Gå til innhold

Øking hvert år i uføretrygd. Noen som vet hvor mye man øker i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år, de siste årene som jeg kan huske så har trygden økt i rundt Mai måned med et par hundre kroner. Noen som vet hvor mye man øker i år per måned? Har sjekket på NAV.no og googlet litt men kommer ikke frem til noe. Er det også individuelt fra person til person?

 

Bare nysgjerrig, så ingen vits å komme med pekefingeren her! 

Anonymkode: 7230d...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar det blir omtrent som i fjor. Rundt 5-600 kr økning pr mnd fra mai for de som har 20 023 brutto pr mnd.

Anonymkode: 65e8a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kanskje rett rundt 100 kr mer per mnd etter skatt i fjor. Matchet ikke stigningen på matprisene akkurat, men tar det jeg får.

Anonymkode: f8b87...247

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar det blir omtrent som i fjor. Rundt 5-600 kr økning pr mnd fra mai for de som har 20 023 brutto pr mnd.

Anonymkode: 65e8a...e2b

Bare de?

Anonymkode: f8b87...247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygden blir ofte vurdert etter grunnbeløp og det kommer vel nytt grunnbeløp etter 1. mai

Anonymkode: 70093...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygden øker ikke. Grunnbeløpet øker. Og alle som får utbetalt på dette grunnlaget får ergo noe mer utbetalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år, de siste årene som jeg kan huske så har trygden økt i rundt Mai måned med et par hundre kroner. Noen som vet hvor mye man øker i år per måned? Har sjekket på NAV.no og googlet litt men kommer ikke frem til noe. Er det også individuelt fra person til person?

 

Bare nysgjerrig, så ingen vits å komme med pekefingeren her! 

Anonymkode: 7230d...52c

Uføretrygd og andre trygder beregnes ut fra Folketrygdens Grunnbeløp, G. G økes av stortinget hert år i mai måned. 

Etterbetaling kommer vanligvis i Juli. 

I år har det blitt sagt at det er ventet ingen økning av G. Hva som skjer, er opp til politikerne å bestemme.

Anonymkode: 8e246...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare de?

Anonymkode: f8b87...247

Går ut fra at det ikke er helt lik sum for alle?

Anonymkode: 65e8a...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Uføretrygden blir ofte vurdert etter grunnbeløp og det kommer vel nytt grunnbeløp etter 1. mai

Anonymkode: 70093...cfa

Ikke ofte. Alltid.

Anonymkode: 512e0...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Uføretrygd og andre trygder beregnes ut fra Folketrygdens Grunnbeløp, G. G økes av stortinget hert år i mai måned. 

Etterbetaling kommer vanligvis i Juli. 

I år har det blitt sagt at det er ventet ingen økning av G. Hva som skjer, er opp til politikerne å bestemme.

Anonymkode: 8e246...84f

Det blir en ok økning av grunnbeløpet i år. Rundt 3%.

Anonymkode: 512e0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper også det legger seg på rundt 3% økning. Vi får vente å se :) 

Anonymkode: f3345...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper også det legger seg på rundt 3% økning. Vi får vente å se :) 

Anonymkode: f3345...3d7

Hvor mye utgjør det per måned da ich?

Anonymkode: 7230d...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2019 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Det blir en ok økning av grunnbeløpet i år. Rundt 3%.

Anonymkode: 512e0...44e

Er det Finansminister Siv Jensen som forhåndsvarsler årets økning av G, en måned før behandling i Stortinget?  :ironi:

Eller en av du klarsynte på kvinneguiden?

Anonymkode: 8e246...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye utgjør det per måned da ich?

Anonymkode: 7230d...52c

 

Det går det ikke an å svare på, fordi størrelsen på uføretrygd varierer og er individuelt.

Her kan du lese om hvordan grunnbeløpet fastsettes, tidsskjema, rutine - og litt om hvordan det brukes for å beregne trygd og pensjoner (skrevet for folk flest, ikke tungt byråkratispråk):

https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/innsikt/trygd/regulering-av-folketrygdens-grunnbelop-og-pensjoner/id2008616/

Anonymkode: 4fab7...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 3.05, AnonymBruker skrev:

Ikke ofte. Alltid.

Anonymkode: 512e0...44e

Gjør det? Jeg får uføretrygd på minstesats, altså regnet ut i fra grunnbeløpet. En venn av meg får på bakgrunn av inntekt, som ikke er maxbeløp og han har ikke fått endring tidligere. Kanskje han bør sjekke det opp da?

Anonymkode: 70093...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.4.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Bare de?

Anonymkode: f8b87...247

Nei men stigningen gis jo i %, så den vil være forskjellig fra person til person, når man øker en viss prosent av sin brutto uføretrygd. Prosenten vil jo være forskjellig fra en som tjener 320.000 og en som tjener 379.000 i uføretrygd.

Husker ikke hvor mange prosent det var i økning pr år? 3%? 2%? Tror det er mellom der en plass. Den gis vel i mai. Etterbetaling kommer også, men den er jo ikke særlig stor..

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det Finansminister Siv Jensen som forhåndsvarsler årets økning av G, en måned før behandling i Stortinget?  :ironi:

Eller en av du klarsynte på kvinneguiden?

Anonymkode: 8e246...84f

Nei, jeg er en av de som klarer å skjønne at det har en sammenheng med de 3,2% som ble oppnådd i mellomoppgjøret i år.

Anonymkode: 512e0...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det? Jeg får uføretrygd på minstesats, altså regnet ut i fra grunnbeløpet. En venn av meg får på bakgrunn av inntekt, som ikke er maxbeløp og han har ikke fått endring tidligere. Kanskje han bør sjekke det opp da?

Anonymkode: 70093...cfa

Alle på uføretrygd får denne endringen hvert år. Noe annet er fysisk umulig.

Anonymkode: 512e0...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er en av de som klarer å skjønne at det har en sammenheng med de 3,2% som ble oppnådd i mellomoppgjøret i år.

Anonymkode: 512e0...44e

Joda, men G'en lever sitt eget liv uavhengig av mellomoppgjøret. 3,2% betyr ikke at G'en øker tilsvarende. Jeg tviler sterk på at G'en stiger med 3,2%, og tenker at en plass mellom 2,2 - 2,8% er mer realistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...