Gå til innhold

Hvilke fordeler er det ved å være gift fremfor samboer bortsett fra arverett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er samboere som har barn sammen. Vi kan jo skrive gjensidig testament, men hvilke fordeler er det å være gift egentlig? Eller kan vi skrive avtale og testament og få de sammen fordelene som ved et ekteskap?

Anonymkode: 2c8ea...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer litt på det samme. Nå er jo mye endret slik at samboere har mye samme rettighetene som gifte. 

Blant annet har man rett til å sitte i uskiftet bo om man har vært samboere mer enn 2 år (og kanskje det holder å ha barn sammen?)

Vi har skrevet testamente, og tatt opp diverse forsikringer (livsforsikringer o.l.) for å sikre hverandre om en av oss skulle dø. 

Anonymkode: a6172...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på det samme. Nå er jo mye endret slik at samboere har mye samme rettighetene som gifte. 

Blant annet har man rett til å sitte i uskiftet bo om man har vært samboere mer enn 2 år (og kanskje det holder å ha barn sammen?)

Vi har skrevet testamente, og tatt opp diverse forsikringer (livsforsikringer o.l.) for å sikre hverandre om en av oss skulle dø. 

Anonymkode: a6172...ecc

Du må gjerne vise til hvilken bestemmelse dette fremkommer av. Så vidt meg bekjent er ikke dette hjemlet i arveloven hvert fall, for etter arveloven har man kun rett til å sitte i uskifte hvis man har, har hatt eller venter barn med avdøde. 

Anonymkode: 3bbc8...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎04‎.‎2019 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Vi er samboere som har barn sammen. Vi kan jo skrive gjensidig testament, men hvilke fordeler er det å være gift egentlig? Eller kan vi skrive avtale og testament og få de sammen fordelene som ved et ekteskap?

Anonymkode: 2c8ea...bd9

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/Samboer_-gift-deg--Tore-Thallaug

 

Denne er litt gammel, så sjekk opp eventuelle endringer på de punktene som er relevante for dere: https://www.magma.no/samboer-eller-gift-noen-oekonomisk-praktiske-sammenligninger

Anonymkode: fc718...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempe med ekteskap: at man blir ansvarlig for ektefellens gjeld, og at man må underholde vedkommende. Særskilt dårlig mtp. de stakkarene som gifter seg med en person som viser seg å ha ekstremt dårlig økonomisk peiling. 

Anonymkode: 4d19c...20b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Så for å oppsummere denne tråden i veldig korte trekk: 

 Det innebærer overhodet ingen "fordeler" ved å gifte seg med noen ?                 

Anonymkode: 856f7...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg var den viktigste grunnen at vi juridisk, på alle måter, blir sett på som hverandres nærmeste familie. 

Om jeg ble alvorlig syk er det ingen andre enn han jeg ville hatt der for å ta beslutninger på mine vegne. Blant annet. 

Anonymkode: 18ee2...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...