Gå til innhold

Når må du ta med vann til hunden når du går tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kilometer (i vårvær) er det greit at en 8kg tung hund kan gå før den burde få vann på turen? 

Anonymkode: 6dbdc...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo veldig an på både hvor fort dere går osv, men man vil jo se at hunden peser og er ute med tunga, for da er den garantert tørst. Er jo bedre å tilby hunden vann for mange ganger enn at den går rundt tørst tenker jeg da;)

Anonymkode: 34dc2...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvilken tur det er snakk om og hvordan været ser ut. Kortere turer i normalt vær er det unødvendig å ha med vann. På lengre turer som varer et par timer, eller på dager med mye sol og varme kan det være lurt å ha med vatten til hunden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går tur i ørkenen i timesvis bør diu ta med. 

Bikkja jeg hadde var med på treningstur med travhesten min og jeg stoppet da ikke på veien og ga noen av dem vann, og tro det eller ei, men både dyr og mennesker tåler noen timer aktivitet uten å ha en vannflaske for hånden hele tiden! 

Anonymkode: e6e99...180

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går tur i ørkenen i timesvis bør diu ta med. 

Bikkja jeg hadde var med på treningstur med travhesten min og jeg stoppet da ikke på veien og ga noen av dem vann, og tro det eller ei, men både dyr og mennesker tåler noen timer aktivitet uten å ha en vannflaske for hånden hele tiden! 

Anonymkode: e6e99...180

Så en tur på ca 2-4 timer er greit uten vann?

Anonymkode: 6dbdc...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri med vann til bikkja på tur med mindre det er stekende sol og vi skal slite oss ut på turen. 

Anonymkode: dc4cb...717

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en tur på ca 2-4 timer er greit uten vann?

Anonymkode: 6dbdc...a53

Ja, så lenge det ikke er 25 i skyggen, stekende sol og dere løper hele veien, ja :)

Anonymkode: e6e99...180

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunkt i deg selv. Er du tørst, er hunden din også tørst...

Anonymkode: 643dd...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge det ikke er 25 i skyggen, stekende sol og dere løper hele veien, ja :)

Anonymkode: e6e99...180

Er Uenig der, på en såpass lang tur bør nok hunden få mulighet til å drikke vann. Ja Både mennesker og dyr klarer seg på tur uten, men det er jo ikke så veldig behagelig å gå rundt sliten og tørst for det..man blir fortsatt tørst selv om det ikke er steiksol også ...hunden min begynner å drikke fra søledammer osv om den ikke får vann ute på såpass lange turer. Det er derfor turflasker til hund selges vettu, fordi det faktisk er nødvendig og det er egnet til akkurat dette.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du går tur i ørkenen i timesvis bør diu ta med. 

Bikkja jeg hadde var med på treningstur med travhesten min og jeg stoppet da ikke på veien og ga noen av dem vann, og tro det eller ei, men både dyr og mennesker tåler noen timer aktivitet uten å ha en vannflaske for hånden hele tiden! 

Anonymkode: e6e99...180

 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, så lenge det ikke er 25 i skyggen, stekende sol og dere løper hele veien, ja :)

Anonymkode: e6e99...180

Du skjønner at dette er individuelt, ikke sant? Selv om den fantastiske bikkja di aldri trengte å drikke vann på tur betyr ikke det at det liksom skal være fasiten for alle bikkjer.

Anonymkode: 6d9ab...076

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange faktorer spiller inn her. Hvor varmt det er, intensitet på turen (gå/løpe), hvor mye pels dyret har osv osv.

Anonymkode: 6d9ab...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du skjønner at dette er individuelt, ikke sant? Selv om den fantastiske bikkja di aldri trengte å drikke vann på tur betyr ikke det at det liksom skal være fasiten for alle bikkjer.

Anonymkode: 6d9ab...076

Fantastiske meg trenger heller ikke drikkeflaske på to kardiotimer heller, vi må være rene kamelene vi da. 

Anonymkode: e6e99...180

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du trenger medbrakt vann til hunden med mindre du skal gå ekstremt langt i ekstremt tørt terreng i ekstrem varme. Det er veldig sjelden man ikke kommer over bekker  når man er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at min hund har begynt å slite nå om dagen, så jeg har med vann. Han begynner å bli en eldre hund, er svart og har god pels, så han plages fort av varmen. Ruller seg ofte i snøen for å avkjøle seg. Nå begynner det å bli dårlig med ren snø, så da spiser han ikke snø lenger for å slukke tørsten. Han drikker aldri vann fra bekker o.l, dypper seg kun for avkjøling.
Ikke alltid det er tilgang på ''avkjølingsplasser'' der vi går, så da får han vann.

Anonymkode: 6f69b...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min blir tørst etter å ha gått 2,5 km.   Hun er liten, men har mye pels så hun blir varm ute i 10*C. Har jeg med veske eller sekk har jeg alltid med en kopp og flaske med vann. 

Går vi kun en kort 30 min tur, drikker hun når vi kommer hjem. 

 

Anonymkode: a9a17...cfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Fantastiske meg trenger heller ikke drikkeflaske på to kardiotimer heller, vi må være rene kamelene vi da. 

Anonymkode: e6e99...180

Ja, tydeligvis. Tror de aller fleste mennesker har behov for drikke under trening.

Anonymkode: 6d9ab...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Så en tur på ca 2-4 timer er greit uten vann?

Anonymkode: 6dbdc...a53

Nei. Du bør ha med vann til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med vann dersom vi skal gå 1,5-2 timer eller lengre. tilbyr hunden min vann når jeg stopper for å drikke selv, og han vil alltid ha etter en times tid. 

Anonymkode: b8f28...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bikkja var på fylla dagen før, bør du ha med rikelig drikke på turen.

Anonymkode: 72876...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...