sikkerhetshullet blir så dårlig at det i praksis ikke fungerer, bla. fordi det utvannes av "tiltaksplikt" og lignende, så kommer stadig flere av oss til å kreve nettopp det. Da får man legge ned velferdsstaten og kjøre semi-kapitalisme eller ennå bedre: Full anarkokapitalisme uten statlige lover der enhver bestemmer om de vil være i fred eller søke seg til den gruppen av mennesker som matcher dem best verdimessig :) 

Anonymkode: e6991...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom sikkerhetshullet blir så dårlig at det i praksis ikke fungerer, bla. fordi det utvannes av "tiltaksplikt" og lignende, så kommer stadig flere av oss til å kreve nettopp det. Da får man legge ned velferdsstaten og kjøre semi-kapitalisme eller ennå bedre: Full anarkokapitalisme uten statlige lover der enhver bestemmer om de vil være i fred eller søke seg til den gruppen av mennesker som matcher dem best verdimessig :) 

Anonymkode: e6991...a80

Hvordan utvannes "sikkerhetshullet" av "tiltaksplikt"? (Jeg utgår fra at du mener aktivitetsplikt).

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom sikkerhetshullet blir så dårlig at det i praksis ikke fungerer, bla. fordi det utvannes av "tiltaksplikt" og lignende, så kommer stadig flere av oss til å kreve nettopp det. Da får man legge ned velferdsstaten og kjøre semi-kapitalisme eller ennå bedre: Full anarkokapitalisme uten statlige lover der enhver bestemmer om de vil være i fred eller søke seg til den gruppen av mennesker som matcher dem best verdimessig :) 

Anonymkode: e6991...a80

USA som har det systemet du lenger etter er på vei mot revolusjon og borgerkrig pga det begynner å bli så mange mennesker som ikke har noe å tape på det.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan utvannes "sikkerhetshullet" av "tiltaksplikt"? (Jeg utgår fra at du mener aktivitetsplikt).

Anonymkode: 4686d...f63

Jo, når "aktivitetsplikt" fører folk ut i dårlige vilkår fordi de i praksis blir satt til å jobbe, noe de ellers burde ha fått full lønn for, så bærer det galt av sted. Og da er ikke sikkerhetsnettet lenger verdt papiret sosialloven er skrevet på. Poenget er at man bør ha et visst sikkerhetsnett hvis livet skulle gå skeis, og et opplegg der man blir sendt på en "tullejobb" er ikke det. Work for wealthfare tankegangen er ikke bærekraftig i lengden, og dersom det blir stadig mer av dette er det stadig flere av oss som krever oppløsning av den moderne staten slik vi kjenner den og skape oss egne private ordninger i stedet. Og joda, det er faktisk mulig å gjøre det.

Anonymkode: e6991...a80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal yte arbeid ! Jeg blir provosert av å lese holdningene enkelte av dere har. Vi lever i fredelige Norge som har gitt dere alt! Det er flust av arbeidsoppgaver dere både kan og skal gjøre til dere søker og får ny jobb! Rydding av søppel i grøftene (det er mange som forsøpler naturen), rydding av turstier og merking av turløyper, renhold av private hjem mens folk er på jobb, etc. Vi i Norge er bortskjemte fordi vi har det så godt.

Jeg synes Høyre og FrP er for snille. Jeg mener vi skulle hatt interneringsleire de ledige bodde i med arbeidsoppgaver til alle som ikke var i fast jobb der de var internert i leiren til de fikk fast jobb og dermed sjekket ut av leiren. Selvfølgelig med gode sanitetsforhold og med arbeidsverger som organiserte arbeidet. Alt for mange mennesker er isolerte og er i ond sirkel. Med kommunale arbeidsleire hadde vi fått alle i gang og de ble tvunget til å forholde seg til andre mennesker slik som i arbeidslivet! Soving i fellessal med de andre i samme situasjon, fordi man må ikke være isolert og ikke møte andre mennseker. da gjør vi dem uproduktive og en bjørnetjeneste!

i Norge så er det mor stat som ordner opp og deler ut for mye penger uten å kreve ytelse ! I mitt system hadde ingen gått isolert og ledige ! jeg vil ha sivile arbeidsleire fordi det sikrer at alle er sysselsatt til de hadde blitt utklarerte ved ansettelse i vanlig jobb. Det mangler ikke på muligheter !

Anonymkode: fc892...69c

ARBEIT MACHT FREI! 

Anonymkode: 4ce6f...3b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, O.G. skrev:

USA som har det systemet du lenger etter er på vei mot revolusjon og borgerkrig pga det begynner å bli så mange mennesker som ikke har noe å tape på det.

Jeg ønsker meg ikke "amerikanske forhold". Om vi først skal avskaffe velferdsstaten, så vil jeg stemme for å avskaffe hele staten, altså innføre anarkokapitalisme der hver enkelt har ansvar for alt i sitt eget liv, inkludert valg av den gruppen av mennesker som passer best eget verdisyn. Og ja, dette innebærer også at man velger den tilhørigheten med de lovene man mener er mest fornuftig for seg og sitt (anarkokapitalisme innebærer fravær av nasjonale eller overnasjonale lover).

Anonymkode: e6991...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Har hun sertifikat for gravemaskin?

Har hun penger til å leie gravemaskin?

Er det hennes ansvar å leie en gravemaskin?

Da kan hun jo bare leie en traktor. Gjør samme nytten. 

Skulle nok fått lånt en traktor gratis i en dag. 

Ansvar og ansvar. Da kunne hun gjort ferdig jobben og satt hjemme og latet seg isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker meg ikke "amerikanske forhold". Om vi først skal avskaffe velferdsstaten, så vil jeg stemme for å avskaffe hele staten, altså innføre anarkokapitalisme der hver enkelt har ansvar for alt i sitt eget liv, inkludert valg av den gruppen av mennesker som passer best eget verdisyn. Og ja, dette innebærer også at man velger den tilhørigheten med de lovene man mener er mest fornuftig for seg og sitt (anarkokapitalisme innebærer fravær av nasjonale eller overnasjonale lover).

Anonymkode: e6991...a80

Vi kunne jo bare innført folkelønn på 18 000 og så sparke alle som jobber i NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Da kan hun jo bare leie en traktor. Gjør samme nytten. 

Skulle nok fått lånt en traktor gratis i en dag. 

Ansvar og ansvar. Da kunne hun gjort ferdig jobben og satt hjemme og latet seg isteden.

Nja, de der som satte henne til å legge grus, hadde nok da funnet ut av noe anent å ha henne der for i syv timer. Hun hadde nok ikke bare fått gått hjem før hun skulle gå hjem.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker meg ikke "amerikanske forhold". Om vi først skal avskaffe velferdsstaten, så vil jeg stemme for å avskaffe hele staten, altså innføre anarkokapitalisme der hver enkelt har ansvar for alt i sitt eget liv, inkludert valg av den gruppen av mennesker som passer best eget verdisyn. Og ja, dette innebærer også at man velger den tilhørigheten med de lovene man mener er mest fornuftig for seg og sitt (anarkokapitalisme innebærer fravær av nasjonale eller overnasjonale lover).

Anonymkode: e6991...a80

Det der blir for dumt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vox_populi skrev:

Du glemmer det viktigste med tiltakene: La klientene få anledning til å yte noe tilbake til samfunnet som en liten takk for at all hjelp de mottar og har mottatt. 

Dette høres ut som et gufs fra 1700-tallet! :sjokk:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei venninne som kom med noe lignende om takknemlighet og offentlige stønader en gang og så havnet fyren på AAP, ble en av de som be fratatt APPn tidlig i oktober pga den nye regelen og nu har visa fått en annen lyd ja. Blir ikke å stemme FRP eller Høyre mer, for han fikk jo avslag på sosialstønand pga han hadde en samboer der til å forsørge ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, når "aktivitetsplikt" fører folk ut i dårlige vilkår fordi de i praksis blir satt til å jobbe, noe de ellers burde ha fått full lønn for, så bærer det galt av sted. Og da er ikke sikkerhetsnettet lenger verdt papiret sosialloven er skrevet på. Poenget er at man bør ha et visst sikkerhetsnett hvis livet skulle gå skeis, og et opplegg der man blir sendt på en "tullejobb" er ikke det. Work for wealthfare tankegangen er ikke bærekraftig i lengden, og dersom det blir stadig mer av dette er det stadig flere av oss som krever oppløsning av den moderne staten slik vi kjenner den og skape oss egne private ordninger i stedet. Og joda, det er faktisk mulig å gjøre det.

Anonymkode: e6991...a80

Da er det godt at aktivitetene de settes til bærere mer preg av dugnad og lignende:-). Jeg deler ikke din oppfatning på dette.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...