Gå til innhold

Forskere viser det første bildet av et sort hull


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er imponerende krefter i sving. Takk for at du postet bilde; det er fascinerende å tenke på hva som befinner seg ute i rommet.

Anonymkode: a1440...8d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arwen Undómiel skrev:

Jeg vet hva sorte hull er ment som i bibelsk forstand...:lillesky2:

Og det er ?

Anonymkode: a9566...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du zoomer inn på bildet litt til så ser du at det er et selfiebildet med et filter fra min ex-kjæreste. 

Endret av megda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

….og så tilbake til temaet.

Dette bildet bør være årets bilde. Ufattelig kult at man endelig har klart å bevise visuelt det man har regnet seg frem til i alle år. Håper de følger opp med flere bilder.

Anonymkode: 1f4e5...634

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Forskere har vist fram det første bildet som er tatt av et sort hull. Det ser ut som et glødende øye med mørke i midten.

b02a1e0a-bc11-4042-99b6-bd0d2b672573?fit

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9vp21p/forskere-viser-det-foerste-bildet-av-et-sort-hull?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Tilbake til tråden folkens! 

Her ser dere sorte hull i aktivitet:
https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Black_hole_lensing_web.gif

Sorte hull er aldeles interessant. Lurer på hva som er oppi et. Hva skjer. Hvilke krefter er det. Hvor havner det som blir "slukt" i hullet. Hvorfor antas det at vi er et resultat av et sort hull. Mange spørsmål her altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

Det er veldig spennende med sorte hull, kommer man inn i ett blir man borte for alltid og blir til ingen ting.. Jeg ville alltid inn i ett sort hull når jeg var liten, nå vet jeg ikke lengre. Kanskje jeg tar feil, det er bare noe jeg tenker.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere ett sort hull er? 

Jeg leker med tanken på at det er ett hull i vårt univers. At det ligger lag på lag med univers. Kanskje vi en dag kan sende noe gjennom hullet (ja, ønskefantaditenking 😂

Anonymkode: 273ac...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Juks skrev:

Tilbake til tråden folkens! 

Her ser dere sorte hull i aktivitet:
https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Black_hole_lensing_web.gif

Sorte hull er aldeles interessant. Lurer på hva som er oppi et. Hva skjer. Hvilke krefter er det. Hvor havner det som blir "slukt" i hullet. Hvorfor antas det at vi er et resultat av et sort hull. Mange spørsmål her altså. 

Naturlovene vi kjenner opphører inne i det sorte hullet. Tiden blir bare tull. All masse som suges inn går inn i et punkt uten utstrekning, men vi regner som regel det som er innenfor den lysende sirkelen som "det sorte hullet". Der slipper ikke en gang lys ut.

Anonymkode: 1f4e5...634

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere ett sort hull er? 

Jeg leker med tanken på at det er ett hull i vårt univers. At det ligger lag på lag med univers. Kanskje vi en dag kan sende noe gjennom hullet (ja, ønskefantaditenking 😂

Anonymkode: 273ac...e2b

Dette er vel strengt ønsketenkning, ja. ;) For det kommer vel fra ditt eget hode og bare derfra. ;)

Anonymkode: 1f4e5...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at det er umulig å fotografere et sort hull. Det bildet eventuelt viser, er det som befinner seg rundt det sorte hullet.

Anonymkode: db7cf...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er dette som er det sorte hull: 

FB_IMG_1554978867085.jpg

Anonymkode: f2938...80f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at det er umulig å fotografere et sort hull. Det bildet eventuelt viser, er det som befinner seg rundt det sorte hullet.

Anonymkode: db7cf...4ff

Det er heller ikke mulig å se et sort hull. Så fotografiet viser det samme som vi kan se. 

(Bortsett fra at akkurat dette bildet er tatt med bølgelengder vi ikke kan se med øynene) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan vet de egentlig med så stor sikkerhet at dette er et sort hull?

Anonymkode: c6dc1...f05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eg lurar på korleis dei veit korleis sorte hol fungerer og kva dei eigentleg er. For blir ikkje det berre teoriar og spekulasjon...?

Anonymkode: b616a...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "nytt" var dette bildet?
www.researchgate.net/figure/Models-and-simulated-reconstructions-of-the-innermost-emitting-region-in-M87-The-top_fig1_256548867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og eg lurar på korleis dei veit korleis sorte hol fungerer og kva dei eigentleg er. For blir ikkje det berre teoriar og spekulasjon...?

Anonymkode: b616a...ac8

Sorte hull er matematisk forutsagt av Albert Einstein og adskillige andre i ettertid. Utregninger har vist hvor vi tror de finnes og hvordan de "ser" ut og oppfører seg. Slik informasjon ble brukt som veiledning. Og de fant akkurat det de lette etter og det så akkurat slik ut som de trodde. Det er ganske sterke indikasjoner på at teorien om sorte hull er rett.

Anonymkode: 1f4e5...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...