Gå til innhold

"En iPad i 50 km/t veier 12 kg" - hva betyr det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.glomdalen.no/nyheter/trafikksikkerhet/bil/en-ipad-kommer-med-en-kraft-pa-12-kg-ved-en-brastopp-i-50-km-t/s/5-19-444041

Jeg forstår at en tilsynelatende lett gjenstand kan gjøre stor skade i stor fart, som ved en bråstopp, men slike utregninger forteller meg veldig lite. Hva betyr "en kraft på 12 kg" egentlig? Hvis jeg går med en tursekkk på 20 kg, så presser den meg ned med en "kraft" på 20 kg, men det betyr ikke at det er farlig eller veldig tungt.

Anonymkode: 43c6b...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir noko heilt anna når ein gjenstand kjem mot deg i fart enn ein ryggsekk som er i ro på ryggen din. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er i bevegelse får en kraft i seg som blir tyngre.

Anonymkode: 25413...ae2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr en kraft på 120 newton, (12 kg) istedenfor dens egenvekt på ca 4N (400g).

Newton er det som egentlig representerer kraft ikke kg, men siden mange ikke vet hva newton er for noe så sier man "en kraft på 12 kg". 

Endret av Camlon
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du ligger på bakken og så slipper noen tursekken på deg. Da har du blitt truffet av 20 kg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, netpuppy said:

Tenk deg at du ligger på bakken og så slipper noen tursekken på deg. Da har du blitt truffet av 20 kg.

Ja, jeg forstår som sagt at det er noe annet å bære 12 kilo enn å få det sluppet ned på seg fra en høyde, det jeg ikke forstår er hva "en kraft på 12 kilo" betyr. @Camlon forklarer begrepene litt, men det sier meg fortsatt ikke noe om hvor hardt eller farlig det er. En iPad i hodet med 120 Newton, javel. Er det et hakk i hodet, går den tvers gjennom, hva skjer egentlig?

Anonymkode: 43c6b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lærte alle på skolen. Den skolen man må ta lenge før man kan ta lappen. Skremmende...

Anonymkode: b9b85...ce1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.glomdalen.no/nyheter/trafikksikkerhet/bil/en-ipad-kommer-med-en-kraft-pa-12-kg-ved-en-brastopp-i-50-km-t/s/5-19-444041

Jeg forstår at en tilsynelatende lett gjenstand kan gjøre stor skade i stor fart, som ved en bråstopp, men slike utregninger forteller meg veldig lite. Hva betyr "en kraft på 12 kg" egentlig? Hvis jeg går med en tursekkk på 20 kg, så presser den meg ned med en "kraft" på 20 kg, men det betyr ikke at det er farlig eller veldig tungt.

Anonymkode: 43c6b...0df

Forskjellen er at iPaden vil treffe deg med et mye mindre areal, men med kraft tilsvarende et objekt på 12 kg som ligger oppå deg. Om en av kantene på ipaden treffer deg blir dette omtrent som en kniv. Se for deg at du legger en kniv mellom deg og tursekken, da blir de 20 kg plutselig mer problematisk. 

Endret av Traktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Alt som veier mer enn 0,5 kilo bør sikres i bilen, understreker UP-sjef Karlsen.

Dersom man er usikker på om man kan la en gjenstand ligge løst, kan man også tenke slik: Tåler jeg å få denne i hodet om den blir sluppet fra ti meters høyde?

Hvis svaret er nei, skal den sikres.

Fra en annen artikkel om det samme. 

Anonymkode: 7632a...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette lærte alle på skolen. Den skolen man må ta lenge før man kan ta lappen. Skremmende...

Anonymkode: b9b85...ce1

Da må det ha kommet inn i pensum etter at jeg gikk ut av skolen, for vi lærte aldri hva det i praksis betyr at noe treffer deg med en kraft på 120 newton. Som jeg har nevnt flere ganger forstår jeg selvsagt at det er verre å bli truffet av noe som blir kastet på deg enn om det blir dyttet forsiktig mot deg. Det jeg lurer på er hvor hardt dette er i praksis.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt som veier mer enn 0,5 kilo bør sikres i bilen, understreker UP-sjef Karlsen.

Dersom man er usikker på om man kan la en gjenstand ligge løst, kan man også tenke slik: Tåler jeg å få denne i hodet om den blir sluppet fra ti meters høyde?

Hvis svaret er nei, skal den sikres.

Anonymkode: 7632a...261

Takk, dette gjør det mer begripelig for meg. Å slippe noe fra ti meters høyde er noe jeg kan se for meg. Ut fra den tommelfingerregelen bør heller ikke mobiltelefoner eller mynter ligge løst i bilen, spesielt ikke hvis du kjører i 80 eller mer.

Samtidig tenker jeg at det må være forskjell på hvor gjenstandene ligger. En iPad som ligger helt fremme i bilen vil neppe treffe noen med så voldsom kraft siden den sannsynligvis vil treffe frontruten først.

Anonymkode: 43c6b...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det ha kommet inn i pensum etter at jeg gikk ut av skolen, for vi lærte aldri hva det i praksis betyr at noe treffer deg med en kraft på 120 newton. Som jeg har nevnt flere ganger forstår jeg selvsagt at det er verre å bli truffet av noe som blir kastet på deg enn om det blir dyttet forsiktig mot deg. Det jeg lurer på er hvor hardt dette er i praksis.

Takk, dette gjør det mer begripelig for meg. Å slippe noe fra ti meters høyde er noe jeg kan se for meg. Ut fra den tommelfingerregelen bør heller ikke mobiltelefoner eller mynter ligge løst i bilen, spesielt ikke hvis du kjører i 80 eller mer.

Samtidig tenker jeg at det må være forskjell på hvor gjenstandene ligger. En iPad som ligger helt fremme i bilen vil neppe treffe noen med så voldsom kraft siden den sannsynligvis vil treffe frontruten først.

Anonymkode: 43c6b...0df

At den treffer frontruten først betyr ikke at den blir der.

Anonymkode: 95f23...576

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da må det ha kommet inn i pensum etter at jeg gikk ut av skolen, for vi lærte aldri hva det i praksis betyr at noe treffer deg med en kraft på 120 newton. Som jeg har nevnt flere ganger forstår jeg selvsagt at det er verre å bli truffet av noe som blir kastet på deg enn om det blir dyttet forsiktig mot deg. Det jeg lurer på er hvor hardt dette er i praksis..

Anonymkode: 43c6b...0df

Når gikk du på skolen da? Eller fulgte du ikke med i fysikk/naturfag?

Anonymkode: 70c96...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lærte alle på skolen. Den skolen man må ta lenge før man kan ta lappen. Skremmende...

Anonymkode: b9b85...ce1

Det som er skremmende er vel alle som bare godtok det uten videre.

Kraften en gjenstand i bevegelse utvikler når den stopper opp er avhengig av avstanden den stopper opp på, ikke bare hastigheten. så og komme med en slik uttalelse utelukkende basert på hastigheten er helt idiotisk.

Anonymkode: 20518...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en løs gjenstand i bil under kollisjon: 
i 10km/t er det som å få kastet en tennisball mot seg
i 50km/t er det som å få kastet en bowlingkule mot seg
 

Anonymkode: a36d9...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en løs gjenstand i bil under kollisjon: 
i 10km/t er det som å få kastet en tennisball mot seg
i 50km/t er det som å få kastet en bowlingkule mot seg
 

Anonymkode: a36d9...699

Med mindre gjenstanden er en bowlingkule 🙂

Da kommer den i mot deg som en elefant 🐘

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.glomdalen.no/nyheter/trafikksikkerhet/bil/en-ipad-kommer-med-en-kraft-pa-12-kg-ved-en-brastopp-i-50-km-t/s/5-19-444041

Jeg forstår at en tilsynelatende lett gjenstand kan gjøre stor skade i stor fart, som ved en bråstopp, men slike utregninger forteller meg veldig lite. Hva betyr "en kraft på 12 kg" egentlig? Hvis jeg går med en tursekkk på 20 kg, så presser den meg ned med en "kraft" på 20 kg, men det betyr ikke at det er farlig eller veldig tungt.

Anonymkode: 43c6b...0df

du har dessverre rett. 1) en lett gjenstand kan gjøre stor skade ved en kolliosjon, og 2) "utregningen" forteller veldig lite - egentlig ingen ting.

forenklinger er bra for å nå ut til mange - men regnestykket er enten satt opp av en pedagog som ikke kan fysikk - eller av en fysiker som ikke kan pedagogikk ;)

og 12 kg er jo på ingen måte farlig å få i bakhodet. legg hodet på badevekten - gjerne med et nettbrett mellom - press nedover til 12 kg. nix problem

hastighet og vekt er ikke nok til å "regne ut" "kraft" på 12 kg, man trenger tid også.

 

 

Anonymkode: 7f765...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, netpuppy said:

Tenk deg at du ligger på bakken og så slipper noen tursekken på deg. Da har du blitt truffet av 20 kg.

men hvorvidt det er farlig sier de 20 kg ingen ting om. Slippes den fra 10 cm eller 100 meter? du blir uansett truffet av 20kg. kraften er uansett større enn 20g / 200N, aldri lik 20

Anonymkode: 7f765...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn en honningmelon, gå på treningssenteret og finn en vekt på 12 kg og slipp den på vannmelonen fra 1 meters avstand. 

Anonymkode: acc33...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjøp inn en honningmelon, gå på treningssenteret og finn en vekt på 12 kg og slipp den på vannmelonen fra 1 meters avstand. 

Anonymkode: acc33...aba

hva skulle det forklare?

Hva med "kjøp en honningmelon, gå på treningssenteret og finn en vekt på 12 kg og legg den forsiktig på vannmelonen". Da får den 12 kg trykk - med ditt eksempel vesentlig mer. Hvor kom "1 meter" fra?

Anonymkode: 7f765...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...