Gå til innhold

Øking hvert år i uføretrygd. Noen som vet hvor mye man øker i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.4.2019 den 11.25, Juks skrev:

Jeg tipper en økning på 2,2 %, altså under lønnsveksten - men rundt prisindeksen. ;) 

 

16 minutter siden, Juks skrev:

Joda, men G'en lever sitt eget liv uavhengig av mellomoppgjøret. 3,2% betyr ikke at G'en øker tilsvarende. Jeg tviler sterk på at G'en stiger med 3,2%, og tenker at en plass mellom 2,2 - 2,8% er mer realistisk. 

Jeg ser du har økt forventningene litt siden sist:-)

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Million skrev:

Nei men stigningen gis jo i %, så den vil være forskjellig fra person til person, når man øker en viss prosent av sin brutto uføretrygd. Prosenten vil jo være forskjellig fra en som tjener 320.000 og en som tjener 379.000 i uføretrygd.

Husker ikke hvor mange prosent det var i økning pr år? 3%? 2%? Tror det er mellom der en plass. Den gis vel i mai. Etterbetaling kommer også, men den er jo ikke særlig stor..

Jeg tror dette blir feil. Selv om uføretrygden bestemmes utifra inntekt er den også avhengig av grunnbeløpet. Man får en % av tidligere inntekt, begrenset opp til 6 G. Så dersom du tjener mer enn 6*G, blir ikke det regnet med.

Grunnbeløpet er det samme for alle, uansett hva man har tjent. Så når grunnbeløpet øker likt for alle vil vel også alle med samme ytelse få samme økning? Slik at økningen i kr blir likt, men i % blir det forskjellig fordi utgangspunktet er forskjellig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg ser du har økt forventningene litt siden sist:-)

Anonymkode: 512e0...44e

Hvor i nasen, er du ute å sprer det feilaktige budskapet ditt igjen... 😄  
Ja jeg tenkte på deg når jeg skrev det. Jeg gleder meg til å se hvordan dette ender. Må innrømme at 2,2 var kanskje beskjedent, men jeg står for det! Om å gjøre å komme nærmest! ;) 
Du skrev forresten MINST 3,2% ;) 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Menchit skrev:

Jeg tror dette blir feil. Selv om uføretrygden bestemmes utifra inntekt er den også avhengig av grunnbeløpet. Man får en % av tidligere inntekt, begrenset opp til 6 G. Så dersom du tjener mer enn 6*G, blir ikke det regnet med.

Grunnbeløpet er det samme for alle, uansett hva man har tjent. Så når grunnbeløpet øker likt for alle vil vel også alle med samme ytelse få samme økning? Slik at økningen i kr blir likt, men i % blir det forskjellig fordi utgangspunktet er forskjellig?

240000 i trygd + 3% = 7200 i økning 

350000 i trygd +3% = 10500 i økning.

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Juks skrev:

Hvor i nasen, er du ute å sprer det feilaktige budskapet ditt igjen... 😄  
Ja jeg tenkte på deg når jeg skrev det. Jeg gleder meg til å se hvordan dette ender. Må innrømme at 2,2 var kanskje beskjedent, men jeg står for det! Om å gjøre å komme nærmest! ;) 
Du skrev forresten MINST 3,2% ;) 

Dette blir spennende:-)

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forhandle med NAV om uføretrygden din. 

(Spøk)

Endret av Sosialt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sosialt skrev:

Du kan forhandle med NAV om uføretrygden din. 

Kan en forhandle seg frem til bedre utbetalinger?

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er en av de som klarer å skjønne at det har en sammenheng med de 3,2% som ble oppnådd i mellomoppgjøret i år.

Anonymkode: 512e0...44e

Da har du ikke hørt etter hva som ble sagt i den sakens anledning, nemlig at pensjonistene ikke kan forvente seg noen økning i trygder og pensjoner i år. Det blir altaå som med grunnstønaden i 2018, den sto også helt på stedet hvil. 

Å bare skule til tallene og ikke høre hva som ble sagt i sakens anledning bidrar til at man sprer egen feilinformasjon og feiloppfatninger.

Anonymkode: 8e246...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke hørt etter hva som ble sagt i den sakens anledning, nemlig at pensjonistene ikke kan forvente seg noen økning i trygder og pensjoner i år. Det blir altaå som med grunnstønaden i 2018, den sto også helt på stedet hvil. 

Å bare skule til tallene og ikke høre hva som ble sagt i sakens anledning bidrar til at man sprer egen feilinformasjon og feiloppfatninger.

Anonymkode: 8e246...84f

Da må du lære deg at hva pensjonistene får har ingenting med hva de uføretrygdede får:-).

Den som sprer feilinfo her, er nok deg:-)

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sosialt skrev:

Du kan forhandle med NAV om uføretrygden din. 

Dummeste jeg har hørt i dag. På hvilken måte skal du forhandle om uføretryden din? 
"Hvis ikke jeg får maks utbetaling (66% av 6G) så nekter jeg å være uføretrygdet!" 
Alle faller inn under samme regelverk, og det gjøres absolutt ingen skjønnsvurderinger. Det er jo en selvfølge, for gjør dem ét unntak så kommer jo flere hundre tusen folk å spør om det samme. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juks skrev:

Dummeste jeg har hørt i dag. På hvilken måte skal du forhandle om uføretryden din? 
"Hvis ikke jeg får maks utbetaling (66% av 6G) så nekter jeg å være uføretrygdet!" 
Alle faller inn under samme regelverk, og det gjøres absolutt ingen skjønnsvurderinger. Det er jo en selvfølge, får gjør dem ét unntak så kommer jo flere hundre tusen folk å spør om det samme. 

Det var ment som ironi. haha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Juks skrev:

Joda, men G'en lever sitt eget liv uavhengig av mellomoppgjøret. 3,2% betyr ikke at G'en øker tilsvarende. Jeg tviler sterk på at G'en stiger med 3,2%, og tenker at en plass mellom 2,2 - 2,8% er mer realistisk. 

Det var 3,27% i fjor. Så er det så usannsynlig i år med noe lignende?

Her har NAV vært inne og svart noen som spør på Ung.no, og der skriver de at uføretrygden øker tilsvarende med G-satsen.

"

Hei.

Uføretrygden og mange andre stønader fra NAV er regnet ut basert på hva Folketrygdens grunnbeløp til enhver tid er.

Hvert år i mai, så blir grunnbeløpet justert av Stortinget. Siden 1967 så har grunnbeløpet økt hvert år, noen år mer enn andre. Det er forventet lønnsvekst som styrer hvor mye grunnbeløpet skal justeres.

Det er når grunnbeløpet øker, at utbetalingen din på uføretrygd øker.

Vi kan ikke love her og nå at grunnbeløpet alltid kommer til å øke, men det har som sagt vært en økning hvert år i mange år nå. Det skal gå ganske dårlig med norsk økonomi hvis det blir bestemt at grunnbeløpet (og dermed uføretrygden) blir lavere enn året før. Men som sagt, det er Stortinget som vurderer dette hvert år.

Vi vet ikke nå om det kommer en ordning med bostøtte.

Hvis Skatteetaten sier at du mister 900 kr per måned, så må du nesten stole på det de sier. Du kan eventuelt dobbeltsjekke, og snakke med dem en gang til.

Ring oss gjerne hvis du vil snakke med en av oss om dette, vi kan nås på 55 55 33 33, tastevalg 4 (uføre).

Vi håper selvfølgelig at dette svaret hjelper deg til å bekymre deg litt mindre om dette.

Ønsker deg en fin dag!

Hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
 Ja Nei
 

Anonymkode: ab5ac...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sosialt skrev:

Det var ment som ironi. haha.

Beklager, så ikke ironien i måten det var skrevet på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en forhandle seg frem til bedre utbetalinger?

Anonymkode: 512e0...44e

Nei. Men man kan påpeke ting man tror er feil. Les deg opp på regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var 3,27% i fjor. Så er det så usannsynlig i år med noe lignende?

Her har NAV vært inne og svart noen som spør på Ung.no, og der skriver de at uføretrygden øker tilsvarende med G-satsen.

"

Hei.

Uføretrygden og mange andre stønader fra NAV er regnet ut basert på hva Folketrygdens grunnbeløp til enhver tid er.

Hvert år i mai, så blir grunnbeløpet justert av Stortinget. Siden 1967 så har grunnbeløpet økt hvert år, noen år mer enn andre. Det er forventet lønnsvekst som styrer hvor mye grunnbeløpet skal justeres.

Det er når grunnbeløpet øker, at utbetalingen din på uføretrygd øker.

Vi kan ikke love her og nå at grunnbeløpet alltid kommer til å øke, men det har som sagt vært en økning hvert år i mange år nå. Det skal gå ganske dårlig med norsk økonomi hvis det blir bestemt at grunnbeløpet (og dermed uføretrygden) blir lavere enn året før. Men som sagt, det er Stortinget som vurderer dette hvert år.

Vi vet ikke nå om det kommer en ordning med bostøtte.

Hvis Skatteetaten sier at du mister 900 kr per måned, så må du nesten stole på det de sier. Du kan eventuelt dobbeltsjekke, og snakke med dem en gang til.

Ring oss gjerne hvis du vil snakke med en av oss om dette, vi kan nås på 55 55 33 33, tastevalg 4 (uføre).

Vi håper selvfølgelig at dette svaret hjelper deg til å bekymre deg litt mindre om dette.

Ønsker deg en fin dag!

Hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
 Ja Nei
 

Anonymkode: ab5ac...b36

Selvfølgelig endres uføretrygden ut fra G'en. Det er jo G'en uføretrygdet er beregnet ut i fra. Men vi snakker kontra lønnsoppgjøret, og konsumprisindeksen. 
Hvis du googler statistikk over endring i G'en sammenlignet med lønnsoppgjøret, finner du mange store avvik. Både positivt og negativt. At G'en reguleres ut fra lønnsoppgjøret og konsumprisindeksen - ja definitivt, men G'en og lønnsoppgjøret er langt ifra synkront. 
At G'en øker med 3,2% er sannsynlig. Men G'en økte ganske mye i fjor, noe som tilsier at det er mindre sannsynlig at den følger lønnsoppgjøret i år. Det er uansett bare synsing, for G'en lever som sagt sitt eget liv basert på lønnsvekst og indeks. Den kan bli 2%, og den kan bli 4%. Så får du selv tenke hvor sannsynlig dette egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var 3,27% i fjor. Så er det så usannsynlig i år med noe lignende?

Her har NAV vært inne og svart noen som spør på Ung.no, og der skriver de at uføretrygden øker tilsvarende med G-satsen.

"

Hei.

Uføretrygden og mange andre stønader fra NAV er regnet ut basert på hva Folketrygdens grunnbeløp til enhver tid er.

Hvert år i mai, så blir grunnbeløpet justert av Stortinget. Siden 1967 så har grunnbeløpet økt hvert år, noen år mer enn andre. Det er forventet lønnsvekst som styrer hvor mye grunnbeløpet skal justeres.

Det er når grunnbeløpet øker, at utbetalingen din på uføretrygd øker.

Vi kan ikke love her og nå at grunnbeløpet alltid kommer til å øke, men det har som sagt vært en økning hvert år i mange år nå. Det skal gå ganske dårlig med norsk økonomi hvis det blir bestemt at grunnbeløpet (og dermed uføretrygden) blir lavere enn året før. Men som sagt, det er Stortinget som vurderer dette hvert år.

Vi vet ikke nå om det kommer en ordning med bostøtte.

Hvis Skatteetaten sier at du mister 900 kr per måned, så må du nesten stole på det de sier. Du kan eventuelt dobbeltsjekke, og snakke med dem en gang til.

Ring oss gjerne hvis du vil snakke med en av oss om dette, vi kan nås på 55 55 33 33, tastevalg 4 (uføre).

Vi håper selvfølgelig at dette svaret hjelper deg til å bekymre deg litt mindre om dette.

Ønsker deg en fin dag!

Hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
 Ja Nei
 

Anonymkode: ab5ac...b36

Saken er den at der har også vært år med nullvekst. 

Men denne typen tråder, altså der temaet er noe i tilknytning til uføretrygd, er som vanlig tråder der folk enten ikke vet, ikke undersøker eller er opptatt av å provosere. Dermed er det umulig å diskutere i denne tråden som i alle andre tråder om samme tema. 

Den som lever vil se hva som skjer med G. 

PS: Pensjon til pensjonister og trygd til uføretrygdede beregnes ut fra Folketrygdens G/Grunnbeløp. Hvor håpløst uvitende kan enkelte være? 

Anonymkode: 8e246...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Juks skrev:

Selvfølgelig endres uføretrygden ut fra G'en. Det er jo G'en uføretrygdet er beregnet ut i fra. Men vi snakker kontra lønnsoppgjøret, og konsumprisindeksen. 
Hvis du googler statistikk over endring i G'en sammenlignet med lønnsoppgjøret, finner du mange store avvik. Både positivt og negativt. At G'en reguleres ut fra lønnsoppgjøret og konsumprisindeksen - ja definitivt, men G'en og lønnsoppgjøret er langt ifra synkront. 
At G'en øker med 3,2% er sannsynlig. Men G'en økte ganske mye i fjor, noe som tilsier at det er mindre sannsynlig at den følger lønnsoppgjøret i år. Det er uansett bare synsing, for G'en lever som sagt sitt eget liv basert på lønnsvekst og indeks. Den kan bli 2%, og den kan bli 4%. Så får du selv tenke hvor sannsynlig dette egentlig er. 

En som har forstått det. Det blemog tydelig sagt (husker ikke av hvem) etter lønnsforhandlingene der resultatet ble fremlagt, at man ikke kunne forvente noen økning av G og av pensjonene/trygdene i år. Men stortinget har siste ord i saken.

Anonymkode: 8e246...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at der har også vært år med nullvekst. 

Men denne typen tråder, altså der temaet er noe i tilknytning til uføretrygd, er som vanlig tråder der folk enten ikke vet, ikke undersøker eller er opptatt av å provosere. Dermed er det umulig å diskutere i denne tråden som i alle andre tråder om samme tema. 

Den som lever vil se hva som skjer med G. 

PS: Pensjon til pensjonister og trygd til uføretrygdede beregnes ut fra Folketrygdens G/Grunnbeløp. Hvor håpløst uvitende kan enkelte være? 

Anonymkode: 8e246...84f

Det forandrer ikke at det er du som sprer feilinfo. De uføre får den samme økningen som G stiger med. Pensjonistene får det samme minus 0,75%

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som har forstått det. Det blemog tydelig sagt (husker ikke av hvem) etter lønnsforhandlingene der resultatet ble fremlagt, at man ikke kunne forvente noen økning av G og av pensjonene/trygdene i år. Men stortinget har siste ord i saken.

Anonymkode: 8e246...84f

Det hjelper ikke at "noen har sagt" at G ikke øker. Den gjør det. Spørsmålet er om den øker såpass mye at dette ikke spises opp av økt konsumprisindeks.

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som har forstått det. Det blemog tydelig sagt (husker ikke av hvem) etter lønnsforhandlingene der resultatet ble fremlagt, at man ikke kunne forvente noen økning av G og av pensjonene/trygdene i år. Men stortinget har siste ord i saken.

Anonymkode: 8e246...84f

Jo G'en kommer til å øke, det er bare snakk om kontra kjøpekraft/konsumprisindeksen. 
G'en økte så mye i fjor at dette ga kjøpekraft for uføretrygdede iht konsumprisindeksen.
I år tror jeg ikke uføre kommer til å få kjøpekraft. Men konsumprisindeksen økte med 3,1% fra jan 18 til jan 19. Hvis G'en havner på 3,1% så følger den indeksen, men gir ikke økning/kjøpekraft. Jeg tror ikke at uføre får kjøpekraft i år, blant annet pga fjorårets økning. Dermed, tror jeg at G'en havner nede på 2-tallet en plass. En økning av G'en, men en reduksjon iht kjøpekraft. G'en har aldri stått på stedet hvil over 2 år gjennom G'ens historie, så det er umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...