Gå til innhold

Når hundeeiere sier at det ikke alltid går bra å hilse, men vi kan prøve..?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Leo skrev:

Nå snakker du om din egen hund og at den oppfører seg slik betyr ikke at alle hunder gjør det. Det betyr heller ikke at du nødvendigvis er et geni når det kommer til sosialisering av hund fordi dette varier fra rase til rase og fra individ til individ. Noen er supersosiale og godtar (nesten) alt. Andre er mer sære og godtar kanskje ikke andre hunders nærvær i det hele tatt. Noe kan man trene på, men langt fra alt. 

Det var et svar på din egen kommentar, nå bare motsier du deg selv. Du er definitivt en jeg aldri ville rådført meg med når det gjelder hund...

Anonymkode: 96ede...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.4.2019 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Det sier man ikke om det er risiko for angrep, men hvis den av og til gneldrer eller kan bli aggressiv (man holder den igjen i bånd og vil dra den vekk fra den andre hunden lenge før den får mulighet til å bite den andre hunden i strupen liksom) . Mange hunder må gjennom en sånn trenings og eksponerings fase

Anonymkode: 7a5c8...a0c

Men jeg er ikke interessert i å la sånne hunder hilse på min. Jeg syns ikke noe om at de sier vi kan prøve. Det er ikke aktuelt å prøve. Ikke min plikt å stille min hund til disposisjon for hunder som trenger eksponering og trening, hvis de kan bli aggressive. Ts

Anonymkode: 5e1b0...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg er ikke interessert i å la sånne hunder hilse på min. Jeg syns ikke noe om at de sier vi kan prøve. Det er ikke aktuelt å prøve. Ikke min plikt å stille min hund til disposisjon for hunder som trenger eksponering og trening, hvis de kan bli aggressive. Ts

Anonymkode: 5e1b0...44a

Selvfølgelig er det ikke det. Det ville være langt mer behagelig for alle hvis folk trente hundene sine til å ikke hilse når de er bånd. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Jøss det var rart. Jeg har nemlig aldri sett en hund som IKKE viser glede og logrer med halen når den får hilse på andre hunder i livet sitt. 

Anonymkode: 7a5c8...a0c

At en hund logrer betyr nødvendigvis ikke at den er glad. Hunder sender mange signaler. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Hva mener de med det egentlig? Jeg spør alltid om hunden kan hilse, og har fått dette svaret mange ganger. Det er da overhode ikke aktuelt for meg å la hunder som kan angripe hilse på min hund?!

Anonymkode: 5e1b0...44a

Du spør og får svar som sier at "det ikke alltid går bra å hilse, men vi kan prøve".

Forstår ikke problemet ditt,da lar du bare være å hilse på den andre hunden da.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nettvenn skrev:

Du spør og får svar som sier at "det ikke alltid går bra å hilse, men vi kan prøve".

Forstår ikke problemet ditt,da lar du bare være å hilse på den andre hunden da.
 

Ja, men de bare kommer bort. Ts

Anonymkode: 5e1b0...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de bare kommer bort. Ts

Anonymkode: 5e1b0...44a

Ok.Da må du si STOPP, høyt og kontant,dersom de 'bare kommer bort' til deg/din hund.Jeg godtar ikke at fremmede hunder bare kommer bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nettvenn skrev:

Ok.Da må du si STOPP, høyt og kontant,dersom de 'bare kommer bort' til deg/din hund.Jeg godtar ikke at fremmede hunder bare kommer bort.

Nei.. Skal øve på å si fra. Ts

Anonymkode: 5e1b0...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kjønn har hunden din da, ts?

Min hannhund vil være dominant og går da ikke så godt sammen med en hannhund som er likedan. Sånn er naturen 🐕

Anonymkode: 7d1f8...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket kjønn har hunden din da, ts?

Min hannhund vil være dominant og går da ikke så godt sammen med en hannhund som er likedan. Sånn er naturen 🐕

Anonymkode: 7d1f8...e1c

Nei, sånn er ikke naturen. Dominant er ikke et personlighetstrekk hos hunder, dette er en myte som er svært spredd og misoppfattet dessverre. Ingen hunder vil være dominante, din høres derimot ut som en hund som er dårlig sosialisert eller har ufin atferd mot andre hannhunder. Jeg anbefaler deg å søke opp Emma Galant, lese boken "Da han møtte hund" av Helge Svela, eller generelt søke opp nyere forskning innenfor atferdsbiologi. Selv på ulver idag vet man at dominans, alfa, rang og hierarki ikke er som man engang trodde. 

Anonymkode: d1bff...3f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn er ikke naturen. Dominant er ikke et personlighetstrekk hos hunder, dette er en myte som er svært spredd og misoppfattet dessverre. Ingen hunder vil være dominante, din høres derimot ut som en hund som er dårlig sosialisert eller har ufin atferd mot andre hannhunder. Jeg anbefaler deg å søke opp Emma Galant, lese boken "Da han møtte hund" av Helge Svela, eller generelt søke opp nyere forskning innenfor atferdsbiologi. Selv på ulver idag vet man at dominans, alfa, rang og hierarki ikke er som man engang trodde. 

Anonymkode: d1bff...3f2

Men helt uavhengig av hva man kaller det så er det et faktum at det er en del hannhunder som ikke takler andre hunder av samme kjønn og spesielt ikke når de er i bånd. Hos noen kan det trenes bort, hos andre ikke og det kan være situasjons- og individbetinget (Altså avhengig av akkurat de to individene som møtes). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Hunder bør ikke hilse i bånd, de bør hilse løst på inngjerdende passende plasser som ikke er noen av hundens territorium.

 

Og vær så snill hundeeiere, hvis jeg krysser gata så betyr det at jeg ikke vil hilse med min hund. Ta inn fleksibåndet deres og hold hunden deres unna. Vi trener kontakt, vi trenger da avstand til deg og din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, LaptopPute said:

Hunder bør ikke hilse i bånd, de bør hilse løst på inngjerdende passende plasser som ikke er noen av hundens territorium.

 

Og vær så snill hundeeiere, hvis jeg krysser gata så betyr det at jeg ikke vil hilse med min hund. Ta inn fleksibåndet deres og hold hunden deres unna. Vi trener kontakt, vi trenger da avstand til deg og din hund.

Kall meg gjerne fordomsfull, men jeg er fryktelig skeptisk til folk bed fleksibånd. Kan heller ikke fordra hundeeiere som bare gauler" ER DET HANNHUND ELLER TISPE", og idet jeg sier "tispe" så tar de det som et "ok" til å hilse på. Den aktuelle hunden er ikke spesielt begeistret for andre hunder. Hun er ikke aggressiv eller vanskelig, bare fullstendig uinteressert og setter seg helst bak bena mine for å slippe unna maset.

Å ha hunder i bånd er i utgangspunktet unaturlig, å la to hunder hilse når de er i bånd blir en konstruert samhandling jeg mener eiere har mer glede av enn hundene selv. Bli heller med på hundetreff, meld dere inn i en lokal hunde- eller rasegruppe på Facebook for å treffe andre hundefolk som også ønsker sosialisering til sine firbente. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
6 hours ago, Rosmarin(ert) said:

Kall meg gjerne fordomsfull, men jeg er fryktelig skeptisk til folk bed fleksibånd. Kan heller ikke fordra hundeeiere som bare gauler" ER DET HANNHUND ELLER TISPE", og idet jeg sier "tispe" så tar de det som et "ok" til å hilse på. Den aktuelle hunden er ikke spesielt begeistret for andre hunder. Hun er ikke aggressiv eller vanskelig, bare fullstendig uinteressert og setter seg helst bak bena mine for å slippe unna maset.

Å ha hunder i bånd er i utgangspunktet unaturlig, å la to hunder hilse når de er i bånd blir en konstruert samhandling jeg mener eiere har mer glede av enn hundene selv. Bli heller med på hundetreff, meld dere inn i en lokal hunde- eller rasegruppe på Facebook for å treffe andre hundefolk som også ønsker sosialisering til sine firbente. 

Jeg er så enig. Tenker ofte at det er hundeiere som har hunder som er veldig lette å gjøre med, eller som bare driter i alt som har med trening å gjøre. Jeg unngår både hunder og fremmede mennesker, da min hund er reaktiv og ikke på noen som helst måte er klar for å hilse på noen enda, og særdeles ikke i bånd. Så vi bruker sladremetoden og god avstand, men kommer alltid en jævel som ikke skjønner det, og som roper etter meg "hun er snill altså!", når jeg løper vekk med min etter og ha nærmest følt meg overfalt. Går jeg i stor bue, eller snur når jeg ser så betyr jo det tydelig at jeg ikke ønsker å hilse. Har prøvd refleksvest på meg selv, hvor det står "vi trener", prøvd med vest på hunden med "redd hund, ikke hils på meg", og lignende, men hjalp ikke katta.

 

Men de fleste hundeeiere skjønner det, og unngår oss tilbake!

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok sagt dette i sammenheng med at valpen vår er litt skeptisk og under «hils» noen ganger bare gjemmer seg bak bena mine 😅 handler ikke om aggressivitet der for å si det sånn. 

Anonymkode: 5d1c2...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst med alle kvinnfolk som skal si «tnnnnåh så søt hund» da min 6 mnd gammel valp er en hore etter oppmerksomhet og legger seg ned for å rulle rundt og jåle seg til når han hører lyse stemmer.

Også håpløst med folk som hilser på hunden min uten å spørre meg først.

Slenger meg forøvrig på skepsisen til fleksibånd. Hvorfor i all verden skal man ha dette? Har gått tur med hunder som har det, og man har null kontroll på hunden. De som har flexibånd har som regel ikke kustus på den heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok sagt dette i sammenheng med at valpen vår er litt skeptisk og under «hils» noen ganger bare gjemmer seg bak bena mine 😅 handler ikke om aggressivitet der for å si det sånn. 

Anonymkode: 5d1c2...9d4

Skjønner, men de opplevelsene jeg har hatt med de som sier det har det vært aggressive hunder :( Min har allerede blitt bitt, glefset og knurret til. Som om de med aggressive hunder skal øve seg på min snille. Jeg klikket faktisk litt sist det skjedde. Kjeftet på eieren. Det er ikke greit. Jeg skal ikke få en redd hund for at de hundene med atferdsproblemer skal øve seg på min! Er så jævlig ikke greit. La være å komme bort når man har en aggressiv hund. Det er ikke opp til den som har hunden med problemer å si at "vi kan prøve". Det er ikke aktuelt for meg å stille min hund til disposisjon som noen dørmåtte for de hundene å øve på. Har fått nok. 😤

Anonymkode: 5e1b0...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk som på død og liv skal la hunden sin hilse på alle andre hunder i bånd, selv kan begynne å håndhilse på alle mennesker de møter. 

Å hilse på fremmede hunder i bånd er unødvendig, og overhodet ikke god sosialisering. Ser så mange stressede hunder som hopper, spretter, piper og vil bort til alt og alle de ser. Overhodet ikke bra for hunden. 

Anonymkode: 4fea0...d3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt er det ikke måte på hvor mange «eksperter» det finnes blant hundeeiere. Så fort man har hatt hund i noen måneder skal ekstremt mange være belærende, både den ene og den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...