Gå til innhold

Ny forskning: Aktivitetsplikt førte ikke til at flere unge kom seg ut i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.4.2019 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Ja, slik er samfunnet i dag. Ingen sa det kom til å bli en dans på roser.

Anonymkode: 4686d...f63

Det er slik fordi du og andre som deg nekter å ta inn over dere realiteten.

Jeg har et familiemedlem boende på andre året. Han har både rus og psykiske problemer. Han har ikke sjans i havet til å oppfylle aktivitetsplikten, og selv om NAV vurderer at han har behov for omfattende medisinsk hjelp så får han ikke aap. I lovteksten står det klart at han har rett til hjelp.

Det som skjer nå, er at jeg selv er sykemeldt. Økonomisk er det en katastrofe, jeg er fullstendig utslitt, og min egen sykdom på vei ut av kontroll.

Hva er det som gjør at du NEKTER å se på andre løsninger? 

Er det virkelig så viktig for deg personlig at ingen blir passivisert? Det er det beste syns du, du har kanskje mottatt sosialhjelp selv siden du har svaret? 

Du svarer at det syns du er best. Er det fullstendig fjernt for deg at det kan være du ikke har innsikt nok til å uttale deg om hva som er best for sisu menneskene?

Og: de nye AAP reglene vil føre til at syke mennesker i behandling må motta sosialhjelp for å overleve. Skal disse også ut i aktivitet? Dr er for SYK til å jobbe. Men du føler altså at det er bra de kan takke skattebetalerne og ikke bli passivisert.... Du må være et troll. Eller kanskje en av dem som helst ser at man tar livet av seg dersom man ikke har helse til A4 livet.

Jeg blir kvalm

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det ikke greit at mottakere av sosialhjelp også gjør nytte for samfunnet? Synes forøvrig de bør kunne «gå hjem» tidligere for å få tid til søknader og intervjuer. Men aktivitetsplikt ser jeg ingenting dumt med.

Anonymkode: 76fc9...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Det er uansett ikke negativt å komme seg opp og å gjøre noe fysisk:-) Spes ikke når man får penger for det.

Begriper ikke denne aversjonen noen har for at folk skal gjøre litt for pengene. Men det er vel slik det er blitt. Det er "slaveri" når man må yte en skjerv for det man får. Heldigvis har regjeringen skjønt at dette er bra for alle:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Det er jo ikke bra for alle. Du bare nekter å ta til deg informasjon som du ikke støtter opp om din egen mening. 

Du vil presse gjennom ordninger som ikke fungerer, hvorfor? Fordi du føler deg bedre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Menchit skrev:

Det er slik fordi du og andre som deg nekter å ta inn over dere realiteten.

Jeg har et familiemedlem boende på andre året. Han har både rus og psykiske problemer. Han har ikke sjans i havet til å oppfylle aktivitetsplikten, og selv om NAV vurderer at han har behov for omfattende medisinsk hjelp så får han ikke aap. I lovteksten står det klart at han har rett til hjelp.

Det som skjer nå, er at jeg selv er sykemeldt. Økonomisk er det en katastrofe, jeg er fullstendig utslitt, og min egen sykdom på vei ut av kontroll.

Hva er det som gjør at du NEKTER å se på andre løsninger? 

Er det virkelig så viktig for deg personlig at ingen blir passivisert? Det er det beste syns du, du har kanskje mottatt sosialhjelp selv siden du har svaret? 

Du svarer at det syns du er best. Er det fullstendig fjernt for deg at det kan være du ikke har innsikt nok til å uttale deg om hva som er best for sisu menneskene?

Og: de nye AAP reglene vil føre til at syke mennesker i behandling må motta sosialhjelp for å overleve. Skal disse også ut i aktivitet? Dr er for SYK til å jobbe. Men du føler altså at det er bra de kan takke skattebetalerne og ikke bli passivisert.... Du må være et troll. Eller kanskje en av dem som helst ser at man tar livet av seg dersom man ikke har helse til A4 livet.

Jeg blir kvalm

Du må lese det jeg skriver. Folk som ikke er i stand til det, blir ikke satt på aktivitetsplikt.

Jeg begriper ikke hva du hisser deg opp over

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke greit at mottakere av sosialhjelp også gjør nytte for samfunnet? Synes forøvrig de bør kunne «gå hjem» tidligere for å få tid til søknader og intervjuer. Men aktivitetsplikt ser jeg ingenting dumt med.

Anonymkode: 76fc9...26b

Dett er ifølge noen her på forumet, ikke bra.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Menchit skrev:

Det er jo ikke bra for alle. Du bare nekter å ta til deg informasjon som du ikke støtter opp om din egen mening. 

Du vil presse gjennom ordninger som ikke fungerer, hvorfor? Fordi du føler deg bedre? 

Hva er det som ikke fungerer? Folk gjør en liten innsats for pengene de mottar. Ingen verdens ting galt med det.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese det jeg skriver. Folk som ikke er i stand til det, blir ikke satt på aktivitetsplikt.

Jeg begriper ikke hva du hisser deg opp over

Anonymkode: 4686d...f63

Har du tungt for det? 

DE BLIR SATT PÅ AKTIVITETSPLIKT, JEG FORSØRGER MIN SLEKTNING FORDI HAN IKKE KLARER Å OPPFYLLE AKTIVITETSPLIKTEN

Hvordan kan du skrive slike ting som overhodet ikke stemmer? Hva er vitsen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som ikke fungerer? Folk gjør en liten innsats for pengene de mottar. Ingen verdens ting galt med det.

Anonymkode: 4686d...f63

100% jobb, er det en liten innsats syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Menchit skrev:

Har du tungt for det? 

DE BLIR SATT PÅ AKTIVITETSPLIKT, JEG FORSØRGER MIN SLEKTNING FORDI HAN IKKE KLARER Å OPPFYLLE AKTIVITETSPLIKTEN

Hvordan kan du skrive slike ting som overhodet ikke stemmer? Hva er vitsen?

Da må dere snakke med NAV og få dette omgjort eller revurdert. Mulig også NAV ser det slik at han er i stand til å utføre aktivitetsplikten, men at du og personen det gjelder er av en annen oppfatning. Det er ikke nødvendigvis slik at dere har rett, selv om dere tror det:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Menchit skrev:

100% jobb, er det en liten innsats syns du?

Kommer an på hva de 100% utgjør av arbeid/aktivitet.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de går helt feil frem når det kommer till aap og sosialhjelp. Det er sosialhjelp som burde inn strammes, ikke aap (ja, de som gikk på aap i 7+ år burde virkelig få et hardt spark bak i riktig retning, jobb eller uføre, det skal ikke lønne seg å være vrang og si "jeg klarer ikke" på trass i 7 år, det er de som ødela for oss andre, type hønehjørne medlemmer som er late og leker syk. men det burde ikke være slik som i dag). Sosialhjelp burde ha maksgrense og strenge krav til å komme seg uti arbeid. Det bør være en nødløsning og et sikkerhetsnett for befolkningen. Det skal ikke være mulig å sitte på sosialhjelp i 5+ år uten grunn. Er du syk eller skadet så blir det aap for avklaring, er du fortsatt for syk å skadet så blir det uføretrygd. Får du avslag på begge to så sier det jo seg selv, du er frisk nok til å jobbe. Trenger du utdanning, kurs eller noe annet for å komme deg uti arbeid så har de jo aap eller kvalifiseringsprogrammet (og sikkert mye annet som jeg ikke vet om). Sosialhjelp bør ikke være en stønad som du kan sitte på ræva å motta uten grunn, type unggutter som drikker cola og gamer hele dagen eller utlendinger som kun har som jobb å klemme ut unger. 

Politikerne i Norge er så fette dum at de forstår ikke hva NAV er virker det som. Og de evner ikke å se tenke logisk. 
Høyre er kjent for å sparke de som ligger nede, så det kommer ikke som et sjokk. Håper Høyre aldri kommer seg opp til makten igjen fordi de fucket til så jævlig mye for de svakeste i samfunnet. Lurer på hvordan Erna kan sove godt om natten, vell vitende om hva hun har gjort mot folk! 

Anonymkode: 9f911...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere snakke med NAV og få dette omgjort eller revurdert. Mulig også NAV ser det slik at han er i stand til å utføre aktivitetsplikten, men at du og personen det gjelder er av en annen oppfatning. Det er ikke nødvendigvis slik at dere har rett, selv om dere tror det:-)

Anonymkode: 4686d...f63

Du er ikke sann, tror du ikke jeg har snakket med dem, ørten ganger? De revurderer ikke noe som helst, aktivitetsplikt er aktivitetsplikt. Og det gjør både bruker og pårørende syke.

Men for all del, du møter meg akkurat slik nav gjør. Det er en uholdbar situasjon for hele familien. Personen er narkoman, han greier ikke møte opp på noe som helst, eller følge opp noe så enkelt som meldekort. Men igjen, du vet jo best. Å bli møtt på denne måten er så fortvilende at man gir opp til slutt. Belastningen er så tung at man har ikke noe liv igjen.

At du forsvarer det, uten andre argumenter enn at "du synes det er best" er ekstremt provoserende. Folk skal altså gå til grunne fordi du vil sikre deg at folk står opp i rett tid.

Hadde du nå enda hatt noen argumenter, og kunnet underbygge dem med forskning eller annen dokumentasjon, men nei- folk skal være takknemlig og i aktivitet, hvis ikke kan familier takke seg selv når alt faller sammen.

Den arrogansen du utviser er helt ekstrem. Du ser det ikke engang selv. Ikke har du kunnskap, du har ingen ide om hvordan det er å være i en slik situasjon, og bare det burde være nok til at du møter dem som kjenner skoen trykker med et åpent sinn.  Det virker på med som det er fullstendig utenkelig at du tar feil, og at motivene til Erno og co kanskje er helt andre enn du tror.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Menchit skrev:

Du er ikke sann, tror du ikke jeg har snakket med dem, ørten ganger? De revurderer ikke noe som helst, aktivitetsplikt er aktivitetsplikt. Og det gjør både bruker og pårørende syke.

Men for all del, du møter meg akkurat slik nav gjør. Det er en uholdbar situasjon for hele familien. Personen er narkoman, han greier ikke møte opp på noe som helst, eller følge opp noe så enkelt som meldekort. Men igjen, du vet jo best. Å bli møtt på denne måten er så fortvilende at man gir opp til slutt. Belastningen er så tung at man har ikke noe liv igjen.

At du forsvarer det, uten andre argumenter enn at "du synes det er best" er ekstremt provoserende. Folk skal altså gå til grunne fordi du vil sikre deg at folk står opp i rett tid.

Hadde du nå enda hatt noen argumenter, og kunnet underbygge dem med forskning eller annen dokumentasjon, men nei- folk skal være takknemlig og i aktivitet, hvis ikke kan familier takke seg selv når alt faller sammen.

Den arrogansen du utviser er helt ekstrem. Du ser det ikke engang selv. Ikke har du kunnskap, du har ingen ide om hvordan det er å være i en slik situasjon, og bare det burde være nok til at du møter dem som kjenner skoen trykker med et åpent sinn.  Det virker på med som det er fullstendig utenkelig at du tar feil, og at motivene til Erno og co kanskje er helt andre enn du tror.

 

Den "arrogansen" jeg utviser her er altså ikke større enn den NAV utviser.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den "arrogansen" jeg utviser her er altså ikke større enn den NAV utviser.

Anonymkode: 4686d...f63

Og poenget ditt var? At du er like arrogant i møte med mennesker som NAV er ikke akkurat et kvalitetsstempel.

Du har ikke et eneste argument som bygger opp under påstandene dine. Bortsett fra at du syns det er best. Men til og med du forstår vel at praksisen rundt sosialhjelp ikke er til for å tilfredsstille deg

Endret av Menchit
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Menchit skrev:

Og poenget ditt var? At du er like arrogant i møte med mennesker som NAV er ikke akkurat et kvalitetsstempel

Jeg regner med NAV vet hva de gjør. Det er ikke slik at folk ikke har ansvar for seg selv, selv om de er i en vanskelig situasjon som også kan være selvforskyldt.

Arroganse er her feil utrykk. Folk må ta vare på seg selv. Om du ikke liker det, kan ikke jeg gjøre noe med.Jeg mener det likevel.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med NAV vet hva de gjør. Det er ikke slik at folk ikke har ansvar for seg selv, selv om de er i en vanskelig situasjon som også kan være selvforskyldt.

Arroganse er her feil utrykk. Folk må ta vare på seg selv. Om du ikke liker det, kan ikke jeg gjøre noe med.Jeg mener det likevel.

Anonymkode: 4686d...f63

Det er akkurat det, du regner med at NAV vet hva de gjør. Og sikkert at de gjør som de sier også. Men du må ha bodd under en stein de siste årene. Du har jo ikke den fjerneste anelse om hva som foregår. Her er noen få linjer, det er hundrevis av andre.

Og jo, det er arrogant å fortelle andre at de tar feil uten å ha noen som helst grunnlag for å gjøre det.

Jeg ante ikke at du var såpass kunnskapsløs, helt utrolig at du ikke har vett til å forstå at det hjelper å vite noe om sakene du uttaler deg om.

Men du er nok en drømmevelger for Erna, du sluker alt hun/regjeringen sier uten å stille et eneste kritisk spørsmål. Selve bilde på saueflokken

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/penger/2019/02/09/195550149/nav-ansatte-fortviler-etter-aap-endringen

https://forskning.no/partner-universitetet-i-oslo-arbeid/nav-ansatte-mener-de-vet-for-lite-om-arbeidsmarkedet/1214503

https://www.nrk.no/vestfold/varsler-om-fryktkultur-i-nav-1.14114043

https://fagbladet.no/nyheter/tuva-er-tillitsvalgt-og-jobber-pa-nav--vi-kjenner-til-folk-som-bor-ute-fordi-de-ikke-orker-a-ha-med-nav-a-gjore-6.91.618916.fd47729007

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Menchit skrev:

Det er akkurat det, du regner med at NAV vet hva de gjør. Og sikkert at de gjør som de sier også. Men du må ha bodd under en stein de siste årene. Du har jo ikke den fjerneste anelse om hva som foregår. Her er noen få linjer, det er hundrevis av andre.

Og jo, det er arrogant å fortelle andre at de tar feil uten å ha noen som helst grunnlag for å gjøre det.

Jeg ante ikke at du var såpass kunnskapsløs, helt utrolig at du ikke har vett til å forstå at det hjelper å vite noe om sakene du uttaler deg om.

Men du er nok en drømmevelger for Erna, du sluker alt hun/regjeringen sier uten å stille et eneste kritisk spørsmål. Selve bilde på saueflokken

 

Det har ingen hensikt å komme med personangrep og å kalle meg kunnskapsløs og ikke har vett. Mine synspunkter på dette består. Siden du har så mye i mot de (og regjeringen sine), forslår jeg at du heller drar ned på Stortinget og demonstrerer der. Du vil da få større oppmerksomhet enn å sitte her å gå løs på meg.

At du har en situasjon i hjemmet og innen familien som ikke er bra, er greit nok. Men denne personen du snakker om må lære å ta ansvar for seg selv. Ellers vil h*n aldri kunne fungere ute i samfunnet igjen.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen hensikt å komme med personangrep og å kalle meg kunnskapsløs og ikke har vett. Mine synspunkter på dette består. Siden du har så mye i mot de (og regjeringen sine), forslår jeg at du heller drar ned på Stortinget og demonstrerer der. Du vil da få større oppmerksomhet enn å sitte her å gå løs på meg.

At du har en situasjon i hjemmet og innen familien som ikke er bra, er greit nok. Men denne personen du snakker om må lære å ta ansvar for seg selv. Ellers vil h*n aldri kunne fungere ute i samfunnet igjen.

Anonymkode: 4686d...f63

Det er ikke meg du svarer her, men må si jeg blir direkte dårlig av holdningene dine. Du virker å ha null forståelse for sykdom. Avhengighet er en sykdom! Ikke alle er friske nok til å kunne "ta ansvar for seg selv". Det er derfor vi har et sikkerhetsnett. Men det er ikke mye til sikkerhetsnett når de aller svakeste ikke kan benytte seg av det lenger.

Anonymkode: 9afae...db7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du svarer her, men må si jeg blir direkte dårlig av holdningene dine. Du virker å ha null forståelse for sykdom. Avhengighet er en sykdom! Ikke alle er friske nok til å kunne "ta ansvar for seg selv". Det er derfor vi har et sikkerhetsnett. Men det er ikke mye til sikkerhetsnett når de aller svakeste ikke kan benytte seg av det lenger.

Anonymkode: 9afae...db7

Det er en forutsetning at folk da vil ta imot den hjelpen de blir tilbudt. Hvilket vi ikke aner hva er tilfelle i hver enkelt sak. Min påstand om at aktivitetsplikt er bra i de aller, aller fleste tilfellene står fast.

Anonymkode: 4686d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal yte arbeid ! Vi får ikke ned ledigheten hvis dere skal si nei til tiltakene!

Anonymkode: fc892...69c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...