Gå til innhold

Hvor går din grense for hva din kjære kan gjøre med en venn av motsatt kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der hadde nok min alarmklokke gått av... 

Anonymkode: 620dd...1cc

Min også, dette er overhodet ikke greit. Hadde sagt de kunne dra, men ikke vent at jeg sitter her når du kommer tilbake 😮

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de får ikke vært «normale» sammen om jeg også er med. 

Altså jeg skjønner han jo på et vis. For om jeg drar på telttur med ei venninne så er det jo ofte for å pleie vennskapet med denne personen. Mimre om gamledager, le av interne ting, prate om ting som kanskje ikke min venninne er komfortabel med å si foran en utenforstående. 

Da hadde jo settingen blitt annerledes om min samboer hadde vært med. 

Derfor prøver jeg å gi rom for at han skal kunne ha en slik tur også, men det er så vanskelig. 

Noen spurte om han dro på sånne turer med kompiser og nei det gjør han ikke, fordi han har kun én nær venn og det er henne. 

Anonymkode: 99171...a41

Jeg skjønner hva han mener her, men jeg tenker likevel at det er noe man må ofre litt når man er i et forhold. de kan fint være alene på dagtid uten at overnattinger er involvert, hvor de kan ha masse tid til å være "normale". Blir det samme i venninneforhold i en venninnegjeng, at to stykker legger planer også er det andre som vil hive seg på, selv om man egentlig skulle ønske det bare kunne være x og x, så kan man ikke akkurat nekte de andre å være med hvis de har lyst. Blir ikke helt som man hadde tenkt, men man må jo være inkluderende. Jeg hadde absolutt reagert om jeg faktisk hadde lyst til å bli med men fikk beskjed om at jeg ikke fikk lov, og måtte sitte hjemme alene mens kjæresten min var på telttur med en annen dame. Dette er ikke fordi det er en dame, eller fordi jeg tror de skal være utro. bare fordi det rett og slett er slemt gjort og ikke slik du behandler kjæresten din. 

En ting om han har spurt om du vil bli med og du hadde sagt nei, da er det ikke så farlig, da kan de kose seg tenker jeg. Men at han ikke ønsker å ha deg der, det er ganske sært. Burde vært en gylden mulighet for deg til å bonde litt med bestevenninna hans også. Som sagt, de har nok av tid til å være normale med hverandre på vanlige dager. 

Endret av deedee_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltur hadde kanskje sikkert gått greit, kom an på omstendighetene rundt turen. For vi reiser som regel som en hel gruppe på slike turer, så i vår vennegjeng er det slik at alle kan hive seg med og kjærester er som regel bestandig invitert. Men jeg hadde ikke likt at de skulle sove sammen, syns det er noe som ikke passer seg når man er i ett forhold. Jeg har kompiser som jeg har delt samme rom, av og til samme seng med når vi var single uten at det skjedde noe mer enn snakking og søvn. Så det er ikke som jeg tror at man ikke kan dele samme seng med mottsatt kjønn uten å holde fingrene av fatet. Men det har aldri vært aktuelt når han eller jeg hadde kjæreste. Det er for meg en respekt ting, og tydelig samme greien for kompisene også.

Men i ditt tilfelle hadde mer blitt skeptisk til at du ikke ble invitert med engang. At det er en tur bare for de to, mulig at det har med miljøet jeg vanker i. For det er bare snakk om kjæresteturer, kurs eller gutte/jenteturer hvor andre blir ekskludert. Skjønner at det er viktig å ha alenetid med venner, men mest sannsynlig hadde jeg ikke følt meg komfortabel med en slik situasjonen. Hvorfor må de overnatte og hvorfor skal de dele telt? Kanskje er det for å bære mindre vekt, men syns det er spesielt likevel. Mest sannsynlig for at det går over dine grenser og han ikke bryr seg, eller prøver å trygge deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid  må problematiseres å ha nære venner av motsatt kjønn? Min aller næreste venn er mann, vi har kjent hverandre i lenger enn jeg har kjent mannen min. Han er gjerne med mannen min og meg på ting, men de beste samtalene har vi når det bare er oss to. ingen reagerer hvis jeg går ut med venninder, men går jeg ut med han, er det mange som reagerer, og jeg skjønner ikke hvorfor. Vi har aldri kysset eller hatt sex, og han vet utmerket godt hvor grensa går, så heldigvis respekterer manne min dette.

Til gjengjeld lar jeg han reiser på tur med sin beste venninde en gang i blandt. Jeg vet de har delt seng på hotell og delt lugar på danskebåten, og det plager meg faktisk ikke, da jeg stoler på de begge.

Det går nemlig an å ha venner av motsatt kjønn, uten å måtte sexsualisere det.

Anonymkode: 8b9ac...e2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Hun er singel og har vært det gjennom hele vennskapet deres. Han har også vært singel hele tiden frem til vi ble sammen for 3 år siden. 

Det virker på meg som de fortsatt har litt den innstillingen man har når begge er single og kan gjøre som de vil. Hun hadde visst også foreslått en tur til Stockholm hvor de skulle sove på samme hotellrom (og virket på meg som de ikke så problemet i å sove i samme seng engang)

Han skjønner at jeg er skeptisk, men han mener det koker ned til at jeg er sjalu, fordi han sier at jeg hadde jo ikke hatt et problem med turen om det var en mann han dro med. Og det er jo for så vidt sant. Og da spør han: «hva om jeg hadde vært bifil? Skulle jeg ikke fått dratt på tur med noen da, uansett kjønn?»

Og da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare og mene.

Anonymkode: 99171...a41

Forstår at det er vanskelig å argumentere «emosjonelt» mot noen som overkjører deg med «rasjonelle» argumenter.

Saken er at folk som kun er «rasjonelle» passer ikke særlig godt inn i forhold. De er opptatt av konkurranse.

Men det i seg selv er et rasjonelt argument;

Hvis man ser på et forhold som en konkurranse, at begge individer bør hevde seg selv, så ender man bare opp med nettopp dette; To individer.

Mens hvis man ser på et forhold som et samarbeid, at begge individer strever mot å bøyer seg for fellesskapet, så ender man opp med det; Et fellesskap.

Ditt «rasjonelle» argument er at han ikke oppfører seg som en kjæreste, men som en konkurrent. 

Det var noen som kom med en helt sinnsykt fantastisk artikkel her en dag - skal se om ikke jeg finner den til deg... 

https://www.marriagebuilders.com/the-policy-of-joint-agreement.htm

Endret av a l'orange
Natt til 15. mai
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det alltid  må problematiseres å ha nære venner av motsatt kjønn? Min aller næreste venn er mann, vi har kjent hverandre i lenger enn jeg har kjent mannen min. Han er gjerne med mannen min og meg på ting, men de beste samtalene har vi når det bare er oss to. ingen reagerer hvis jeg går ut med venninder, men går jeg ut med han, er det mange som reagerer, og jeg skjønner ikke hvorfor. Vi har aldri kysset eller hatt sex, og han vet utmerket godt hvor grensa går, så heldigvis respekterer manne min dette.

Til gjengjeld lar jeg han reiser på tur med sin beste venninde en gang i blandt. Jeg vet de har delt seng på hotell og delt lugar på danskebåten, og det plager meg faktisk ikke, da jeg stoler på de begge.

Det går nemlig an å ha venner av motsatt kjønn, uten å måtte sexsualisere det.

Anonymkode: 8b9ac...e2a

Stemmer. Det beste er at i slike tråder menes det hardt om hva partner skal få lov til og ikke. Uten å ha et eneste rasjonelt argument.

Anonymkode: d6008...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Mann1979 skrev:

Jeg er aldri alene med en annen person av det motsatte kjønn enn min kone.

Er ikke det litt trist?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, LilleVanilje skrev:

Jeg hadde hatt 0 problem med dette da jeg stoler på kjæresten 100%. Om de vil være utro, så er de det uansett fjelltur eller ikke. Å da hadde jeg ikke ønsket å være sammen med mannen uansett! 

Dette er en ganske naiv uttalelse. Det er noe som heter at "anledning gjør tyv" og det gjelder i stor grad for utroskap også. Ikke at man skal stenge partneren sin inne, men jo flere anledninger man har til å være utro, jo større sjanse er det for at man er det. Dersom begge synes det er OK, er det jo bare å gjøre det, men man bør ha dette i bakhodet...

Jeg hadde ikke likt at min mann dro på tur alene med en annen kvinne (og han har samme syn som meg). Og spesielt ikke dersom han hadde uttalt at jeg ikke fikk bli med, for han ville dra alene med henne (slik TS forklarte at kjæresten hennes hadde sagt)! Å dra på tur med en gjeng av begge kjønn er noe helt annet, det hadde jeg ikke hatt problem med.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kontorotta said:

Er ikke det litt trist?

Sånn har det blitt. Er man relativt velholden og har litt makt der man jobber så må man ta sine forholdsregler mot falske beskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var du som skulle overnatte i et lite fjelltelt, eller i samme seng på et hotellrom, ville han da syntes det var greit? Skjønner han ikke problemstillingen at det er litt...lite hensynsfullt rett og slett, ikke at du er så sjalu, men at det rett og slett ikke passer seg? Hvorfor kan de ikke ha hvert sitt telt, det gir dem jo litt privatliv, hva hvis de snorker og lignende. Å dele telt gir jo bare nærhet, ingen ting annet.

Anonymkode: a6936...cd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var du som skulle overnatte i et lite fjelltelt, eller i samme seng på et hotellrom, ville han da syntes det var greit? Skjønner han ikke problemstillingen at det er litt...lite hensynsfullt rett og slett, ikke at du er så sjalu, men at det rett og slett ikke passer seg? Hvorfor kan de ikke ha hvert sitt telt, det gir dem jo litt privatliv, hva hvis de snorker og lignende. Å dele telt gir jo bare nærhet, ingen ting annet.

Anonymkode: a6936...cd9

Syns ikke det med teltet er det viktigste her engang. Det psykeste er jo at ts ikke engang skal inkluderes og være fornøyd med det. "Jeg vil heller dra med venninna mi en deg som er kjæresten min, men du kan kanskje få bli med oss en annen gang!" Det er helt bak mål. 

Anonymkode: 75206...9c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting.

Når jeg var singel og kompisene fikk seg kjæreste, så var noen av de litt usikker på meg siden jeg brukte mye tid sammen med kjæresten hennes. Jeg så på det som min oppgave å være inkluderende og åpen, slik at det ikke skulle oppstå såre følelser eller at kompisen skulle føle at han måtte velge. Mye forandrer seg når man får kjæreste. Ting som vi venner gjorde alene inkluderer vi nå partnerene våre med på. Det blir ikke helt det samme, noen ganger er det blitt bedre, andre ganger hadde ikke jeg og kjæresten hans spesiell god kjemi eller kompisen og min kjæreste hadde ikke god kjemi, men de var alltid inkludert i planene våre likevel. 

Når man får seg kjæreste så er det naturlig at den personen er først i livet til partneren sin. Men så lenge venner tåler at ting forandrer seg, og ikke tviholder på at alt skal være det samme som før, så har man sjans til å pleie gamle vennskap og samtidig få bonusen med nye vennskap.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det med teltet er det viktigste her engang. Det psykeste er jo at ts ikke engang skal inkluderes og være fornøyd med det. "Jeg vil heller dra med venninna mi en deg som er kjæresten min, men du kan kanskje få bli med oss en annen gang!" Det er helt bak mål. 

Anonymkode: 75206...9c7

Hva er rart med å iblant ville møte vennene sine aleine?

Anonymkode: 203f5...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa

Er det henne eller deg han vil være kjæreste med? Virker ikke som om han skjønner hva et forhold er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er singel og har vært det gjennom hele vennskapet deres. Han har også vært singel hele tiden frem til vi ble sammen for 3 år siden. 

Det virker på meg som de fortsatt har litt den innstillingen man har når begge er single og kan gjøre som de vil. Hun hadde visst også foreslått en tur til Stockholm hvor de skulle sove på samme hotellrom (og virket på meg som de ikke så problemet i å sove i samme seng engang)

Han skjønner at jeg er skeptisk, men han mener det koker ned til at jeg er sjalu, fordi han sier at jeg hadde jo ikke hatt et problem med turen om det var en mann han dro med. Og det er jo for så vidt sant. Og da spør han: «hva om jeg hadde vært bifil? Skulle jeg ikke fått dratt på tur med noen da, uansett kjønn?»

Og da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare og mene.

Anonymkode: 99171...a41

Han mener du er sjalu og det er jo riktig. Du er jo sjalu, men sjalusi er en følelse du har på lik linje med de andre følelsene du har. Jeg mener litt sjalusi er riktig og viktig i et forhold. Sjalusien forteller oss at noe ikke er som det burde være - at noen går over vår egen grense. Jeg tenker at sjalusien faktisk er en hjelp i forholdet. Hvor grensen går er jo forskjellig fra person til person. Så sjalusi kan være positivt, men sykelig sjalusi er ikke greit, for den ødelegger et forhold. Jeg forstår ikke de som mener at all sjalusi i et parforhold er negativt. Det betyr jo da at den enkelte kan gjøre akkurat hva man vil når man er i et forhold.

Så jeg mener sjalusi er positivt, så sant den ikke blir sykelig. I dette tilfellet så trår kjæresten til TS over grensen til det som er greit for henne. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de får ikke vært «normale» sammen om jeg også er med. 

Altså jeg skjønner han jo på et vis. For om jeg drar på telttur med ei venninne så er det jo ofte for å pleie vennskapet med denne personen. Mimre om gamledager, le av interne ting, prate om ting som kanskje ikke min venninne er komfortabel med å si foran en utenforstående. 

Da hadde jo settingen blitt annerledes om min samboer hadde vært med. 

Derfor prøver jeg å gi rom for at han skal kunne ha en slik tur også, men det er så vanskelig. 

Noen spurte om han dro på sånne turer med kompiser og nei det gjør han ikke, fordi han har kun én nær venn og det er henne. 

Anonymkode: 99171...a41

Så han kan ikke prate med henne uten å dra på telttur med henne, og sove med henne, fordi hun ikke får luftet tankene sine. Spesielt. 

Men du svare ikke på hva han hadde sagt, dersom du skulle sove i telt med en kompis? 

Anonymkode: afdbf...bb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Er det henne eller deg han vil være kjæreste med? Virker ikke som om han skjønner hva et forhold er for noe.

Fordi hvis man er i forhold kan man ikke være aleine med vennene sine? Da har visst jeg gjort forhold feil i alle år.

Anonymkode: 203f5...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det med teltet er det viktigste her engang. Det psykeste er jo at ts ikke engang skal inkluderes og være fornøyd med det. "Jeg vil heller dra med venninna mi en deg som er kjæresten min, men du kan kanskje få bli med oss en annen gang!" Det er helt bak mål. 

Anonymkode: 75206...9c7

Haha, godt poeng. Det er jo venninnen som skal få være så heldig å få være med dei på tur! 

Anonymkode: afdbf...bb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi hvis man er i forhold kan man ikke være aleine med vennene sine? Da har visst jeg gjort forhold feil i alle år.

Anonymkode: 203f5...06c

Han er tydeligvis alene med henne støtt og stadig. 

Anonymkode: afdbf...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syns det der var noe særlig tror jeg, tror jeg hadde bedt min om å ta med eget telt hvis han spurte om dette. Vet at min delte rom med venninna når de reiste på turer med vennegjengen før han møtte meg (de var de eneste single), men begge to har nå kjærester og begge syns det ville være rart å dele rom (selv enkeltsenger) med kun én annen av motsatt kjønn i vennegjengen. Det har vært et tema før, nemlig 😄

Hadde han godtatt at du sov i samme telt som en kompis tror du? 

Anonymkode: 25c88...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...