Gå til innhold

Ååh jeg får "aldri" lappen !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.4.2019 den 14.35, megda skrev:

Skjønner selv ikke hvorfor man kjører opp til biler som ikke er automatisk. Det er fremtiden og åpenbart den enkleste løsningen. 

Det er sant, det. I Norge vil nok privatbilparken om ikke så mange år stort sett bestå av automatbiler, men det er alltids greit å kunne gire. Her for noen uker siden hadde jeg akutt behov for å leie en stor kassebil samme dag. Det var kun ett sted i nærheten som hadde bil å oppdrive, og den var manuell. 

Det er også mange land som henger mye lenger etter enn oss. Jeg har hatt leiebil i både Frankrike og Italia f.eks, og har kun fått manuell. Det er selvfølgelig automatbiler å oppdrive, men når turen ikke er planlagt lenge i forveien, og man samtidig skal prøve å holde prisen relativt anstendig, er det ikke alltid man får akkurat det man vil. 

Nok et eksempel var da jeg fikk en diger stein i frontruta, som måtte byttes. Verkstedet hadde lånebil, men dette var midt i "steinsprutsesongen", så man kunne ikke akkurat velge og vrake. Det ble også en manuell bil. 

Hvis man ikke har store problemer med giringen, så synes jeg fortsatt det er en fordel å ha lappen på begge. Sveits har forøvrig innført nye regler nå. Man kan øvelseskjøre, både privat og med skole, på automat, og til og med oppkjøringen, og førerkortet vil allikevel også gjelde for manuell. Det høres veldig scetchy ut😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor du hvor i landet TS, men er jo lettere å kjøre opp et sted i landet der det er et mindre travelt trafikkbildet. Er feks mye høyere strykprosent i Oslo enn i Finnmark. Kanskje du kan bestille oppkjøring et sted som er litt lenger «ut på landet», så får du mindre stressende trafikk?

Anonymkode: 30ca9...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2019 at 12:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg er 30 år , har frem og tilbake i perioder holdt på med lappen, jeg har hatt fem forskjellige lærere!!! Og tre stryk. 

Jeg har fått barn, blitt lite energi til øvelse, jeg overvurderer nivået , og tenker jeg er klar, blir sendt til oppkjøring og stryker. Jeg har tre stryk på disse ti årene. Sist gang mente læreren at jeg girte for mye, jeg fikk beskjed om å klage, men gikk selvsagt ikke gjennom. 

Jeg tror prestasjonsangsten ødelegger for meg! 

Idag hadde jeg kjøre- tentamen med annen lærer, full av angst og anspent, selvsagt ikke bestått. Han fant noe nytt å øve på. Idag var det at jeg må legge meg til høyre i høyre svinger ,og venstre i venstre svinger. Jeg spør hvor lang tid elever pleier øve på slikt "problem", han svarer ca. 3 uker med øvelse hjemme, og ukentlige timer. Jeg er student og har mamma permisjon. Jeg må overkjøre når babyen skal sove. Uff! Oppkjøring er etter påske, og den må avlyses IGJEN.

Jeg vil bare få lappen!!! Jeg kjører jo forsvarlig, og har kjørt med barna i bilen fem år frem og tilbake til ting vi skal. Jeg forstår det selvsagt må være perfekt. 

Anonymkode: 45f68...01d

Du stryker gjentatte ganger og sier du har kjørt barna i fem år? Den største feilen folk som prøver å ta lappen er at de tror de KAN kjøre bil. Ingen kjørelærere ville strøket deg dersom du ikke hadde noen feil. Så spørs om det er der feilen din ligger.

Å få førerkort betyr at man KAN få lov til å begynne å lære seg å kjøre bil. Det krever mengdetrening i alle setninger å kjøre bil, og til og med det mest erfarne sjåføren kan havne i ulykker. Det handler om å lese trafikken på god avstand, å være klar dersom noe uforutsett ville skjedd og skape flyt i trafikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor du hvor i landet TS, men er jo lettere å kjøre opp et sted i landet der det er et mindre travelt trafikkbildet. Er feks mye høyere strykprosent i Oslo enn i Finnmark. Kanskje du kan bestille oppkjøring et sted som er litt lenger «ut på landet», så får du mindre stressende trafikk?

Anonymkode: 30ca9...545

Enig. Ta flyet til Kirkenes og kjør opp. 

Det er en grunn til at alle nordafor ikke kjører bil på Østlandet. Det har de ikke nerver til. 

Anonymkode: c2994...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astoria skrev:

Du stryker gjentatte ganger og sier du har kjørt barna i fem år? Den største feilen folk som prøver å ta lappen er at de tror de KAN kjøre bil. Ingen kjørelærere ville strøket deg dersom du ikke hadde noen feil. Så spørs om det er der feilen din ligger.

Å få førerkort betyr at man KAN få lov til å begynne å lære seg å kjøre bil. Det krever mengdetrening i alle setninger å kjøre bil, og til og med det mest erfarne sjåføren kan havne i ulykker. Det handler om å lese trafikken på god avstand, å være klar dersom noe uforutsett ville skjedd og skape flyt i trafikken. 

Jeg har jo aldri havnet i farlige stoffer situasjoner. Jeg kan jo avverge dem, jeg vet jo hva jeg skal gjøre om jeg møter på en ambulanse på veien f.eks. Jeg kan se og avverge farer. Jeg har overblikk. Jeg sjekker jo blindsoner, sjekker at andre overholder vikeplikten. Det er helt lov å kjøre med passasjerer. Tenk på de som har søsken som skal øvekjører frem og tilbake til familie selskap. De anbefalder at de som skal lære seg å kjøre bil, kjører når familien skal ting. Jeg har jo ikke heller strøket pga. farlige ting. 

Orker ikke forsvare meg ovenfor hva jeg gjør angående egen sikkerhet.

Anonymkode: 45f68...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen så mange ekle mennesker her. Har man hatt pauser så kan man faktisk glemme det man har lært og da er det helt normalt og begynne på igjen og starte "på nytt" fordi det å ikke praktisere noe fører til at man glemmer. Og TS har hatt pauser. Kjenner mange som har brukt år og er gode og trygge sjåfører nå. Og noen som brukte få måneder og er dårlige sjåfører.

TS, du kommer til å klare det til slutt:) mitt råd er å slutte å lese på nettet og opprette tråder. Kjør masse og tenk at før eller siden så kommer du til å klare det. Jeg råder deg å glemme denne tråden og tenke at dette får du til. 

Anonymkode: b6d68...a38

Glemmer du hvordan man sykler også? 

Anonymkode: 5652a...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemmer du hvordan man sykler også? 

Anonymkode: 5652a...41a

Det er en del mer å lære rundt bilkjøring enn sykling.

Anonymkode: 45f68...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har jo aldri havnet i farlige stoffer situasjoner. Jeg kan jo avverge dem, jeg vet jo hva jeg skal gjøre om jeg møter på en ambulanse på veien f.eks. Jeg kan se og avverge farer. Jeg har overblikk. Jeg sjekker jo blindsoner, sjekker at andre overholder vikeplikten. Det er helt lov å kjøre med passasjerer. Tenk på de som har søsken som skal øvekjører frem og tilbake til familie selskap. De anbefalder at de som skal lære seg å kjøre bil, kjører når familien skal ting. Jeg har jo ikke heller strøket pga. farlige ting. 

Orker ikke forsvare meg ovenfor hva jeg gjør angående egen sikkerhet.

Anonymkode: 45f68...01d

Men det er jo en grunn til at du stryker gang på gang, altså er du ikke flink nok til å få lappen. Og BTW så er ikke ambulanser farlige situasjoner i trafikken.

Altså så må du nok ha mere trening. Du klarer det til slutt, men du må nok øve mer, og ikke minst ta til deg det sensor sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astoria skrev:

Men det er jo en grunn til at du stryker gang på gang, altså er du ikke flink nok til å få lappen. Og BTW så er ikke ambulanser farlige situasjoner i trafikken.

Altså så må du nok ha mere trening. Du klarer det til slutt, men du må nok øve mer, og ikke minst ta til deg det sensor sier..

Du begynte diskutere barn i bilen, det jeg svarte på. Selvsagt må jeg øve mer før jeg kan kjøre alene. Det forstår jeg jo. Ambulanse er ikke det nei , men jeg tror nok du forstår hva jeg mener. Handler om reaksjonsevne. 

Anonymkode: 45f68...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemmer du hvordan man sykler også? 

Anonymkode: 5652a...41a

Nei, men nå som jeg ikke har syklet på flere år er jeg en usikker og dårlig syklist sammenlignet med da jeg syklet til skolen hver dag. Og dersom man ikke øvde og øvde da man lærte å sykle så hadde man ikke lært det skikkelig heller og mest sannsynlig glent litt hvordan ting var

Anonymkode: fe566...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men nå som jeg ikke har syklet på flere år er jeg en usikker og dårlig syklist sammenlignet med da jeg syklet til skolen hver dag. Og dersom man ikke øvde og øvde da man lærte å sykle så hadde man ikke lært det skikkelig heller og mest sannsynlig glent litt hvordan ting var

Anonymkode: fe566...a8e

Ja helt riktig.

Anonymkode: 45f68...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...