Gå til innhold

Dere med to etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok jeg hans mellomnavn, han tok bort etternavnet sitt og tok mitt :)

Så nå har vi begge hr og fru "hans mellomnavn" "mitt etternavn" :) folk blir like sjokkert hver gang de får høre han tok mitt navn. På tide at det blir like vanlig å ta både hans og hennes 🤗

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var det viktig at vi hadde samme etternavn, og at det var lett. Hva klinger best? Hvilke navn betyr mest? Jeg har ett stedsnavn som betyr noe og ett vanlig -sen navn. Tar lett bort -sen navnet mitt, og beholder stedsnavnet. Han tar mitt og beholder sitt. 

Anonymkode: ae458...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder begge mine, han bytter til mitt siste og forøvrig det som er regnet som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde fire navn før han giftet seg, inkludert etternavn. Vi slo sammen våre etternavn med bindestrek, så han har jo teknisk sett fortsatt bare fire navn, men det har jo blitt mye lenger og tyngre.

Jeg ser ikke problemet med å beholde alle navn. Mest sannsynlig blir vel alle bare brukt til feks å fylle ut skjemaer og mer sånne formelle ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk gidder å ha to etternavn. Skal kanskje bytte til min manns etternavn eller bare beholde mitt eget. Giftet meg i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to etternavn. Det siste fjernes og erstattes med mannens etternavn, mens han tar det første etternavnet mitt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har to etternavn. Han tar mitt etternavn som sitt etternavn, samt beholder det ene sitt. Han liker ikke det ene etternavnet, så det ønsker han ikke å beholde.

Han tar mitt etternavn fordi han føler at min familie er hans familie nå.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 15.09, Clefable skrev:

Mannen min hadde fire navn før han giftet seg, inkludert etternavn. Vi slo sammen våre etternavn med bindestrek, så han har jo teknisk sett fortsatt bare fire navn, men det har jo blitt mye lenger og tyngre.

Jeg ser ikke problemet med å beholde alle navn. Mest sannsynlig blir vel alle bare brukt til feks å fylle ut skjemaer og mer sånne formelle ting?

Det er først ett problem når Jensen-Hansen møtet Fransen-Olsen og de blir hetende Jensen-Hansen-Fransen-Olsen. Ser for meg at sånt for kan bli fiffig nedover linja. 

Og med VM i bindestrek vil den være trangt på de skjemaene vil jeg tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To etternavn, mannen tok det siste og barna heter det og

Anonymkode: 5e71d...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 navn: Fornavn Mellom Mellom Etternavn, sitter igjen med kun igjen med 2 mitt mellom og min manns etternavn.

Byråkratisk sett lever jeg i himmelen og ville aldri byttet tilbake. Emosjonelt kan jeg kjenne litt at jeg «savner» navnene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi gifter oss beholder vi de navna vi har. Barnet/barna får begge sitt, og da tar vi den rekkefølgen som klinger best.

Anonymkode: 2c73c...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.4.2019 den 15.44, SupaWoman skrev:

Fatter ikke at folk gidder å ha to etternavn. Skal kanskje bytte til min manns etternavn eller bare beholde mitt eget. Giftet meg i fjor.

Å ha to etternavn er da ikke noe å gidde. Man blir ikke sliten av det liksom..

Anonymkode: 2c73c...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter/skal evt barn hete? Ville byttet til det/de begge to så alle har samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to tunge etternavn hver og begge mislikte å vokse opp med to navn som måtte staves og som ofte ble satt i feil rekkefølge. Vi satte oss ned og diskuterte oss frem til ett felles etternavn basert på de fire alternativene og heter nå det samme. Helt irrelevant for vår del om det var hans eller mitt navn som ble valgt.

Anonymkode: 9e4a6...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har enda ikke litt enig om etternavn etter å ha vært gift i 3 år. Jeg sa vi kunne blande våre, men han ville ikke bytte til mitt. Sa drt ble "feil", skjønner jeg godt, har det på samme måten selv. Hvem er denne personen med det andre etternavnet liksom? 

Feministen I meg nekter å bare ta hans navn forde "det er tradisjon", men gikk med på å ta hans om han tok mitt. Det ble det ikke noe av og når vi nå får barn blir det også et problem. Vi vil begge føre navnene våre videre. Mest sannsynlig blir det mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Siden barnet automatisk får mors etternavn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Jeg beholdt begge mine, han beholdt sitt, og ungen kommer til å hete MittSisteEtternavn-HansEtternavn.

Anonymkode: 385ed...682

Samme her

Anonymkode: ba685...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gift enda, men har tenkt på dette. Har tre navn (to etternavn) og føler meg knyttet til begge. Har egentlig ikke lyst til å ta hans (syns ikke hans navn passer med noen av mine, verken fornavnet mitt eller noen av etternavnene). Så jeg tror nok jeg går for å beholde mitt gamle. Det er jo ganske normalt i dag. Når vi får barn får de heller ta ett av mine og hans.

Anonymkode: 65f22...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...